Docent muziek zoekt geschikte speakers/versterker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gummi20
    • Aug 2011
    • 1

Docent muziek zoekt geschikte speakers/versterker

Goede dag,

de school waarop ik als muziekdocent werkzaam ben zit momenteel in een tijdelijk gebouw, waarna we in 2013 naar nieuwbouw verhuizen. Mijn lokaal zal uiteindelijk zo'n 72 tot 76m2 worden. Die afmetingen heeft mijn huidige lokaal ook, dus zou ik al eerder tot aanschaf kunnen overgaan. Er zal een inrichting zijn met 30 tafels en stoelen (waar dus leerlingen komen te zitten) en verder tafels met keyboards, bandinstrumentarium e.d. Op dit moment liggen er tapijttegels in het lokaal, maar in 2013 zal dat waarschijnlijk 'gewoon' een harde (massieve) vloer zijn op de begane grond.

Ik wil niet bezuinigen op geluid, omdat in elke les wel muziek wordt afgespeeld. Hierdoor ben ik op zoek naar een geschikte set speakers (+ geschikte versterker) die voldoende vermogen hebben en op vol vermogen ook nog loepzuiver klinken en niet zomaar opblazen. Ze moeten tegen een stootje kunnen. Natuurlijk geldt wel: "hoe goedkoper, hoe makkelijker de stap tot aanschaf voor de school".

Hopelijk kan iemand mij hier adviseren. Als er meer informatie gewenst is hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Gummi20
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Zonder een indicatie van je budget is het lastig om hier iets te adviseren.
    Loepzuiver kan ik je bij voldoende budget wel aan helpen.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

Originally posted by Gummi20
      Hierdoor ben ik op zoek naar een geschikte set speakers (+ geschikte versterker) die voldoende vermogen hebben en op vol vermogen ook nog loepzuiver klinken en niet zomaar opblazen.
      Doorgaans is een versterker die op vol vermogen speelt gewoon loepzuiver, dat staat ook in de specificatie en dan maakt het niet uit of de versterker tien watt is of een groot veelvoud daarvan.
      Helaas gaan veel lieden er vanuit, dat de versterker op vol vermogen speelt als alle knoppen rechtsom staan. In dat geval wordt een versterker normaal gesproken zwaar overstuurd en als bijkomend fenomeen zullen uiteindelijk de luidsprekers het loodje leggen. Wat het ook wordt, in een dergelijk "experimentele" omgeving, zou ik veel aandacht besteden aan een goede signaalprocessing en goede limiters. Van leerlingen is het te verwachten dat ze ook wel eens willen kijken hoe hard het kan........

Speakertech
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• 4AC
        • Nov 2007
        • 1791

Hallo Gummi20, welkom op dit forum!

Een 'duwtje in de juist richting' qua budget wordt inderdaad op prijs gesteld. Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat iemand begint met "ik wil niet besparen" of "geld speelt geen rol" en dat het budget uiteindelijk nog geen duizend euro blijkt.
        Bedenk van te voren goed dat er ook kosten gaan zitten in bekabeling, flightcases, randapparatuur en dergelijke. Velen vergissen zich hier nog wel eens in.
        Punt is: een ketting is slechts zo sterk als zijn zwakste schakel. Heb je een dikke Range Rover met turbodiesel V8, luchtvering, verstelbare geventileerde verwarmde masserende lederen stoelen, terrain response etc maar liggen er fietsbanden onder, dan schiet het nog niet echt op (excuseer mij voor de jip&janneke uitleg).
        Maar wil je het dus (on-?)gewoon goed voor elkaar hebben, bespaar dan niet teveel op de 'minder in het oog springende dingen', want die zijn minstens zo belangrijk (met name voor de levensduur en betrouwbaarheid van je set).

Een school is nou typisch een omgeving waar je echt een no-nonse set wilt hebben, plug&play, geen gemekker. Uit ervaring zeg ik dan: ga NIET voor een self-powered set. Velen zullen me daarin ongelijk geven, maar ik zal proberen het te beargumenteren:
        - Bij een selfpowered kastje is het gewoon té eenvoudig om de gain-knop vól open te draaien. Met name iemand die er geen verstand van heeft en het niets boeit als het kapot gaat, is het gevaarlijk. Een selfpowered speaker die constant in de clip zit, is bad news. Geloof me, die dingen gebeuren; het gaat weer eens niet hard genoeg en dan worden alle knoppies vol open gezet. Zo is er op mijn oude school een comp. drivertje doorheen gejaagd.
        - De fabrieksinstellingen qua eq klinken vaak wel het fijnst, maar zijn niet altijd even handig. Een soort van 'loudness' knop zie je vaak terug op selfpowered kasten. Foute boel.
        - Hoe minder kabels, hoe beter. Bij selfpowered kastjes zit je met XLR én een voeding, per kast.

