Volume (Db) registratie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e-sonic
    • Aug 2004
    • 329

calibrators ijken is ca 100 euro, wel bij een RvA geaccrediteerd bedrijf laten doen, ik heb hier nog een type 1 liggen .....

De XL2 is iets meer en hangt ook af van de vraag of je de meter in octaafbanden of tertsen laat ijken, ik heb voor octaafbanden gekozen, daarnaast moet je de microfoon ook laten ijken, ik heb twee B&K onder accreditatie. De microfoons is ook ca 100 euro.
    Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• SPS
      • Mar 2004
      • 1662

Is het nu echt van belang of je 103,6 of 103,8 dB hebt gedraaid ? (LeQ15). maw als een gegeven meetopstelling een eenmalig vastgestelde afwijking van 0,2 dB heeft, waarom moet er dan zo vaak worden her-ijkt? De maximale grenswaarde is sowieso empirisch bepaald, dus ik zou graag willen weten binnen welke bandbreedte de meetopstelling moet voldoen om aan de maatschappelijk bepaalde voorwaarden te voldoen.

Wat ik eigenlijk zeggen wil is: Waarom miereneuken over 0,1 dB terwijl het gaat om het bewaken van luidheidniveaus voor mensen en niet voor meetapparaten.... Zo krititisch is geen enkele menselijke waarneming (0,1dB) !

Waar gaat het nog over???????????????????????

Paul.
      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• SPS
        • Mar 2004
        • 1662

Nog even een aanvulling op mijn critische opstelling:
        Als er wordt gezegd: Gemeten bij de FOH tafel, dan kan het meten VOOR of Achter de tafel best wel 0,1 a 0,2 dB schelen.
        Dus... zegt u het maar.
        En dan hebben we het nog niet over het meten voor de hut of in de hut....... (dikke zeilen)

Paul
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Timo Beckman
          • Jul 2006
          • 1298

In A'dam is de bekeuring voor geluidsoverschreiding bij een festival 10.000 euro (na 3 waarschuwingen) . Ik heb die bijna een keer gehad en dit is 1 van de redenen dat ik klaar ben met DJ's .
          Dan mogen ze van mij echt wel moeite doen om er voor te zorgen dat die meter echt klopt .

Comment

• Turboke
            • Oct 2006
            • 463

Waarom stellen ze die DJ's daar dan ook eens niet verantwoordelijk voor?
            Wij maar terugschroeven en die gasten blijven maar duwen!

Comment

• Timo Beckman
              • Jul 2006
              • 1298

Dit bedoel ik absoluut niet vervelend maar suc6 om dat te proberen .

Comment

• jadjong
                • Oct 2003
                • 654

Je kan het ook overdrijven. DJ's moet je genoeg headroom in de gainstructuur geven. Niet voor de kwaliteit maar voor jezelf. De meeste van die figuren eindigen 15dB harden dan toen ze begonnen. Aan jou de taak om ergens 15dB er weer af te snoepen. Dus DJM800 op -12dB zetten, DI's ertussen op -20 en vervolgens op de mengtafel die zooi weer harder maken. Compressortje erover met 3-4dB gain reductie op standje 1: oneindig voor de mixfoutjes en je hoeft in de twee uur dat iemand op het podium staat alleen de input-gain op je tafel terug te draaien. Klaar. Bij de volgende gast herhaal je dit weer.

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4524

bij festivals en DJ's ligt het vaak niet aan de nstallatie. de lokaal afgesproken norm in nederlandse steden heeft soms helemaal niets met de realiteit te maken.
                  de fast forward parade (soort loveparade door rotterdam) kon je bij de gevel niet over het stadsrumoer uit horen... was volgens mij 83dB gevel midden op het hofplein midden op de dag met alle winkles open. De vaste geluidsinstallaties van de winkels door de open deur maakte hier en daar de meting al onmogelijk. En als er een tram voorbij rijdt.....we dwalen af.....

als bedrijf die zichzelf serieus neemt is het gewoon slim om een aantoonbaar en werkend volumebeleid te hebben.
                  Dat is gewoon een verkoopsargument.

Voorlopig zijn wij de enige 9 persoonsband in het westen die zijn mastervolume zelf begrenst en dus gewoon speelt in zalen met normaal afgestelde limiters. Dat leverd werk. wij spelen wel in kurhaus, des indes en slot heemstede met tien man. andere bands hebben in de voorwaarden al staan dat ze dat niet doen...want "bij limiters komen we niet"

handel is handel.
                  Last edited by showband; 03-03-12, 11:14.
                  lekker belangrijk!

Comment

• renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

Hangt ook wel van het soort limiting af natuurlijk.
                    Zelf heb ik ook in mijn voorwaarden staan dat limiters die de stroomtoevoer onderbreken gewoon niet acceptabel zijn, of ik nou als DJ een plaatje draai of een complete PA lever. De kans dat hierdoor schade aan apparatuur ontstaat is gewoon aanwezig.
                    Maar als er een limiter is die bij een vastgestelde frequentie flink gaat drukken... mij best. Ik kan daar doorgaans wel onder blijven, geen probleem.
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

Originally posted by renevanh
                      Hangt ook wel van het soort limiting af natuurlijk.
                      Zelf heb ik ook in mijn voorwaarden staan dat limiters die de stroomtoevoer onderbreken gewoon niet acceptabel zijn, of ik nou als DJ een plaatje draai of een complete PA lever. De kans dat hierdoor schade aan apparatuur ontstaat is gewoon aanwezig.
                      Maar als er een limiter is die bij een vastgestelde frequentie flink gaat drukken... mij best. Ik kan daar doorgaans wel onder blijven, geen probleem.
                      tsja als band is *klik de stroom uit* minder een probleem. Omdat we geen dikke PC's harddisken of fancy dingen nodig hebben op de locaties waar het gelimit spelen plaatsvind.

