JBL JRX 125 vs EV s200

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bertal
    • Jun 2011
    • 48

JBL JRX 125 vs EV s200

Beste mensen,

ik ben opzoek naar topjes om af en toe bij te kunnen zetten, of eventueel inplaats van de tops die we nu hebben. We hebben nu een set van Beheringer, sub is de b1500x en top is de b1220. Hierachter schuilt de PMX 5000 powermixer. Ik weet dat het geen top setje is, maar daarom wil ik nu iets betere topspeakertjes kopen. Deze zullen versterkt worden door een losse versterker.

Ik kreeg de JBL JRX 125 en de EV S200 aangeboden. Beide in een set van 2 stuks.
    De JBL is natuurlijk een stuk nieuwer, maar de S200 is wel echt een 'goede oude'.
    In principe zullen ze altijd met bas gebruikt worden.

Mijn vraag is dus, waar heb ik het meest aan? Ik heb ooit eens 4x ev s200 met een peavey powermixer gehoord, wat behoorlijk hard ging. Voor stand-alone komt er echter te weinig bas uit naar mijn idee. De JBL's heb ik ook gehoord, ging ook hard, maar ik kan ze eerlijk gezegd niet zo goed vergelijken.

Zouden jullie je oordeel over beide willen geven?
    Tevens zou ik graag willen weten welke waarschijnlijk harder gaan, en hoeveel man ik hiermee ongeveer kan 'wegdraaien'. Hij zal gebruikt worden in het uitversterken van een band. Aangezien ik 4 ev's en twee JBL's gehoord heb kan ik die vergelijking moeilijk maken.

Allemaal alvast erg bedankt!

Groeten,
    Bertal
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

De s200 is al jaren niet meer, wordt overigens nog wel geserviced geloof ik, de opvolger sx200/250/300 is de meest gekopieerde speaker van deze eeuw, en ook niet slecht, maar inderdaad, ff een subje eronder gooien is nooit verkeerd.

JBL is standaard goed, alhoewel ze wel een eigen geluid hebben, de JBL-sound, en die moet je in de eq iets helpen rond de 2khz.

Prijs/verkrijgbaarheid op MP zelf nazoeken, en je hebt je setje.

Comment

• sjig
      • May 2012
      • 909

Ik zou voor de JBL gaan. Zoals je zelf al zegt heeft de Ev een wat magere bas. De JRX heb ik aantal keren mee gewerkt. Zijn zeker leuke speakertjes voor een laag bedrag. Hebben altijd achter een qsc model 1400 gehangen ( vier stuks, dus slechts 150 watt per speaker ). Ondank dat dit natuurlijk hartstikke onderversterkt is kwam er een gigantisch geluid uit. Ook de bas was meer dan aanwezig. Met de juiste versterker erachter haal je hier prima speakers mee in huis, zeker stand alone.

edit: eq is zeker geen overbodige luxe. Maar da's nou eenmaal jbl. En Ev kan dat ook nog wel eens hebben ... ( amerikaans )

Comment

• Bertal
        • Jun 2011
        • 48

Bedankt voor jullie reacties! Een EQ is natuurlijk geen probleem, dat is eigenlijk altijd wel aan te raden voor een lekkere sound.

Heb ik hier nog twee vraagjes over. Kan ik deze goed combineren met de Behringer B1500x sub? en bij de deal kan ik een Behringer EP1500 versterker kopen. Volgens mij is dit een onderversterking voor de JBLs, klopt dit, of is dit wel een lekkere amp?

Ik hoor het graag

Groeten,
        Bertal

Comment

• sjig
          • May 2012
          • 909

Je zal ze natuurlijk kunnen combineren. Je gaat ook zeker wel iets in je geluid erbij krijgen, of dit veel is betwijfel ik alleen.