Ter vergelijking met passieve kastjes: je maakt eenmalig een supernet connectorpaneeltje, met boven elke connector de functie/naam (sub links bijv.). De versterkers en processor die stel je ook eenmalig in, op zo'n manier dat er op géén manier iets kapot kan (standje SAFE dus, niet standje ik-haal-zo-veel-mogelijk-uit-mijn-set). Daarna zet je alles achter slot en grendel en klaar. Slot en grendel kan door er een speciaal 19" plaatje voor te plaatsen, daarnaast is de software van de processor ook vaak te beveiligen. Om het nog eenvoudiger te maken; probeer alles in één rack te houden, alle connectoren op één plek, microfoons in één lade, geen open connectoren, etc.
        De docent/leerling/whatever hoeft dan nog maar twee dingen te doen: stekker in het stopcontact en speakon naar iedere box. Dat kan iedereen.
        Klein handleidinkje bijvoegen over hoe alles aan/uit geschakeld en bedient moet worden is vaak ook handig (wat zeg ik; noodzaak).

De keuze qua merk/model zal -ongeacht je budget- lastig gaan worden. Iedereen zal hier gaan smijten met de door hun geprefereerde producten, waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. Sommigen beginnen zelf (in meerdere topics!) hun eigen merk te promoten, zonder dat een moderator daar wat aan doet. Daar moet je wel even op letten, want daar is dit forum niet voor.
        Als je zelf nou (nog) niet de ervaringen/meningen/vooroordelen over merken hebt, adviseer ik om meerdere dealers/winkels/importeurs die lekker in de buurt zitten af te gaan. Laat die je maar adviseren, een plannetje schrijven en een offerte maken. Houdt er rekening mee dat dit de partij wordt waar je ook terecht zult komen voor after-sales service; onderhoud, upgrades en dergelijke. Neem er dus wel de tijd voor; ga kritisch luisteren (kopje koffie erbij mag ik toch hopen ), vergelijken die handel en dan komt er vrijwel vanzelf een potentieel geschikte kandidaat (of meerdere) naar voren. En dan ben je pas ergens. Het uiteindelijke 'knoop doorhakken' zul je zelf moeten doen (dat laat je een stel onbekende idioten op het internet toch niet doen?!).

Mvg,

Teun
        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• NesCio01
          • May 2010
          • 1987

Hoi Gummi,

Mooi dat je een lokaal audiotechnisch mag gaan
          aankleden t.b.v. muziekonderwijs.

Veel van wat Teun hierboven schreef onderschrijf ik.
          Aanvullend:
          De betere importeur/leverancier is meestal best bereid om
          een set juist in jouw lokaal neer te zetten zodat je het juist
          in de gebruiksruimte kunt beluisteren en testen.
          (ik snap de moeilijkheidsfactor van de lokaalverhuizing).

Ook kun je dan -ook niet onbelangrijk - de plaatsing van
          je set goed bepalen en ook nagaan (meten?) of je evt.
          het e.e.a. nog kan verbeteren d.m.v. akoestische panelen(?)
          en ook of het gewenste dB level niet wordt overschreden.
          (denk aan de oortjes!)

Snuffel gerust eens in het forum. Je zult al lezend, snel
          genoeg er achter komen wat de DAF en de Rolls is in
          audioland. Ook alles ertussenin staat beschreven.

Verder blijft het naast subjectief, altijd een kwestie van budget.
          Wat heb je te besteden en wat wil je daarvoor hebben en hoe
          hoog ligt jouw lat.

Ook ik zou nu graag 2 merken roepen, waarvan ik weet dat ze
          uitermate klinken, maar ik weet dat het niet zo op prijs
          wordt gesteld en als 15 man dat doen heb jij een bos van
          30 merken en hoor je door de speakers het geluid niet meer.

