Smaart: wat doe ik fout?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Smaart: wat doe ik fout?

Ik zit een beetje te knoeien met Smaart (V.6), een geluidskaart, geluidset en meetmic.
    Wat ik in essentie wil kunnen zien/doen: m'n systeem op tijd zetten. Dus subjes en topjes in fase rond het X-over punt.

Het systeem waar ik op meet is op het gehoor door mij zelf ingesteld. De dubbel 15" bandpass subs lopen van 20Hz tot 152Hz met een 48dB Butterworth filter.
    De 12" topjes lopen vanaf 80Hz, ook met 48dB Butterworth.
    Nogmaals: 100% op het gehoor en experimenteel afgesteld, ik ga er niet vanuit dat het ideaal is, maar het klinkt wel fatsoenlijk. Kan ongetwijfeld beter.

Nu zit ik met Smaart te spelen en krijg ik geen fatsoenlijke phase te zien in het grafiekje.
    Om te illustreren (ingezoomd op X-over punt):

Zoals te zien zijn de lijnen nogal grillig en erg onderbroken, heel anders dan wat ik bij collega's gezien heb, namelijk een doorgetrokken lijn waar ook iets uit te halen valt. Hier kan ik helemaal niks mee.
    Ref en mes signalen zijn voldoende, Smaart genereert voor mij de pink noise.

Wat doe ik hier fout?
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

klik eens op de delaytijd?

Comment

• hugovanmeijeren
      • Oct 2004
      • 1436

Wat je als eerste moet doen is je referentiesignaal in tijd gelijk zetten met de microfoon. Klik daarvoor even op auto small (of large als je een heel groot verschil verwacht).

Groeten Hugo
      Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Je gaat een referentie signaal vergelijken met een gemeten signaal, het gemeten signaal is altijd vertraagd t.o.v. het referentie signaal door de afstand van de microfoon, latency in je processor, etc.
        Die tijd meet je met de SM/LG button, in feite is het een impuls response meting. Doe je deze meting dan vraagt het systeem of je de gemeten waarde wilt gebruiken, klik je op OK dan zal het referentie signaal dezelfde vertraging hebben als het gemeten signaal en kun je de fase van beiden één op één vergelijken. Wel ff opletten dat je de meetmicrofoon of luidsprekers niet verplaatst, doe je dat wel dan moet je opnieuw de meting doen.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Goede tip.
          Helaas kwam er ongeveer 10 seconden na de reactie van Hugo een partij gillende kids het jongerencentrum in, waardoor ik vertragingen van 19ms kreeg... lijkt me niet reeel.

Vrijdagmiddag verder prutsen

Comment

• jadjong
            • Oct 2003
            • 654

Meetmic op input 1 van je geluidskaart, uitgang van de geluidskaart met ruis direct weer aansluiten op input 2 van de geluidskaart. Dat is de referentie. Andere output van je geluidskaart naar mixer of pa. Zet meetmic voor pa en zet ruis aan. Mute sub en zet top aan. Zorg dat input 1 & 2 even hard binnen komen. Druk op auto-small en wacht, dan die delay inserten. Zet average op 8 of 16 als je wisselende resultaten krijgt. Sla deze meting op. Mute top en zet sub aan, pas level van de sub aan met processor waar nodig. BLIJF VAN DE SMAART DELAY AF!. Draai nu aan de delay van de sub-out totdat deze meting ongeveer overeen komt met de eerder opgeslagen meting. Als de lijntjes even stijl zijn maar net naast elkaar terecht komen kan je van een van de kasten polariteit draaien.

Vergeet niet in te zoomen op het gebied dat je sub weergeeft, fase recht trekken tot 6k heeft geen zin als je crosst op 80hz

Comment

• Timo Beckman
              • Jul 2006
              • 1298

.........................
              Last edited by Timo Beckman; 29-12-12, 12:51.

Comment

• gertgeluid
                • Dec 2006
                • 520

Timo heeft een punt. Probeer eerst eens met 12dB Linkwitz Rileys. Die floppen 180 graden op het kruispunt en dat meet eventjes makkelijker (en klinkt mogelijk natuurlijker).

Misschien meet je een hoop reflecties. Zet anders even heel onorthodox je meetstaaf vlak voor de 12", auto small en capture. Vervolgens meetstaaf ergens tussen die 15" blaffers op ongeveer dezelfde afstand als bij de 12". Nu maar spelen met de tijd (en wellicht ook polariteit).

Dit hoeft natuurlijk niet perfect te summen op de dansvloer want je zal waarschijnlijk een offset hebben tussen sub en top. Maar het is wel lekkerder meten als je weet dat de componenten an sich matchen. Nu mag je de offset en de ruimte mee gaan nemen in de meting en moet je misschien wat naar voren of achteren.

En anders Timo inhuren

Comment

• Timo Beckman
                  • Jul 2006
                  • 1298

.........................
                  Last edited by Timo Beckman; 29-12-12, 12:50.

Comment

• renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

Dank voor de uitleg Timo, zo leer ik weer eens wat, werd tijd

Comment

Working...