Nieuwe (zelfbouw) subwoofer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Outline
    • Feb 2006
    • 1434

En knorrepot heeft ook wel interesse...

Wie nog meer? En waar/wanneer?

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Ik denk dat de Obertone wel een waardige vervanger is, het lage rendement zegt ook niet alles, ligt er maar net aan bij welke frequentie en in wat voor kast deze is gemeten.
      Het uiteindelijke rendement wordt toch door de combinatie driver/kast bepaalt.
      Uiteindelijk kost een kwaliteitsdriver gewoon geld, het is een essentieel onderdeel die bepalend is voor de prestaties van het subje.
      Misschien is het handig om met een heel stel tegelijk te kopen en zo een korting te bedingen en wellicht wil J&H hier een rol in spelen....
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Outline
        • Feb 2006
        • 1434

Goed nieuws over de Selenium!

Zie: http://www.licht-geluid.nl/forum/zel...tml#post582184

Comment

• Outline
          • Feb 2006
          • 1434

Even mezelf kopieëren...

2 dingen die mij vandaag weer zijn opgevallen:

1. MusicXtra geeft aan dat de 18Sound 15W700 het niet echt goed doet in de sub. Mijn vraag is dan: Op welk gebied? Als ik namelijk naar de gevoeligheid ga kijken, dan wint de 18Sound het met 6Db (99 voor de 18Sound versus 93 voor de Selenium). Dat zou dus betekenen dat de 18Sound, gebaseerd op de gevoeligheid, ongeveer gelijkwaardig zou moeten presteren. Dit natuurlijk gerelateerd aan het vermogen wat er in de drivers mag (350W RMS voor de 18Sound versus 800W RMS voor de Selenium).

2. Als ik bij Selenium op de site de distributeur voor NL opzoek, kom ik uit bij het bedrijf wat 'toevallig' ook op hetzelfde adres gevestigd is als Vision Acoustics.
          Mag ik zeggen dat dat bij mij een beetje vreemde gedachten opwekt? Ik bedoel, waarom die geheimzinnigheid er omheen?

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Het rendement van de 15W700 is gemiddeld misschien wel 99 dB maar in het gebied waarin het subje ingezet wordt haalt hij dat echt niet.
            Koppel dat aan een veel lagere belastbaarheid en je hebt de oorzaak van het minder presteren.
            Dat jij vindt dat het met minder vermogen ook moet kunnen is je goed recht, dit subje is alleen niet ontworpen om het met minder vermogen te doen, dat blijkt vooral uit de constructie waardoor de kast bijzonder stijf wordt.
            Met het plaatsen van een veel lichtere driver tast je dus het ontwerp in de basis aan waardoor het niet meer dan een 'gemiddeld' subje wordt.
            Dan zou je beter ook gelijk een simpeler kastje kunnen bouwen met daarin een paar ronde poorten, dat bespaart nog veel meer tijd en geld dan je met alleen een goedkopere driver doet.

En, er is niks geheimzinnigs aan, toen we net met Vision Acoustics begonnen zijn we bezig geweest met de distributie van Selenium, alleen bleek al heel snel dat er met deze mensen geen afspraken te maken waren, we zijn er toen ook gelijk weer mee gestopt.

Comment

• Outline
              • Feb 2006
              • 1434

Zie het andere topic voor mijn reactie.

Kunnen we deze 2 topics misschien samenvoegen? Om het makkelijk te houden...

Comment

• sjig
                • May 2012
                • 909

De driver, tja. Eerst de kast zelf maar maken. Dan zie ik wel weer verder! Stel ik wil een dhz sub maken. En het aansluitpaneel-opening zagen/frezen/frezen/boren. Doe ik dit dan met een decoupeerzaag of...

Comment

• Outline
                  • Feb 2006
                  • 1434

Originally posted by sjig
                  De driver, tja. Eerst de kast zelf maar maken. Dan zie ik wel weer verder! Stel ik wil een dhz sub maken. En het aansluitpaneel-opening zagen/frezen/frezen/boren. Doe ik dit dan met een decoupeerzaag of...
                  Handleiding en je verstand gebruiken. Maar eerst de handleiding lezen....

Ik ben hard aan het proberen om de Selenium wat bereikbaarder te maken in NL. Dus even geduld daarvoor!

Comment

• sjig
                    • May 2012
                    • 909

Nu, bijna een jaartje verder, zijn er vrijwel geen vorderingen.
                    Ik zit nog altijd te zoeken.

Het gaat om eerst 1 subwoofer, misschien later een 2e, die 2 rcf art 312 a mkiii bij moeten kunnen houden.
                    Eisen zijn:
                    - Compact ( liever heel diep ipv hoog )
                    - Niet te zwaar, minder dan 40 kg

Het liefst zelfbouw. Waarom; ik ben goedkoper uit ( hout en lijm kan ik gratis aan komen ), en kan ik zelf plaatsing van handvatten bepalen en pole mount.
                    Bedoeling is wel dat het een actief kastje gaat worden.
                    Budget? Driver <230 euro. De rest kom ik zelf wel uit

Wordt zowel binnen als buiten gebruikt. Hoeft niet heel ver te dragen, metertje of 10 en ik ben blij

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

http://www.licht-geluid.nl/forum/zel...forummers.html

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Het liefst zelfbouw. Waarom; ik ben goedkoper uit ( hout en lijm kan ik gratis aan komen )
                        Doe mij dan even berken multi van 12, 15 en 18 mm dik, van ieder 80 platen.

Comment

• sjig
                          • May 2012
                          • 909

Originally posted by MacGyverSounds
                          Probleem is dat bij dat ontwerp een bovenfrees vrijwel een must is, en ik die niet heb. Is de driver eigenlijk al beschikbaar in nl? Of alleen met XX euro verzendkosten?

Originally posted by MusicXtra
                          Doe mij dan even berken multi van 12, 15 en 18 mm dik, van ieder 80 platen.
                          Als dat eens kon

Heeft iemand de Beyma SM 115 / N in een Cubo 15 zitten, of weet hoe deze hierin presteert?
                          En, hoeveel vermogen kan deze hebben in de cubo?

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Probleem is dat bij dat ontwerp een bovenfrees vrijwel een must is, en ik die niet heb.
                            Ff googlen leert dat je al een bovenfrees hebt voor iets meer dan 100 Euro....
                            Alleen wanneer je echt een rechthoekige kist met een gat erin voor de speaker een luidsprekerbox noemt kun je zonder bovenfrees een luidsprekerbox maken.
                            Je wilt toch ook netjes de speaker en handgrepen netjes iets verzonken hebben en alle randen netjes afgerond?

Comment

• sjig
                              • May 2012
                              • 909

Oke, en stel ik heb een bovenfrees. Dan zit ik nog met de driver ...

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Pak dan de 18 sound 15LW2400....

Comment

Working...