Geluid set beschadigd?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Ik heb dat soort ervaringen ook al gehad in ons jeugdhuis.
    Pas nieuwe set gekocht, 1 x ben je er niet, en er zijn er altijd die vinden dat hij anders moet klinken.

1 antwoord daarop: versterkers en processor goed afregelen, dan achter slot en grendel.

Comment

• DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

Originally posted by MusicXtra
      Vooral als alle rode 'lampjes' continu branden en er een clippend signaal weggestuurd wordt..... Dan kun je daarna limiten wat je wilt maar je hoogdrivers blijven rooksignalen afgeven.
      Dat is het probleem, een overstuurd en dus vervormd signaal kun je niet meer netjes maken.
      Ik heb ooit een mengtafel gemaakt die op meerdere plekken in de ingang het level deed meten. Als het signaal te hoog was (Piek / clip) dan ging de piek led aan, en ondertussen werd de gain van de ingang automatisch lager gemaakt met een slow attack / release. Op dat moment was de gain instelling in handen van de automaat, als je netjes onder dat niveau bleef was er niets aan de hand, en had je alles zelf in de hand.

Na de master (die dus niet overstuurd kon worden), een externe limiter om het level af te regelen en de drivers te beschermen tegen (te lange) pieken.

Werkte prima, totdat het kostenplaatje bekend werd, toen was er weinig interesse meer, dus nooit in de markt gezet.
      Tegenwoordig al helemaal moeilijk omdat bijna iedere dj pio wil.

Comment

• daviddewaard
        • Mar 2008
        • 627

Originally posted by Vss
        Om even terug te komen op de originele topic , ik vrees dat er zeer weinig tegen zulke mensen te beginnen valt .
        Halfweg de jaren '90 ( jaja , vorige eeuw ) deden wij het onderhoud van licht en geluid in Reeves in antwerpen . Wij plaatsten daar wekelijks een nieuwe ( gerecoonde ) sub speaker , Beyma 18" . Soms tot 2 maal op een weekend . Ik heb zelfs ƩƩn keer mijn vingertoppen verbrand aan het speaker chassis , zo heet was die .
        Honderden keren aan de dj's uitgelegd hoe ze de installatie moeten gebruiken , maar hielp allemaal niks . Elke keer hetzelfde , rodec MX 18 , gains volledig open , master volledig open , einversterkers ( weet het merk niet meer ) volledig open . Gevolg , amp's in de clip ( continu rood ) en de led vu van de rodec , tja die brandde ook volledig . En dan hadden die pipo's ... euh dj's nog het lef om te zeggen dat het niet hard genoeg ging .
        De zaak is nu dicht en ik kan me troosten met de gedachte dat we daar goed geld verdiend hebben . Maar het blijft niet leuk om materiaal te zien misbruikt worden .
        Tja DJ's blijven mongolen van de ergste soort....
        het gros van dat soort lieden heeft een brein dat niet groter dan een pinda is.
        A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by daviddewaard
          het gros van dat soort lieden heeft een brein dat niet groter dan een pinda is.
          Als je ziet wat sommigen betaald krijgen voor een uurtje draaien dan vind ik ze zo gek nog niet....
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• dj bobo
            • May 2003
            • 155

Ik ben de laatste tijd aan het experimenteren met audio duckers. Tot nu werkt het super, elk signaal boven de 6 dbu wordt met 20-30 dB geduckt. Door middel van een LED-vu balk is het voor iedere dj/tech duidelijk hoe hard hij uitstuurt. (Groen = oke, Oranje = oppassen/headroom, Rood = 20 dB ducking). Bij de meeste gebeurt het 1 a 2 maal dat de ducker even aan gaat. De reactie van het publiek op de dB verzwakking zorgt daarna ervoor dat het niet nog eens gebeurt.

Indien de ducker goed is afgesteld is het nagenoeg onmogelijk iets kapot te krijgen. Wat dat betreft een waterdicht systeem dus. Helaas zijn er ook nadelen. Veel A-artiesten en des te meer B-artiesten zijn niet blij met 20-30 dB ducking tijdens hun optreden en accepteren dit dan ook niet. Daarnaast is er ook zeker wat van te zeggen dat het signaal zo abrupt wordt verzwakt.

In de toekomst wil ik daarom gaan kijken of ik een ducker kan integreren in een Limiter, dit apparaat zou het volgende moeten doen:

Stap 1 Een rms-limiter limit het ingangssignaal wanneer dit boven drempelwaarde A komt. Het uitgangssignaal blijft intact
            Stap 2 Wanneer het ingangssignaal drempelwaarde B bereikt wordt de ducker actief met "X" dB ducking

De drempelwaarden evenals het duckings niveau dienen aangepast te kunnen worden. Een aparte bijpassende LED-vu balk moet aan de gebruiker weergeven hoe het audio signaal zich ontwikkeld.

