gebruik headset

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jans
    • Feb 2003
    • 869

gebruik headset

Beste collegea,

Heb een aanvraag voor een Sinterklaas intocht waarbij men graag headsets wil gebruiken voor presentatie doeleinden.
    De uitdaging is dat de presentatoren/gangmakers, 3 stuks, zich voor de luidsprekers bevinden. De luidsprekers op een andere plek is geen optie.
    Heb al even met wat collegea gebeld en allen hebben, waar ik al bang voor was, slechte ervaring met headsets in deze situatie. Het beterft hier ervaring met DPA4066/4088.
    Het probleem is dat het publiek niet stil is en er dus best wel wat volume vereist is.

Wie heeft hier ervaring mee en welke headset zijn dan bruikbaar.
    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Bijna alle headsets die ik ken zijn uitgerust met condensator microfoontjes. Dat gaat altijd een probleem geven.
    Niet als je spreker 50 meter voor je speaker staat, wel als dat minder dan 10m is.

Een revermic geen optie? Dat zijn vaak nier microfoontjes.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• jans
      • Feb 2003
      • 869

Originally posted by renevanh
      Bijna alle headsets die ik ken zijn uitgerust met condensator microfoontjes. Dat gaat altijd een probleem geven.
      Niet als je spreker 50 meter voor je speaker staat, wel als dat minder dan 10m is.

Dat het een condensator microfoon is is niet het probleem, dat zijn de meeste revers ook. Vanwege de hogere output kan het zelfs een voordeel zijn ten op zichte van een dynamische.
      Een rever levert nog meer problemen op omdat deze nog meer omgevings geluid oppikt in verhouding tot het brongeluid.

Comment

• speakertech
        • Jan 2008
        • 1697

Originally posted by jans
        Beste collegea,

Heb een aanvraag voor een Sinterklaas intocht waarbij men graag headsets wil gebruiken voor presentatie doeleinden.
        De uitdaging is dat de presentatoren/gangmakers, 3 stuks, zich voor de luidsprekers bevinden. De luidsprekers op een andere plek is geen optie.
        Heb al even met wat collegea gebeld en allen hebben, waar ik al bang voor was, slechte ervaring met headsets in deze situatie. Het beterft hier ervaring met DPA4066/4088.
        Het probleem is dat het publiek niet stil is en er dus best wel wat volume vereist is.

Wie heeft hier ervaring mee en welke headset zijn dan bruikbaar.
        In dit geval dien je headsetjes met een cardioide kop te gebruiken (4088), dan werkt het wel. Zowiezo is de geluidsdruk al een stuk groter als bij de doorsnee spreker met een hand micro.
        Cardioide kopjes zijn wat groter, maar buiten heb je doorgaans toch een windkapje nodig, wat de mic ook groter maakt, het lijkt me geen probleem.
        eb ik nog een vraag:
        Waarom willen veel geluidsmensen het maximum uit de installatie halen? Gisteren was ik bij een lokale revue. Hoewel het volume van de FOH ruim voldoende was, zaten de microfoons toch steeds tegen het rondzingen aan. Waarom de fader niet een tandje terug?

Speakertech
        Last edited by speakertech; 13-10-12, 19:45.
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• jans
          • Feb 2003
          • 869

Originally posted by speakertech
          In dit geval dien je headsetjes met een cardioide kop te gebruiken (4088), dan werkt het wel. Zowiezo is de geluidsdruk al een stuk groter als bij de doorsnee spreker met een hand micro.
          Cardioide kopjes zijn wat groter, maar buiten heb je doorgaans toch een windkapje nodig, wat de mic ook groter maakt, het lijkt me geen probleem.
          Waarom willen veel geluidsmensen het maximum uit de installatie halen? Gisteren was ik bij een lokale revue. Hoewel het volume van de FOH ruim voldoende was, zaten de microfoons toch steeds tegen het rondzingen aan. Waarom de fader niet een tandje terug?

Speakertech
          Van mij hoeft het niet hard, maar ik moet het wel verstaanbaar krijgen. Je kunt je vast wel voorstellen hoeveel lawaai en groep van zeg eens 1000 kinderen kunnen produceren.
          Nu kun je de illusie hebben dat je deze tot stilte kunt manen maar dat is gedoemd te mislukken.
          Dus zul je moeten proberen er enigzins bovenuit te komen. Nu probeer ik het doorgaans met wat minder level in de hoop dat de menigte wat stiller wordt maar dat lukt lang niet altijd.

