monitor vraag

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • muzzie
    • Mar 2013
    • 4

monitor vraag

wij gebruiken een set bestaande uit:
    dap pro (actieve sub met topkasten)
    en een powermixer VP-308D
    Nu hebben we 4 monitoren en willen die inzetten/gebruiken echter de mixer heeft maar 1 monitor mix / output.

Op welke goedkoopste manier zouden we dit kunnen oplossen?

we denken aan een 2e mixer of een aparte monitor versterker.

we kunnen nu 2 monitoren gebruiken door deze op de line out aan te sluiten.
    maar dan krijg je dezaal mix en kun je niets regelen of aparte mix mer persoon maken.
    1 active moitor kan op de monitor out.
    wie heeft een idee???
  • NesCio01
    • May 2010
    • 1987

Ik kan niet zo snel aan een beschrijving komen van
    deze LEEM-tafel,
    maar ik denk niet dat je de monitor-mix uitgang hiervoor
    gebruiken moet. Normaliter gebruiken we hier de
    Aux-uitgangen voor.

Jouw tafel heeft er 2? Dan kun je dus 2 AUX-groepen maken.

Van ieder kanaal dat je naar Aux 1 wilt hebben draai je de potmeter
    van Aux 1 open en voila.

Een 2e mixer lost niet veel op, omdat je dan nog steeds niet kiezen
    kunt welk kanaal je naar welke Aux wilt routen.

Liefst schaf je een tafel aan met 6 Auxes? 2 x aux voor Fx en
    4 x Aux voor de monitors. Een 4 kanaals versterker erbij en
    je hebt 4 monitorgroepen te pakken, iedereen z'n eigen monitor
    met z'n eigen instellingen.

grtz

Nes

't kost een paar centen, maar t advies hier is gratis
    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• sjig
      • May 2012
      • 909

Aux bussen?

Comment

• timmetje
        • Dec 2012
        • 424

Hoeveel auxen heeft je mengtafel? Normaal gesproken gebruik je auxen om je monitormix vanuit de zaal te doen.

(En hoezo gebruik je een powermixer als je een actieve luidsprekerset hebt? )
        Tim

Comment

• muzzie
          • Mar 2013
          • 4

Originally posted by timmetje
          Hoeveel auxen heeft je mengtafel? Normaal gesproken gebruik je auxen om je monitormix vanuit de zaal te doen.

(En hoezo gebruik je een powermixer als je een actieve luidsprekerset hebt? )
          we hebben nu eenmaal niets anders dan een powermixer en actieve kasten, het zij zo...
          Op de tafel zitten 2 uitgangen die voor passieve speakers zijn (komen van het versterkte deel dus) en 2 onverstewrkte aux die naar de subs actieve gaan.
          verder 1 monitor out die we voor 1 actieve monitor gebruiken.
          we hebben dus alleen de 2 ongebruikte passieve aux over....hoe verder?

Comment

• timmetje
            • Dec 2012
            • 424

Originally posted by muzzie
            we hebben nu eenmaal niets anders dan een powermixer en actieve kasten, het zij zo...
            Op de tafel zitten 2 uitgangen die voor passieve speakers zijn (komen van het versterkte deel dus) en 2 onverstewrkte aux die naar de subs actieve gaan.
            verder 1 monitor out die we voor 1 actieve monitor gebruiken.
            we hebben dus alleen de 2 ongebruikte passieve aux over....hoe verder?
            Zoals Nescio hierboven al zei: gebruik je twee auxen om een versterker aan te sturen met daaraan twee monitoren. Elk kanaal waarop je de AUX opendraait zal naar de respectievelijke AUX-uitgang (en dus de monitor) worden gestuurd. Je kan natuurlijk ook twee actieve monitoren gebruiken, maar dan zul je wel de extra kabelzooi op je podium voor lief moeten nemen...
            Tim

Comment

• muzzie
              • Mar 2013
              • 4

dat begrijp ik , maar dan kan ik onderlimg nog niets regelen lijkt mij?
              is er geen andere oplossing? bv een andere mixer voor de zaal en de powermixer voor monitor gebruiken?

Comment

• timmetje
                • Dec 2012
                • 424

dat begrijp ik , maar dan kan ik onderlimg nog niets regelen lijkt mij?
                is er geen andere oplossing? bv een andere mixer voor de zaal en de powermixer voor monitor gebruiken?
                Je kan dan regelen hoeveel signaal van welk kanaal naar welke monitor wordt gestuurd, dus je kan per monitor een eigen monitormix maken.

Uiteraard kan je ook een andere mixer voor de zaal nemen, maar het is in mijn ogen een betere oplossing om dan gewoon een tafel te nemen met voldoende AUXen zodat je maar één mengtafel nodig hebt.

Wil je twee aparte mixers voor FOH en monitor gaan gebruiken zul je ook een monitorsplit moeten hebben, aangezien je de signalen dan naar twee mixers moet gaan sturen.

[edit]

Een beetje research naar je mengtafel leverde weinig resultaat op, maar op de weinige foto's die ik er van kon vinden kon ik wel zien dat het een flink verouderde tafel betreft.

Je hebt sowieso twee AUX uitgangen op je tafel nodig, met regelbaar volume. Daarnaast moet op elk kanaal een potmeter zitten met het label 'AUX 1 of AUX 2'. Als die er niet op zitten werkt de bovengenoemde oplossing niet.

