Shure Super 55 of Shure 55SHII

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Podium Verhuur
    • Mar 2012
    • 480

Shure Super 55 of Shure 55SHII

Hallo,

Voor een club zijn wij op zoek naar een mooie retro microfoon.

Nu leek ons de 55SHII wel een mooie microfoon. Het gaat hier om een microfoon met een cardioide element met een frequentiebereik van 50 - 15.000Hz. Volgens mij zo uitermate geschikt voor zang. Maar nu kwam ik ook de opvolger/verbeterde versie tegen namelijkde Super 55. Deze heeft een supercardiode element met een frequentie bereik van 60 - 17.000Hz. Hij zal in het hoog dus iets beter zijn, maar nu vraag ik me af of die 17.000 Hz nog goed hoorbaar is voor de mensen.
    Er worden nooit opnames gemaakt met deze microfoon.
    Maar gezien het kleine podium ben ik bang dat de supercardioide variant teveel op gaat pakken van de band. Meetsal is het podium tussen de 2 x 2 meter (comedienight) en de 4 x 3 meter(jazz avond) en alle mogelijkheden die ertussen in zitten, wat afhankelijk is van de grote van de band.

Wat is jullie ervaring hiermee?
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Als jij hun leverancier bent, waarom heb je die kennis en ervaring dan niet zelf in huis? Je verdient hier immers je brood mee.

Dat klink misschien bot, maar mijn punt is dit: Straks gaan er dus bands op dat podium staan die gebruik maken van de aanwezige spullen. Dan is het voor de clubeigenaar en acts wel zo fijn dat dit een weloverwogen goed werkend systeem is. Om zoiets te leveren heb je kennis en ervaring nodig. Uit je post blijkt direct dat beide niet voldoende aanwezig zijn. Het lijkt me dan ook beter dit uit te besteden aan een bedrijf dat meer kaas gegeten heeft van livemuziek. Zo gaat jouw klant een tevreden klant zijn.
    Last edited by sparky; 31-05-12, 16:57. Reason: aanvulling
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Podium Verhuur
      • Mar 2012
      • 480

Kennis is er zat aanwezig, we leveren immers alle techniek daar, van ledlamp tot drumkit en van xlr kabel tot dimmerrack.

Alleen heeft niemand van ons intern ervaring met deze microfoon. De bands die er optreden maken gewoon gebruik van riders en krijgen ook gewoon precies wat op de rider staat, deze mic is gewoon extra en vooal bedoeld voor uitstraling. UIteraard moethij wel geschikt genoeg zijn om de zang/spraak goed weer te geven.

'Waar haal je precies uit dat wij er geen verstand van hebben? Omdat we twijfelen tussen cardiode of een supercardiode mic? Of omdat ik van menign ben dat die 15.000 en 17.000Hz uiteindelijk niet heel veel verschil zal zijn?

Comment

• Podium Verhuur
        • Mar 2012
        • 480

Uiteindelijk gekozen voor de Super 55 en er zelf ook 1 opgenomen in het verhuurpakket. We kwamen toen ook de rood/zwarte limited edition tegen. Die laatste is tussen de verzameling van limited edtion sm58's gegaan.

Comment

• djspeakertje
          • Oct 2008
          • 1912

Een supercardioide pakt vaak juist minder van de band mee, aangenomen dat de gebruiker vooraan het podium staat. Een super- of hypernier heeft weliswaar een klein stukje aan de achterkant waar ie wat geluid meepakt, maar het gebied aan de voorkant (waar je in spreekt) is (vaak) veel smaller dan bij een gewone cardioide microfoon, waardoor je uiteindelijk minder bleed krijgt dan bij een cardioide mic. Uiteraard hangt er veel af van monitorplaatsing en microfoontechniek (voor zover aanwezig).

Daan
          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Podium Verhuur
            • Mar 2012
            • 480

Het klopt dat het oppikpatroon smaller is, maar de ervaring leert dat hij ook het bereik dan wat verder is. Maar we hebben ze getest en het bleek dat de goedkopere 55SHII meer van de band oppikt dan de Super 55.
            Het verschil tussen het frequentie bereik van de microfoons geeft geen hoorbaar verschil, tenminste niet bij de artiesten waar wij het hebben uitgeprobeerd.
            Kortom de klant en technicus waren erg tevreden met de aanschaf, vooral gezien de lage prijs.
            Nu maar even afwachten wat de artiesten er van zeggen, wij hebben namelijk voor deze club een legio aan microfoons ter beschikking. Dus als er geen rider is mogen ter plekke kiezen.

Comment

Working...