parallel en bridged

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stompinne
    • Apr 2005
    • 91

parallel en bridged

Hallo, ik wil een mono-signaal via mijn amp naar 2 subs sturen.
    Moet ik mijn amp op bridged instellen, speakon naar sub 1, van sub 1 speakon naar sub 2?
    Of zet ik mijn amp in parallelle modus?

mvg
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

Parallel... En zoek ff uit welke uitgang je moet gebruiken. En welke instellingen daar nog meer bij horen ..

Comment

• vester86
      • Jul 2010
      • 164

Hier is meer te lezen over het verschil tussen bridge en parallel

Comment

• stompinne
        • Apr 2005
        • 91

Originally posted by MacGyverSounds
        Parallel... En zoek ff uit welke uitgang je moet gebruiken. En welke instellingen daar nog meer bij horen ..
        Dank voor je antwoord.
        Waarom parallel, wat is het voordeel tov bridged parallel?

Comment

• vester86
          • Jul 2010
          • 164

Originally posted by stompinne
          Dank voor je antwoord.
          Waarom parallel, wat is het voordeel tov bridged parallel?
          In het kort. Bij bruggen zet je de versterkers aan elkaar in serie, waardoor je het voltage verdubbeld. Bij paralel schakelen zet je de versterkerhelften over elkaar heen waardoor het voltage gelijk blijft aan die van 1 versterker maar je de stroom verdubbelt.

Comment

• NesCio01
            • May 2010
            • 1987

Originally posted by stompinne
            Hallo, ik wil een mono-signaal via mijn amp naar 2 subs sturen. mvg
            Mijn amps hebben voor audio een in- en een trhough XLR.
            In jouw situatie gaat mijn mono signaal het linkerkanaal in.
            Met een normale XLR kabel lus ik dit signaal door van
            het linker naar het rechterkanaal.

Je kunt natuurlijk ook een Y-kabeltje gebruiken, of in
            voorkomend geval het softwarematig doen middels een
            processor.

grtz

Nes
            Last edited by NesCio01; 29-11-12, 23:36. Reason: f
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Ik begrijp ff niet waarom de versterker in parallel of bridget mode zou moeten, bij aansturen van twee subs is het gewoon een kwestie van inputs doorlussen en op iedere kant van de amp een sub aansluiten.
              Is ook handig als TS aangeeft wat er gebruikt wordt om de amps aan te sturen, wat de impedantie van de subs is en wat voor versterker het is.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

De versterker in de stand parallel zetten is in feite gewoon de inputs doorlussen (intern worden de ingangen aan elkaar geknoopt). Je kunt dan op beide uitgangen 1 sub aansluiten. Dat verhaal van vester86 slaat dus nergens op.
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Originally posted by laserguy
                  Dat verhaal van vester86 slaat dus nergens op.
                  Dat verhaal klopt gewoon... geen speld tussen te krijgen.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Je kunt inderdaad een amp parallel schakelen, niet alleen de inputs maar ook de outputs worden dan aan elkaar geschakeld.
                    De amp kan dan een lagere impedantie aan, dat is ook de reden dat het praktisch nooit gebruikt wordt, wat moet je met een amp die zijn max vermogen aan 1 Ohm levert?

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

Neen, dat is NIET waar: kijk naar de QSC's. Je gaat NOOIT twee uitgangen (super laagohmig) parallel aan elkaar zetten want als er ook maar iets misgaat aan de ingang van een van beide versterkers gaat de ene de andere proberen op te blazen doordat ze beide hun zin willen doordrijven en er door de lage interne weerstand en de krachtige voeding ook de mogelijkheid toe hebben.
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

ja dat is wel waar, de crown mactrotechs kunnen dat gewoon, en daarom zit dat schakelaartje er dus ook op.

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

In feite gebeurd het ook al in iedere amp met meer dan twee eindtorren, die zijn ook gewoon parallel geschakeld waarbij de emitter-weerstanden de onderlinge verschillen opvangen.

Comment

• SPS
                            • Mar 2004
                            • 1662

Originally posted by MusicXtra
                            In feite gebeurd het ook al in iedere amp met meer dan twee eindtorren, die zijn ook gewoon parallel geschakeld waarbij de emitter-weerstanden de onderlinge verschillen opvangen.
                            Behalve dan dat die eindtorren samen in EEN eindtrap zitten en dus ruststromen, DC balancing EN tegenkoppeling gemeenschappelijk hebben. Je verbind dus nooit twee eindversterkers aan de uitgang met elkaar door!

Mac geeft het zelf eigenlijk al aan als hij spreekt over een "schakelaartje". Daar gaan dus echt niet de uitgangsstromen van de eindtrappen doorheen. Is een schakelaartje die de INGANGEN (DC ontkoppeld) met elkaar verbind resp. ingang A ook naar B laat gaan zodat je met een enkele XLR beide eindversterkers aanstuurt.

(Is dus bijna eenzelfe schakelaartje als voor Bridging. Alleen wordt daar als extra de polariteit naar de B versterker nog omgedraaid

+1 voor laserguy dus!

Paul
                            Last edited by SPS; 30-11-12, 12:06.
                            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• speakertech
                              • Jan 2008
                              • 1697

Originally posted by MusicXtra
                              Je kunt inderdaad een amp parallel schakelen, niet alleen de inputs maar ook de outputs worden dan aan elkaar geschakeld.
                              De amp kan dan een lagere impedantie aan, dat is ook de reden dat het praktisch nooit gebruikt wordt, wat moet je met een amp die zijn max vermogen aan 1 Ohm levert?
                              Een amp, die op 2x vier ohm draait kan dan eventueel ook op twee ohm werken. Of dat handig is , hangt van de situatie af.

Speakertech
                              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

Working...