Hoeveel watt moet ik gaan gebruiken voor de versterking van ons koor.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Podium Verhuur
    • Mar 2012
    • 480

Laat je alstjeblieft geen digitale mengtafel aansmeren, gezien de aanwezige kennis en ervaring is dit echt zonde van je geld. Je zult 90% van de tafel nooit gaan gebruiken.
    12 x sm58? Lijkt me niet echt een slim idee. De sm 58 microfoon is zo populair omdat hij nooit rondzingt. Dit komt omdat alles in de mic wordt afgevlakt. Leuk voor de Rock en Roll wereld en de drive-in boys, maar niet voor het versterken van een koor.

Denk dat je beter kunt gaan kijken naar 4 opverhead microfoons icm met een 31bands eq. Deze heb je in alle prijscategorieen.
    Je zult alleen wel van te voren even moeten gaan oefenen met de microfoons en het koor om uit te vinden wanneer hij gaat rondzingen. Wellicht kun je dit een keer samen doen met een geluidstechnicus, hierbij kun je al denken aan een 2de jaars student, die hebben dit dan vaak al onder de knie.

Comment

• RayM
      • Jan 2006
      • 742

4 overheads met een grafische EQ? Beetje overdreven. nadeel is ook weer 8 HE aan apparaten erbij terwijl het juist compact moet zijn. Met een fatsoenlijke parametrische EQ kom je een heel eind. En zeker een leek moet niet met een 31 bands aan de gang.
      En zeker de goedkopere grafische EQ's doen meer kwaad dan goed.
      Heerlijk die stilte

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

@Podium Verhuur, ik heb niet de indruk dat je goed weet wat je aan het vertellen bent.

Eerst zeggen dat een digitale tafel te "moeilijk" zou zijn voor een leek wat toch echt niet meer het geval is, en dan vervolgens aanraden om 4 overhaeds te gebruiken en een losse 31 band EQ. Dit zal met leken gegarandeerd leuk worden.

Eén SM58 (of andere zangmicrofoon) per 2 koorleden gaat super eenvoudig.
        lage gainstructuur, digitaal mengtafeltje 1 keer degelijk laten soundchecken en vooruit.
        Enkel terplaatse de vollumes wat bijregelen.
        kanaalstructuur altijd het zelfde houden enz... , speakers en monitors juist zetten, en plannetje maken hoe alles moet staan.
        Als dit niet lukt, zullen ze ook niet kunnen werken met een analoge setup.

Ik heb zo al een paar koortjes aan het werk gestoken.
        Last edited by frederic; 28-01-13, 17:11.

Comment

• Podium Verhuur
          • Mar 2012
          • 480

Originally posted by RayM
          4 overheads met een grafische EQ? Beetje overdreven. nadeel is ook weer 8 HE aan apparaten erbij terwijl het juist compact moet zijn. Met een fatsoenlijke parametrische EQ kom je een heel eind. En zeker een leek moet niet met een 31 bands aan de gang.
          En zeker de goedkopere grafische EQ's doen meer kwaad dan goed.

Kan prima met een enkele 31 bands eq. De microfoons zijn nagenoeg hetzelfde (overheads zijn helaas bijna nooit helemaal hetzelfde), dus dezelfde frequenties zullen gaan rondzingen.
          Met een parametrische EQ op een efx8 oid, kun je nooit behoorlijk het rondzingen eruit halen. Dan knijp je veel te veel af.

Comment

• Podium Verhuur
            • Mar 2012
            • 480

Originally posted by frederic
            @Podium Verhuur, ik heb niet de indruk dat je goed weet wat je aan het vertellen bent.
            Denk eerder dat het andersom is, vooral ook gezien de andere reacties die je hier op het forum rondroept.

