Volume (Db) registratie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • T.E.S
    • Jun 2010
    • 10

Volume (Db) registratie

In Belgie komt de nieuwe wetgeving omtrent maximum geluidsvolume eraan.Er zal een verplichte registratie komen van het (maximum) geluidsvolume.Zijn er hier op het forum mensen die hier ervaring mee hebben en welke apparatuur hiervoor in aanmerking komt.Het geluidsvolume zal zowel zichtbaar moeten zijn voor de bezoekers als geregistreert worden.Alvast bedankt voor de reacties.
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

Bij event acoustics hebben ze een systeem wat de SPL weergeeft en kan registreren het zij lokaal dan wel via intenet inloggen .
    Is een onderdeel van de APR/Flashlight group in Utrecht . Is denk ik niet goedkoop maar dan heb je wel een aanspreekpunt mocht er een probleem ontstaan .

Je zou ook contact kunnen zoeken met E-sonic ook actief op dit forum . Mischien weet hij ook andere mogelijkheden .
    Last edited by Timo Beckman; 29-02-12, 20:04.

Comment

• lorenz_LVO
      • Jan 2009
      • 45

ik zou hier toch ook wel graag wat meer over wensen te weten.
      Zijn hier bv software programma's voor te vinden aan betaalbare prijzen en welke hardware heb je dan nog nodig??

ik had dees al gevonden maar weet niet of het er voor geschikt is.

Lorenz.
      Last edited by lorenz_LVO; 29-02-12, 20:57.

Comment

• Timo Beckman
        • Jul 2006
        • 1298

Er zijn plenty Meet programmaas (?) SMAART SAT-Live Systune REW etc maar deze zijn meer voor systeem alignment en optimalizatie van een set-up .
        Deze software kan gecalibreerd worden maar hier heb je een calibrator nodig .
        Die zijn al tussen de 800 tot ik meen 1600 euro ex BTW te krijgen maar wederom je krijgt te maken met certificering van bijna alle spullen die je gebruikt dus ook de calibrator en het hele spul moet voor zover ik weet elk jaar opnieuw ge-ijkt worden
        Hetgeen wat het nog minder makkelijk maakt is een meting met registratie van de gemeten SPL's en zichtbaar voor publiek . Dit zal vast kunnen met aanpassingen of x-tra modules voor de software maar vanwege aansprakelijkheid is dit niet goedkoop denk ik .
        Ook een mogelijkheid is Bruel & Kjear die bij mijn weten ook programmaas hebben voor metingen over een tijdsspanne maar maak bij dit merk je borst maar nat . Is zeer zeker niet goedkoop . Of kijk naar NTI heeft ook oplossingen oa voor STIPA metingen dus die zullen ook wel hebben wat je zoekt . Wederom als je met wetgeving te maken krijgt worden oplossingen opeens een veelvoud duurder .
        Last edited by Timo Beckman; 29-02-12, 21:49.

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

dateq heeft de middelen die je zoekt

en voor aflezing

lekker belangrijk!

Comment

• Timo Beckman
            • Jul 2006
            • 1298

Ik ben trouwens ook van APEX een systeem tegen gekomen op de que2012 . Was voor mij nieuw

Comment

• Turboke
              • Oct 2006
              • 463

In Geel is er zo een Apex systeem vast in de zaal geplaatst en dat werkt wel netjes.

Comment

• vasco
                • Oct 2003
                • 2567

Adviesbureau Peutz (zitten ook in België) hebben een monitoringsysteem ontwikkeld (PMS).

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Wij (Vision Acoustics) hebben een systeem van Dateq in La Rocca geplaatst, werkt prima maar is niet geijkt.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• e-sonic
                    • Aug 2004
                    • 329

Is inderdaad al veel aandacht voor, ik kreeg gisteren een update binnen voor de XL2, men heeft een aantal presets voor de regelgeving in de diverse landen, we lopen hierin niet voorop....

Setting zijn voor NL en B ook snel te maken, voor zowel de integratietijden 15 min en 1 uur Leq, A gewogen. B heeft dan 102 15 min, als indicatie voor de categorie 100 dB(A) gedurende een uur.
                    Verder is er een trigger, om bij overschijding ook het geluid op te nemen, deze update zit bij de standaard Xl2 software. Bij overschrijding wordt een tri-color led aangestuurd, er is ook een stack-light aan te sturen voor indicatie in de ruimte.

