Digitalisatie tape (open reels)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Digitalisatie tape (open reels)

Hoe en met welke taperecorder kun je dit afspelen?

• jans
    • Feb 2003
    • 869

Hoe is de band opgenomen. 2 sproor of 4 spoor. En met welke snelheid.
    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Hans van Demen
      • Oct 2011
      • 113

Revox A77 met een studio adaptor.
      Zo werden vroeger de mastertapes afgeleverd, heb met dit soort tapes en adaptor nog de tapeshow van Spaan en Vermegen gedaan met hun hit "Popie Jopie ""

Was een ellende , witjes terugspoelen en weer opzoeken....
      Last edited by Hans van Demen; 11-08-12, 19:42.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by Hans van Demen

Was een elende , witjes terugspoelen en weer opzoeken....
        We wisten toen niet beter....
        Nu bedien je de multitrack (lees laptop) met je I-phone. (Had niemand ooit gedacht toen iedereen nog zo'n bakelieten draaischijf telefoon in de gang had hangen.)
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• jakkes72
          • Dec 2003
          • 1015

Beetje offtopic, maar over telefoons gesproken:
          In de vierde aflevering van Gathering of the Tweakers, waarin tweakers en hun hobby of verzameling centraal staan, nemen we een kijkje bij Robert Webbe. Hij verzamelt telefoons en heeft inmiddels honderden modellen.

Comment

• NesCio01
            • May 2010
            • 1987

Originally posted by MusicXtra
            We wisten toen niet beter....
            Nu bedien je de multitrack (lees laptop) met je I-phone. (Had niemand ooit gedacht toen iedereen nog zo'n bakelieten draaischijf telefoon in de gang had hangen.)
            Haha, AKAI spoelendeck, jaren gebruikt als soundprocessor,
            in rec-mode terug laten komen in je tafel, de fader deed de rest.

Leuk de spoel met tape eens weer te zien.

grtz

Nes
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• dexter
              • Jul 2005
              • 433

En wat deed dat dan precies met het geluid? Ik ken de apparaten wel maar nooit gehoord dat dit er ook mee kon.

Comment

• DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

Originally posted by dexter
                En wat deed dat dan precies met het geluid?
                De meest simpele band echo. Met de snelheid kon je de echo varieren.

Een echocord (dynacord) was dan toch wel wat leuker, wel regelmatig bandje vervangen en de koppen schoonmaken.

Comment

• frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

Hoe speel je dit soort banden af zonder dat de tape er afloopt? Vooral, hoe kun je het weer opwinden als je snel terugspoelt?
                  Lijkt me risky business?

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4516

Originally posted by frederic
                    Hoe speel je dit soort banden af zonder dat de tape er afloopt? Vooral, hoe kun je het weer opwinden als je snel terugspoelt?
                    Lijkt me risky business?
                    dit soort tape lag vaak vlak op, eveneens vlak op zijn rug liggende, tapedecks.

Check wel even of je ze niet even moet bakken voor je ze gaat gebruiken en of spoelen!
                    (ja, bakken. In een oventje. Voor stabilisatie van de drager)

een werkende bandrecorder kost weinig maar is zonde als je er geen verstand van hebt. Ik zou even met han bellen en een prijsje afspreken. Die zet hem zo voor je om.
                    www.beaufortstudio.nl
                    Last edited by showband; 13-08-12, 08:58.
                    lekker belangrijk!

Comment

• Aart Rietveld
                      • Aug 2004
                      • 189

Originally posted by frederic
                      Lijkt me risky business?
                      Dat valt best mee hoor. Heel de wereld werkt(e) er mee!

De studioadapter heeft een ronde schijf aan de achterkant waar de tape tegen aan kan rusten als deze niet helemaal netjes opgespoeld is. Hij zal er dus niet zomaar afvallen maar een goed opgewikkelde tape ligt vrij van de achterschijf. Slecht opwikkelen is meestal het gevolg van te lage bandspanning of teveel plakkers op de tape. Of nog erger: verschillende losse tapes over elkaar heen gewikkeld. (voor de jongeren onder ons: bij audiomontage werd er naar hartelust in de tape knipt en geplakt om je juiste opvolging van items te bekomen) Als je een open-reel laat vallen heb je bandsalade... Ben je even zoet om alles weer op orde te krijgen.

Ik heb het zelf eens meegemaakt dat een technicus naar me toe kwam omdat hij een grote open-reel (van een heel uur) tijdens een live-uitzending per ongeluk liet opwikkelen op de kleinste maat spoel.... Dat gaat niet passen!?!
                      Antwoord van mij: Niet aankomen, rustig laten draaien, gaat wel goed! Alleen oppassen met terugspoelen en de afwikkelspoel met de vinger iets afremmen. De A77's hadden geen beste bandspanningsregeling tijdens snelspoelen.

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by showband
                        Check wel even of je ze niet even moet bakken voor je ze gaat gebruiken en of spoelen!
                        (ja, bakken. In een oventje. Voor stabilisatie van de drager)
                        Er staat 'Magneton' band op, geen 'Magnetron'.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

Originally posted by dexter
                          En wat deed dat dan precies met het geluid? Ik ken de apparaten wel maar nooit gehoord dat dit er ook mee kon.
                          Zoals DJAntoon al poste: bandecho.

In recmode liet ik dan hetgeen ik opnam direct terugkomen in een (stereo)fader.
                          Het tijdsverschil tussen bijvoorbeeld de fader van de microfoon en de fader van
                          de bandrecorder gaf een delay. Inderdaad kon je spelen met de snelheid van
                          het deck, maar ook de (fader) mate van teruglaten komen veranderde het effect.

Ik heb zelf nooit met 'open reels' gewerkt, maar herken wel het spoelen naar
                          een kleinere spoel, pfffff hoe 'slim' kun je zijn.............
                          Mooi dat je hierna kunt zeggen dat je ervaringsdeskundige bent
                          (voor wat dat waard is).

Over plakken (ja, band plakken) en knippen.
                          Als je de band schuin wegsnijdt, heb je een mooie fade in of out.
                          (Da's toch heel anders dan [shift] + [F] in Wavelab)

grtz
                          (uit de oude doos)

Nes
                          Last edited by NesCio01; 13-08-12, 21:45. Reason: a=e
                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• vasco
                            • Oct 2003
                            • 2567

Jemig, die zie je niet veel meer in het wild, leuk om het weer eens tegen te komen. Heb vroeger heel wat uren zitten knippen en plakken op dit soort banden en ook zoals NesCio zegt als delay gebruikt. Was even een andere tijd dan nu met onze digitale pc multitrackers en ctrl+c/ctrl+v.

Comment

Working...