Nieuwe outboard gear gezocht (EQ en dynamics)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arvoitus
    • Apr 2011
    • 45

Nieuwe outboard gear gezocht (EQ en dynamics)

Ik ben op zoek naar nieuwe apparatuur voor een FX rack. We hebben een nieuwe 31 bands equalizer nodig en de gates en compressors zijn aan vervanging toe.

EQ:
    We hebben momenteel een Yamaha Q2031B die naar het monitorrack verhuist en daarom ben ik op zoek naar een vervanger voor maximaal 800 euro (incl btw).

Ik heb al wat gezocht naar wat kandidaten:
    Yamaha Q2031B - Onze huidige Yamaha haalt in bypass al heel wat signaal weg, daarom wil ik iets anders.
    BSS Opal FCS966 - Krijgt heel veel kritiek schijnbaar.
    Klark Square One Graphic - Wisselende meningen over de kwaliteit.
    BSS FCS960 - Veel positief commentaar.
    Klark DN360/370 - Zullen tweedehands aangeschaft moeten worden (waarvoor ik huiverig ben), en overkill voor onze situatie.
    XTA GQ600 - Weinig informatie over prijs en verkrijgbaarheid in nederland.

Over Ashly en Apex eq's lees ik ook goede dingen, maar wederom weinig informatie over de prijs en verkrijgbaarheid.

Mijn voorkeur ligt nu bij de BSS FCS960 of een tweedehandse Klark DN360/370, en het liefste koop ik nieuw (dus de BSS).

Dynamics:
    Momenteel hebben we twee oude DBX/Project 1 266A Gate/Compressors en een DBX/Project 1 274 Expander/Gate. Er is al een gate kanaal kapot, en een compressor kanaal heeft een kapotte meter. De spullen zijn allang afgeschreven en dienen vervangen te worden.

Onze compressors worden hoofdzakelijk gebruikt voor basgitaar en zang (af en toe kick/snare) en paralelle compressie op de drums. Het budget voor vier gate kanalen en vier compressor kanalen ligt rond de 1200 euro.

Ik heb de volgende opties op het oog:
    Twee DBX 166XS (2 kanaals compressor) + een DBX 1074 (4 kanaals gate) - Dezelfde setup die we nu hebben, alleen dan nieuw.
    Vier DBX 166XS - 8 kanalen compressor/gates - Minder finetuning voor de gates, maar wel de mogelijkheid om 8x tegelijkertijd gate en compressor te gebruiken.
    Klark Teknik Square One Dynamic - 8 kanalen gate of compressors. Helaas wel niet de mogelijkheid om de gate en compressor tegelijkertijd te gebruiken.
    Last edited by arvoitus; 17-03-13, 22:07.
  • djspeakertje
    • Oct 2008
    • 1912

Als je naar een SQ1 Dynamic gaat kijken, check dan ook even de Presonus ACP88. (http://www.youtube.com/watch?v=jMajPBeAGbw youtube filmpje heeft rare dingen in het geluid zitten, ik neem aan dat dat niet door de processor komt)

Omdat je (net als bij de SQ1) zowel gate als compressie op de kanalen hebt kan je heel makkelijk een kanaaltje compressie extra pakken als de drummer een tom minder mee heeft. Je kan heel makkelijk 2 of meerdere kanalen linken, dus je parallelle drumcompressie is ook veilig. Ik zou de werkende restanten van je huidige outboard lekker in het rack laten zitten, een kanaaltje extra is nooit weg.

Daan
    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• NesCio01
      • May 2010
      • 1987

Hoi Lenny,

Imposante lijst aan merken laat je voorbij komen, waarin m.i.
      de square one's echt niet thuis horen........

Mijn 1e google op de prijslijst van Ashly levert [
      dit] op.

In je overzicht mis ik eigenlijk nog de merken Altair (
      RSL)
      en ARX (
      MatchAV). Van ARX weet ik dat de EQ boven je budget
      ligt, maar ik denk dat je binnen je budget daar zeker een
      sixgate en quadcomp aanschaft?

Verkijk je trouwens niet op de brutoprijzen. Een belletje
      levert meestal wel wat op

grtz

Nes
      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

DBX 1231 (of 2231) misschien een optie?
        BSS Opal serie heeft het bij mij een beetje verbruid, snel brommetjes wanneer het wat ouder wordt en de klank... mwah, niet mijn ding.

Heb op de PA Markt gisteren een heleboel DN360/370 voorbij zien komen, gemiste kans
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• 4AC
          • Nov 2007
          • 1791

Ik ken iemand die een gebruikte XTA GQ600 te koop heeft staan voor een hele nette prijs.
          Mocht je geïnteresseerd zijn; stuur me ff een PM.

Mvg,

Teun
          Last edited by 4AC; 17-03-13, 22:46.
          uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
          Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• Olaf Duffhuës
            • Oct 2000
            • 2477

De XTA kost bruto € 1399,00...

Ik mis ook nog de Apex...Bij Apex voorkeur voor GX of PE serie...

Zelf heb ik BSS Opal en FCS, Klark 370 en Apex GX gehad, het meeste blije werd ik van de Apex. Ik heb nog een PE en die hou ik ook...

De Square One comp/lim/gate heb ik wel eens geprobeerd en was er niet weg van, evenals de Presonus. De Presonus vind ik niet fijn in de bediening net als dat Klark ding, maar het is net wat je gewent bent...

Nu ben ik nog in bezit van wat Drawmer en SPL compressors en een Drawmer gate. De genoemde compressors klinken gewoon goed, naar mijn mening. De gate is wat lastig op de een of andere manier om ff snel goed in te stellen, daar heb ik betere ervaring met de BSS DPR504.

