ervaringen met 01v96i ?
Collapse
X
-
Ik ben ook in de markt voor een nieuwe tafel maar ga budgettechnisch waarschijnlijk ook voor de 01V96, de VCM ipv i omdat eerstgenoemde voor €2099,- incl. BTW te koop is. Voor dat geld is het een fijne tafel. Liever had ik ook een LS9 maar ik kan het geld maar één keer uitgeven.
Die Presonus is veel te lomp en groot voor mijn toepassing (theater) waar je juist zo'n klein mogelijke footprint wil. Ja, ergens doet het wel pijn om iets te kopen waarmee ik 10 jaar geleden ook al werkte en wat prijstechnisch niet veel goedkoper is geworden, aan de andere kant ken ik de tafel wel door en door en kan je er veel meer mee dan de meeste mensen gebruiken/weten. Dat is ook de kracht van de tafel; een veel goedkopere betrouwbare volledig geautomatiseerde tafel met een overzichtelijke interface vind je niet. Als ik iets niet kan gebruiken in het theater zijn het al die opaque knopjes met felblauwe LEDs erachter. De concurrentie in die prijsklasse lijkt wel een discoshow meestal.
De 01V96 is in veel toepassingen (zoals in mijn geval meerdere kleine theatertours) echt ideaal; je slaat je shows op en laad ze opnieuw wanneer je ze draait.
Ik moet nog wel even goed nadenken wat voor expansieslot ik er in wil zetten; de grootste beperking voor mij is de hoeveelheid outs (L R Cl Sub, Mon1 Mon2, dan houdt het wel op) en ik zou graag met Qlab digitaal blijven (weet niet of de 01V96i ook met third party werkt of alleen via Cubase) dus dat zou misschien met AES/EBU en een digitale geluidskaart moeten. Nu stuur ik met een FireWire geluidskaart sporen analoog weg naar (bijvoorbeeld) een 01V96, beetje zonde natuurlijk
Last edited by KlankOntwerp; 19-05-12, 16:15.Comment
-
MY Dante kaartje is wellicht wel iets.
Je hebt dan 16 in/uit in je mixer, welke je via netwerk kan distribueren. Met virtual soundcard van Dante kun je een laptopje met qlab (of cubase of....) gebruiken. Via normale switches e.d. kun je ook naar bijvoorbeeld externe in/uit boxen op het toneel, of in een regie of technische ruimte.
Is maar een idee, kan ook zeker anders.Comment
-
De ramp van die tafel vind ik juist dat het kwartje bij mij maar niet wil vallen voor de interface, dat is ook de reden dat er veel meer mee kan dan ik ooit zal ontdekken.aan de andere kant ken ik de tafel wel door en door en kan je er veel meer mee dan de meeste mensen gebruiken/weten. Dat is ook de kracht van de tafel; een veel goedkopere betrouwbare volledig geautomatiseerde tafel met een overzichtelijke interface vind je niet.
De 01V96 is in veel toepassingen (zoals in mijn geval meerdere kleine theatertours) echt ideaal; je slaat je shows op en laad ze opnieuw wanneer je ze draait.
Dat opslaan van shows... Kan dat niet met iedere digitale tafel?
De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Als je eenmaal dat Yamaha-kwartje kent dan ken je ze allemaal, da's het voordeel. Ik heb op mijn opleiding 14 jaar geleden voor het eerst gewerkt met een 02R, als dat eenmaal in je systeem zit gaat de rest ook blindelings. Alhoewel ik heel soms wel even iets langer moet denken bij een LS9 omdat sommige basisfuncties daar onder user preferences vallen ipv in een overzichtelijk submenu zoals bij de 02R en 01V.
Oh, en die Presonus 16.4.2 is misschien ook wel een optie, is niet veel duurder dan een 01V96 VCM. Wel een stuk lelijker, maar goed, hij is voor geluid afmixen, niet voor in een stolpje met een lampje erop.Comment
-
Als je in een theater geluid zit te doen zou jij de enige moeten zijn die kan zien hoe lelijk de tafel is
. Als het publiek dat ook ziet heeft de lichttechnicus niet in de gaten dat het zaallicht alleen aan hoeft als het publiek de zaal in en uit gaat...
DaanI met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.Comment
-
Nou, je hebt er lelijke tafels er tussen zitten die een bak licht afgeven van heb ik jou daar... Die kermistafels hoeven geen lampje want dat zijn ze zelf al...
Heeft die Presonus overigens eigenlijk wel MIDI (over FireWire dan) en kan je er veel mee aansturen (MIDI van laptop naar tafel en andersom)? Anders valt hij sowieso af...Comment
-
Van wat ik lees (prof. fora in VS) is die Presonus meer gericht op de analoge mannen en in die zin een stuk beperkter/een andere doelgroep dan ik ben. MIDI is nog steeds alive & kicking in de wereld van show control, frederic. Zonder MIDI zou ik een boel shows niet meer kunnen draaien.Comment
-
De door jou opgenoemde voorbeelden zijn toch allemaal vervangen door door andere protocolen?
Bovendien hebben we het over een digitale mengtafel. Wat Zou hij willen aansturen buiten geluid?
Ik weet het in theorie kun je van een digitale tafel een lichtorgel maken. Maar dan bent je toch wel raar bezig.
Last edited by frederic; 21-05-12, 09:02.Comment
-
Frederic: Ik gebruik Qlab. Via MIDI stuur ik in de 01V96 onder andere scene recalls (liedjes hebben andere FX-, monitor- en EQ-settings), in- en uitfaden van FX (mix, stereo return), veranderen van FX tijdens een scene, veranderingen van FX-parameters zoals pitch shift. Voor dit soort automatisatie is MIDI nog immer goed genoeg.Comment
-
Nee, OSC kan ook, maar dit is een onzinnige 'discussie'. De Presonus is voor mij niet het juiste gereedschap voor wat ik er mee wil, simple as that. Bovendien is het onzinnig om per sé af te stappen van bewezen protocollen omdat het niet hip meer is. Ik prik een USB-kabel in een 01V en kan alles aansturen wat ik wil, wat wil ik nog meer? Soms moet je niet te moeilijk willen denken en je moet ook geen gereedschap de deur uit doen omdat het niet het nieuwste meer is terwijl je het nog niet tot zijn volste gebruikt heb.
Op mijn opleiding moesten we virtueel orchestreren met een TX81Z, niet omdat er geen 'betere' danwel 'nieuwere' synths aanwezig waren maar om je te leren werken met goed gereedschap ondanks de ouderdom én om de theorie van wat je leert in de praktijk te brengen. Zelfde geldt voor het werken met System 100M, ARP en Moog.
Een 01V96 is wat dat betreft een bekend stuk gereedschap, in essentie niets veranderd, dat is ook de sterkte erachter. Van mij mag de prijs nog wel lager zijn dan €2100,- incl. BTW maar voor dat geld heb ik veel meer mogelijkheden dan met de Presonus in mijn vakgebied. Voor bands en rock & roll is dat waarschijnlijk heel anders. In theaters ligt er al een snake dus hoef ik geen CAT5 uit te rollen en ik werk met veel dezelfde groepen waarbij het geluid verweven is met een voorstelling en de eisen van programmeerbaarheid dus veel hoger liggen dan bij een bandje in een popzaal.Comment

Comment