Uitfluiten van een zaal met publiek erbij.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metalteacher
    • Dec 2007
    • 467

Uitfluiten van een zaal met publiek erbij.

ik krijg de laatste maanden steeds meer klussen waarbij ik moet opbouwen in een volle zaal. maar hoe kun je dan goed een zaal uitfluiten. ik heb gemerkt dat dat eigenlijk ondoenlijk is.

hoe doen jullie dat?
    Steelwing - Full Speed Ahead!!!
  • Lynx
    • Nov 2010
    • 94

Niet.
    Als ik een eigen set mee neem dan weet ik waar de aandachtsgebieden liggen en de meeste instellingen staan opgeslagen in de digitale tafel en DSP. Vaak is er geen tijd voor soundcheck en is het eerste nummer de soundcheck.

Als ik op een bestaande set moet inprikken dan vertrouw ik op de systeem tech en ik kijk goed wat de tech van de vorige artiest heeft gedaan. Het komt wel eens voor dat ik alle instellingen van de vorige band laat staan en dan bij het eerste nummer nog wat aanpassingen maak. (mits de zelfde mic's worden gebruikt en ik het geluid van de vorige band goed genoeg vindt.)

Uiteraard heb ik liever dat ik ruim van te voren kan bouwen en regelen zonder publiek.

Maar dan nog doe ik heel weinig aan uitfluiten. Als het systeem goed klinkt ga je met uitfluiten meer kapot maken dan goed.
    dan maar een tikkie zachter om geen rondzingers te krijgen dan een goed uitgefloten systeem wat nergens naar klinkt.

Mijn mening is dat er te veel wordt gefloten om het maar zo hard mogelijk te krijgen zonder feedback. Een volume knop is er niet alleen voor om dingen harder te zetten....

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Uitfluiten, zeker bij de FOH, is eigenlijk een laatste redmiddel om feedback te voorkomen. Een goed ingeregeld systeem zonder rare bulten in de response, goeie microfoons die ook goed opgesteld zijn, goed geplaatste monitoren en discipline op het podium zodat er een goeie monitormix gemaakt kan worden zijn effectiever dan uitfluiten.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Lynx
        • Nov 2010
        • 94

Ik kan hem zo 123 niet vinden maar ik heb ergens nog een foto van een EQ van een monitor. Het was net een golfslag bad. Bijna elke fader was gebruikt. Het ging hard ja. Maar het klonk voor geen reet.

Als excuus gaf de beste man achter de knoppen dat de artiest z'n monitor graag hard wilde hebben zodat ie het goed kon horen. Ik kreeg de tech maar niet aan z'n verstand gebracht dat als hij de EQ wat minder zou gebruiken hij meer definitie van het geluid had en dat de monitor zo niet hard hoefde te brullen.

Ik deel de mening van MusicXtra volledig. Het is misschien even wat werk om alles juist te positioneren en te richten maar dit is bij lange na niet zoveel tijd als dat je moet uitfluiten.

Comment

• dexter
          • Jul 2005
          • 433

Ik kom ook regelmatig op klussen waar er dus geen tijd is om uit te fluiten.
          Ik prik in doe een korte line check en ik weet al ongeveer hoever de gains moeten staan en wat de meeste mensen op hun monitor willen (altijd vocaal)
          Zodat je dus met een vliegende start kan beginnen.
          Eq-en van FOH monitoren bij regelen, sound voor de zaal goed maken doe ik de eerste 2 nummers en dan staat het geheel aardig goed.

Eq gebruik ik zo min mogelijk meestal staat de FOH eq op 1 a 2 kleine dipjes.

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

Alleen al van de term uitfluiten op FOH krijg ik de kriebels ...
            Brrrr... brrr... brrr...

Inderdaad een last resort... ALS je het al ooit zou moeten willen doen...
            Nog nooit gedaan, nooit nodig geweest en ik hoop ook dat dit nooit nodig zal zijn.

Tuurlijk, soms heb je last van bepaalde frequenties die onrustig worden of feedbackjes op FOH opleveren (lead-vocal waar niet zo veel uitkomt bijvoorbeeld, of die voor de PA doorloopt), maar dat hoor je snel genoeg (of je collega op MON die achter de PA knettergek wordt van een bepaalde freq ) en een dipje op je EQ doet dan wonderen. Zo is er een magisch dipje in het laagmid voor Martin compacten bijvoorbeeld... lang leve de notch-filters op een DN-370 !

Als je als gast-mixer komt op een festival, maak je een rondje en begin je op basis van ervaring en wat je tot dan toe ter plekke gehoord hebt aan je set. Als gast in een club ofzo heb je een soundcheckje en natuurlijk een CD-tje / stem om een beetje basis-EQ te maken.

Maar echt gaan lopen uitfluiten doe ik niet eens op monitors... laat staan op FOH... is dat echt wat je bedoelt TS ?? Feedback genereren en dan die freq's eruit trekken op FOH ?? Nog nooit gezien en getuigt wat mij betreft ook niet van veel kennis, kunde en ervaring. Luisteren en ervaring kom je een stuk verder mee kan ik je verklappen.

