Aktieve monitor en mengpaneel. kan dit?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

Originally posted by NesCio01
    Hoi hoi,

Niet om een nieuwe discussie los te maken,
    maar persoonlijk versterk ik een electrische gitaar het liefst
    met een mike (SM57 B) voor de gitaarversterker.
    Zo krijg je én het specifieke geluid door van de amp,
    én eventueel aangesloten effecten.

Je kunt dan idd met 1 mikekabel van de mike naar je
    tafel. (en met jack/jack van je gitaar naar je amp).

grtz

Nes
    op zich wel. Maar als je met een gitaarversterker op gaat treden heb je eigenlijk helemaal die laney monitor niet meer nodig....
    De eerste de beste 30 watt 12 inch combo zal beter hoorbaar zijn dan die monitor in de aspirantencategorie.

Het gaat hier over gebruiken wat je hebt niet over alles wat er kan.
    lekker belangrijk!

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by showband
      De eerste de beste 30 watt 12 inch combo zal beter hoorbaar zijn dan die monitor in de aspirantencategorie.
      Niet op de manier waarop 80% van de gitaristen zijn combo plaatst, dan zou je oren op je kuiten moeten hebben.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• muppet
        • May 2009
        • 94

Originally posted by MusicXtra
        Niet op de manier waarop 80% van de gitaristen zijn combo plaatst, dan zou je oren op je kuiten moeten hebben.
        Heb inderdaad nooit begrepen waarom een gitarist nou eigenlijk z'n versterker achter hem wilt hebben (iemand?), met een bak herrie, zodat de tech in de wat kleinere zalen niets meer kan.
        Voor je geplaatst is, zeker voor de tech, zoveel lekkerder. En ook voor de muzikant zie ik achter geplaatst niet echt veel voordelen hebben, buiten het 'kijk eens wat ik heb...'

B
        Sound should sound like it should sound...

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

in principe wil je als gitarist niet per se volume "om jezelf te horen"
          Maar je hebt koppeling tussen de speaker en de body van je gitaar. Dat geeft dat je hele installatie als een geheel gaat "leven". Je krijgt sustain, feedback enz onder controle tot je beschikking. Je hele instrument leeft!

De beste manier voor mij is daarom een klein (en dan bedoel ik echt heeel klein) comboversterkertje te gebruiken die ik naast mij gericht op de body van de gitaar iets omhoog laat reflecteren.
          Ik hoor de reflectie, hat staat van het publiek af, en de energie van de speaker zit zo dicht mogelijk bij de body van de gitaar zodat je heel weinig volume nodig hebt om de gitaar ermee aan te spreken.

Maar in de praktijk sta je tegenwoordig als coverband overal in-ear en staat er geen gitaarversterker. En dat speelt wel een partij K*T maar is uiteindelijk uit praktisch oogpunt handiger.

Maar Als ik de keuze heb..... is het 5/10 watters met 8 inch celestions vlak bij de gitaar....met een 201 ervoor. hmmmmm goed klinken, volume ok en lekker spelen.
          lekker belangrijk!

Comment

• musictrain
            • May 2012
            • 19

Iemand hier zij het gaat om wat je hebt. Ik heb dus een actieve Laney monitor 12 inch. Een 30 watt combo van Rolland en een Korg effecten bakje. Nu gooien we alles vvor de zaal over een mengpaneel. En omdat we er een slechte ID-box (Bingerher) tussen hebben begon ik mijn verhaal. Ik wil namelijk ook wat distorion door de zaal heen :-) Als ik echter het hele verhaal goed lees kan ik het beste op de verstekker (Roland) spelen + mic. En de verstekker natuurlijk op een standaard. Dat werkt veel beter.
            Last edited by musictrain; 11-05-12, 19:24.

Comment

• djspeakertje
              • Oct 2008
              • 1912

Of het beter werkt via de Roland is wederom een kwestie van proberen. Als blijkt dat de Roland niet veel bijdraagt aan je sound zou het over de monitor kunnen proberen, met als voordeel dat je daar ook zang etc. op kan zetten, en doordat je geen gitaarversterker heb je minder podiumgeluid, dus meer kans voor de technicus om er iets moois van te maken, in plaats van om het hardste podiumgeluid (vaak gitaar) heen te moeten schuiven op kleine locaties (want dan ga je altijd harder dan je eigenlijk wilde).

Mocht de Roland dusdanig goed bevallen dat je hem liever gebruikt dan de DI (Direct Injection box, mijn ID doet iets anders), dan zou ik een budget stellen voor een microfoon, waarna je kan gaan proberen welke jij het beste vindt klinken, en wat het beste werkt door de PA (als je geen eigen set hebt stel je samen met een technicus die je goed kent een representatieve set samen en gebruik je die). De SM57 bijvoorbeeld heeft redelijk veel bite, maar soms mis je wat laag.
              Sommige mensen vinden hem geweldig, sommige hebben liever een SM7B, of een condensator, of een ribbon (voor live niet echt aan te raden, die zijn nogal breekbaar, vooral de oudere). Lees je goed in, ga luisteren op internet, hier vindt je een heleboel gear die vergeleken wordt, je kan heel veel beluisteren, en als je een fatsoenlijke koptelefoon/set studiomonitoren/HiFi gebruikt zijn er toch echt belangrijke verschillen zo hier en daar. De grote vraag blijft of dat in de praktijk zo veel uitmaakt, maar wie niet waagt...

