limiter settings

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ws Soundexpresse
    • Jun 2001
    • 1007

limiter settings

Heren, even een vreemde vraag misschien, maar toch...

voor een zaak met een vaste installatie, moet alles opnieuw worden ingesteld, omdat jan en alleman daar al aan de set heeft geprutst.
    Nu heeft de zaak een nieuwe processor gekocht (EV DC-one), te vervanging van hun eerst voor de oorlogse JBL dsp 260 (geloof ik).
    Nu, het instellen en afregelen is allemaal geen probleem, maar hoe berken ik de limiter settings?
    er hangen JBL Marquis MS 115 speaker, per stuk op een kantje van een carver xi2600.

Tevens liggen er zelfbouw bassen (die dingen klinken ongelovelijk goed), waar ik nu nog geen idee van heb wat erin zit, dit ga ik nog uitzoeken...
    achter de bassen hangt een carver px 1450
    Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor
  • jadjong
    • Oct 2003
    • 654

Je kan om twee redenen limiten, de amp heeft te weinig vermogen, of de amp heeft teveel vermogen. Als de amp te weinig vermogen(of eigenlijk spanning) levert gaat die clippen voordat de speaker er genoeg van heeft. Even uitzoeken bij welke ingangsspanning de amp gaat clippen en je weet waar je moet limiten.
    In het tweede geval moet je uitzoeken hoe de belasting van de amp is(ohm) en welk vermogen je bij die belasting op de speakers kwijt kunt. Als je dat weet kun je uitrekenen welke uitgangspanning op de amp voor dit vermogen zorgt.

Bijvoorbeeld 500W bij 4ohm is terug te rekenen naar 44.7V.

met die 44.7V en de gain van de versterker kan je uitrekenen welke ingangsspanning zorgt voor 44.7V aan de uitgang. In de DC of Irisnet software zit een calculator die bij opgave van een belasting, gewenst vermogen en de ampgain een limiter treshold geeft. Speel daar eens mee en kijk of je handmatig op hetzelfde uit komt. Nu heb je een redelijke richting voor een limiter. Rest nog de attack en release als je die in kunt stellen, dat hangt voornamelijk af van de te limiten driver. Een zielig hoogdrivertje kan minder goed overweg met korte pieken dan een 21" sub.
    Last edited by jadjong; 06-03-12, 15:06.

Comment

Working...