Nieuwe (zelfbouw) subwoofer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sjig
    • May 2012
    • 909

Nieuwe (zelfbouw) subwoofer

Ik ben nieuw op dit forum, en ben op zoek naar 2/4 nieuwe 15" passieve subwoofers. Mijn voorkeur gaat uit naar zelfbouw, aangezien ik nog een stel handvatten, schotels en andere heb liggen. Welk ontwerp raden jullie aan? Ik heb een palladium 2000 voor deze subs hier liggen. De topkasten zijn vier musicson sat 10. Welke (zelfbouw)subwoofer past hier het best bij? En welke driver?

Het budget is voor zelfbouw qua hout, een euro of €70 moet genoeg zijn. Qua prefab sub, geen idee. Wat is ongeveer een leuke prijs? Gelieve niet meer dan een euro of 400
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Misschien kun je hier wat mee... klik
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• sjig
      • May 2012
      • 909

Heb niet het hele topic gelezen, wel wat (leuke) foto's gezien. Klopt het dat het over deze sub gaat?

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Dat klopt inderdaad.

Comment

• sjig
          • May 2012
          • 909

Het enige probleem waar ik dan mee zit is dat zowel de 18 sound 15NLW9500 als de Selenium 15SW800 te veel vermogen vragen, en dat kan mijn p2000 niet leveren. Zou hier eventueel ook nog andere drivers in kunnen?

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Speakers vragen geen vermogen, ze dissiperen slechts wat je ze aanbiedt.
            Wanneer je er dus een lichtere driver in zou zetten betekent dat niet dat er dan meer of minder geluid uit komt.
            Dit ontwerp is bedoeld als redelijk heftig subje, ga je daar nu een lichte driver in zetten dan heb je eigenlijk de basis van het ontwerp aangetast.

Comment

• sjig
              • May 2012
              • 909

Misschien is 'vragen' inderdaad verkeerd gezegd. Ik bedoelde meer dat voor subs 2x het rms vermogen eigenlijk wel zo'n beetje door de versterker moet worden geleverd. Maar is het dan een idee om er eentje te bouwen, en dan die bridged op de p2000 te zetten. En later een sub en een p2000 erbij.

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Er 'moet' helemaal niets door de versterker worden geleverd. Een speaker is slechts een passief component, stop je er een geluidssignaal in dan komt er geluid uit. De geluidssdruk is daarbij afhankelijk van hoeveel vermogen je erin stopt. Vuistregel is dat je maximaal rendement uit een speaker/versterker combinatie haalt wanneer de versterker 2 maal het RMS vermogen van de speaker kan leveren. Maar dat wil dus niet zeggen dat je, bij gebruik van een lichtere versterker, een lichtere driver zou moeten monteren.
                Je haalt dus net zoveel uit de sub met de driver waarvoor deze is ontworpen als met een lichtere driver als in beide gevallen een lichtere versterker wordt gebruikt.
                Zo heb ik een nieuwe enkel 18"sub ontworpen waarin een driver zit die 1500 Watt RMS mag hebben, dat zou dus betekenen dat ik er een versterker achter moet zetten die 3000 Watt RMS @8 Ohm kan leveren.....
                Ik gebruik hem nu met een versterker welke 1300 Watt @8 Ohm levert en dat gaat prima, grootste voordeel is dat het niet snel zal gebeuren dat de spreekspoel doorbrandt.
                Een test met een versterker in brug (4200 Watt @8 Ohm!!) leverde nauwelijks winst op. Vergeet niet dat de geluidsdruk slechts met 3 dB, een net hoorbaar verschil, toeneemt bij een verdubbeling van het vermogen. Daarbij komt ook nog eens dat een deel van die winst wordt teniet gedaan door de power compressie die al snel 2 dB bedraagt.

Comment

• sjig
                  • May 2012
                  • 909

Dat weet ik dan ook maar weer. Ik dacht dat dit slecht was voor zowel de speakers als de versterker.

Maar dan nu de vraag. Stel nou dat ik er twee bouw, met de selenium drivers erin. En ik zet de vier Musicson SAT10 achter een Palladium P1200 en de subs op een P2000. Hoeveel man kan ik dan aan. Weet dat dit een bijna onmogelijk te beantwoorden vraag is, maar uitgaande van gemiddelde omstandigheden.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Geef eerst maar eens een definitie van gemiddelde omstandigheden.

Comment

• sjig
                      • May 2012
                      • 909

Zaaltje, 10x10m. Plafond 3,5meter hoog. Tja, wat valt nog meer onder "gemiddelde omstandigheden"?

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Teveel om op te noemen, zaalakoestiek (absorbtie), hoeveelheid publiek, hoe lawaaig is dat publiek, hoeveel publiek moet ook werkelijk goed geluid hebben, welke muzieksoort, waar staan de speakers, hoe hoog staan de speakers, hoeveel dynamiek zit er in de muziek.
                        Daarom is er dus nooit een zinnig antwoord op te geven.

Comment

• sjig
                          • May 2012
                          • 909

Dacht ik inderdaad al. Maar heeft iemand anders nog bepaalde ontwerpen? Dan kan ik er een aantal gaan vergelijken!

Comment

• kvdb013
                            • Nov 2010
                            • 337

Cubo 15, mischien dat die met een driver met minder wattage gebouwd kan worden. Ik heb de dhz sub gebouwd en ben daar zeer tevreden over. Ik ben ook van mening dat je eerst een sub uitzoekt en dan de versterker koopt.
                            Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

Comment

• sjig
                              • May 2012
                              • 909

Dat je eigenlijk eerst de speakers moet kopen, en daarna pas de versterker. Maar aangezien ik die versterker al had, en hij doet wat hij moet doen!

De cubo 15 heb ik ook al naar gekeken. Voordeel is wel dat je eigenlijk voor maar een kleine €20 al een 'proefmodel' kan maken. En eventueel is dat al wat ik dan wil. Wat vinden jullie van dit ontwerp?

Comment

Working...