Ik vermoed dat dat de knoppen onder je EQ zijn, maar ik kon het zoals gezegd op de foto's niet goed zien.

[/edit]
                Last edited by timmetje; 17-03-13, 18:31.
                Tim

Comment

• muzzie
                  • Mar 2013
                  • 4

als voor een tafel met voldoende aux kies moet ik wel nog steeds een aparte monitor versterker hebben denk ik??
                  en splitten dmv een stageblok oid?

Comment

• timmetje
                    • Dec 2012
                    • 424

als voor een tafel met voldoende aux kies moet ik wel nog steeds een aparte monitor versterker hebben denk ik??
                    en splitten dmv een stageblok oid?
                    Ja, als je bijvoorbeeld voor een tafel gaat met 6 AUXen waarvan je er 4 voor monitor wilt gebruiken, zal je vier kanalen versterking moeten hebben. Of je kiest voor passieve monitoren met een 4-kanaals versterker of voor 4 actieve monitoren is aan jezelf.

Splitten doe je met een zogenaamde monitorsplit, waarbij elke ingang feitelijk twee uitgangen heeft. Zo kan je alle signalen van je microfoons, instrumenten e.d. naar twee aparte mengtafels sturen. De ene mengtafel gebruik je dan voor je zaalmix, de tweede voor je monitoren.
                    Tim

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Gezien de vraagstelling van TS denk ik niet dat deze op zoek is naar een stagebox met monitor split en bijbehorend multikabel systeem.
                      Het verhaal is heel simpel, een powered mixer heeft geen powered aux outputs, voor je monitoren zul je dus altijd een aparte versterker moeten hebben of gebruik maken van powered monitoren.
                      Wil je meer monitoren voorzien van een aparate mix dan zul je meer aux outputs moeten hebben op je mixer, zitten deze er niet op dan is de enige oplossing een mixer kopen die deze wel heeft.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• timmetje
                        • Dec 2012
                        • 424

Originally posted by MusicXtra
                        Gezien de vraagstelling van TS denk ik niet dat deze op zoek is naar een stagebox met monitor split en bijbehorend multikabel systeem.
                        Het verhaal is heel simpel, een powered mixer heeft geen powered aux outputs, voor je monitoren zul je dus altijd een aparte versterker moeten hebben of gebruik maken van powered monitoren.
                        Wil je meer monitoren voorzien van een aparate mix dan zul je meer aux outputs moeten hebben op je mixer, zitten deze er niet op dan is de enige oplossing een mixer kopen die deze wel heeft.
                        Klopt.

Terugkomend op mijn vorige post: als je kiest voor twee mengtafels zul je alsnog die extra versterking nodig hebben. Gezien het feit dat je op zoek bent naar de goedkoopste oplossing valt deze optie dus af, zoals MusicXtra hierboven al aangaf.
                        Tim

Comment

• NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

Ik zou zeggen, ga eens aan de slag met het uitproberen
                          hoe jouw auxes werken. Kun je deze uitluisteren met
                          een hoofdtelefoon?

Je vraag is: wat is het goedkoopst?
                          Antwoord. Als je monitoren passief zijn, dan
                          is een 2 kanaals versterker het goedkoopst.
                          Je moet dan nog wel met 2 signaalkabels van je mengtafel
                          naar je nieuwe versterker en daarvandaan met 2 speakons
                          naar je passieve monitoren.

Zelf zou ik kiezen om dan iets meer uit te geven voor een
                          4-kanaals versterker. Mocht er volgend jaar een tafel komen
                          met 4 auxen, dan heb je iig de versterkerlijnen er al voor in huis.

Verder zul je wss zien dat de muzikanten tzt ook graag een eq op
                          hun monitorsignaal willen, dus dat zit er dan ook nog aan te komen?

grtz

Nes
                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• RonaldH
                            • Aug 2009
                            • 274

Mij lijkt het een low budget verhaal, om dat zo te houden kun je op zoek gaan naar een elektronica wizkid.
                            Die kan eens kijken naar de ingewanden van de powered mixer.
                            Ik kom wel eens van die dingen tegen ter reparatie, en veelal zit de versterkermodule via een afgeschermd kabeltje gekoppeld aan het mengpaneel deel.
                            Als je die losneemt, kun je de ingebouwde versterkers aan de auxen koppelen en zo een monitor versterker uitsparen.

Niet een elegante oplossing, maar wel erg low budget.
                            Er is meer te koop dan je betalen kunt

Comment

• motor_leo
                              • Jan 2010
                              • 21

Als je een andere mengtafel wilt aanschaffen, dan is analoog een slechte investering. Mijn ervaring is dat met minimale upgrades je telkens weer tegen grenzen oploopt, waardoor je weer moet kopen. Dat wordt snel heel duur. Als je het goed wilt doen, heb je veel randapparatuur nodig (equalizers, compressors, effecten) Als je het voor niet teveel geld goed wilt oplossen, kun je een Mackie DL1608 aanschaffen. Deze kan alles wat je nodig hebt, alleen is er een Ipad bij nodig. Ongetwijfeld is er in je omgeving wel iemand die zoiets heeft. Als startpunt kun je de actieve mixer eerst inzetten als tweekanaals versterker voor de monitors, en later nog aanvullen/vervangen door "echte" versterkers.

Comment

Working...