De DBX XS apparaten zijn is soort van low budget serie, ben trouwens nooit echt fan geweest van de 166 en 266. Die 2 vind ik klankmatig niet echt super.
            Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Timo Beckman
              • Jul 2006
              • 1298

De xta is wel een fijne om mee te werken en zeker zo goed als klark .
              in het geval van 2de hands wel even checken of hij nog helemaal in orde is
              Last edited by Timo Beckman; 17-03-13, 23:42.

Comment

• arvoitus
                • Apr 2011
                • 45

@djspeakertje, ik heb niet al te beste verhalen over die Presonus gelezen. Dus daarom had ik hem eigenlijk al niet genoemd. Het doorpatchen weet ik, maar dan kom ik in bepaalde situaties wel kanalen tekort en daarom zou het tof zijn als ik 8 kanalen had die kunnen compressen en gaten tegelijkertijd. Hoeft niet, maar zou wel leuk zijn.

@NesCio01, de square one's heb ik erbij gezet als vergelijk. Ik was ook niet van plan de SQ1 equalizer aan te schaffen, de dynamics van de SQ1 vindt ik misschien nog wel interessant als ik ze heb uitgeprobeerd.
                Waarmee kan ik die Altair, ARX en Ashley's eigenlijk vergelijken?
                Bedankt voor de tip voor het kopen, ik heb nog weinig ervaring met het aanschaffen van spullen in deze markt.

@renevanh, ik zal eens naar die DBX kijken. De PA markt had voor mij niet opgeschoten aangezien ik nog niet het geld heb voor de equalizer, dat zal er pas deze week zijn.
                De BSS Opal FCS966 is trouwens een compleet andere unit dan de BSS FCS960, de opal is inderdaad niet populair maar de FCS960 wordt door veel mensen gewaardeerd.

@4AC, bedankt voor de tip. Ik ben wel huiverig met het aanschaffen van tweedehandse apparatuur, dus voor mij liever nieuw.

@olaf, de Apex heb ik naar gekeken maar daar weet ik weinig van qua prijs. Een kennis van mij heeft wel een zilveren Apex (type nummer weet ik zo even niet), ik zal eens vragen waar hij deze gehaald heeft.
                Van dat rijtje equalisers waarmee je ervaring hebt, welke vond je na de Apex nog meer goed en waar had je mindere ervaringen mee?
                Qua budget is er helaas geen ruimte voor Drawmers of Klark's, maar dat is ook niet erg. Ik heb alleen nog maar ervaring met Behringer comps/gates en DBX'en, dus echt slechter kan het niet.

@Timo Beckman, heb je nog algemene tips voor als ik tweedehands ga zoeken naar een equalizer? Dingen waar ik zeker naar moet vroegen of op moet letten?

Comment

• Timo Beckman
                  • Jul 2006
                  • 1298

Ik ben een xta tegen gekomen waar niet alle faders deden wat ze moesten doen maar dat is er 1 op veel .

Comment

• Olaf Duffhuës
                    • Oct 2000
                    • 2477

Ik vond vooral de DN370 tegenvallen, omdat er Klark opstaat wil niet zeggen dat het op voorhand goed is...De BSS FCS960 vond ik wel fijn...Gebruikt kun je trouwens gerust kopen, gewoon op je gevoel afgaan....Zelf heb ik ook het een en ander gebruikt gekocht...Ik heb ook nog wat gebruikte Apex eq's staan..;-)
                    Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• NesCio01
                      • May 2010
                      • 1987

Originally posted by lennyvandijk
                      @NesCio01, de square one's heb ik erbij gezet als vergelijk. Ik was ook niet van plan de SQ1 equalizer aan te schaffen, de dynamics van de SQ1 vindt ik misschien nog wel interessant als ik ze heb uitgeprobeerd.
                      Waarmee kan ik die Altair, ARX en Ashley's eigenlijk vergelijken?
                      Bedankt voor de tip voor het kopen, ik heb nog weinig ervaring met het aanschaffen van spullen in deze markt.
                      Deze 3 merken bevinden zich aan de bovenzijde van de markt en mag je vergelijken
                      met o.a. (hier genoemd) Klark, Apex en XTA.
                      Voor de kleuring: Altair is Spaans, ARX is Australisch en Ashley is US of A.

Voor 2e hands (ben ook geen fan) denk ik dat je sowieso alle schuiven goed moet schuiven,
                      schakelaars moet schakelen en potmeters moet draaien. Nadat je gevoeld hebt wat ze doen
                      sluit je de gear aan en doe je exact hetzelfde en luister je naar wat je hoort?

grtz

Nes

Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• RobertK
                        • Jun 2012
                        • 82

EQ: Audient, naar mijn mening de beste die ik tot nu toe ben tegengekomen!
                        Dynamics: SPL Dynamaxx, te gek voor vocals en extreem simpel!

Comment

• djspeakertje
                          • Oct 2008
                          • 1912

Die Audient (231) wordt niet meer gemaakt, wist niet eens dat ze ooit een EQ hebben gemaakt...

Daan
                          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• RobertK
                            • Jun 2012
                            • 82

2e hands?
                            een Fairchild wordt ook niet meer gemaakt, maar toch nog steeds veel gezocht

Comment

• daviddewaard
                              • Mar 2008
                              • 627

Originally posted by djspeakertje
                              Die Audient (231) wordt niet meer gemaakt, wist niet eens dat ze ooit een EQ hebben gemaakt...

Daan
                              maar is wel een van de beste eq's
                              A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

Working...