Als de stroom van een conventionele bandsetup af gaat dan kun je de uit-knoppen indrukken en weggaan.
                      Maar stuk gaat er eigenlijk niets. De boel staat amper aan.
                      Dus weigeren erover te spelen is niet nodig. Als de limiter vervolgens zo is afgesteld dat het publiek het ding al af laat gaan is contractueel afgedekt. "wij willen wel maar de zaaleigenaar zet de stroom uit"
                      Dat geeft betalen en naar huis of een oplossing van de zaaleigenaar. Je moet problemen wel neerleggen bij degene die het heeft.

Uiteindelijk wel discussies gehad, maar wegens de dB meter van de band en de keiharde begrenzing op de set altijd goed kunnen aantonen dat het wel hard lijkt, maar het objectief niet over de grens gaat. Met limiters van de zaal erover krijg je die discussie niet eens.... Perfect toch?
                      Last edited by showband; 03-03-12, 14:36.
                      lekker belangrijk!

Comment

• MarkRombouts
                        • Jan 2005
                        • 1391

Dit limiters met standje stroom uit snap ik sowieso niet echt. Geeft veel problemen en kans op stukken, en worden daarom niet geaccepteerd.

@ showband: ook een simpel bandsetje zonder pc's en dergelijke kan een probleem hebben met uitval van stroom. Zo duurt de opstart van bijvoorbeeld een LA8 toch echt wel even. En daar doe je op dat moment dan toch echt niets aan.

Het zou toch makkelijk moeten zijn om een zelfde soort limiter te ontwikkelen waarbij het audiosignaal wordt onderbroken bij het overschrijden van de limiet. Bijvoorbeeld 3 seconden stilte is redelijk duidelijk denk ik. Systeem zou hetzelfde kunnen zijn als de stroom-uitschakel-limiters, met bijvoorbeeld meetmicrofoon oid. Hiermee echter geen kans op schade, en dus makkelijker te accepteren door artiesten/acts/techneuten e.d.

Comment

• Carl
                          • Nov 2000
                          • 907

Limiters met stroomonderbreking is makkelijker te installeren en veel lastiger te omzeilen.
                          Je monteert gewoon één WCD op het podium, achter die limiter, verder niet. Dan ben je "verplicht" om die te gebruiken, er is immers niets anders.
                          Zou je de audio van een band willen onderbreken, dan moet je XLR's in-en-uit gaan plaatsen. Maar ook Jack's voor die enkeling die dat nog gebruikt.
                          En hoeveel moet je er dan plaatsen, alleen de frontset uit heeft geen zin, de monitors staan soms veel harder dan het front. Alle eindversterker ingangen moeten dan onderbroken kunnen worden.
                          Hoe ga je dit handhaven?
                          Hoe ga je dit aansluiten als de eindversterkers niet met XLR aangesloten worden, maar met een multi? (mijn monitorrack is met multi-input)
                          Spanning eraf is heel vervelend, ik accepteer het ook niet. Zet maar een acoustisch strijkje neer als het onredelijk zacht moet. Soms gaat de limiter-lamp al branden als het publiek rumoerig is.....

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Mijn spullen worden simpelweg niet aangesloten als er op deze manier gehandhaafd wordt, dat ambtenaren ambtenaren zijn is prima maar ik laat mijn spullen er niet door slopen.
                            Beter is dan om te zorgen dat bij overschrijding een batterij 'gezellige' TL verlichting gaat branden, richt geen enkele schade aan maar is nou niet bepaald sfeerverhogend en dus een goeie motivator om iets zachter te gaan.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4524

ik geloof echt in de middenweg.

1) er zal van overheidswege steeds vaker geeist worden dat alle horeca limiters plaatst. Dus ook in zalen waar je knoerthard kan en mag spelen.

2) als je met een zaal met max 95dB(A) gemiddeld te maken hebt sta je eenvoudig als band niet met een digitale geprocess-te set op een niveau te spelen dat de bij afschakelen van de stroom er zaken beschadigen.

3) als de stroom afschakelt door meeblerend publiek dan is het einde oefening. Gaat je set uit. Schakel je de eindbakken dicht, de mengtafel e.d. af en klaar. Ik heb door allerlei omstandigheden in oefenruimte en muziekcafe's al tientallen malen gehad dat de stop eruit vloog (frituur, verkeerde stekker trekkende hansworsten enz) Daar kunnen setups voor bands die 95dB staan te spelen best tegen. Setups voor DJ's die gewoon legale CD's in spelers staan te duwen ook wel. Je LED par en analoge mixer schrikken daar niet zo van. De eindbak en speaker zal zo zacht staan dat die schakelknal ook wel meevalt. Zeker als je het vergelijkt meet feedback of de bassist die zijn stekker uit de bas trekt.

Die smaartgestuurde linearray kan misschien niet tegen een limiter maar ja....dat is een heel ander verhaal dan waar we het nu over hebben.

in een cafe een relais 30 sec af laten schakelen na 5 minuten 100dB(a) bij de bar wordt ik niet koud of warm van. Dat komt niet door onze band zijn volume in zo een geval. Dan hebben wij ruim tijd om alle apparaten los te koppelen. Dus je krijgt geen inschakelknal of hot restrike op je buizenamp zoiets. En het probleem zit tussen de organisatie van het feest en de zaalhouder. Niet met ons. Wij spelen zacht genoeg, helaas is er geen stroom van de zaal.
                              Last edited by showband; 04-03-12, 14:31.
                              lekker belangrijk!

Comment

Working...