Vreemd geluid in subwoofer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sjig
    • May 2012
    • 909

Vreemd geluid in subwoofer

Ik heb nu een tijdje twee Omnitronic BX1550 in bezit, achter een P2000.

Als ik deze wat harder zet (0 db op mengpaneel, en amp op 3/4) hoor ik hoge tonen uit het aansluitpaneeltje op de achterkant komen...
    Is dit omdat deze mee resoneert? Of omdat er iets in dat filter systeem niet helemaal jopie is? Over dat resoneren, de hele zijkant en achterkant resoneert hevig mee!

Ik hoor dit altijd al, bij beide subwoofers.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn, en of dit slecht is voor de speakers?
  • Jeroen VS
    • May 2012
    • 5

Ik wil je nu zeker en vast niet afbreken maar met een merk zoals omnitronic is dit normaal, het zijn nu eenmaal budget kastjes (neem een kast, ram er een woofer in en maakt een spoel aan een print vast en voila) Voor die prijs kan je nu eenmaal geen super kwaliteit verwachten. Ik heb ze bij bax gezien voor 74 euro, als je iets of wat degelijke baskast wilt zit je rap over de 100-200euro en dat is nog basic.
    Ik hoop voor jou dat er toch iets van laag uitkomt. Een oplossing zou zijn :
    - kast opvijzen en extra isoleren (ik weet zelf niet of er isolatie in zit)
    - is kijken wat filter er in zit (of hij wel degelijk filtert)
    Ik blijf er bij wil je iets wat kwaliteit investeer dan effe wat meer, ga je veel meer geniet van je materiaal hebben.

Groeten
    Jeroen

Comment

• sjig
      • May 2012
      • 909

Dat het budget subwoofers zijn, weet ik.

Maar ik had geen subwoofers en iemand verkocht er twee voor €50. En dat kon ik niet laten als tijdelijke subs. Want ik ben inmiddels van plan er zelf twee te gaan bouwen. Het ontwerp/drivers ben ik alleen nog niet uit.

Er komt, mits de bass op minimaal +10db staat, wel wat bass uit. Maar de subs houden helaas mijn toppen niet echt bij...

Er zit, door mij zelf er in gedaan, van dat noppen schuim in. Er zat wel wat in, maar dat was dan 0,5m2 wol waar ik zo doorheen kan kijken. En dus die had ik vervangen.
      Er zit op de achterkant een schakelaar waarmee je het filter uit of aan kan zetten. En daarmee heb ik al wel bewezen dat deze ook echt filtert.

En als ik het filter aan zet hoor ik het geluid wel zeer duidelijk. Maar als ik hem uitzet hoor ik het niet, maar dat kan ook komen doordat er dan ook hoge tonen worden weergegeven. En dan kan ik niet goed horen of het nog steeds te horen is.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Demping in een sub heeft niet veel zin, het rendement wordt er zelfs iets lager door.
        Beter doe je eraan om de kasten te verstevigen, de meetrillende panelen geven nogal wat kleuring en zorgen dat het rendement nog verder daalt.
        Maar, voor dat geld kun je ook helemaal niks fatsoenlijks verwachten.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• sjig
          • May 2012
          • 909

Voor beginners die nog niet heel veel kwaliteit gewend zijn is het een leuk subje, maar daar blijft het bij. Ik heb er nog geen feesten van +60 man mee aangedurfd.

eigenlijk moet er een extra bracing pakket voor deze sub worden verkocht, want dat is eigenlijk wel hard nodig !

Maar aangezien er binnenkort twee nieuwe voor mij zullen komen vind ik het niet echt nodig voor die kleine tijd!

Comment

• sjig
            • May 2012
            • 909

Heb het filter los aangesloten. Ofwel filter lag buiten, en de woofer zelf lag binnen ver van mij vandaan. En heb ermee bewezen dat het filter wel degelijk geluid maakt. Kan iemand mij vertellen of dit wel goed is? Heb ze iig eruit gehaald.

Comment

• salsa
              • Jan 2007
              • 1315

Originally posted by sjig
              Heb het filter los aangesloten. Ofwel filter lag buiten, en de woofer zelf lag binnen ver van mij vandaan. En heb ermee bewezen dat het filter wel degelijk geluid maakt. Kan iemand mij vertellen of dit wel goed is? Heb ze iig eruit gehaald.
              Ik snap hier niets van....

Ja een filter geeft geluid, wat bedoel je ermee??

Dave
              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• sjig
                • May 2012
                • 909

Zodra er vermogen op komt te staan gaat hij functioneren als speaker. Er komt dus geluid uit. Gewoon een nummer dat ik dan afspeel hoor ik dan, maar wel vervormd.

Comment

• basspeaker
                  • Nov 2006
                  • 39

Wat ik hier uit op maak is dat de fariet kern in de spoel begint te bewegen
                  Dit is op te lossen met thermische lijm. het filter is ondermaats, in de pa moet je eindelijk alleen luchtstreken gebruiken.
                  Helaas neemt de omvang dan enorm toe ten op zichten van een spoel met kern.
                  Martin Audio, Kroes Audio en Lab Gruppen!

Comment

• sjig
                    • May 2012
                    • 909

Vreemd. Want deze zit vast gelast aan de aansluitschotel, en als dat kan bewegen...

Comment

• teunos
                      • Feb 2008
                      • 352

Originally posted by basspeaker
                      Wat ik hier uit op maak is dat de fariet kern in de spoel begint te bewegen
                      Dit is op te lossen met thermische lijm. het filter is ondermaats, in de pa moet je eindelijk alleen luchtstreken gebruiken.
                      Helaas neemt de omvang dan enorm toe ten op zichten van een spoel met kern.
                      Heb eens een van deze kastjes open gehad (kennis heeft ze ) om het filter te bypassen en braces toe te voegen. Kan je vertellen dat er gewoon een luchtspoel inzit. Wel eentje van erg lage kwaliteit, met draad van ik denk nog geen 1mm2. Hoogste waarschijnlijkheid is dat het spoeltje samen met het aansluitpaneeltje geluid produceert.
                      ''diamonds are forever''

Comment

• sjig
                        • May 2012
                        • 909

Heb bij mij inmiddels het filter eruit gehaald. Wat wil je dan, een subje van 70 euro, en dan een high-end filtertje...

Tussen de twee huidige bas pijpjes nog een extra gemonteerd. En heel wat bracings. Kan wel zeggen dat klinkt al een stuk beter. Heb hem nu bij mijn 5" hifi speakertjes en klinkt voor het eerst gewoon aangenaam. Misschien voor die kennis ook een idee?

Comment

• sjig
                          • May 2012
                          • 909

Heb wel dit gevonden:

Comment

Working...