Comment

• Vss
              • Dec 2011
              • 33

Originally posted by MusicXtra
              Als je ziet wat sommigen betaald krijgen voor een uurtje draaien dan vind ik ze zo gek nog niet....
              Van iemand die goed betaald wordt om een uurtje te draaien mag je op ze'n minst verwachten dat die ook een beetje basiskennis geluidstechniek hebben . Of heb ik het mis .

En wat Dj Bobo schrijft vind ik allemaal heel mooi en geweldig dat het technisch allemaal kan . Maar de gedachte dat wij - mensen die hun materiaal uitlenen/verhuren - ons helemaal moeten indekken met alle soorten beveiligingen e.d. om ons materiaal te vrijwaren van beschadiging/vernieling , daar gaan mijn nekharen van rechtstaan .

Comment

• HR Soundproductions
                • Oct 2005
                • 650

Even voor mijn begrip over wat jou onder ducking verstaat?? Ducking is voor mij net als een automatische talk-over maar uit jouw tekst maak ik daar iets anders uit op. Side-chaining doet een beetje hetzelfde (maar op een iets andere manier).

Ik kan me overigens goed voorstellen dat een 20-30db afval niet als prettig of zelfs als onacceptabel wordt ervaren ( vindt het zelf ook nogal heel erg "hard-knee" om het maar zo eens te zeggen).

Ik heb in het verleden met een automatische volume regelaar van een philips cassettedeck hetzelfde proberen te bereiken. Het meten gaat goed, het actief ingrijpen naar een vooraf ingestelde/instelbare waarde maakt het een heel stuk moeilijker. Ben heel benieuwd naar de uitkomst van je probeersel...interessant!!

Comment

• DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

Originally posted by dj bobo
                  Stap 1 Een rms-limiter limit het ingangssignaal wanneer dit boven drempelwaarde A komt. Het uitgangssignaal blijft intact
                  Stap 2 Wanneer het ingangssignaal drempelwaarde B bereikt wordt de ducker actief met "X" dB ducking.
                  Er zijn gewoon produkten die dit al erg lang ingebouwd hebben, kan goed werken.

Comment

• Timo Beckman
                    • Jul 2006
                    • 1298

Het automatiseren van een ducker kan ook behoorlijk fout gaan in deze contekst .
                    Ik heb een aantal jaren geleden een klus gedraait waar ik meen een apex limiter over het totaal gepatched was .
                    Dat ging allemaal prima tot dat een dj dus bewust gas terug nam en na een minuut of zo weer vol gas ging . De stroom was net genoeg voor de set op normaal volume met de limiter er tussen .
                    Door een lange attack tijd op die limiter ging het setje dus ook even vol gas ( hard dus ) met als gevolg stroom uit doordat de amps ook opeens vol vermogen van het agregaat vroegen .
                    Let wel dit was op een buiten locatie maar goed.....

Comment

• daviddewaard
                      • Mar 2008
                      • 627

[QUOTE=dj bobo;575757]
                      Indien de ducker goed is afgesteld is het nagenoeg onmogelijk iets kapot te krijgen. Wat dat betreft een waterdicht systeem dus. Helaas zijn er ook nadelen. Veel A-artiesten en des te meer B-artiesten zijn niet blij met 20-30 dB ducking tijdens hun optreden en accepteren dit dan ook niet. Daarnaast is er ook zeker wat van te zeggen dat het signaal zo abrupt wordt verzwakt.

dat de artiest? het niet accepteerd??? sinds wanneer is een DJ een artiest???? beetje plaatjes van een ander aan mekaar draaien dat mijn mijn laptop met Itunes ook.
                      en dat ze een ducker niet accepteeren jammer voor hen ik aaccepteer namelijk niet dat hun veel te hard/de boel stuk draaien.
                      gooi zelf waak een ducker met een side-chain van het PA signaal op de monitor set.
                      gaan ze te hard op de PA = rode ledjes aan om de mixer = monitor uit.
                      als de monitor uitvalt is het hun eigen schuld.
                      op house party's en grote buiten festivals met alleen house dj's ben je tijdens de klus helaas meer politie agent dan technicus.
                      A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• DJ Antoon
                        • May 2005
                        • 1681

sinds wanneer is een DJ een artiest???? beetje plaatjes van een ander aan mekaar draaien dat mijn mijn laptop met Itunes ook.
                        en dat ze een ducker niet accepteeren jammer voor hen ik aaccepteer namelijk niet dat hun veel te hard/de boel stuk draaien.

op house party's en grote buiten festivals met alleen house dj's ben je tijdens de klus helaas meer politie agent dan technicus.
                        Wat wiki zegt:
                        Een artiest is een kunstenaar, iemand die zijn creatieve talenten gebruikt om kunst te maken. De term kan worden gebruikt in vele onderdelen van de kunst, bijvoorbeeld voor
                        beeldende kunst: beeldhouwer, tekenaar, schilder, fotograaf
                        muziek: muzikant, dj

Ik denk dat je het DJ vak niet echt kent, als je dit tenminste vergelijkt met itunes op een laptop. Zoals bij elke vorm van kunst zit er veel verschil in, ik zie mezelf niet als artiest, aangezien ik niets nieuws creƫer. Echter er zijn voldoende Dj's die dat wel doen en die ik zeker wel onder de noemer kunst vind vallen.