Eerst zeggen dat een digitale tafel te "moeilijk" zou zijn voor een leek wat toch echt niet meer het geval is.
            Ik gebruik nergens het woord moeilijk. Ik zit eerder te denken aan het dingen als omslachtig en overdone. Of verwacht je dat de ts gebruik gaat maken van gates, compressors of delays?
            Het moet makkelijk en simpel zijn. Dus eenmalig de eq afstellen en te plaatsen de boel een beetje bijstellen. Zonde van je geld om dit digitaal te gaan doen. Tuurlijk kan het ook digitaal, maar wat is de meerwaarde als ze 90% van de opties niet gaan gebruiken.

en dan vervolgens aanraden om 4 overhaeds te gebruiken en een losse 31 band EQ. Dit zal met leken gegarandeerd leuk worden.
            Ik zie geen problemen met 4 overheads, wordt zo vaak gedaan bij koren die het zelf doen.

Eén SM58 (of andere zangmicrofoon) per 2 koorleden gaat super eenvoudig.
            lage gainstructuur, digitaal mengtafeltje 1 keer degelijk laten soundchecken en vooruit.
            Enkel terplaatse de vollumes wat bijregelen.
            kanaalstructuur altijd het zelfde houden enz... , speakers en monitors juist zetten, en plannetje maken hoe alles moet staan.
            Als dit niet lukt, zullen ze ook niet kunnen werken met een analoge setup.

Ik heb zo al een paar koortjes aan het werk gestoken.
            Zegt al genoeg over de kennis die je hebt over dit onderwerp. Serieus hoe kan je jezelf als prof neer proberen te zetten en dan nog steeds roepen dat een SM58 zo goed is.
            Een SM58 hoor je niet te gebruiken als je denkt verstand te hebben van geluidsversterking. Die dingen horen op festivals thuis niet bij een koor.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Volgens mij vliegen de adviezen gierend de bocht uit, nog ff en Ampco moet eraan te pas komen om het koor uit te versterken.
              Rondzingen voorkomen met een 31 bands EQ of zelfs een parametrische EQ is leuk maar veel te moeilijk voor dit soort toepassingen.
              Een simpele actieve mixer met twee 12" topjes, setje overheads en een paar zangmicrofoons moet je toch een heel eind mee kunnen komen.
              Aannemende dat de solozang niet op 'oorlogsterkte' hoeft is het voldoende om de topjes slim te plaatsen en niet te dicht voor de speakers gaan staan met een microfoon werkt in dit geval al prima.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Suus
                • Jan 2013
                • 10

Hallo heren,
                Ik heb net de Presonus en de Soundcraft EPM8 bekeken. En ik kan mij voorstellen dat je als DJ,
                helemaal weg kan zijn van de mogelijkheden van de Presonus.

Maar ik als leek zou met zo'n apparaat alleen de volumes van de microfoons regelen.
                Dan denk ik dat dit misschien zonde is van het geld.
                Het enige wat ik verlang is, geluid versterken zonder vervorming.

Het enige wat ik absoluut niet wil:
                Wij komen wel eens een zaal binnen, terwijl de mensen worden toegesproken dmv het microfoonsysteem
                van de zaal, en dit klinkt vaak zo ongelofelijk dof. Ik wil kwalitatief een mooi helder geluid.

Het commentaar van Fridge om een goedkopere speaker te nemen met een iets minder woofer geluid vind ik ook wel aardig.

Suzan

Comment

• Hitvision
                  • Jun 2003
                  • 388

Originally posted by MusicXtra
                  Volgens mij vliegen de adviezen gierend de bocht uit, nog ff en Ampco moet eraan te pas komen om het koor uit te versterken.
                  Rondzingen voorkomen met een 31 bands EQ of zelfs een parametrische EQ is leuk maar veel te moeilijk voor dit soort toepassingen.
                  Een simpele actieve mixer met twee 12" topjes, setje overheads en een paar zangmicrofoons moet je toch een heel eind mee kunnen komen.
                  Aannemende dat de solozang niet op 'oorlogsterkte' hoeft is het voldoende om de topjes slim te plaatsen en niet te dicht voor de speakers gaan staan met een microfoon werkt in dit geval al prima.
                  +1 Ik kan er niets anders op zeggen. Het lijkt er som op of we voor een tienerfeestjes ook al line-array's gaan adviseren. Ze moeten het kunnen bedienen en niet al te moeilijk hoeven doen. Ze geven zelf al aan dat bij 300+ er een andere oplossing gevonden moet worden. Dan komt een deel van dit forum 'in the picture'.