Met de EP 1500 heb je een vermogen van 400 watt @ 4 ohm. Dus 200 watt per speaker. De speakers hebben een rms van 250 watt. Als je je speakers optimaal wilt benutten zoek je een versterker die ongeveer 2x het rms vermogen ( dus in dit geval 500 watt ) kan leveren. Daar komt de EP 1500 ver onder. Ik denk dat je beter opzoek kunt gaan naar iets wat meer vermogen kan leveren.
          Goedkoop alternatief, die voldoende vermogen levert >> Dap Audio P 2000
          Tot de tijd dat je hier budget voor hebt gebruik je gewoon je mengtafel. Als je de amp dan hebt kan je de kanalen van je mengtafel gebruiken voor bv. monitoren

Comment

• Fridge
            • Mar 2002
            • 153

JBL JRX125 vind ik eigenlijk gewoon niet lekker klinken, vooral in het hoog: schel, "goedkope" klank. Zal wel harder gaan dan de EV S200, zeker op t gevoel, en zal ook wat meer laag hebben dan het EV kastje. De S200 klinkt dan wel weer een heel stukje netter in het mid/hoog. Een overweging waard als je er altijd een subje bij hebt staan.
            Overigens is de S200 langzamerhand echt wel bejaard, en als je een woofer ervan kapot speelt ben je het bokje: lastig te krijgen en duur.

Comment

• Bertal
              • Jun 2011
              • 48

Originally posted by sjig
              Je zal ze natuurlijk kunnen combineren. Je gaat ook zeker wel iets in je geluid erbij krijgen, of dit veel is betwijfel ik alleen.

Met de EP 1500 heb je een vermogen van 400 watt @ 4 ohm. Dus 200 watt per speaker. De speakers hebben een rms van 250 watt. Als je je speakers optimaal wilt benutten zoek je een versterker die ongeveer 2x het rms vermogen ( dus in dit geval 500 watt ) kan leveren. Daar komt de EP 1500 ver onder. Ik denk dat je beter opzoek kunt gaan naar iets wat meer vermogen kan leveren.
              Goedkoop alternatief, die voldoende vermogen levert >> Dap Audio P 2000
              Tot de tijd dat je hier budget voor hebt gebruik je gewoon je mengtafel. Als je de amp dan hebt kan je de kanalen van je mengtafel gebruiken voor bv. monitoren
              Dat betwijfel ik inderdaad ook. Maarjah, de sub pakken natuurlijk wel de echte lage klanken dan. Volgens mij zijn de JBL speakers 500 Watt RMS als ik mij niet vergis. Of zie ik nu iets heel erg over het hoofd. en is de 400 watt @4ohm niet per kanaal?

Als ik deze speaker in combi met het mengpaneel gebruik, dan neem ik aan dat ik een betere sound krijg en waarschijnlijk ook wel wat harder kan, klopt dit toevallig ook haha?

Bedankt voor je antwoorden! Zijn erg nuttig!

Comment

• Bertal
                • Jun 2011
                • 48

Originally posted by Fridge
                JBL JRX125 vind ik eigenlijk gewoon niet lekker klinken, vooral in het hoog: schel, "goedkope" klank. Zal wel harder gaan dan de EV S200, zeker op t gevoel, en zal ook wat meer laag hebben dan het EV kastje. De S200 klinkt dan wel weer een heel stukje netter in het mid/hoog. Een overweging waard als je er altijd een subje bij hebt staan.
                Overigens is de S200 langzamerhand echt wel bejaard, en als je een woofer ervan kapot speelt ben je het bokje: lastig te krijgen en duur.
                Dan lijkt het mij inderdaad verstandig om de S200 over te slaan. Ik denk dat ik uiteindelijk ook meer plezier aan de JBL zal beleven. Dat schele hoge, dat is toch bij te EQ'en lijkt mij of niet?

Comment

• sjig
                  • May 2012
                  • 909

Het schelle hoog is er voor een groot gedeelte uit te halen met een eq. Je zal er wel wát van blijven horen, maar dat is te verwaarlozen.

De mengtafel levert 400 watt @ 4 ohm, net als de EP 1500. De JRX speakers hebben impedantie van 8 ohm. De 400 watt wordt dus verdeeld over beide speakers, 200 watt per speaker.
                  De versterker is dan dus eigenlijk een overbodige koop. Spaar dan liever door voor een versterker welke de goede 1000 watt @ 4 ohm kan leveren. Dan haal je echt het meeste uit je speakers

Even een klein rekensommetje:
                  Als je speakers 200 watt krijgen hebben ze een spl van 121 db
                  Als je speakers 500 watt krijgen hebben ze een spl van 125 db
                  Nu kan je versterker gewoon simpelweg niet meer leveren dan de 200 watt. En het is een budgetmerk, dus betwijfel ik of ze wel die 200 watt kunnen leveren.
                  De speakers kunnen wel 500 watt verwerken. Ook pieken van daarboven zal geen probleem worden.

