Verandering van activiteit

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • S500D
    • Feb 2003
    • 215

Verandering van activiteit

Goedendag allemaal.
    I.v.m. Toenemende rugproblemen ben ik er over aan het nadenken om mijn activiteiten te veranderen.
    Ik ben serieus bang dat het bouwen en slepen met zware spullen een aflopende zaak is en ik mijn rug moet gaan sparen.
    Nu wil ik het vak niet verlaten en zit nu te denken om mijzelf als geluidsman te gaan verhuren.

Nu heb ik heb idee om een digitale mixer aan te schaffen, compleet met stagebox met cat5 kabeltje of evt draadloos.

Ik heb al wat rondgeneusd en het blijkt dat er niet veel serieuze digitale tafels zijn qua merken dan.
    Welke tafel mijn interesse heeft gewekt is de Allan en Heath I Live T112 of 112 modulair.
    Deze tafel heeft d compressors,Gates,preamp,Parametrische eq, limiter de esser mooi in groepen verdeeld op de tafel waardoor hij misschien een analoge feel heeft.

Ik heb nu een aantal digitale mixers gezien waaronder ook de Midas, Yamaha, Roland.

Welke mening ik graag van jullie wil horen is welke tafel en waarom? Maar ook of er geluidsbedrijven en of bands zijn die een geluidsman met eigen digitale mixer (juist die combi) willen inhuren om hun producties of rock'n roll klussen wil draaien.

Ik kan mij voorstellen dat de bedrijven alleen belang hebben in alleen de geluidsman omdat ze zelf de regietafel met randapparatuur wel hebben.

Ik ben benieuwd naar de reacties en alvast bedankt.

Gr Ronnie.
    Last edited by S500D; 03-03-12, 09:02. Reason: iPad en autoaanvulling is een ramp
    U draait, Wij vragen.
  • Robert H
    • Jan 2006
    • 378

Op zich een heel verstandig idee om in dit stadium al rekening te houden met de rest van je (waarschijnlijk nog tientallen jaren durende) leven. Sjappoo!

Toch ben ik bang dat dit typisch zo'n idee is wat in theorie goed is, maar in de praktijk niet gaat werken. Een act met eigen spullen heeft al een mengtafel en bij inhuur zal de totaalprijs zónder mengtafel niet dramatisch afwijken van de prijs mét tafel. Uiteraard is het voor jou ideaal om elke keer met je eigen mixer te werken, maar dit gaat jou hoe dan ook geld kosten. Opdrachtgevers zullen niet gauw jouw dagprijs én het commerciële tarief voor een FOH-setup betalen, simpelweg omdat ze in de standaardsituatie minder kwijt zijn.

Even een voorbeeld uit mijn eigen omgeving (Rock & Roll): Onze vaste lichttechneut heeft zelf een peperdure lichttafel (volgens mij bedient hij in zijn vrije tijd het ISS) en zou zich graag aan ons verhuren inclusief die tafel. Wij hebben hier geen budget voor en beschikken bovendien natuurlijk over een eigen tafel die de kar ook prima trekt. Dat hij nu iedere keer toch zijn eigen tafel meeneemt is begrijpelijk, maar puur zakelijk gezien voor hem nadelig. Maar goed, je hoort ons natuurlijk niet klagen ;-)

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

je bent denk ik nog wat vroeg.

ik zie wel steeds meer zalen een eigen begrensde afgeregelde set ophangen waar de langskomende act in moet prikken. (theaters muziekcafe's of discotheken waar 90% van de tijd DJ's staan)
      commerciele bands hebben steeds vaker door in-ears zelf al de monitoring en microfoons op het toneel in eigen beheer.
      het gat van een mixer met een handje extra topmicrofoons, stageblok, mixer/effectendoos en gereedschapskist met wondermiddelen zit er echt aan te komen. Maar je gaat dan totaal ander werk doen.
      dus ook de bandbus rijden en geen losse wagen, ook helpen opzetten van die in-ears (omdat muzikanten daar hulp bij nodig kunnen hebben) beetje locatiemanagement (je bent enige tech...) enz enz. dit is ng niet zo een groot veld maar wel aanwezig.

op die basis huur ik +/- 4 klussen per jaar in bij een freelancer uit de stad.
      als dit gaat toenemen in de branche lopen de gewone pa klussen nog meer terug. En dan valt er misschien structureel ooit me te verdienen. Nu weet ik het nog even niet. De bands met grote budgetten hebben meestal zelf al mixers of een jaardeal. een mixer is eigenlijk ook zo duur niet meer.

de meest succesvolle "oude dag" is meestal reparateur / customizer / technische wonderdoktor. Daar zit zeker in de reparatie en onderhoud best geld. en wachtrijen bij de mensen die het nu doen...
      lekker belangrijk!