Daan
              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• NesCio01
                • May 2010
                • 1987

Hoi,

Ik zou sowieso gaan spelen op je combo en er idd een mike voorzetten.
                De DI kun je achterwege laten, lees m'n vorige post.

Van mijn voorganger begrijp ik de opmerking over het laag van de
                SM 57 niet helemaal. Deze mike gaat tot 40 Hz.
                Hiernaast wil ik dit van een electrische gitaar eigenlijk niet horen
                omdat er andere instrumenten zijn die op deze frequentie veel beter
                presteren.

Je Laney zou je evt. kunnen gebruiken als monitor voor de overige
                instrumenten die jij horen wilt en/of juist nodig hebt om nog beter
                te kunnen spelen.

Een SM 57 kost in de webshop € 122,=

grtz

Nes
                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• musictrain
                  • May 2012
                  • 19

Bedankt voor aller tips. Ik steeds verder en zal volgende week eens kijken. Wat ik namelijk doe is het spelen in een praise band. We spelen dus zeg maar in de kerk. Nu is dit niet met een orgel maar zoals mischien al duidelijk werd met een band. Drum, gitaar (akoestich), keyboard, percussie, basgitaar, 3x zang en ik dus elektrische gitaar. Mijn gitaar staat meestal op het overdrive kanaal om een beetje wat steviger te kunnen spelen. Verder gebruiken we een PA systeem voor de zang, keyboard, drum, gitaar en dus ook e-gitaar. Voor mijn gitaar gebruiken we nu een DI box die veel ruis op mijn combo veroorzaakt! :-( Vandaar dat ik op zoek ben naar aternatieven. En die krijg ik hier genoeg waarvoor ook mijn dank. Ik denk wel dat die mic een hele goede oplossing is.

Comment

• musictrain
                    • May 2012
                    • 19

Oja we gebruiken een schoolkantine als zaal.

groet, peter

Comment

• Hitvision
                      • Jun 2003
                      • 388

Originally posted by musictrain
                      Voor mijn gitaar gebruiken we nu een DI box die veel ruis op mijn combo veroorzaakt! :-( Vandaar dat ik op zoek ben naar aternatieven.
                      Welke DI gebruik je hiervoor? Je hebt er echt HELE slechte tussen zitten.
                      Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

• musictrain
                        • May 2012
                        • 19

Iets van Binger ofzo? Maar die microfoon lijkt me beter dan die box er tussen.

Comment

• Hitvision
                          • Jun 2003
                          • 388

Ik ben ook een voorstander van een SM57 er voor maar die Behringer DI's zijn echt een ramp. (Tenminste diegene die ik in mijn handen heb gehad). Een goede DI met direct-out voor richting je amp zou ook goed kunnen. Samson heeft goedkopere prima DI's en wat duurder zoals de DBX / ART / BSS hebben mij nog nooit in de steek gelaten. Behringer heeft met zijn DI's wel 1 groot voordeel. Naast een gebalanceerd signaal krijg je er helemaal gratis "RUIS" bij.

Ken je iemand met een goede DI dan zou ik zeggen probeer het eens. En anders gewoon zoals al wordt aanbevolen een goede mic (SM57 b.v.) voor je combo.
                          Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

• djspeakertje
                            • Oct 2008
                            • 1912

Originally posted by NesCio01

Van mijn voorganger begrijp ik de opmerking over het laag van de
                            SM 57 niet helemaal. Deze mike gaat tot 40 Hz.
                            Dat klopt, je vergeet alleen te vermelden dat het -10dB punt op 50Hz ligt klik

Verder is de mic redelijk vlak van 3KHz tot 200Hz, maar daaronder wordt het steeds minder, vandaar dat ik wel eens wat laag mis in bepaalde situaties. Zoals ik in mijn vorige post aangaf is het een kwestie van smaak, en zijn er meer dan genoeg andere mics die jou wellicht beter bevallen.

Daan
                            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by djspeakertje
                              Dat klopt, je vergeet alleen te vermelden dat het -10dB punt op 50Hz ligt klik
                              Daan
                              Voor een microfoon werkt het net ff anders als voor een speaker, deze kun je prima vlak trekken met je kanaal EQ plus dat je door een juiste plaatsing voor de speaker ook nog eens heel goed kan regelen welke klank je wilt hebben.
                              (overigens zet ik mijn vraagtekens bij de betrouwbaarheid van dit grafiekje, geloof er geen ene moer van dat een SM57 zo vlak is, volgens mij zit er een enorme bult in de weergave rond de 300 Hz)
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• musictrain
                                • May 2012
                                • 19

Dit gaat mijn pet te boven ;-) Vandaag lekker gespeeld wel ander bandje. Had alleen beter moeten opletten want m'n combo stond bij mijn voeten en daar zitten je oren niet hahahaha. Volgende keer standaard mee zoals op dit forum wordt geadviseerd :-)

Comment

Working...