Gecrasht geluid

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • No Hassle
    • Nov 2010
    • 7

Gecrasht geluid

Hallo, vrij nieuw op dit forum met direct al een vraag.

Ik had afgelopen week op stageblok/mixer ingeprikt:

2x Vocals SM 58
    2x Sax micro's
    2x XLR/DI Keyboard.

Echter bij het soundchecken op de drums ( niet uitversterkt ) kwam er een geweldig gecrasht geluid over de boxen.

Stapsgewijs de kabels in en uit en omgewisseld en kwam uiteindelijk tekens uit bij het keyboard.
    Kabels uit het Keyboard, storing weg. Keyboard ingeplugt op zijn eigen gitaarversterkertje....geen storing.....

Als het keyboard zelfs maar aanstond en natuurlijk ingeprikt op de mixer, verkreeg ik dit geluid.
    DI's er af,haalde niets uit.
    Trafo van Keyboard omgewissseld, niets veranderd.

Het allermooiste is dat ik heel veel in deze opstelling speel en dit is de 1ste keer dat mij dat overkomt.

Het enige wat nu anders was, was het feit dat het podium wel erg klein was voor 7 muzikanten en ales wel erg opeen stond. Ook uiteraard de bekabeling etc etc.

Ik heb dit nog nooit aan de hand gehad en misschien geef ik te weing info ?
    Ik hoor het heel graag van U.
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Je hebt ook gecontroleerd of de kabel van het keyboard niet continu een dreun kreeg van het drumstel? Goed kans dat de stekker gewoon in zijn contact liep te stuiteren omdat het hele podium van de drums aan het trillen was. Jackpluggen zijn nu eenmaal niet zo robuust als het om trillingen aankomt.

Heb je ook reserve (jack en XLR) kabels van het keyboard geprobeerd?
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• No Hassle
      • Nov 2010
      • 7

Bedankt voor de reactie.

Ja, alle pluggen gecheckt en zelf kabels omgewisseld.

Alle kabels liepen voor het drumgebeuren langs.

Er stond ook niets op de kabels.

Ik wilde hem nog op een andere 220V groep zetten, maar dat was even niet mogelijk.

Ik vergeet nog even te vermeldden, dat ik tijdens de opbouw van de line up, tot 2 keer toe een kort vreemd geluid waarnam over de PA. Ook dat geluid nog nooit gehoord.
      Net of er aanzwellend windje doorheen kwam.
      Er toen ( nog ) geen idee van, dat dat ook wel eens van het Keyboard kon komen.

Volgende week weer repetitie en ik ben benieuwd of ik ik het aan de weet kom.
      Maar het zal wel hetzelfde zijn als bij de tandarts.....als je er eenmaal bent....

Comment

• Freek Fokker
        • Aug 2003
        • 495

Misschien 48v fantoom op het keyboard gezet?
        SR20DET

Comment

• No Hassle
          • Nov 2010
          • 7

Dat moet ik even nagaan......

Volgens mij niet en ik meen dat ook geen kwaad zou kunnen bij de wat betere ( nieuwere ) keyboards.

Het was echt een ongezond geluid.

Ik laat het nog weten, want " we doen het met 2 man ". En die is er nu niet bij.

Bedankt alvast !

Comment

• NesCio01
            • May 2010
            • 1987

Gelet op de DI op het keyboard
            moet sowieso fantoom geen prob zijn.

'gecrasht' geluid, sjah daar is toch de crash
            van de kit voor?

Stond het kb mss in opname mode en werd er
            door de drums iets mega overstuurd?
            Kun je mss nog terughalen of het al bij een
            enkele tom/cymbal of meer bij de kick
            dan wel vette fill was?

kHoop wel de uitkomst nog eens te lezen,
            is interesting materie!

sterkte met zoeken,

grtz
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• No Hassle
              • Nov 2010
              • 7

Inderdaad interessante materie.