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by showband

de meest succesvolle "oude dag" is meestal reparateur / customizer / technische wonderdoktor. Daar zit zeker in de reparatie en onderhoud best geld. en wachtrijen bij de mensen die het nu doen...
        Buiten dat je daarvoor de nodige kennis van elektronica moet hebben is ook dat een uitstervend vak.
        Kijk eens naar de consumenten elektronica, daar wordt al helemaal niks meer gerepareerd, het aantal TV reparateurs is de afgelopen jaren met 98% afgenomen.
        Deze trend zal zeker ook doorzetten naar de pro audio, apparatuur wordt steeds complexer door SMD techniek en ook steeds goedkoper.
        Repareren is daardoor nauwelijks lonend en als het al gebeurd dan bestaat een reparatie uit simpelweg modules uitwisselen.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Hansound
          • Apr 2006
          • 832

Het is wel een interresante gedachte, wat ga je doen als je te oud bent om met apparatuur te slepen...?

Ik denk dat een aantal bedrijfjes door de jaren heen net groot genoeg groeien om de eigenaar te voorzien van andere werkzaamheden. (planning, inkoop, verkoop, administratie etc..)

Als je een eenmanszaak hebt is het inderdaad een lastige vraag.
          Ik vraag het mezelf ook af....

Overigens lijkt me dat je rug meer pijn krijgt van een hele avond staan of op een kist zitten dan (verantwoord) bouwen en breken...

Comment

• S500D
            • Feb 2003
            • 215

Ik ben mij er ook van bewust dat het lastig is om bedrijven en of bands te vinden waarbij je jezelf incl eigen mixer zou kunnen verhuren.
            Ook is het zo dat je als bedrijf of band zijnde wel van een boel gezeur af bent als je een capabele tech met zijn eigen vertrouwde mixer op je klus hebt staan.

Het feit dat dit een nog redelijk nieuwe markt zou kunnen zijn is de keus van de mixer ook van belang.
            Iemand daar nog ideeen over. Mijn oog is gevallen op de Allan and Heath ilive 112 modular om de boven genoemde reden.
            Het butget ligt dan ook tussen de 15000 en 20000 euro.
            Voor dat geld wil ik een goede begrijpelijne mixer met stagebox en benodigdheden en flightcases en easytilt.

Gr Ronnie
            U draait, Wij vragen.

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

20.000euro plus renteverlies, afschrijving, verzekering, opslag, flightcase, transportkosten, backup-plan is een hele hoop geld. categorie netto jaarsalaris.

hoeveel klussen over hoeveel tijd doe je?
              Dit bedrag terugverdienen komt bovenop je gage...

eigenlijk is spullen kopen altijd het sluitstuk van je plan.
              eerst idee,
              dan martkans,
              dan mogelijke omzet
              dan noodzakelijke uitgaven....
              lekker belangrijk!

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Of het kans van slagen heeft hangt niet zozeer af van het mengpaneel wat je hebt, dat is slechts een tool om je werk te kunnen doen, maar voornamelijk van het netwerk wat je hebt opgebouwd in de loop der jaren.
                Eigenlijk is het stellen van de vraag al het antwoord, kennelijk zie je binnen je netwerk niet dat er behoefte is aan wat jij wilt gaan doen.
                En juist dat netwerk zal het belangrijkst zijn om opdrachten binnen te halen.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Robert H
                  • Jan 2006
                  • 378

Originally posted by S500D
                  Ook is het zo dat je als bedrijf of band zijnde wel van een boel gezeur af bent als je een capabele tech met zijn eigen vertrouwde mixer op je klus hebt staan.
                  Gr Ronnie
                  Ik denk dat je deze gedachte ietwat overschat. Ik zie persoonlijk het verschil niet tussen een techneut die op zijn eigen tafel werkt of eentje die achter een (fatsoenlijke) tafel van een ander staat te mixen. Zeker de term 'capabel' sluit dit voordeel toch al uit? Een capabele geluidsman kan op de meeste tafels prima uit de voeten. Ik zou in ieder geval geen 50-100 euro meerprijs willen betalen terwijl de beschikbare tafel onder aan de streep een fractie hiervan kost.

