Kindertoneel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Kindertoneel

Ik heb weer een uitdaging waar ik graag wat advies bij zou willen.

Situatie: Ovale tent van 17*12 meter met schuin oplopend dak (laagste punt: 2,5 meter). Daarin een podiumpje van 50cm hoog, 10m breed en pakweg 4m diep. Zijkanten en achterkanten van deze tent zijn tijdens de voorstelling dicht (zeil).
    Op dat podium komt o.a. een toneelspel door kinderen tussen 8 en 11 jaar. Dat studeren ze in 3 dagen in en de kids hebben doorgaans geen of weinig ervaring. Publiek bestaat uit kinderen tussen 4 en 7 jaar, dus niet echt stil. De wens is dan ook om de spraak ietsje te versterken.

Headsets zijn een no-go. Niet alleen te duur qua inhuur, maar dat wordt helemaal niks met kinderen.
    Ik heb zelf wat condensators (CAD CM217, CAD GLX1200, Rode M3) maar het tentzeil reflecteerd als een gek, kids staan eigenlijk te ver en mics moeten dan voor het podium (op lijn met de PA) staan. Wordt helemaal niks, kinderen van deze leeftijd staan het liefst achterin naar elkaar te babbelen.
    De theatermaker begon over richtmicrofoons, maar dat wordt ook niks denk ik. Kinderen staan nooit netjes op dezelfde plek en dat kun je ze ook niet aanleren in 3 dagen, simpelweg omdat ze de technische noodzaak niet begrijpen en dat tijdens de voorstelling echt niet gaan onthouden. Neem daar weer die nare tentreflecties bij en je hebt wel heel veel richtmics nodig.
    Mijn idee is om een paar grensvlak mics te huren (Crown PCC160 zal dat dan zijn) en die op de voorrand van het podium te plaatsen. Nu heb ik weinig ervaring met grensvlak mics dus vandaar de vraag: gaat dat werken? Of is er iemand met een nog beter idee?
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Denk dat je met grensvlakmicrofoons het risico loopt dat je vooral veel gebonk van het podium opvangt. Misschien dat je ze op een laagje schuimrubber kunt leggen.
    Een paar grootmembranen net boven de rand van het podium misschien?
    Zorgen dat de FOH zo min mogelijk op het podium terecht komt waarbij je eventueel op de voorkant van het podium nog een paar kleine kastjes kunt leggen als in-fill voor de voorste rij van het publiek.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Originally posted by MusicXtra
      Zorgen dat de FOH zo min mogelijk op het podium terecht komt waarbij je eventueel op de voorkant van het podium nog een paar kleine kastjes kunt leggen als in-fill voor de voorste rij van het publiek.
      Het probleem: die verekte tent. Je staat met je PA tegen een schuin, halfrond tentzeil te puffen, dat komt via alle kanten terug. Om knettergek van te worden!
      Laagje schuim onder grensvlakmics is denk ik de mooiste en makkelijkste oplossing.

Comment

• NesCio01
        • May 2010
        • 1987

Hoi René,

Situatie is en blijft een moeilijke hoor,
        kids en tent.
        Toch proberen zoveel mogelijk voordeel te halen
        uit de situatie.
        Wanneer je (richting organisatie) een (veiligheids)marge
        van 2 meter van voorkant podium tot 1e rij stoelen kunt
        bewerkstelligen, hoeven eventuele condensators op statief
        niet op 1 lijn met de PA.

Probeer verder je aannamen vaarwel te zeggen, er is met
        kinderen veel meer mogelijk dan je wellicht denkt. Mijn ervaring
        met o.a. schoolmusical groep 8 (12 jaar), is dat je ze best wel
        naar voren krijgt, witte kruisjes op het podium doen vaak wonderen.

Ik heb weinig negatiefs met headset bij kids, eigenlijk. Als er 1 of 2
        hoofdrolspelers zijn, zou ik het zeker overwegen.

Wat verder evt. nuttig kan zijn is om je tops ietwat schuin naar beneden
        te richten. Bij een gras- of zandondergrond scheelt je dit aardig in de
        reflecties.