Kennen we deze nog?

Last edited by Hitvision; 28-01-13, 21:20.
                  Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

• NesCio01
                    • May 2010
                    • 1987

Hoi Suus,

Naast alles wat er al geschreven is, denk ik ook nog
                    wat te kunnen adviseren

Speaker:
                    Je schrijft dat jullie reeds een actieve speaker hebben, toch?
                    Stel dat deze jou bevalt, qua klankkleur enz.
                    Dan kun je er mss een 2e bijkopen?

Mike:
                    Je hebt al 1 draadloze zangmike?
                    Zelfde verhaal. Als deze bevalt, dan toch een 2e erbij?

Koor overheads:
                    Sja, de C1000 is toch wel wat belegen
                    en komen er bij mij en vele collega's eigenlijk niet in.
                    Ik keek dan toch naar en setje condensators als:
                    - MBHO 603
                    - AKG C451
                    - AKG C391

Accordeons:
                    Die halen het tot het einde?, da's mooi.
                    Mocht je ze ooit versterken willen, houd rekening
                    met 2 microfoons per accordeon, dus je hebt dan
                    wel 4 kanalen nodig.

Tafel:
                    Dit weekend zag ik een mooie standaard hard plastic
                    case waarin een
                    Mackie DL 1608 zat ingebouwd.
                    Ook zaten hier ontvangers voor draadloze microfoons
                    in. Een laadje waarin de mikes lagen maakte e.e.a. compleet.
                    Deze tafel wordt bediend door een i-Pad, die je er uit
                    kunt trekken en mee kunt nemen de zaal in.
                    Dat is mss wel aardig als jij je luisterrondje door de zaal maakt.
                    Je kunt direct de schuif enz. verzetten op dit device.

Ik hoop iig dat je wat kunt met m'n bijdrage,
                    veel suc6 in je zoektocht

grtz

Nes
                    Last edited by NesCio01; 29-01-13, 12:43.
                    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• 4AC
                      • Nov 2007
                      • 1791

Originally posted by Hitvision
                      Kennen we deze nog?

Mvg,

Teun
                      uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                      Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• jans
                        • Feb 2003
                        • 869

Ben het NES eens wat betreft de luidspreker. Bevalt de aanwezige luidspreker en voldoet deze, koop er dan eentje bij. Zou wel minimaal een 12" top adviseren. Kun je aangeven wat type je nu hebt?
                        Idem voor de draadloze microfoon, hoewel je bij deze even moet controleren of deze nog bruikbaar is ivm met de zendferquentie.
                        Je wilt graag een helder geluid, luister dan eens naar het verschil tussen een dynamische en een condensatorkop. Deze is natuurlijk wel wat duurder maar dan is de basis al goed.
                        Schaf die materialen aan die je regelmatig nodig bent en huur materieel en/of bediening in als het groter wordt.
                        Voor een eenvoudige zal een mengtafel als b.v. de A&HZED14of Mackie VLZ1202 voldoen.
                        Als overhead zou ik ook eens kijken naar de oktava MK012, deze heeft een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
                        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Suus
                          • Jan 2013
                          • 10

Tja wat we nu hebben is een solton accu-port-sixty.
                          En ik kan er helemaal niks over vinden, behalve dat ze niet meer te koop zijn.
                          Hij is 60 watts, en bevat een ingebouwde ontvanger voor een wireless mic. 194.600Mhz.
                          Als ik meer wil weten, dan zou ik hem open moeten schroeven.

Suzan

Comment

• R. den Ridder
                            • Sep 2000
                            • 1500

Alhoewel ik een lichttechnicus ben kan ik inderdaad onderschrijven dat men hier op het forum regelmatig uit de bocht vliegt in de adviezen.