Sterkte met een keuze bepalen!

grtz
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4516

wat algemene praat:

1-zorg dat er een groot stalen bureau komt waar je de installatie inbraakwerend in afgesloten zit. Zet aan de zijkant wat speakon en xlr aansluit paneeltjes. Voor alle bedienpaneeltjes luikjes met hangslot. Niet het geheel op wielen zetten als je het niet met een ketting aan de muur kan vastzetten.

2-Zorg dat de bovenkant van die kast/bureau schuin is. Zodat niemand er limonade / koffie / eten enz op kan neerzetten. Als deze omvalt, en dat gaat zeker eens gebeuren, is je set totall loss.

Welke mixer je ook koopt. Schroef hem van achter het blad vast zodat je het er niet uit kan halen.

3- laat voor de microfoons statieven lassen. Gewoon met een bout aan een ketting om op hoogte te zetten. Het kost 1x meer, maar je houd anders jaren een kostenpost en omvallende (dus kapotte) microfoons.
            Bijkomend voordeel is dat een gelast microfoonstatief niet "verdwijnt"

spullen:
            4-Koop tweedehands een dikke eindversterker +/- 150euro, een goede limiter (aphex dominator 250euro) En zet die achter slot en grendel met alleen een aan uit knop.

5-Bouw een mackie mixertje in.

6-Koop een systeem met alleen goede toppen. Veel laag zal andere lessen storen terwijl het wel fors kosten geeft.

aanpak:
            Als je wil besparen koop dan eerst toppen el cheapo maar bezuinig niet op punt 1 tot en met 5
            Je kan op school best werken met een setje dap zolang je maar zacht draait. zolang je ze maar in een jaar afschrijft. En ondertussen in het volgende jaarbudget goede zet....

de kabels, met reserve, stevige kast en gelaste statieven zijn niet optioneel voor deze operatie!!!!
            (15 jaar ervaring in dit soort omstandigheden)
            lekker belangrijk!

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by 4AC
              Sommigen beginnen zelf (in meerdere topics!) hun eigen merk te promoten, zonder dat een moderator daar wat aan doet. Daar moet je wel even op letten, want daar is dit forum niet voor.
              Dus ik mag Vision Acoustics niet promoten en jij F1 wel puur omdat Vision Acoustics mijn eigen merk is?
              Kom op zeg, niet zo kinderachtig, alles wat ik hier doe gebeurd in heel goed overleg met de moderators dus kennelijk blijf ik keurig binnen de grenzen waar dit forum voor bedoelt is.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• 4AC
                • Nov 2007
                • 1791

Originally posted by NesCio01

Goede punten, vooral dat eerste; lekker de verkoper bij jou langs laten komen.

Originally posted by showband
                1-zorg dat er een groot stalen bureau komt waar je de installatie inbraakwerend in afgesloten zit. Zet aan de zijkant wat speakon en xlr aansluit paneeltjes. Voor alle bedienpaneeltjes luikjes met hangslot. Niet het geheel op wielen zetten als je het niet met een ketting aan de muur kan vastzetten.
                Slim. Maar dat roept bij mij wel een vraag op naar de TS: is het de bedoeling dat de set nog enigszins mobiel is? Daar was ik wel vanuit gegaan, namelijk. Als dat niet gaat gebeuren, lijkt me zo'n zwaar bureau ook ideaal.

Verder erg slimme dingen, had ik nog helemaal niet aan gedacht, daardoor leuk om te weten.

Originally posted by MusicXtra
                Dus ik mag Vision Acoustics niet promoten en jij F1 wel puur omdat Vision Acoustics mijn eigen merk is?
                Wat mij betreft wel, ja.
                Ik ben op geen enkele manier 'zakelijk verbonden' met Funktion One (hoe graag ik dat ook zou willen), ik hoop niet dat je die indruk hebt gekregen (want daarvoor schiet mijn kennis echt VER tekort). Ik ben alleen enorm onder de indruk van dit merk, waardoor een soort passie ontstaan is (al is dat ook een understatement).
                Promoten door de fabrikant/leverancier/whatever valt bij mij onder 'reclame' en dat lijkt me niet de bedoeling van dit forum. Anderen op de hoogte stellen van het bestaan van je bedrijf/merk vind ik nog daar aan toe.
                Maar goed, als de moderators dat goedkeuren, wat heb ik dan nog verder te zeggen?

Mvg,

Teun
                uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

Working...