Ik heb geen ervaring met een cariod head-set en wil 100% zeker zijn dat het werkt. En let wel. De sprekers, amateurs dus niet gewent versterkt hun ding te doen, lopen voor de luidsprekers en niet erachter. De luidsprekers worden wel hoog opgesteld dus met een wat hoger afgesteld laag af filter en een aantal parametrische eq bandjes kun je wel het een en ander doen. Je zou zeggen als het met een cardioid hand-held werkt moet een cardiod head-set ook werken.
          Maar zou graag wat ervaringsdeskundigen horen die er ervaring mee hebben.

Comment

• SPS
            • Mar 2004
            • 1662

Van mij hoeft het niet hard, maar ik moet het wel verstaanbaar krijgen. Je kunt je vast wel voorstellen hoeveel lawaai en groep van zeg eens 1000 kinderen kunnen produceren.
            Nu kun je de illusie hebben dat je deze tot stilte kunt manen maar dat is gedoemd te mislukken.
            Dus zul je moeten proberen er enigzins bovenuit te komen. Nu probeer ik het doorgaans met wat minder level in de hoop dat de menigte wat stiller wordt maar dat lukt lang niet altijd.

Ik heb geen ervaring met een cariod head-set en wil 100% zeker zijn dat het werkt. En let wel. De sprekers, amateurs dus niet gewent versterkt hun ding te doen, lopen voor de luidsprekers en niet erachter. De luidsprekers worden wel hoog opgesteld dus met een wat hoger afgesteld laag af filter en een aantal parametrische eq bandjes kun je wel het een en ander doen. Je zou zeggen als het met een cardioid hand-held werkt moet een cardiod head-set ook werken.
            Maar zou graag wat ervaringsdeskundigen horen die er ervaring mee hebben.
            Als het voor 1000 kinderen is, zou ik toch zeker delay's gebruiken. Kan je frontset heel wat zachter en zijn je problemen al grotendeels over.
            Daarnaast inderdaad cardioide hs gebruiken, en het kapsel tot aan de mondhoek laten komen.
            Dan krijg je het toch echt niet aan het rondzingen met gebruikmaking van wat peq's
            Enne.. zeker GEEN compressie er op zetten!

Is het zaal of openlucht?

Paul
            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• jans
              • Feb 2003
              • 869

Het is in de openlucht.
              Het is een langgerekt gebied van 136 meter breed en afstand luidpreker tot laatste rij kids maximaal 15 meter.
              Het idee is om luidprekers verdeeld over de 136 meter te plaatsen langs de kade, de Sint komt immers in een haven aan. De afstand tussen de luidsprekers en publiek is circa 3 meter. In dit gebied bewegen zich de presentators/gangmakers.

Comment

• NesCio01
                • May 2010
                • 1987

Hoi Jans,

Ik gebruik met regelmaat een 4066 en een 4067.
                Tot 2 á 3 meter voor de speakers nooit problemen gehad
                eigenlijk (binnen). Het ligt wellicht ook aan de set waarop
                je draait en hoe je je EQ hebt ingesteld.
                Hoogte en straling van de speakers speelt ook een rol.

Bij 136 mtr. denk ik aan een 100V installatie?
                Bij een gewone PA kun je evt. kijken of je wat groepjes van de
                speakers maken kunt. Al naar gelang waar de spreker(s) zich
                bevinden, kun je dan dit groepje iets in volume minderen en
                de overige groepen wat liften.
                Wellicht kan dit bij 100V ook, daar heb ik geen ervaring mee.

Afhankelijk van je tafel kun je dit doen met L, R en M,
                groups of auxes.

grtz

Nes
                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

Originally posted by renevanh
                  Bijna alle headsets die ik ken zijn uitgerust met condensator microfoontjes.
                  Hoi René,

Het karakteristiek van de mike (nier/hypernier,8,ø, c.a.) kom je zowel bij dynamische
                  als bij condensatormicrofoons tegen.

grtz

Nes
                  Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• jans
                    • Feb 2003
                    • 869

Originally posted by NesCio01
                    Hoi Jans,

Ik gebruik met regelmaat een 4066 en een 4067.
                    Tot 2 á 3 meter voor de speakers nooit problemen gehad
                    eigenlijk (binnen). Het ligt wellicht ook aan de set waarop
                    je draait en hoe je je EQ hebt ingesteld.
                    Hoogte en straling van de speakers speelt ook een rol.