Comment

• SPS
                    • Mar 2004
                    • 1662

Dat schelle is niet goed weg te filteren. Voor een deel wordt dat namelijk veroorzaakt door vervorming. De hoogdriver gaat veel meer vervormen bij hoge outputs. Door bepaalde frequentiegebieden verminderd aan te bieden kun je de vervorming verminderen, maar klopt er niets meer van je klankbalans bij zachtere weergave. Paul
                    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Bertal
                      • Jun 2011
                      • 48

Originally posted by sjig
                      Het schelle hoog is er voor een groot gedeelte uit te halen met een eq. Je zal er wel wát van blijven horen, maar dat is te verwaarlozen.

De mengtafel levert 400 watt @ 4 ohm, net als de EP 1500. De JRX speakers hebben impedantie van 8 ohm. De 400 watt wordt dus verdeeld over beide speakers, 200 watt per speaker.
                      De versterker is dan dus eigenlijk een overbodige koop. Spaar dan liever door voor een versterker welke de goede 1000 watt @ 4 ohm kan leveren. Dan haal je echt het meeste uit je speakers

Even een klein rekensommetje:
                      Als je speakers 200 watt krijgen hebben ze een spl van 121 db
                      Als je speakers 500 watt krijgen hebben ze een spl van 125 db
                      Nu kan je versterker gewoon simpelweg niet meer leveren dan de 200 watt. En het is een budgetmerk, dus betwijfel ik of ze wel die 200 watt kunnen leveren.
                      De speakers kunnen wel 500 watt verwerken. Ook pieken van daarboven zal geen probleem worden.
                      Dan hoef ik mij om het hoog dus geen zorgen te maken Als ik kijk bij de specs zie ik dat de mengtafel 2*400 watt op 4 ohm levert. Dit kom uiteindelijk wel weer neer op 2*200 omdat de impedantie van de speaker 8 ohm is. Volgens mij bedoelen we hetzelfde, maar ik ben maar een leek he haha .

Dan koop ik de versterker er niet bij.

Als ik zelf het rekentsommetje toepas bij de Behringer speakers die ik nu heb, zou ik volgens mij op ongeveer 118 db uitkomen. Zij leveren namelijk 95 db per watt op een meter afstand. Betekend dit dat de speakers een keer zo hard gaan? Als ik er vanuit ga dat 3db een verdubbel van geluid is zou ik ja zeggen.

En hoe zit het als ik met ons mengpaneel de sub aanstuur en vervolgens doorlink naar de topjes, uitgaande van de JBL. Klopt het dat de impedantie dan 4 ohm wordt, waardoor hij 200 watt blijft leveren? Aangezien hij 2*400 watt kan draaien op 4 ohm? Er vanuit gaande dat alle watts zo ongeveer kloppen haha.

Ohm is altijd interessant en lastig, maar ik hoop dat ik het een beeeetje leer begrijpen

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Allemaal leuke rekensommetjes, ze kloppen alleen niet en als ze al kloppen is het slechts theorie en geen praktijk.
                        Kan je maar één tip geven, ga luisteren, je oren zijn de beste raadgevers.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• sjig
                          • May 2012
                          • 909

In de theorie kloppen ze wel. De JBL heeft een rendement van 98 db 1/w/m. Elke verdubbeling is inderdaad 3db erbij. De sommetjes zijn alleen om te laten zien dat een zwaardere versterker geen slechte keuze zou zijn.

Je zou dit met de subs kunnen proberen. Ik denk zelf alleen dat ze geen meerwaarde gaan geven.

Comment

• desolation
                            • Jun 2012
                            • 706

een elektronische verdubbeling wel ja, een akoestische niet.

Comment

• SPS
                              • Mar 2004
                              • 1662

Om geluid 2x zo hard te ervaren moet de geluidsdruk met 10dB toenemen. = 10x meer (acoustisch) vermogen
                              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

Working...