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

korte marktwerking :

het is de laatste jaren zwart gaan zien van de kleinere bedrijfjes, die allemaal net doen alsof ze Ampco zelf zijn.
                    Vaak overdag met een baan, en in de avonduren en weekenden met een paar boxen op stap.
                    Meestal zorgt de vrouw des huizes voor het vaste inkomen, zodat de man -de technicus- voor de hobby kan gaan slepen.

Sommige groeien uit tot serieuze partners, sommigen blijven bewust klein, en sommigen groeien, en gaan dan failliet.

Maar de markt voor dit soort kleinere bedrijfjes is en blijft overspoeld door lowbudget aanbieders, die uiteraard ook lowbudget-klanten gegenereerd hebben.

Als ik op dit moment in jouw schoenen zou staan kocht ik een goeie processor, deed ik een goeie cursus, en ging ik als systeemoperator aan de bak. De Line-arrays inregelen is echt een vak apart, en daar reizen er op dit moment genoeg van om er eens serieus naar te gaan kijken.

Maar mengers / mikes / statieven / bekabeling / monitoren aanschaffen? No way.

Comment

• Timo Beckman
                      • Jul 2006
                      • 1298

Originally posted by MacGyverSounds
                      Als ik op dit moment in jouw schoenen zou staan kocht ik een goeie processor, deed ik een goeie cursus, en ging ik als systeemoperator aan de bak. De Line-arrays inregelen is echt een vak apart, en daar reizen er op dit moment genoeg van om er eens serieus naar te gaan kijken.
                      Voor dat je echt aan het werk kan is dit niet genoeg maar een goed begin . Ervaring opdoen is ook een vereiste . Processor en een cursus alleen is niet genoeg .
                      Verder of het nou een line array of een conventionele set betreft het zal toch ingeregeld moeten worden
                      Last edited by Timo Beckman; 03-03-12, 18:03.

Comment

• S500D
                        • Feb 2003
                        • 215

het is de laatste jaren zwart gaan zien van de kleinere bedrijfjes, die allemaal net doen alsof ze Ampco zelf zijn.
                        Vaak overdag met een baan, en in de avonduren en weekenden met een paar boxen op stap.
                        Meestal zorgt de vrouw des huizes voor het vaste inkomen, zodat de man -de technicus- voor de hobby kan gaan slepen
                        Haha ja je hebt wel gelijk hoor!!!
                        Ik moet je dan wel bekennen dat ik inmiddels toch ook al zo'n 19 jaar meeloop en ook bewust klein gebleven, maar de kwaliteit staat bij mij hoog.
                        Ik ben zelf gewoon een hobbyist en vind dit werk erg leuk om te doen, en nee ik vergelijk mijzelf niet met Ampco.

Mijn vrouw werkt en ik werk zelf ook voor een werkgever dus ik (wij) hoeven er niet van te leven.

Dit zie ik niet zo zitten i.v.m. met mijn werk, ik zal dat niet kunnen combineren en ik weet ook niet of ik daar wel geschikte persoon voor ben.
                        Ik ben goed in bands schuiven in al zijn faccetten en daar moet ik me dan ook maar mee bezig blijven houden.

Maar mengers / mikes / statieven / bekabeling / monitoren aanschaffen? No way.
                        Ik heb de loods vol staan met statieven / bekabeling / monitoren en de rest van mijn P.A. materiaal.
                        Het zou dan de bedoeling zijn om alles van de hand te doen op een klein setje en de mikes en bekabeling na.

Zeker de term 'capabel' sluit dit voordeel toch al uit? Een capabele geluidsman kan op de meeste tafels prima uit de voeten.
                        Ik kan op de meeste tafels mijn weg wel vinden. Digitale tafels zal wel nieuw voor mij zijn.

Ik begrijp dat het een moeilijke markt is om in te bewegen en vooral omdat mijn huidige netwerk daar niet toerijkend voor is.

Mijn gedachte is dat als ik op mijn eigen mixer kan werken toch het idee heb dat ik met iets aan het werk ben dat ook van mij is en daar ook vertrouwd mee raak wat de kwaliteit weer goed doet. Maargoed dat zal moeilijk worden.

Verder is het ook zo dat ik er niet van hoef te leven, maar het is voor mij een manier om mijn ei kwijt te raken en te ontstressen. Wat ik doe wil ik goed doen en dan kan niet voor een appel en een ei daar moet gewoon net als bij collega bedrijven voor betaald worden.