Bij 136 mtr. denk ik aan een 100V installatie?
                    Bij een gewone PA kun je evt. kijken of je wat groepjes van de
                    speakers maken kunt. Al naar gelang waar de spreker(s) zich
                    bevinden, kun je dan dit groepje iets in volume minderen en
                    de overige groepen wat liften.
                    Wellicht kan dit bij 100V ook, daar heb ik geen ervaring mee.

Afhankelijk van je tafel kun je dit doen met L, R en M,
                    groups of auxes.

grtz

Nes
                    Het wordt geen 100V. Gewoon full range op stok. Het probleem is dus dat ik in het gebied direct voor tot 3 meter vanaf de luidsprekers met de head-sets te maken heb. Ik had zelf ook al bedacht om de luidsprekers per twee aan te sturen. Ben alleen bang dat ik vanaf de mix positie de presentatoren niet ga zien, wordt dus lastig maar houd er met de infra wel rekening mee dat het kan.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

De luidsprekers zo hoog mogelijk plaatsen, het zijn vooral de hoogdrivers die het eerst voor problemen zorgen. Wanneer je zorgt dat de afstraling van die hoogdrivers net over de hoofden van de microfoondragers heen stralen heb je volgens mij het grootste deel van je probleem getackeld.
                      Verder van tevoren goed uitfluiten, liefst een combinatie van een parametrische en grafische EQ gebruiken, je laag af filter op 200 Hz instellen, microfoons nauwkeurig aanbrengen en de mensen instrueren dat ze vooral luid praten en zoveel mogelijk vermijden dat ze voor de speakers staan.
                      Last edited by MusicXtra; 14-10-12, 11:19.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• jans
                        • Feb 2003
                        • 869

Luidsprekers komen inderdaad hoog, heeft ook te maken met het feit dat het publiek voor het grootste deel op een verhoging staat.
                        LS9 gaat mee en 2 x DSP260 en 1x DSP244 dus mogelijkheden wat filters betreft zijn er ruim voldoende.
                        Waar ik benieuwd naar ben zijn de ervaringen met de shureWH30, Audix HT2 en dergelijke. Weet dat met 4088 plaatsing van de microfoon erg krtisch is, dat zal met de shure en Audix niet anders zijn. Heb zelf beyer opus 54 liggen maar ben daar niet zo over te spreken.
                        Wie heeft suggesties wat head-sets betreft en dan met name gebruikerservaringen.

Comment

• speakertech
                          • Jan 2008
                          • 1697

Waar ik benieuwd naar ben zijn de ervaringen met de shureWH30, Audix HT2 en dergelijke.
                          Met de Shure WH30 gaat het zeker lukken, dat is gewoon een dynamisch cardioide kapsel. Daarmaast gebruik ik ook de JTS CM504.
                          In zalen gebeurt het ook frequent dat zwarte pieten de zaal in gaan en dus voor de luidsprekers langs lopen. geen probleem.
                          Op de foto staan we dit jaar voor de negende keer, tot volle tevredenheid van de organisatie.
                          Membraans gecombineerd met luidsprekerzuilen. Verder een draadloze verbinding naar het centrum, een kilometer verderop.
                          Uiteraard 100 volt. Denk wel iets meer dan 1000 mensen.

Speakertech
                          Last edited by speakertech; 14-10-12, 12:11.
                          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• jans
                            • Feb 2003
                            • 869

Originally posted by speakertech
                            Met de Shure WH30 gaat het zeker lukken, dat is gewoon een dynamisch cardioide kapsel.
                            Speakertech
                            WH30 is een back electret condensator, de WH20 is dynamisch.

Comment

• speakertech
                              • Jan 2008
                              • 1697

WH30 is een back electret condensator, de WH20 is dynamisch.
                              Eh even niet opgelet. Ik gebruik in elk geval de dynamische versie en die werkt naar volle tevredenheid. De JTS zijn wel voorzien van een condensatorkapsel

Speakertech

Comment

Working...