0,02
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Nou... eerlijk is eerlijk... kleine correctie op bovenstaande... ik bedenk me net dat het voor mij WEL eens nuttig is geweest soort van uitfluit actie te doen op FOH. Dat was twee keer met van die PA met laagjes aan de zijkant (EAW KF 730 of zo) die IN het podium hing bij een concert met heel veel akoestische instrumenten... van die hele vervelende overspraak in het laag-mid... echt extreem irritant...

Het zoeken naar de benodigde notch in het laag-mid wilde niet helemaal lekker lukken, dus heb ik de lead-mic in het midden gezet en naar die vervelende optel-frequentie gezocht (het waren er uiteindelijk 2 ) door door de freq's te scannen... was zo gepiept... hele smalle notch op 173 en 260 en de PA was opeens zo rustig als maar zijn kon ! Gelukkig hadden we soundcheck, dus van uitfluiten met publiek was geen sprake.

0,03
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• daviddewaard
                • Mar 2008
                • 627

uitfluiten... ja een verhaal apart,
                soms zie je technici monitors of f.o.h uitfluiten met bijvoorbeeld een hele rondzing gevoelige mic zoals een ksm 105 of beta 87 ze blijven doorhakken in hun eq tot ze 110db zonder feedback kunnen halen, op zich een goed uitgangspunt weet je zeker dat je de show overleeft zonder veel feedback.
                Maar vervolgens zie je dat in 29 van de 31 schuifjes op de eq is gehakt,
                of terwijl weg dinamiek en attack en precense.

wat ik zelf meestal doe zonder sound check:
                mic's die ik goed en ken hun kritike feedback gebruiken.
                zo kom je bij een beta 58 het snelst in de probelemen bij 3a4 k 1k6 315hz enz deze freqenties neem is bij voorbaat dan beetje terug uit de monitors,
                bij FOH inset ik aparte eq op een subgroep met alleen vocals en dit de kritike punten van de vocal mic's hier.
                je vocals gaan meestal als eerste zingen op foh omdat ze voor op podium staan, en door het gebruik van extra eq op subgroep hoef je niet in je totale mix te gaan hakken.
                en trek deze bekende feedback punten er subtiel uit niet to much! dit gaat vaak ten koste van je spraakverstaanbaarheid/ dynamiek.
                en een goed getraint oor hoort feedback aankomen voordat het echt hinderlijk word, en kan direct op de juiste freq ingrijpen.

heb hier een leuk tooltje voor:
                een computer programmaje als soort van spelletje met een 31 bands eq, je hoort een feedback en jij moet raden welke freq het is en die op de eq aantikken
                A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• metalteacher
                  • Dec 2007
                  • 467

ik gebruik op de foh nagenoeg geen eq, alleen op de monitors. ik zit veel in kleine zalen misschien dat daar het probleem zit. ik doe de monitormix direct vanaf het foh mengpaneel, en doe die misschien wat te extreem. maar krijg inderdaad altijd weer muzikanten die de monitors echt helemaal voluit willen. misschien komt dat omdat ik veel beginnende bands doe, of bands met weinig ervaring

onlangs kreeg ik iemand die als eerste zijn microfoon recht voor de monitor hield op 20cm afstand om te kijken of er echt geen feedback uit kwam

ik geef direct toe niet zo ervaren te zijn als jullie, en daarom stel ik hier de vragen ook. ik neem eigenlijk aan dat er meer beginners tegen deze problemen aanlopen en dus lijkt het onderwerp me nuttig
                  Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

Originally posted by metalteacher
                    ...
                    onlangs kreeg ik iemand die als eerste zijn microfoon recht voor de monitor hield op 20cm afstand om te kijken of er echt geen feedback uit kwam
                    ...
                    die mike gaat dus uit, en de hele avond niet meer aan.

Pas ff op met eq-en trouwens, soms doet een eq meer kwaad dan goed.
                    Maar das al genoeg besproken op dit forum..

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4516

Nu je tegenwoordig op elke 19inch mixer wel 4 monitormixen kan draaien. En een behoorlijke kwaliteit microfoon weinig kost. Heb je lang zo veel problemen niet meer als vroeger.

-Identieke microfoons leveren.
                      -identieke monitors leveren
                      -niet te veel microfoons op een monitor hard zetten
                      en je hebt eigenlijk weinig problemen.

ik fluit al zeker 8 jaar vrijwel niets meer uit. Of het moet echt een knoertrockband zijn. (nou doe ik geen monitors bij festivals natuurlijk

vroeger, *geeuw*, moest je vaak met twee dikke zelfbouw bins op een (1!) aux alle zang op een toneel gaan doen. Je B200 had maar twee mixen en een was voor de drummer, toetsen...
                      Dan was het een soort koorddansen om dat een beetje op volume te krijgen.

De vuistregel was dat met gelijke microfoons het feedbackpunt bij twee microfoons half zo hard is, bij 4 microfoons weer half zo hard, bij 8 microfoons weer half...enz je begrijpt het probleem van vroeger.

Ik kom eigenlijk niet zo veel meer tegen dat de backline zo hard staat dat de huidige monitors er niet meer overheen kan komen.
                      supercardioide microfoons, enorme vermogens op echt goedklinkende kasten. dat heeft echt geholpen.
                      Afgezien van het feit dat steeds vaker op zijn minst de leadvocalist wel met in-ear staat.
                      lekker belangrijk!

Comment

Working...