Oude tapeband voorzien van papier?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Oude tapeband voorzien van papier?

Bestaat er een mogelijkheid om oude tapebanden, waar geen papier aan de achterkant kleeft te voorzien van papier?
    Reden, ik vertrouw nog niet helemaal de digitale opslagmethode, en het archiveren van digitaal materiaal.

Om het doordrukken van gegevens te vermijden, wil ik de tapes die ik heb daar tegen beschermen.
  • daviddewaard
    • Mar 2008
    • 627

Originally posted by frederic
    Bestaat er een mogelijkheid om oude tapebanden, waar geen papier aan de achterkant kleeft te voorzien van papier?
    Reden, ik vertrouw nog niet helemaal de digitale opslagmethode, en het archiveren van digitaal materiaal.

Om het doordrukken van gegevens te vermijden, wil ik de tapes die ik heb daar tegen beschermen.
    ?? digitale opslag media niet te vertrouwen???? onder welke steen leef jij?
    dvd's/ solidstate drive's zijn een heeeel stuk betrouwbaarder dan een tape.
    als ik nu iets op een dvd tje fik of op een stikkie opsla dan weet ik zeker dat over 20 jaar de autiotracks nog hetzelfde eropstaan.
    bij tape bijn je daar veeeel minder zeker van tape vergaat veel makkelijker en magnetische problemen enz.
    A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

als ik nu iets op een dvd tje fik of op een stikkie opsla dan weet ik zeker dat over 20 jaar de autiotracks nog hetzelfde eropstaan.
      Neen, dat weet je NIET! Een goeie cd speciaal geschikt voor archiving bewaart maximaal 10 jaar bij normale omgevingsinvloeden, een gewone cd slechts 6. Bij een DVD is het ongeveer 7 resp. 5 jaar.
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

ik gooi sowieso iedere 3 jaar alles op een nieuwe HD, ( en vaak nog vaker..)
        Voordeel : alles weer lekker centraal, backupje trekken is een eitje, (doet de software zelf al snachts), en de originelen liggen lekker in het donker en koelte in de kluis totdat ik weer een slag zwaarder ga met mn schijf.

Gisteren net weer een 3TB gekocht, alleen voor mn overgezette dvd's... de 500G's gaan dus nu de kluis weer in.

Maar magneetbanden met papier ertussen? dat wordt een enorme rotzooi, nog afgezien van het feit dat een beetje band zomaar 500 meter is, en jij geen rolletje behang van 500 meter kunt kopen...

Comment

• frederic
          • Jan 2006
          • 3511

Originally posted by daviddewaard
          ?? digitale opslag media niet te vertrouwen???? onder welke steen leef jij?
          dvd's/ solidstate drive's zijn een heeeel stuk betrouwbaarder dan een tape.
          bij tape bijn je daar veeeel minder zeker van tape vergaat veel makkelijker en magnetische problemen enz.
          Sorry gast, jij lult uit je nek!
          Digitale archivering en houdbaarheid van die archivering, is momenteel de grootste zorg bij de meeste instanties.
          Zeer veel bedrijven breken hun hoofd hoe digitale archieven kunnen worden overgeleverd. En tot nu toe heeft nog niemand een sluitende garantie gevonden hiervoor!
          De betrouwbaarheid is 0,0
          Je zou best eens onder de steen kijken vooraleer je andere verwijten stuurt met onzein!
          Last edited by frederic; 30-09-12, 20:20.

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

Originally posted by MacGyverSounds
            ik gooi sowieso iedere 3 jaar alles op een nieuwe HD, ( en vaak nog vaker..)
            Voordeel : alles weer lekker centraal, backupje trekken is een eitje, (doet de software zelf al snachts), en de originelen liggen lekker in het donker en koelte in de kluis totdat ik weer een slag zwaarder ga met mn schijf.

Gisteren net weer een 3TB gekocht, alleen voor mn overgezette dvd's... de 500G's gaan dus nu de kluis weer in.

Maar magneetbanden met papier ertussen? dat wordt een enorme rotzooi, nog afgezien van het feit dat een beetje band zomaar 500 meter is, en jij geen rolletje behang van 500 meter kunt kopen...
            Er kunen bedrijven zijn die dit doen zoals er bedrijven zijn die papierarchieven prepareen om te bewaren.
            De banden die ik wil bewaren behoren tot het jazz patrimonium van Belgie.
            Last edited by frederic; 30-09-12, 20:22.

