Problemen EV TG5 versterkers

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gve
    • May 2012
    • 4

    Problemen EV TG5 versterkers

    Beste allemaal,

    Ik ben (weer) helemaal spiksplinter nieuw hier op het forum.
    Aantal jaren geleden wel een beetje actief geweest hier maar nu weer herboren terug

    Heb een probleem met mijn EV TG5 versterkers. Zodra ik op aggregaten draai met de versterkers vallen ze regelmatig uit en starten vervolgens opnieuw op. Net alsof je hem uit en weer aan zou zetten. Laatst weer tegen dit probleem aangelopen erg vervelend dus!

    De specificaties van de laatst gebruikte agregaat zagen er goed uit en luiden alsvolgt:

    Vermogen (kVA) 10
    Vermogen (KW/A) 8/12
    Aansluitingen 1 x 230V; 1 x 32 A / 1 x 16 A C.E.E.
    Verbruik vollast (l/uur) 3,2
    Afmetingen (cm) 138 x 64 x 100
    Gewicht (kg) 380
    Brandstof diesel
    60 Hz op aanvraag
    Tankinhoud (l) 58
    Industriƫle uitvoering: vonkenvanger, vloeistofdichte bodem, gestabiliseerd

    Zelfs als de agregaat onbelast draaide (wel met 500 watt. bouwlamp erop) met alleen het versterkerrack erop, vertoonde de versterkers nog steeds dit probleem.
    Mijn vraag is dus of er iemand soortgelijke prolemen heeft gehad, en of er een oplossing voor is?

    Overigens draaien de versterkers op netspanning helemaal top!

    Gr. Geert
    Last edited by gve; 10-05-12, 19:45. Reason: vergeten
  • Koen De Paepe
    • Nov 2009
    • 52

    #2
    Hoeveel amps hang je aan die 10 KVA generator. Een lamp heeft natuurlijk niet zo veel last van wat schommelingen in het voltage, ze gaat dan gewoon wat minder hard branden. Een digi amp zal deze schommelingen minder goed verdragen.

    Comment

    • gve
      • May 2012
      • 4

      #3
      Heb er 2x TG5 op opgehad met 1x DC-One.

      Comment

      • speakertech
        • Jan 2008
        • 1696

        #4
        Originally posted by Koen De Paepe
        Hoeveel amps hang je aan die 10 KVA generator. Een lamp heeft natuurlijk niet zo veel last van wat schommelingen in het voltage, ze gaat dan gewoon wat minder hard branden. Een digi amp zal deze schommelingen minder goed verdragen.
        Dat is ook maar een bewering die je niet kunt staven met een technisch onderbouwd verhaal.Een digi amp kan vaak heel goed schommelingen verdragen en zijn ook nog eens frequentieonafhankelijk. Meteen wordt de binnenkomende netspanning gelijkgericht en afgevlakt. Op de gelijkspanning werken dan de DC-DC converters, die voor de diverse interne spanningen zorgen. Sommige versterkers hebben aan 110 volt al voldoende om volledig in bedrijf te komen. Soms is er omschakeling naar 110 volt, door simpel spanningsverdubbeling toe te passen. Een heel eenvoudige schakeling en dat is allemaal geen probleem.
        Dat de versterkers uitvallen op het aggregaat is een constatering waar je niet om heen kunt, maar welke metingen heb je gedaan om te kijken wat er aan de spanning van het aggregaat mankeert?
        Overigens lees ik dat je twee TG5 eraan hebt hangen. Die dingen leveren aan 2 ohm vier kilowatt, dus samen tegen clip, 8 kilowatt. Ook deze versterkers hebben wat verliezen, dus zit je met de rest van de apparatuur wel er dicht bij de 10 kilowatt. Niet alle generatoren hebben tegenwoordig nog een domme dynamo aan boord, maar maken de wisselspanning vaak electronisch. Een omvormer dus. Kan inderdaad allemaal wat krap zijn en zo'n omvormer kan bijv even trippen, iets waar een gewone dynamo geen last van heeft. Als vuistregel, zou ik toch een generator nemen die het dubbele kan leveren voor wat je nodig hebt. Het gemiddelde vermogen wat je set trekt, haalt de twee kilowatt niet, maar in de pieken wordt er wel degelijk aan het aggregaat getrokken.