Die keren dat ik met dit soort gasten te doen heb, nul problemen, als er in hun kunstwerk een hoop vervorming moet zitten, tja dan moet dat maar. Ik draai het terug of laat de processor zijn werk doen. Ik vind het veel vervelender dat ze tegenwoordig hun eigen monitor volume willen regelen, maar ook de zanger/rapper willen horen. Ze hebben altijd verloopjes nodig voor de koptelefoon (kapot) en cinch/tulp kabels om serato oid aan te sluiten, en dan ben je weer technicus.

Comment

• dj bobo
                          • May 2003
                          • 155

Originally posted by Vss

En wat Dj Bobo schrijft vind ik allemaal heel mooi en geweldig dat het technisch allemaal kan . Maar de gedachte dat wij - mensen die hun materiaal uitlenen/verhuren - ons helemaal moeten indekken met alle soorten beveiligingen e.d. om ons materiaal te vrijwaren van beschadiging/vernieling , daar gaan mijn nekharen van rechtstaan .
                          Ben ik helemaal met je eens! Toch is het niet anders. Daarnaast is het voornamelijk in mijn belang dat alles heel blijft, vandaar dat ik zoek naar een oplossing.

Originally posted by HR Soundproductions
                          Even voor mijn begrip over wat jou onder ducking verstaat?? Ducking is voor mij net als een automatische talk-over maar uit jouw tekst maak ik daar iets anders uit op. Side-chaining doet een beetje hetzelfde (maar op een iets andere manier).

Ik kan me overigens goed voorstellen dat een 20-30db afval niet als prettig of zelfs als onacceptabel wordt ervaren ( vindt het zelf ook nogal heel erg "hard-knee" om het maar zo eens te zeggen).

Ik heb in het verleden met een automatische volume regelaar van een philips cassettedeck hetzelfde proberen te bereiken. Het meten gaat goed, het actief ingrijpen naar een vooraf ingestelde/instelbare waarde maakt het een heel stuk moeilijker. Ben heel benieuwd naar de uitkomst van je probeersel...interessant!!
                          Ducking is niets anders dan een signaal onderdrukken. Het verschil is dat bij de automatische talkover de microfoon als trigger wordt gebruikt, en in mijn geval het orginele signaal.

De drempelwaarde van de ducker blijkt tot nu toe ook het grootste probleem. Sommige pieken zorgen dat de ducker te snel getriggerd wordt. De enige oplossing hiervoor is een grotere headroom in acht te nemen, helaas is dat niet altijd mogelijk.

Originally posted by DJ Antoon
                          Er zijn gewoon produkten die dit al erg lang ingebouwd hebben, kan goed werken.
                          Welke? Dit zou alles veel eenvoudiger maken!

Originally posted by Timo Beckman
                          Het automatiseren van een ducker kan ook behoorlijk fout gaan in deze contekst .
                          Ik heb een aantal jaren geleden een klus gedraait waar ik meen een apex limiter over het totaal gepatched was .
                          Dat ging allemaal prima tot dat een dj dus bewust gas terug nam en na een minuut of zo weer vol gas ging . De stroom was net genoeg voor de set op normaal volume met de limiter er tussen .
                          Door een lange attack tijd op die limiter ging het setje dus ook even vol gas ( hard dus ) met als gevolg stroom uit doordat de amps ook opeens vol vermogen van het agregaat vroegen .
                          Let wel dit was op een buiten locatie maar goed.....
                          De bedoeling is om ook dit dus uit te sluiten, drempelwaarde is drempewaarde.
                          Daarnaast is dit verhaal natuurlijk ook zonder limiter van toepassing.

dat de artiest? het niet accepteerd??? sinds wanneer is een DJ een artiest???? beetje plaatjes van een ander aan mekaar draaien dat mijn mijn laptop met Itunes ook.
                          gooi zelf waak een ducker met een side-chain van het PA signaal op de monitor set.
                          gaan ze te hard op de PA = rode ledjes aan om de mixer = monitor uit.
                          als de monitor uitvalt is het hun eigen schuld.
                          Goede oplossing met die monitor! Heel stom misschien, maar hier heb ik nog nooit aan gedacht.

Daarnaast ben ik het met DJ Antoon eens dat een DJ toch een artiest blijft, helaas af en toe een slechte artiest. Zo slecht dat hij of zij niet begrijpt dat geluidskwaliteit samenhangt met de beleving van de gespeelde muziek.

Comment

Working...