Q-lab en Macbook bediening op afstand

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Macpieter
    • Sep 2011
    • 1

Q-lab en Macbook bediening op afstand

Beste mensen, ik zou voor een theatervoorstelling waarin de acteurs op toneel geluidsfragmenten moeten aanzetten graag een oplossing vinden.
    Weet iemand hoe ik Q-lab zou kunnen aansturen op afstand?
    Ik wil namelijk middels een soort voetschakelaar op het toneel 10 muziekfragmenten afspelen, die ingesteld zijn op de Macbook in Qlab.
    De MAcbook is gekoppeld aan een Logitec Compact Audiosysteem dat achter het speelvlak staat. In Qlab kun je met de spatiebalk naar elke que door klikken. Die spatiebalk zou ik graag op het toneel willen hebben, waardoor Qlab het volgende muziekfragment inzet. Hoe ga ik te werk? Kan iemand mij helpen? Zijn er bijvoorbeeld voetschakelaars (MIDI?) te krijgen waarmee ik met een kabeltje die spatiebak op de Macbook kan triggeren?

Ik hoop van jullie te horen!

Macpieter
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

Apple heeft een IR afstandsbediening, die een meter of 10 wel overbrugt. Is te koppelen met je mac, zodat anderen er niet in kunnen.
    Heb ook al eens eerder een USB-schakelaartje langs zien komen hier, die je kunt proggen.

Of neem een 24V relais dat je open sloopt, en op de spatiebalk plakt. Soort van hamertje dus, als het ware, dat ook gemakkelijk over te zetten is op een andere mac.

Last , but not least, een extern USB-toetsenbord. Kit de rest van de toetsen vast, en lijm een knop op de spatiebalk.

Comment

• Dennis vd Dool
      • Jan 2007
      • 72

Q-lab kan met midi werken. Er zijn vast midi-"trapbakken" te krijgen. Alleen zul je voor Q-lab de midi-licentie moeten kopen. En een doosje op het midi-signaal in je mac te krijgen. Maar dat hebben de meeste externe geluidskaarten bijv. al aan boord.

Groetjes,

Dennis

Comment

• AJB
        • Jul 2003
        • 2289

Een oud-leerling van mij, Adriaan de Geus, heeft ook een geweldige oplossing gebouwd: de spatiebalk converter Hij kan je absoluut helpen met een (maat) oplossing:

Alicht Theatertechnicus Adriaan de Geus
        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
        ------------------------------------------------
        Arvid Buit
        Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Lynx
          • Nov 2010
          • 94

Wat ik zelf wel eens heb gedaan (in windows): Een simpele USB/Midi joystick (PS3 lookalike) open gemaakt en de R1 knop los gesoldeerd en daar een lange kabel met een voetschakelaar op gemaakt.
          Dit koste bij elkaar 15 Euro en 1 uurtje werk.

In Windows kan aangeven dat bijvoorbeeld de R1 knop van de USB/MIDI controller gelijk staat aan een toets of toets combinatie van het keyboard. In mijn geval moest ctrl + S ingedrukt worden om een bepaalde actie te starten. In Windows heb ik in het MIDI gedeelte van het configuratieschema aangegeven dat wanneer de R1 knop werd ingedrukt, windows dit vertaalde in ctrl + S.

Ik weet niet of OSX dat ook kan.

Comment

• NesCio01
            • May 2010
            • 1987

In aansluiting van 'keizer' Dennis;
            je kunt ook daglicenties van Q-lab aanschaffen.
            € 7,- per dag voor de hele bundel.

Q-lab is volgens mij ook vanaf een digitale tafel
            aan te sturen (licht/geluid) dmv Cat 5.
            Ergens krijgt de MacB een signaal
            vanuit de tafel en doet Q-lab datgene wat jij
            hebt geprogrammeerd. Ik heb enkel gezien dat
            het kan en ben hard toe aan een cursus Q-lab!

Als het geautomatiseerd digitaal niet lukt, kun je
            de acteur altijd nog een loze knop laten indrukken,
            wat voor de techneut de cue is om audiofragment
            te starten?

sterkte met je oplossing, laat je m hier nog een keer
            lezen svp?

grtz
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

Working...