Wat ook kan helpen is om halverwege de tent nog 2 topjes te plaatsen.
        Je hoeft dan voorin de tent wat minder hard, om achterin te bereiken.
        Je kunt dit zelfs zo aansluiten dat beide front tops op links en de tops
        halverwege op rechts staan. Zo kun je met de mainout L/R het volume
        per tentgedeelte regelen. Of je moet een echt keihard stereobeeld nodig
        hebben.

Bij een tent van 17 meter minus 4 mtr podium en 2 mtr tot de stoelen,
        blijft er 11 mtr over. Bij een afstand van een meter of 6 tussen de speakers
        denk ik niet dat delayen noodzakelijk is, maar dat hoor je snel genoeg.

Hoop dat je er wat mee kunt.

grtz

Nes
        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• BJD
          • Oct 2007
          • 771

Verwacht geen wonderen van grensvlakmic's! Ik heb wel eens test gedaan tijdens een festival met een 4 tal grensvlak mic's op de voorrand van het podium. De eerste 1.5-2m was nog net te doen, ging je dieper op het podium staan kwam het al niet echt meer uit de verf. Sowieso schuim er onder mocht je het toch gaan doen, want je krijgt een beste berg contactgeluid. Verder vind ik dat grensvlak mic's niet heel direct klinken, iets wat je met spraak toch graag wilt. Ik zou zeker voor een setje me66's of soortgelijk zorgen! Waar je mogelijk ook last van krijgt zijn reflecties van het tentdoek recht je grensvlakmic's in.

De situatie waarin ik die test deed was nog best ideaal qua doeken:

Comment

• renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

Originally posted by NesCio01
            Ik heb weinig negatiefs met headset bij kids, eigenlijk. Als er 1 of 2
            hoofdrolspelers zijn, zou ik het zeker overwegen.
            Het stuk wordt in die 3 dagen ook nog eens door de kids zelf bedacht... geen idee hoeveel hoofdrollen en omkleedmomenten er komen dus

Wat verder evt. nuttig kan zijn is om je tops ietwat schuin naar beneden
            te richten. Bij een gras- of zandondergrond scheelt je dit aardig in de
            reflecties.
            Ik ga kijken of ik hier iets kan winnen, want dat is wel een goed idee.
            Ondergrond is dan weliswaar hout (vloerdelen) maar mogelijk is daar wat te halen.

Qua extra topjes: daar is die tent te klein voor. de tent is 17 meter minus 4m podium en minus 1m achter het podium vanwege de achterste halve cirkel. Trek daar nog een meter tussen podium en stoelen af en je houdt 11m over, waarvan de laatste 5m ook weer een halve cirkel vormen.
            De zijkant is daarbij maar 2,5m hoog, dus dat gaat denk ik alleen maar meer problemen opleveren.
            Het geheel hoeft ook echt niet hard, maar ik heb al eens eerder meegemaakt dat ik m'n condensators zodanig moet gainen dat het gaat rondzingen zonder dat er nog maar iets te verstaan is. Dat met een niet stil publiek (en wederom: gigantische reflecties, ook van dat publieksgeluid)...

Het is inderdaad alles behalve makkelijk, daarom vraag ik het hier
            Overigens is dit een (weliswaar best groot) evenement voor kinderen wat een hele week duurt. Het toneel is maar een klein onderdeel maar wel hetgene wat altijd de meeste problemen geeft. Dat maakt het wel elk jaar weer een leuke leerervaring!