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Digitale archivering en houdbaarheid van die archivering, is momenteel de grootste zorg bij de meeste instanties.
              Zeer veel bedrijven breken hun hoofd hoe digitale archieven kunnen worden overgeleverd. En tot nu toe heeft nog niemand een sluitende garantie gevonden hiervoor!
              Je zou best eens onder de steen kijken vooraleer je andere verwijten stuurt met onzein!
              Eigenlijk moeten we maar weer terug naar de ponsband.......
              Zelfs bij brand gaat de info niet verloren. De data zit in de gaten en gaten branden niet.
              Speakertech
              Last edited by speakertech; 08-01-14, 15:21.
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Eigenlijk moeten we maar weer terug naar de ponsband.......
                Zelfs bij brand gaat de info niet verloren. De data zit in de gaten en gaten branden niet.
                Ik heb overigens ook moeten constateren dat 3,5" floppies na een aantal jaren ook niet meer te lezen zijn. Daar kwam ik achter toen ik een heleboel oude meuk, zoals dos spelletjes, op een cd wilde branden.
                Speakertech
                Last edited by speakertech; 30-09-12, 20:42.
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• daviddewaard
                  • Mar 2008
                  • 627

waarom zijn dan in het beeld en geluid archief van het NOB alle oude banden gedigitaliseerd?
                  misschien omdat tapes vergaan? en digitale data niet?????
                  zolag je dit op een server bewaard en backups op meerdere lokaties hebt lijkt mij dat behoorlijk betrouwbaar!
                  A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Informatie op magneetbanden wordt ook steeds slechter, probeer maar eens een videotape van 20 jaar oud te draaien, beeldruis is het resultaat.
                    Digitale informatie zal wellicht wat langer standhouden omdat het nou eenmaal digitaal is maar ook dat gaat verloren.
                    De oplossing is zoals Mac al schreef, van tijd tot tijd op een verse harde schijf wegschrijven en de oude als back-up bewaren.
                    In de oudheid waren ze zo gek nog niet met hun herioglieven.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• NesCio01
                      • May 2010
                      • 1987

Originally posted by MusicXtra
                      In de oudheid waren ze zo gek nog niet met hun hiëroglieven.
                      In de oudheid? Ik zie bij de jeugd op MSN, whatsapp en zelfs hier ,
                      niet anders, we noemen het nu alleen iconen.
                      Vaak bewegen ze zelfs ook, dat lukte de Egyptenaren dan net niet
                      om ze bewegende uit te hakken...

Banden demagnetiseren en drukken door, daar is nu juist dat papier voor.
                      Hoelang nullen en ene het houden op een HDD, CD/DVD of USB-stick?
                      gfi.
                      Digitaal op genoemde dragers, lijkt mij igg een stuk veiliger dan
                      op een band (analoog of digitaal).

BTW: ook ik heb originele CD's van een jaar of 7 tot 10 oud,
                      die het dus niet meer doen.

grtz

Nes
                      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• salsa
                        • Jan 2007
                        • 1315

Ach, hier op Aruba doen we ook alles nog met steen, blijft jaren zitten en het kan nog toeristen trekken ook..!!
                        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• frederic
                          • Jan 2006
                          • 3511

Originally posted by daviddewaard
                          waarom zijn dan in het beeld en geluid archief van het NOB alle oude banden gedigitaliseerd?
                          misschien omdat tapes vergaan? en digitale data niet?????
                          zolag je dit op een server bewaard en backups op meerdere lokaties hebt lijkt mij dat behoorlijk betrouwbaar!
                          bij omroepen is alles gedigitaliseerd om het eenvoudiger toegankelijk te maken.
                          Je mag zeker zijn dat de tape zelf ook wordt bewaard. Maar die tape is voorzien van papier om doordrukken te voorkomen.
                          Het is niet alleen de hardware die een probleem is, ook de bestanden zelf.

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4524

voorlopig kun je tape uit de jaren vijftig nog zo afdraaien. En film uit de jaren dertig (optisch spoor). Wasrollen uit de negentiende eeuw. En speeldozen uit 1700.

muziek digitaal bewaren op een zelfgebrande CD/DVD is inferieur aan alles.
                            lekker belangrijk!

Comment

• crash
                              • Sep 2004
                              • 88

Persoonlijk zou ik het origineel ook digitaal "back uppen". Als je hiervoor DAT gebruikt zit je op +30 jaar.

Comment

Working...