        Speakertech
        Last edited by speakertech; 10-05-12, 20:03.
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
        Āæɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

        Comment

        • gve
          • May 2012
          • 4

          #5
          Ik heb geen verdere meetingen uit kunnen voeren, alleen de spanning afgelezen die de amp krijgt. De spanning was vrij constant en lag tussen de 229 volt en 231 volt. Zodra de versterkers veel vermogen vragen vallen ze uit. Dus opstarten en draaien op half vermogen was geen probleem!

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Dikke kans dat je aggregaat alle moeite doet om de spanning op die 230 V te houden en als er teveel vermogen wordt gevraagd dat deze dan korte tijd afgeschakeld wordt.
            Dat de bouwlamp blijft branden zegt niet alles, die gloeit behoorlijk lang na als de spanning even wegvalt.
            Zou er eens een geheugenscoop aan hangen zodat je precies kunt zien wat er gebeurd.
            Je weet bijvoorbeeld ook niet of je versterkers in rust pulsgewijs stroom verbruiken om de bufferelco's op spanning te houden.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

              #7
              Originally posted by speakertech
              Overigens lees ik dat je twee TG5 eraan hebt hangen. Die dingen leveren aan 2 ohm vier kilowatt, dus samen tegen clip, 8 kilowatt.
              Dan is het toch niet heel gek dat een aggregaat van 10KVA (8KW/12A) het niet trekt lijkt me...

              Oplossing simpel zat: zwaarder aggregaat.
              Wie steekt er trouwens een 32A CEE op een aggregaat wat net 12A levert... slaat toch nergens op?!
              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Originally posted by renevanh
                Wie steekt er trouwens een 32A CEE op een aggregaat wat net 12A levert... slaat toch nergens op?!
                Is ook niet zo gek dat het ding overbelast gaat worden.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

                  #9
                  Op hun website staat er "1000w power consumption"

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Weet jij of dat gemiddeld is?
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • gve
                      • May 2012
                      • 4

                      #11
                      Originally posted by MusicXtra
                      Weet jij of dat gemiddeld is?
                      Het volgende heb ik kunnen vinden in de data sheet van de versterker.
                      Power Consumption 1/8 Max. Output @ 4 Ohms = 1000 watt

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Probeer het setje maar eens op een 20 kVA aggregaat.....
                        Dikke kans dat je dan geen enkel probleem hebt.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • Ws Soundexpresse
                          • Jun 2001
                          • 1007

                          #13
                          heb hier het zelfde probleem gehad n paar jaar terug, alles werkte perfect met sound check ed.
                          tijdens eerste nummer van de band, 1x aanslag van de kick: laag weg....

                          bleek dat ze achteraf ook nog even de barren op de arregaat erbij hadden geprikt, omdat ze op de vaste groep stroom uitval hadden.

                          Barren eraf gegooit bij ons, en geen problemen meer gehad....
                          Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

                          Comment

                          • CSR audio
                            • Apr 2012
                            • 12

                            #14
                            Ik heb net zoals Ws dezelfde ervaring gehad in het verleden. Conclusie zorg voor voldoende krachtige aggregaat.
                            Ik houd zelf de stelling aan: maximaal opgenomen vermogen x 2! Er zijn maar weinig aggregaten die volledig spanningsdipvrij zijn, dus een buffertje kan geen kwaad.

                            Comment

                            • qvt
                              • Oct 2009
                              • 721

                              #15
                              Wat een rekentalent hier, 10KVA is toch wel iets meer dan 12 Ampere.. 3,5 kW = 16A en hier plakken we voor het gemak even 4 kVA aan. (10 delen door 4) keer 16 = 40 Ampere, daar kan dus best een 32A Monophase op. En ook gerust een 3F32 Al dan niet volvermogen.
                              There is no substitute for imagination

                              Comment

                              Working...