limiter procesor instellen. Hoe ??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sidefill
    • Sep 2009
    • 130

limiter procesor instellen. Hoe ??

Hallo,
    Ik heb een vraag over de limiter instelling van mijn TC XO24 processor.

Voor de info:
    Ik heb mijn gain structuur zo ingesteld (zeg het gerust als ik het verkeerd heb aangepakt

- Input gain mengtafel kanaal tegen de 0 db aan
    - Output (main) mengtafel tegen de 0db aan
    - Input processor tegen 0db aan -- Output Links/rechts tegen 0db aan-- Output sub uit tegen 0db aan.
    - De versterkers op 0db gezet.

Oke, met proefdraaien tikten alle vu meters keurig de 0 db grens aan, en de processor in en out net onder de 0db.

Op links en rechts uit (op de processor) op 0 db uit. (deze sturen 2 RCF 525a aan).
    Op Sub uit (op processor) verlaagt naar - 15 db uit. ( deze stuurt 2 EV P1050 (bridged) versterkers, en 2 Cubo's aan.)

De 15 " toppen worden gecrost vanaf 80 hz en geven al behoorlijk in het laag weer, waarschijnlijk dat hier door de Cubo's het gemakkelijk bij kunnen houden.

Nu valt het mij op, dat als ik de tafel op 0db zet (gelukkig voor de oortjes buiten getest) het al super strak klinkt en blijft klinken. Alles blijft netjes uit de klip.

Normaal draai ik binnen niet zo idioot hard.
    Maar vorige week vond een dronken lamzak het leuk om in een onverwachte actie de main schuiven onverwachts helemaal open te gooien. Ik kon het gelukkig direct herstellen, maar toch een actie dat ik nu toch maar de limiters wil gaan instellen om de spullen heel te houden. Vandaar.

De RCF-jes hebben hun eigen limiters aan boord. Maar hoe stel ik deze op de processor in voor het laag.
    (hoeveel db - welke ratio - hoeveel ms etc.) Hij hoeft alleen in te grijpen als er iets mis gaat.
  • sjig
    • May 2012
    • 909

Wat ik altijd doe is ervoor zorgen dat als de faders helemaal open staan ( dus op +Xdb ). Er ongeveer 0 db wordt uitgestuurd. Dit is opzich al een redelijke beveiliging. Maar een limiter werkt natuurlijk wel wat beter.

Comment

• Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

De beste mannier om de limiters goed in te regelen is ze berekenen . Vraag de specs op van de speakers die er in zitten en het maximale voltage wat ze mogen hebben .
      Vervolgens berekenen aan de hand van je versterkingsfactor van de amps wanneer deze dit voltage er uit poepen in combi met je processor .
      Kijk een beetje uit met dBv/dBu en de waardes van je versterker .

Comment

• RayM
        • Jan 2006
        • 742

Makkelijk gezegd Timo
        Heerlijk die stilte

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Je kunt beginnen met de set op 0dB limiten als je toch eigenlijk al nooit verder gaat dan dat.
          Verder de attack voor sub op 100ms, mid op 60ms en hoog op 30 ms met een release tijd die 8x de attack tijd is dan zit je nooit heel erg verkeerd.
          Heb je voor je gevoel te weinig ruimte dan kun je op +3 dB gaan zitten.
          Zo kun je zonder hogere wiskunde in ieder geval je set beveiligen tegen 'ongelukjes'.
          Wil je het precies doen dan moet je het AES vermogen van je speakers, de gain en het vermogen van je versterkers en de gain van je processor weten.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• sjig
            • May 2012
            • 909

@ MusicXtra,
            Die toppen zijn self-powered. Limiter zit hier al ingebouwd, en kan je weinig aan veranderen

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Daar hoef je dan ook niks aan in te stellen.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Timo Beckman
                • Jul 2006
                • 1298

Originally posted by RayM
                Makkelijk gezegd Timo
                Weet ik maar ik ga niet alles zo maar voor kauwen zonder dat ik genoeg info heb betreffende de speakers en amps
                Ik heb een aantal XL files waarmee je het eea kunt berekenen maar dan heb ik het eea aan informatie nodig .
                TS kan ook een mail sturen en dan mail ik ze zodra ik er tijd voor heb .
                Verder ga ik niet lopen gokken hiermee daar als ts zijn speakers om zeep helpt ik het weer gedaan heb en daar bedank ik voor .
                Ik heb een tijd geleden al eens voor andere dynacord amps geprobeerd de versterkingsfactor op te vragen bij de importeur . Was niet zo'n suc6 . biuj dealers het zelfde verhaal . Vandaar ben ik iet wat voorzichtig

Comment

Working...