geluidsniveau bioscoop

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NesCio01
    • May 2010
    • 1987

geluidsniveau bioscoop

Bij tijd en gelegenheid wil ik nog wel eens
    naar de bios gaan. Leuke film, vooraf of erna
    vorkje prikken, gewoon ff eruit.......

Gisteravond vond ik dat het geluid in de zaal
    toch wel erg hard stond, iets wat me nog nooit
    opgevallen is.

Sja, UE altijd op zak, dus maar ff meten
    (voor wat dat waard is).
    Permanente waarden van 91/92 dB(A) uitschieters
    naar 97/98 dB(A). Dit in een niet al te grote zaal,
    ik schat 11 rijen van 10 stoelen.

Voor mij toch wat te veel voor een avondje bios.

Ben benieuwd naar reacties.

grtz

Nes
    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Ik ben laatst met mijn zoon naar Skyfall geweest in het Imax, toen de film net bezig was ben ik gaan klagen over te hard geluid.
    De manager stond me schaapachtig aan te kijken en zei dat het volume door Imax Canada was ingesteld en dat ze daar zelf niets aan mochten veranderen.
    De dB app op mijn telefoon gaf ook waardes aan boven de 95 dBA, vind ik ook veel te hard voor een film.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• 4YOU
      • Aug 2011
      • 16

Beste,
      Volgens mij is onlangs nog een onderzoek door een afstuderend student aan de UT Twente geweest die dezelfde film in 5 verschillende bioscopen meermalen heeft bekeken/geluisterd en gevolgd door een enquete voor de bezoekers in de zaal. Dit waren dan de grotere bioscopen in Nederland. Waar toch uit kwam dat veel mensen zich storen aan de harde geluiden maar het ook een deel van de beleving van de film vinden, naar mijn mening ook, weet zoemde metingen niet meer maar van alle bioscopen in Nederland was IMAX in Rotterdam het hardst.

Ik ben zelf verdere ook wel benieuwd naar andere meningen.

Mvg

musicxtra was me net voor met IMAX
      Inderdaad ook skyfall.
      Last edited by 4YOU; 17-02-13, 22:36.

“Without music, life would be a mistake.”
      ― Friedrich Nietzsche

Comment

• mrVazil
        • Mar 2010
        • 330

ook in belgië staat het vaak veel te hard, in de kinepolis bioscopen hebben ze volgens een artikel van een tijd geleden klachten ontvangen en spelen ze nu stiller, ben er niet meer geweest om het ook zelf te testen. Ik heb ooit m'n oordoppen ingedaan om een film te zien, das er toch over vind ik

Comment

• NesCio01
          • May 2010
          • 1987

Zo bij tijd en wijle een uitschieter bij een schot,
          carcrash of openslaande deur, is beleving en 'vet'
          te noemen.

Bij een vaste constante van 85dB(A) is zo'n uitschieter
          90dB(A)? De constante van zaterdag op 92dB(A)
          vind ik iig niet prettig.

grtz

Nes
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• peterwagner
            • Oct 2008
            • 317

Bob Katz heeft een systeem ontwikkeld gebaseerd op luidheid en headroom. Ik heb het zelf uitgebreid getest tijdens m'n studie, onder andere in een akoestisch dode ruimte en voor mij klinkt het echt perfect. Voor films gaat hij uit van 83 dbC (SPL) /-20dbFS= 0dB VU/+4dbU met een headroom van 20dB voor de extreem harde explosies en dergelijken. Maar het dialoog-niveau zit dus rond de 83dbC SPL.

edit: De THX referentie staat op een gemiddelde van 85dbA met 20dB headroom.
            Last edited by peterwagner; 18-02-13, 04:03.

Comment

• desolation
              • Jun 2012
              • 706

Wat ze zeggen over de eisen en instellingen van de leverancier klopt.
              Dolby Atmos vereist dat op elke stoel ergens tegen de 106dB gehaald kan worden (wat ziek is).

Comment

• RayM
                • Jan 2006
                • 742

Ik heb altijd mijn gehoorbeschermers bij me. En nodig.....
                Heerlijk die stilte

Comment

• e-sonic
                  • Aug 2004
                  • 329

Is al jaren een ergernis, reden om niet meer naar de bios te gaan, men rekt de standaarden uit tot voorbij het punt van irritatie, om op te vallen. Dan merkt men dat het doorgeschoten is.
                  Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

Kent iemand de wettelijke normen voor in de bioscoop?
                    Ik veronderstel dat die niet anders zijn dan tijdens live optredens?

