Stofkap laagdriver kapot.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ericsamandj
    • Jul 2010
    • 414

Stofkap laagdriver kapot.

Hallo heren,
    Sinds een week begon een van mijn subkasten een bijgeluid te maken, toen heb ik besloten om de kast open te halen en die te inspecteren.
    Tot mijn grote verbazing is bij 1 van de drivers een gat in de dome/ stofkap geslagen.
    Vreemd genoeg was de materie die eruit was ook nergens meer te vinden.
    Beide drivers zitten achter een rooster met genoeg ruimte ervoor dus de conus is niet tegen het rooster geslagen.
    Het bijgeluid werd veroorzaakt door het klapperen van het gescheurde karton van de stofkap.
    Het gaat hier om een zelfbouw g-sub met rcf l18p300 nd drivers erin.
    Wonderwel is de andere driver niet beschadigd.
    Zou dit kunnen komen omdat de driver toch over zijn x max is gegaan?
    de driver zelf sleept niet, en is dus niet kapot naar mijn idee.
    Kan het kwaad om de sub nog te gebruiken of is een recone vereist?
    mvg Eric.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Zou kunnen dat er een klein scheurtje in heeft gezeten en er in de loop der tijd steeds meer vezeltjes weg zijn geslagen.
    Mits de rest van de conus nog helemaal in tact is kun je er gewoon een nieuwe stofkap op lijmen.
    Zoek maar op Total Speaker repair in Bedum, die kan je waarschijnlijk wel aan een nieuwe stofkap helpen.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Ericsamandj
      • Jul 2010
      • 414

Dat is vlug zo'n antwoord.
      Kan ik intussen de sub wel gebruiken tot er een nieuwe stofkap opzit of is de stofkap van invloed op de prestaties van de speaker?
      Voor zover ik nu weet dient de stofkap om stof uit de spoel te houden maar wie weet doet hij meer.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Ligt eraan of de stofkap doorlatend is, in dat geval kan het geen kwaad.
        Is het een dichte stofkap, wat ik wel vermoed, dan zou ik hem niet gebruiken, er klopt dan helemaal niets meer van de sub en de conus gaat ongecontroleerd grote bewegingen maken waardoor hij tegen zijn X-damage aanloopt en stuk gaat.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• basspeaker
          • Nov 2006
          • 39

Verder als het een gesloten stofkap is zorgt die ook voor een 'pomp' functie voor het coolen van de spreekspoel.
          Als er een gat in zit is de koeling nihiel, dan houd je de infrarood straling op de poolplaat over.
          Daarnaast zal de conus mechanisch ook gaan vervormen, wel bekende doplervervorming

Als de speaker 'stationair' draait kan prima, zwaar belasten zou ik niet doen.

Nieuwe stofkap bestellen en vervangen.
          Martin Audio, Kroes Audio en Lab Gruppen!

Comment

Working...