Contrabas versterken met een PA speaker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Ik zou geen PA speaker gebruiken.
    Zoek naar een Tube Works Mos Valve bass amp tweedehands.
    gemaakt door door BK Butler. Je zal serieus verschieten van de kwaliteit.

Onze bassist gebruikt 2 elementen,DPA4099 microfoon en een Realist SoundClip Pickup

Comment

• RayM
      • Jan 2006
      • 742

Ik vraag me af of het met een PA speaker beter wordt. Die zijn natuurlijk voor heel andere zaken ontworpen.
      Ook het gebruik van een microfoon is voor mij een vraagteken. Zo'n contrabas heeft een grote klankkast met alle problemen van dien. Die paar keer dat ik een contrabas zag die uitversterkt werd met een microfoon was er heel veel feedback in het laag.
      Heerlijk die stilte

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

Originally posted by RayM
        Ik vraag me af of het met een PA speaker beter wordt. Die zijn natuurlijk voor heel andere zaken ontworpen.
        Ook het gebruik van een microfoon is voor mij een vraagteken. Zo'n contrabas heeft een grote klankkast met alle problemen van dien. Die paar keer dat ik een contrabas zag die uitversterkt werd met een microfoon was er heel veel feedback in het laag.
        Is een teken dat er een goedkopere lavalier gebruikt werd.

Comment

• RayM
          • Jan 2006
          • 742

Originally posted by frederic
          Is een teken dat er een goedkopere lavalier gebruikt werd.
          AKG en Rode. Allebei condensator (kleinmembraam) Types weet ik niet meer.
          Heerlijk die stilte

Comment

• SoundNextToSound
            • Sep 2011
            • 6

Wat is er tegen het gebruik van een PA speaker? RayM, wat is het verschil tussen het ontwerp van een PA speaker en met wat ik ermee wil doen? En wat stel voor dat ik wel gebruik?

Frederic, wat zijn jouw ervaringen met het uitversterken van een contrabas? Je adviseert me een moeilijk te vinden basgitaarvesterker van jaren geleden die inmiddels niet meer gemaakt wordt. Ik vraag me af waarom juist dat apparaat beter zou zijn dan een PA speaker of bijvoorbeeld een Glockenklang setup.

RayM, ik wil de mic alleen gebruiken om mijn contrabas naar het niveau van akoestische drums te tillen. Het is niet zo dat de hele band uitversterkt wordt.

Ik heb al een paar keer met een mic gespeeld. Zowel door een basgitaarkast als door een PA speaker. Vooral het spelen door een PA speaker bevalt goed en met een mic heb ik steeds een beter geluid gehad dan met een pickup. Feedback had ik geen last van. Dit geeft me het gevoel dat ik op de goede weg zit. En trouwens, bassisten als Larry Grenadier doen het ook zo...

Comment

• frederic
              • Jan 2006
              • 3511

[FONT=Verdana]Ik adviseer Tube Works, omdat eenzelfde versterkercabinet, van deze kwaliteit in het huidige nieuwe aanbod, vele malen duurder is. Ik heb een 400w Tubeworks versterkercabinet gekocht 2 jaar terug voor 600€. [/FONT]
              [FONT=Verdana]Een nieuw cabinet/versterker van die kwaliteit mag je rekenen op een 1.5 - 3K.[/FONT]

[FONT=Verdana]Je moet een verschil maken met het podiumgeluid en het geluid in de zaal.[/FONT]
              [FONT=Verdana]De pickup wordt alleen gebruikt via het cabinet. [/FONT]
              [FONT=Verdana]De DPA 4099 wordt rechtstreeks naar de mengtafel gestuurd, naast de ingebouwde DI van de TubeWorks.[/FONT]
              [FONT=Verdana]Een microfoon is beter, wanneer je ook eens moet strijken, want een pickup is niet al te best hiervoor. Dus doen wij de combinatie. Ik heb hiervoor toch wel een jaar gezocht naar de sound die ik wilde.[/FONT]

[FONT=Verdana]PS Glockenklang is niet te vergelijken kwa klank. Het is dacht ik een transistorversterker? Tubeworks is zoals de naam zegt, een lampenversterker.[/FONT]

Het ontwerp van een PA speaker is aansich niet verschillend. Alleen, haal je jezelf een hoop miserie in huis.

Comment

• SoundNextToSound
                • Sep 2011
                • 6

Frederic, bedankt voor je reactie.

Zoals ik eerder schreef, wil ik de set alleen gebruiken om met akoestische drums mee te kunnen komen. De drums worden niet uitversterkt. Er is geen apart podiumgeluid en zaal geluid.

Je zegt dat strijken niet goed klinkt door een pickup. Dit komt omdat een pickup het geluid van een contrabas gewoonweg niet goed doorgeeft. Hetzelfde probleem is er bij het plukken. (Of, 'ervaar ik bij het plukken').
                Vandaar mijn oplossing om alleen een mic te gebruiken en deze zo goed mogelijk te versterken.

Glockenklangs zijn inderdaad transistorversterkers. Tot nu toe de meest cleane, gedetailleerde versterkers die ik heb gehoord. Een Tube Works is, voor zover ik kan vinden, ook een transistorversterker met een voorversterkerbuis erin 'voor meer warmte'. Die buis is bedoeld om het geluid wat te kleuren; iets wat ik nu juist niet wil.

Comment

• frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

Bij ons zit een knop of je wel of niet de lampen wil gebruiken.

Comment

Working...