Het zal geen impulsieve stap worden omdat ik wel heb besloten om mij daarin goed te verdiepen en dit jaar er toch al veel klussen gepland staan. dit geeft mij ook de gelegenheid om mij te provileren bij diverse geluidsbedrijven en om te kijken of er interesse is in wat ik zou willen en om te kijken wat er nog meer aan mogelijkheden zijn.

Om toch nog brutaal door te vragen zou ik toch nog graag wat ervaringen weten van diverse tafels (ik ben toch wel een beetje eigenwijs hoor).

Al vast bedankt voor de reacties en voor de harde werkelijkheid. dank dank.

Gr Ronnie.
                        U draait, Wij vragen.

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

jaahaa, Timo.... maar afgelopen weekend een setje LA-Kudos met 28's gehoord op een soort festival, en pas op de derde dag hadden ze het sub ontdekt...
                          podiumpje verderop had de derde dag nog steeds last van een rondzinger in de 250hz. Overigens een paard-achter-de-wagen-oplossing, 850 of msl4 had het beter gedaan, maar de klant wil lines, dus krijgt de klant lines.
                          Bedoel maar : een systeem-tech die een beetje verstand van zaken heeft pakt dit soort vaudten er in 10 minuten uit. En die technici gaan steeds meer gevraagd worden, let op mijn woorden.

Verder verdenk ik de grotere opdrachtgevers ervan dat ze af en toe best een eigen techneut in dienst willen, die de ingehuurde clubs in de gaten houdt, soort mysterie-guest-techneut. Alleen maar omdat niet alle productie-mensen verstand van kabaal hebben, en ook omdat er toch iemand met een serieus verhaal moet terugkoppelen.
                          Last edited by Gast1401081; 03-03-12, 19:33.

Comment

• NesCio01
                            • May 2010
                            • 1987

Hi S500D,

Ook al ben je klein, je blijft toch lopen zeulen met
                            de gear die je bij je hebt en het zeulen en -reeds vermeld-
                            ook het staan is iets dat menig rug (ook de mijne, ja)
                            zeker niet prettig vindt.

Mbt digitaal: moeilijke vraag, mega subjectief.
                            Ik zou met jouw budget ook eens kijken naar Digico
                            (SD11 of SD9), hoewel je de 9, met case, niet alleen kantelt.

De software steekt niet te moeilijk in elkaar én je kunt er nu al mee
                            aan de slag, want er is ook een off line versie.

Enige nadeel is dat het Windows based is en dat is niet echt tof.

btw 1: er loopt al een topic over de verschillen in het digitale mixertijdperk.
                            btw 2: A&H komt binnenkort met de GLD serie.

grtz

Nes
                            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4524

als er hobby belangen zijn... dan gaat alles niet op.

voor de analooghead:
                              digi tafels schrijf je in no-time af! Als je in de jaren 80 een soundcraft kocht was ie duur... maar je kon er 20 jaar mee op stap.
                              Een LS9 of iets dergelijks is na 5 jaar jurassic te noemen. Als het je main sellingpoint is dat je "technicus met mengtafel" bent. Dan telt WELKE tafel het is wat zwaarder mee dan in het geval dat je PA bedrijf bent. Als je gewoon geacht word een complete PA te leveren voor een klus.

als je keuze hebt...zou ik altijd kiezen voor een systeem waarbij de processingpower in het stageblock zit. (zoals de A&H en DiGico)
                              Omdat je daarmee
                              1) veilig bent bij kabelbreuk van de multi.
                              2) het zware spul gewoon op de grond kan laten staan op wielen.
                              3) bij biergooien een superoplossing hebt... Soundcheck in de zaal, en de rest met een Ipad
                              4) bij vaste bands uiteindelijk alles vanaf de Ipad kan doen. Scheel het meeste sjouwen.
                              enz
                              Als je twee 16 kanaals A&H's neerzet ben je iets duurder uit maar je hebt een cafeset die in een personenauto past, die je bij grotere optredens met een klein SKB kistje zo uitbreid naar een grote set. Waarbij uiteindelijk geen koper voor stageblokken hoeft te gebruiken omdat je de units links rechts toneel hebt staan. Zeker als je ook nog wired in ears gaat gebruiken een pre.

enz.
                              lekker belangrijk!

Comment

Working...