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Is het niet mogelijk om theaterdoek om het podium te hangen zodat 3 zijden van het podium daarmee afgesloten worden?
              Je bent dan een groot deel van je reflecties kwijt en het ziet er nog netjes uit ook.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Uhmm... goed idee! Ga ik doen!
                Waarom kom ik daar niet op... teleurstellend weer :P

Comment

• speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1697

Ik heb de laatste keer voor een kindermusical wel headsetjes gebruikt, maar alleen voor de hoofdrolspelers, die een dialoog voeren. Om de kosten te drukken, heb ik el cheapo headsetjes gebruikt, te koop vanaf zo'n 30 euro. Sneuvelt er een, dan is dat geen ramp. De zenders overleven het wel, die zijn meestal solide genoeg.
                  Met vier of vijf stuks kom je vaak een heel eind. Het is allemaal niet pro, maar dat is de voorstelling ook niet. Organisatoren van dergelijke voorstellingen zijn vaak al blij als ze zich verstaanbaar kunnen maken, bij het immer luidruchtige kinderpubliek.
                  Ik denk dat je sneller resultaat hebt als met grensvlak micro's, richt mic's etc.

Speakertech
                  Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                  ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• vasco
                    • Oct 2003
                    • 2567

Originally posted by NesCio01
                    Probeer verder je aannamen vaarwel te zeggen, er is met kinderen veel meer mogelijk dan je wellicht denkt. Mijn ervaring met o.a. schoolmusical groep 8 (12 jaar), is dat je ze best wel naar voren krijgt, witte kruisjes op het podium doen vaak wonderen.
                    Inderdaad, kinderen vinden het allemaal reuze interessant. Je moet alleen wel een dialoog met ze aan (willen) gaan in de vorm van een kleine "cursus" podium techniek. Mijn eigen ervaringen met 10-12 jarige is heel goed en ze doen echt wat met een duidelijk instructie. Ik laat ze o.a. gewoon het effect horen wanneer ik bijvoorbeeld een handzender voor mijn mond of voor mijn buik hou. Nog nooit een "buiksprekend" kind gehad (kan ik bij volwassenen niet altijd zeggen na zo een zelfde soort uitleg helaas).

Theatermakers en richtmicrofoons, waar heb ik dat toch meer gehoord. Ze hebben wat gezien op tv (iets met koren en Henny Huisman o.a.) en denken dat dat live ook werkt. Sorry maar in die studio was het voor opname bedoeld en dat is toch echt iets anders. Het is nog steeds geen wondermiddel en verwacht er bij een diep spel niet teveel van. Zelfde met grensvlak, al haal ik hier redelijke resultaten mee door niet alleen voorop maar ook achterop en/of waar mogelijk op het toneel (tussen/in het decor) deze te plaatsen.

Comment

• Pino
                      • Jul 2002
                      • 390

Wat ik wel eens gedaan heb met kinderen, is enkele druppel (lavalier) microfoons (in mijn geval akg C417) met zender en al opgehangen (systeemplafond) op strategische plaatsen boven het podium. Per mic een 31 bands EQ, pa niet te dicht en halverwege de zaal een delay setje.
                      De lavaliers werden verzwaard met een m10 moertje zodat ze mooi recht naar beneden hingen , en hadden een zwarte kleur: bijna onzichtbaar voor het publiek. Ze werden ook zo laag mogelijk opgehangen zodat ze max 50 cm boven de grootste speler hingen.
                      Als je dan nog je publiek stil krijgt, heb je een verbluffend resultaat met zeer weinig middelen. Een podium van 10 bij 4 moet haalbaar zijn met 5 tot 6 microfoons.
                      Nu alleen nog een ophangmogelijkheid vinden voor die tent...

Succes,
                      Pino
                      Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

Originally posted by Pino
                        Nu alleen nog een ophangmogelijkheid vinden voor die tent...
                        Ja, en budget voor 4 zenders en 4 kantjes EQ

Als dat met druppeltjes kan, kan het ook met grootmembramen natuurlijk...
                        Misschien toch weer een klusje voor mijn favoriet, de KSM27SL

Comment

• renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

Uiteindelijk opgelost met 2 XY paartjes AKG CK91. Werkte opzich prima.

Bijkomend voordeel: er bleken dit jaar nieuwe tenten te zijn, niet rond maar vierhoekig. Dat scheelt wel enorm veel zeg!
                          Dat in combinatie met doekjes was het prima te doen.

Comment

Working...