frequentiegebruik per instrument live mix

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

    #16
    Originally posted by Hansound
    In dit topic kun je mooi zie dat live mixen alleen te leren is door het te doen, hoe vaker hoe beter...
    eigenlijk is het net sex...

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #17
      Originally posted by frederic
      Als het iedere keer dezelfde band is die je moet uitversterken zou ik zeggen: plaats microfoon op de speaker uitmarkeren met tape.
      En wat is dan precies die plek waarop je met de microfoon exact de sound vangt die het instrument weergeeft, en welke plek moet ik gebruiken wanneer ik i.p.v. een SM57 eens een andere microfoon pak....? Met mijn voorbeeld wil ik alleen aantonen dat die zgn. 'sweet spot' van nogal wat variabelen afhankelijk is. Wanneer je iets wilt onderzoeken zul je alle variabelen zoveel mogelijk uit moeten sluiten om een enigszins betrouwbaar resultaat te krijgen en dat is op deze manier onmogelijk.
      Zelfde gold voor de eindversterker dag, wanneer je twee versterkers met elkaar vergelijkt op verschillende speaker systemen hoe kun je dan vaststellen welke beter klinkt?
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

        #18
        Originally posted by frederic
        Als het iedere keer dezelfde band is die je moet uitversterken zou ik zeggen: plaats microfoon op de speaker uitmarkeren met tape.
        En dan graag nog de X,Y coordinaten hoe alles ten opzichte van elkaar moet staan. (Podium te klein? jammer dan.)
        Soms krijg ik in kleine ruimtes door een gitaar mic of zelfs de lead vocal al zoveel drum (snare, bekkens) binnen dat er al moeilijk iets van te maken is. De keer daarop staat de gitaar versterker 20dB harder en heb je weer een ander probleem.

        Inderdaad, dit is het LIVE forum, we hebben (bijna) geen ideale studio omstandigheden. Het is roeien met wat je hebt, en wat je met masseren (van zo ongeveer iedereen) voor elkaar kunt krijgen.

        Comment

        • frederic
          • Jan 2006
          • 3511

          #19
          Originally posted by DJ Antoon
          En dan graag nog de X,Y coordinaten hoe alles ten opzichte van elkaar moet staan. (Podium te klein? jammer dan.)
          Soms krijg ik in kleine ruimtes door een gitaar mic of zelfs de lead vocal al zoveel drum (snare, bekkens) binnen dat er al moeilijk iets van te maken is. De keer daarop staat de gitaar versterker 20dB harder en heb je weer een ander probleem.

          Inderdaad, dit is het LIVE forum, we hebben (bijna) geen ideale studio omstandigheden. Het is roeien met wat je hebt, en wat je met masseren (van zo ongeveer iedereen) voor elkaar kunt krijgen.
          Niet volledig akkoord. W
          el akkoord met de volume in de mix. Die zal je altijd moeten aanpassen volgens de situatie.
          Je zult natuurlijk altijd moeten fine tunen, maar als je de microfoon close tegen de speaker zet, zal de plaats op de speaker wel altijd grosso mode dezelfde eigenschappen vertonen, los van de locatie waar je bent.

          Met uitzondering van de bas, lage tonen in de piano, en de kickdrum microfoon.
          Als je op holle onstabiele podiums zit, met een glade stenen ondergrond kun je wel eens rare ongewenste effecten bekomen.
          Omdat die via trillingen elkaar allerlei rotzooi bezorgen.
          Last edited by frederic; 19-12-11, 15:52.

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            #20
            lekker belangrijk!

            Comment

            • DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

              #21
              Originally posted by frederic
              Je zult natuurlijk altijd moeten fine tunen, maar als je de microfoon close tegen de speaker zet, zal de plaats op de speaker wel altijd grosso mode dezelfde eigenschappen vertonen, los van de locatie waar je bent.
              Als je een groot podium hebt waarbij de gitaar versterker 4 meter van het drumstel staat, krijg ik toch iets anders binnen als dat deze er 50 cm vandaan staat.

              Comment

              • djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

                #22


                ZO.

                Download er een DAW bij (REAPER.fm) bijvoorbeeld, en ga het lekker zelf uitzoeken, dan heb je straks +-50 verschillende uitkomsten en kan je gaan uitdokteren wat hier al veel te vaak is gezegd, dat er teveel variabelen zijn om zoiets te beschrijven.


                Daan
                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                Comment

                • MennoSWP
                  • Apr 2011
                  • 103

                  #23
                  Bedankt voor jullie reacties! Het zijn er momenteel (samen met andere fora) een heleboel die ik allemaal even door zal nemen. De gemiddelde reactie is dat mensen het veelal op gevoel doen afhankelijk van de omstandigheden, een interessante conclusie!

                  Comment

                  • DJ Antoon
                    • May 2005
                    • 1681

                    #24
                    Originally posted by MennoSWP
                    De gemiddelde reactie is dat mensen het veelal op gevoel doen afhankelijk van de omstandigheden, een interessante conclusie!
                    Nou niet echt gevoel, meer met luisteren hoop ik.

                    Comment

                    • vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

                      #25
                      Originally posted by MennoSWP
                      De gemiddelde reactie is dat mensen het veelal op gevoel doen afhankelijk van de omstandigheden, een interessante conclusie!
                      Ik doe het nog altijd op gehoor.
                      En die conclusie wil je vast met ons delen want wat is er zo interessant aan het veelal werken met je gevoel (gehoor mag ik hopen dat jij bedoelt) in een wereld waarbij geluid het uitgangspunt is?

                      Comment

                      • SH1000
                        • Dec 2009
                        • 220

                        #26
                        Originally posted by goldsound
                        Onderaan een leuk schema met namen voor de verschillende frequentiegebieden. Hebben we ook Nederlandse vertalingen? Ik bedoel dan het lijstje van chest, rumble t/m air.

                        Sommige begrippen ken ik of zijn gewoon wel duidelijk op zich, zoals "air". Bij andere begrippen ken ik de Nederlandse tegenhanger eigenlijk niet, zoals sibilance.
                        Good is the enemy of Great
                        [Jim Collins]

                        Comment

                        • stainz
                          • Sep 2009
                          • 609

                          #27
                          onderste schema is afkomstig van een externe website, vind het een leuk schema maar heb inderdaad ook nog geen nederlandse namen gevonden.

                          Comment

                          • djspeakertje
                            • Oct 2008
                            • 1912

                            #28
                            Originally posted by SH1000
                            Onderaan een leuk schema met namen voor de verschillende frequentiegebieden. Hebben we ook Nederlandse vertalingen? Ik bedoel dan het lijstje van chest, rumble t/m air.

                            Sommige begrippen ken ik of zijn gewoon wel duidelijk op zich, zoals "air". Bij andere begrippen ken ik de Nederlandse tegenhanger eigenlijk niet, zoals sibilance.
                            Sibilance schrijf je met een S (sommige Engelse termen geven met de eerste letter(s) aan wat er bedoeld wordt), met het woord bedoelen ze de "scherpe" S en T in de zang bijvoorbeeld.


                            Daan
                            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                            Comment

                            Working...