Soundcraft EFX 8

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Perdido
    • Jan 2008
    • 14

Soundcraft EFX 8

Ik heb een Soundcraft EFX 8 mixer kunnen kopen van een jaar oud en het is een prima ding !
    De mixer is aangesloten op twee RCF actieve boxen (RCF312A) en geven een pracht geluid.
    Maar nu dit:
    Om het geheel uit te zetten gaan eerst alle volume schuiven op de mixer naar beneden (alles dicht).
    De actieve boxen blijven met de volumeknop gewoon open (driekwart).
    Op het moment dat ik de mixer uitschakel komt er een enorme bonk uit de actieve luidsprekers waar je echt van schrikt !
    Is dit normaal ? Hoe kan dit terwijl de mixer met de volumeknoppen gewoon op nul staan ?
    Of doe ik iets verkeerd ? Moeten de actieve luidsprekers ook dichtgedraaid worden voordat ik de mixer uitzet ?
    Het vreemde is dat mijn vorige Mackie mixer DFX 12 dit bonkgeluid niet had bij het uitzetten.
    Wie kan mij helpen ?
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Dit is normaal, je mixer wordt gevoed door een positieve en een negatieve spanning. Wanneer bij het uitschakelen de positieve spanning net een fractie eerder wegvalt dan de negatieve zal er op de uitgang even een behoorlijke negatieve spanning komen te staan en vice versa. De remedie is dus gewoon eerst je speakers uitschakelen en daarna pas de mixer.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

Originally posted by MusicXtra
      Dit is normaal, je mixer wordt gevoed door een positieve en een negatieve spanning. Wanneer bij het uitschakelen de positieve spanning net een fractie eerder wegvalt dan de negatieve zal er op de uitgang even een behoorlijke negatieve spanning komen te staan en vice versa. De remedie is dus gewoon eerst je speakers uitschakelen en daarna pas de mixer.
      Luxe mixers zijn uitgerust met mute relais op de uitgang.
      Minder luxe met fets.
      In een normaal goed ontwerp word de buffering van de voedingen dusdanig gebalanceerd dat deze zo gelijkmatig mogelijk afvallen. Het probleem zit hem dan nog in de voedingsbuffering van de deelcircuits/inputs wat dus verklaart dat het dichtzetten van de master in sommige gevallen al een hoop herrie voorkomt.

Als het echt een probleem is dat je wil oplossen, zou je externe mute relais kunnen toevoegen die via de mixer gestuurd worden. Ik heb dit ooit gemaakt voor een installatie die met 1 schakelaar sequentieel aan en uit geschakeld kon worden.

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

De veiligste optie is nog altijd zoals MusicXtra beschrijft, eerst de versterkers uit dan de mengtafel.

Comment

• NesCio01
          • May 2010
          • 1987

Ga ik me bij aansluiten!

Volgens mij is dat toch ook de standaard?
          Bij opbouwen eerst de regie onder spanning,
          daarna de amps,
          bij uitzetten/afbreken, eerst de amps uit, dan
          pas de spanning van de regie af.

Bij actieve speakers kun je wellicht de spanning
          vanaf de regie laten komen?

grtz

Nes
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Perdido
            • Jan 2008
            • 14

Mensen bedankt !
            Ik weet nu dat het normaal is en hoe ik tewerk moet gaan.
            Gr. perdido

Comment

• J.C. Productions
              • Nov 2010
              • 26

beste Perdido,
              De standaard regels van je PA uitzetten gaat als volgt.
              Eerst je versterkers uit en dan pas je mengtafel uit.
              Alle volumeknoppen op de versterkers en mengtafel schuiven uitzetten en dan voorkom je ook een knal op je speakers.
              Het handigste is ook dat je idd eerst de RCF Speakers uitzet en daarna pas de mengtafel,
              En ook altijd met de mainschuif/schuiven dicht!

Ik hoop dat ik je hiermee goed kon helpen.

Alvast succes en veel plezier nog van deze mooie set
              Hartelijke groet,
              Joeri
              Technicus
              JC Techniek Groep

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Desnoods trek je eerst de XLR'en op je outputs eruit, kun je daarna prima je mixer uitzetten.

In sommige gevallen wil dat lostrekken echter ook weer voor knallen zorgen... is altijd een gok
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

Working...