Comment

• SPS
                      • Mar 2004
                      • 1662

Originally posted by frederic
                      Ik vrees dat als je de normen van Live aanhoud het nog veel erger wordt.
                      In een film zitten nog wel flinke dialogen die een eventuele LeQ meting lekker naar beneden duwen.
                      Kan de rest dus NOG harder...
                      Was laatst met de kleindochters naar K3 film. Sinds lange tijd weer eens in de bios. Het is inderdaad niet te geloven wat die kleintjes (met hun uitstekende oortjes) voor hun kiezen krijgen. Belachelijk. Ik ga nooit meer. Dan maar een leuke thuisbios inrichten voor de meiden.

Ook wel weer leuk om te maken...
                      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

In de bouw, horeca, events, etc moet de organisatie/uitbater geluidsbescherming aanbieden bij niveau's boven de 85dB(A)... dat moet in een bioscoop dan toch ook?
                        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• freek
                          • Aug 2008
                          • 238

Originally posted by frederic
                          Ik weet niet wat de wettelijke normen zijn maar dolby geeft aan dat elke speaker range een headroom moet hebben van 105 dB middenzaal (golden seat) zonder vervorming.

De vraag hoe hard een film afgespeeld moet worden is al jarenlang een groot vraagstuk in de filmwereld. Vroeger (met analoge film) was er 'de' dolby standaard. Dit houdt in dat alle zalen gekalibreerd werden. De dolbyprocessor stond op 7.0 (range van 0.0 tot 10.0) en hierbij wordt er een pinknoise weergegeven. Alle kanalen (kan dus meerdere speakers bevatten) moeten voldoen aan deze norm. L,C,R op 85 dB midden zaal, Links en Rechts surround elk 82 dB midden zaal. Het getal 7.0 heeft onder filmmakers daarom ook mythische vormen aangenomen. Om technische redenen worden bioscopen de laatste tijd vaker op 5.0 gekalibreerd. Het gaat te ver om uit te leggen waarom maar het heeft wat voordelen.
                          Eigenlijk is het vrij simpel. Als bioscoop exploitant hoef je alleen maar te weten op welke waarde je zaal is gekalibreerd en daarop alle films afspelen. En ja, het gebeurd te vaak dat het geluid dan te hard is, dit ligt echter vaker aan de filmmaker dan aan de bioscoop. Helaas helpt klagen niet meer tegenwoordig want alles is nu digitaal dus er werken helemaal geen operateurs meer dus er is niemand meer die weet hoe het geluid harder of zachter moet (in de grotere multiplexen dan, de kleine filmhuizen kunnen dit meestal nog wel.)

En over het nieuwe dolby Atmos, (5 kanalen achter het doek, 3 sub posities, en max 54 unieke surround kanalen verdeeld in links, boven, rechts en achter) Ik weet dat de specs hierbij zijn dat elke individuele surround speaker een headroom moet halen van 105 dB middenzaal. Dit is bijna onmogelijk in grotere zalen. Trouwens wie het wil horen (en dat wil je) moet naar de nieuwe bioscoop in Vlaardingen. Dit is naar mijn weten de eerste bioscoopzaal in nederland met dolby atmos.
                          Last edited by freek; 18-02-13, 15:33.

Comment

• desolation
                            • Jun 2012
                            • 706

Cinemagnum gaat voor zijn koepelzaal ook ATMOS deployen, daarvoor gaan ze dacht ik gebruik maken van een line array systeem omdat het met gewone point source kasten quasi onmogelijk is om die spreiding te halen

Comment

• freek
                              • Aug 2008
                              • 238

Originally posted by desolation
                              Cinemagnum gaat voor zijn koepelzaal ook ATMOS deployen, daarvoor gaan ze dacht ik gebruik maken van een line array systeem omdat het met gewone point source kasten quasi onmogelijk is om die spreiding te halen
                              Misschien zijn de regels verandert maar ik weet dat dolby voor de atmos release geen line array systemen accepteerde achter het projectiedoek. Maar ik moet bekennen dat ik mijn atmos cursus nog moet doen in London dus ik weet de nieuwe specs nog niet exact. Maar van origine geloofde dolby heilig in pointsource systemen en speakers met ouderwetse hoorns en staan ze zeer wantrouwend tegenover line-array systemen.

Comment

Working...