Om dat "doffe" wat je aanhaalt te vermijden zou ik niet enkel vertrouwen op de toonregeling van actieve speakers. je haalt de Soundcraft EPM8 aan en deze tafel is voor het geld een erg goede koop. Wij hebben er eentje om bijv. tonpraoten uit te versterken. bruikbare toonregeling voor stemmen en je hebt voldoende kanalen om in uitbreiding je accordeons er aan te hangen. ook de stereokanalen voor bijv. een cdspeler etc. zijn mooi meegenomen wil je een pauzemuziekje draaien.
                            Persoonlijk ben ik geen voorstander van actieve luidsprekers als je ook al een mengtafel enzo meesleept. kleine flightcase met je mengtafel, ontvanger voor je draadloze solomicrofoon,versterker, een lade voor je vaste microfoons en kabels en een aansluitpaneel genummerd en wel zodat wanneer je zelf niet meekan een leek je taken kan overnemen. stekker er in, genummerde kabels aansluiten (stekker 1, luidsprekerkabel 2 en microfoonkabels 3- denk simpel), en gaan.

mijn ervaring met koren en ander vrijwilligerswerk is dat een geintresseerde een heel goed klinkend of uitziend plan maakt, gebaseerd op het uiterste van zijn kennis, daarmee leert werken, en na 4 jaar moet de nieuwe vrijwilliger het overnemen die er niets van snapt waarna alles op marktplaats beland en het hele verhaal opnieuw begint.

Besef ook dat je van een kleine kofferset ineens overgaat naar een set die bestaat uit minimaal 3 cases:
                            -mengtafel en aanverwanten
                            -luidsprekers
                            -statieven.
                            Dit zal niet meer in de kofferbak passen. heb je altijd transportmogelijkheden?
                            Last edited by R. den Ridder; 29-01-13, 13:20.

Comment

• NesCio01
                              • May 2010
                              • 1987

Hoi Suus,

Ik kan de specs van je speaker niet vinden, mss
                              kun je een foto van de achterkant schieten en posten?

Omdat jullie veel buiten optreden snap ik je keus voor
                              deze accuset. Bij straatmuzikanten en uitvaartcentra kom
                              je ook vaak dit soort sets tegen. Als buiten optreden een
                              veel voorkomende activiteit is, dan moet je je afvragen of
                              je gaat kiezen voor iets waar 230V voor nodig is, of dat je
                              op de huidige manier met accu, wilt blijven werken.

Kies je voor de accu, dan is er best wel het e.e.a. te krijgen,
                              zelfs een speaker waarin naast een ingebouwde accu, er ook
                              (net als nu) 1 of 2 ontvangers voor je draadloze microfoon(s)
                              ingebouwd zitten en er ook nog aansluitingen zijn voor
                              - extra microfoons (voor de kooroverheads)
                              - line ingang voor bijvoorbeeld een piano/keyboard
                              - uitgang naar een 2e speaker (slave)

Ik denk dat je op deze wijze het meest compact
                              kunt blijven werken.

Er zijn diverse merken die dit soort sets aanbieden.
                              Kijk ook eens
                              hier.

Vaak is het zo, dat hoe meer je investeert, hoe beter
                              het geheel zal zijn, o.a. beter geluid, roadproof, betere
                              potmeters etc. etc.

sterkte met zoeken

grtz

Nes

Last edited by NesCio01; 29-01-13, 14:50.
                              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Gast1401081
                                • Mar 2001
                                • 7999

jaja,
                                en voor je het weet rij je met een trekker met oplegger naar je optreden toe......

- die c1000's zijn prima ( komen hier wel in, tenminste --- degene die daar niet mee kan weken moet , ach, laat maar)
                                - 2 lullige EV-sx200's of 300, of hoe ze nu weer heten zijn prima ( zeg maar de vw-Golf onder de speakers)
                                - een klein mengertje van soundcraft is prima, deze zijn ook zelfpowered te krijgen, dwz de versterker zit erin gebouwd.
                                - let vooral op de kwaliteit van je bekabeling ! Voorbekabelen is een pré, zodat je snel aan het zingen bent.

eea is op marktplaats te vinden voor een interessant budget.

en hou het lekker compact, zodat het ook bij de nieuwe voorzitter in de kofferbak past.

Tenzij je een sponsor hebt die graag een ton op tafel gooit, dan ga ik met liefde andere dingen bedenken..

Comment

Working...