Het systeem van TM audio is bedoeld om de ruimte die je hebt in je geluidsvolume aan te geven, en om bij overschrijding de EQ aan te passen.

De XL2 is onder Raad voor Accreditatie te ijken, ik gebruik het systeem niet primair voor evenement monitoring, maar wel voor rechtsgeldige metingen ten aanzien van spraakverstaanbaarheid STI, o.a bij tunnels, ik zal een XL2 type 1 systeem ten behoeve van deze evenementmetingen onder accreditatie brengen.

Op een Belgisch forum is een topic te vinden, hier ook nog wat oplosssingen,

info o.a bij NTI-audio.com http://www.nti-audio.com/Home/Products/HandheldExelLine/XL2Analyzer/tabid/261/Default.aspx

Last edited by e-sonic; 01-03-12, 10:53. Reason: info
                    Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

Originally posted by MusicXtra
                      Wij (Vision Acoustics) hebben een systeem van Dateq in La Rocca geplaatst, werkt prima maar is niet geijkt.
                      IJken kun je toch sowiso beter op locatie zelf doen? Zelfs als de apparatuur af-fabriek geijkt is moet je nog in samenstel met de microfoon / zaal / installatie / omstandigheden een systeem ijken?
                      lekker belangrijk!

Comment

• T.E.S
                        • Jun 2010
                        • 10

De Dateq lijkt voor mij een goede oplossing.Zal vooral gebruikt worden voor verhuur waar we zelf niet aanwezig zijn.Inbouwen in de versterkerrack en ter plaatse nog even afregelen.Gebruik nu het audiolock systeem maar dit registreert niet.Alvast bedankt voor de snelle reactie.

Comment

• Timo Beckman
                          • Jul 2006
                          • 1298

@showband
                          Hangt af van welk systeem je gebruikt en welke micro .
                          Binnen sim moet ik per mic een waarde mee geven per mic en die keer dat ik het met een calibrator gecontroleerd heb zat er een verschil van 0,14db meen ik tussen de calibrator (stond op 94db) en sim .
                          Als ik SMAART laat mee draaien tijdens een show waar het belangrijk is controleer ik of SMAART nog steeds de juiste waarde geeft met een calibrator . Was een rip uit mijn lijf maar weet nu iig dat smaart en sat gecalibreerd zijn .
                          Mocht er nu zo'n pipo van de gemeente moeilijkheden zoeken kan ik veel makkelijker een vergelijking maken met mijn meting en die van hem . FF checken wat zijn meting aangeeft met calibrator t.o.v. SMAART/SAT zeker als het om a/c meting gaat .
                          Daarna een vergelijking met muziek . Heb je iig een idee tot hoever je kan gaan .
                          De discussie met deze mensen aangaan heeft meestal toch geen zin maar dat is al vaker op dit forum besproken .
                          Last edited by Timo Beckman; 01-03-12, 22:51.

Comment

• R. den Ridder
                            • Sep 2000
                            • 1500

voor handhavingsmetingen in nederland stelt de handleiding dat voor en na een meting de meter gecalibreerd moet worden. zowel meter als calibrator moeten vervolgens tweejaarlijks (of naar opgaaf van de fabrikant) geijkt worden met certificaat.

mijn ervaring is dat de B&K meters die we gebruiken stelselmatig max 0,2db afwijken waarvoor de meter na calibratie zelf corrigeerd. calibratie na meting is bedoeld om na te gaan of de afwijking niet gewijzigd is.

Voor zover ik weet is het Dateq-systeem het enige systeem wat in de ruige wereld van discotheekeigenaren en hun nukken (dus geen eigen technici die de boel beheren) ook langere tijd betrouwbaar blijft werken.

Comment

• tarpan
                              • Dec 2008
                              • 266

Originally posted by R. den Ridder
                              zowel meter als calibrator moeten vervolgens tweejaarlijks (of naar opgaaf van de fabrikant) geijkt worden met certificaat.
                              En wat kost dit dan ongeveer?
                              als je bij de brom zit...

Comment

Working...