Voor alle duidelijkheid/volledigheid:

Je hoorde dus geen geluid meer van het keyboard.
              Ik hoorde dus alleen het " gecrashte " geluid van de drums ( niet uitversterkt ) terug via de mics van de 2 vocals door de boxen.
              Zo als vermeld, was het podium ( vrachtwagen ) zeer ondiep en stond alles knus bij elkaar.
              De zang zelf kwam ten tijde van wel goed over, niet vervormd dus.
              Plugde ik het keyboard uit.....alles weer goed.
              Speelde hij met het Keyboard over zijn eigen versterkertje, geen enkel probleem.
              Ik ga dan toch echt voor de opmerking hieronder over de fantoomvoeding denken.
              Ik kan niet op de mixer selectief fantoom sturen, alleen per groep en daar stonden ook de 2 saxen op, die wel fantoom behoeven.

Wordt vervolgd

Comment

• T_Sound
                • Sep 2009
                • 267

Ik lees dus iets heel anders als de meesten hier, ik lees dat het keyboard een DI betrof, hier moet dus WEL 48v fantoom op, doe je dit niet, dan krijg je inderdaad een k*t signaal naar je mengertje, of lees ik hier nu heel erg verkeerd overheen? Of een batterij gestuurde DI waar de batterij leeg van was of en batterij EN fantoom?

Zomaar wat suggesties hoor
                Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Een passieve DI bevat een trafo en hoeft geen fantoom voeding, staat er wel fantoom voeding op het betreffende kanaal dan kan dit ook geen kwaad doordat de DI zorgt voor een galvanische scheiding. En los daarvan zou er dan ook nog steeds niks 'anders' gebeuren bij het bespelen van het drumstel. Zit er niet per ongeluk ergens een klein microfoontje in het keyboard ingebouwd?
                  Anders misschien het stageblock eens nakijken of er niet een XLR chassis beschadigd is, een stageblock heeft over het algemeen een vrij zwaar leven en ligt bovendien vaak vlak naast het drumstel.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• purplehaze
                    • Jul 2004
                    • 692

Kwam het probleem op beide uitgangen van het keyboard naar voren?
                    Ben je 100% zeker dat de betreffende kanalen van de mengtafel in orde waren?
                    Wat is het voor een tafel?
                    Had ie misschien rotte inserts?
                    Last edited by purplehaze; 16-08-11, 16:34.

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4516

welke mengtafel gebruik je?

Als je een goedkope mengtafel hebt, en je gebruikt veel inputs met veel gain. Dan kan het zijn dat de voeding van je mengtafel het niet aankan. (denk aam 32 kanaals behringers met die fijne in-kabel adaptervoeding)

Als je dan met het drumstel flink gaat rossen dan stort de headroom op al je kanalen in. En dat merk je het meest bij hete constante signalen zoals de strings en orgels met DI

en nog een leuke anekdotische "opa vertelt".

Ik heb ooit lang geleden met een H&H mixer een kortsluiting-kje op de aux gehad. Als je de aux opendraaide trok je de voeding onderuit. En had je precies de beschreven rotte geluiden van de inputs als beschreven. De verhuur had op oudejaarsavond het bandje die ik mixte gewoon een ouwe krakset meegegeven. Zie dat maar 'es op te lossen op 31 december hahaha .
                      lekker belangrijk!

Comment

• T_Sound
                        • Sep 2009
                        • 267

[QUOTE=MusicXtra;568063]Een passieve DI bevat een trafo en hoeft geen fantoom voeding, staat er wel fantoom voeding op het betreffende kanaal dan kan dit ook geen kwaad doordat de DI zorgt voor een galvanische scheiding. En los daarvan zou er dan ook nog steeds niks 'anders' gebeuren bij het bespelen van het drumstel.QUOTE]

Waar kunnen we uit het verhaal halen dat het een passieve DI is?

Des al niet te min, als het inderdaad een passieve DI is, dan heeft mijn verhaal geen toegevoegde waarde meer.
                        Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• No Hassle
                          • Nov 2010
                          • 7

Hey allemaal,

erg bedankt voor de reactie's.

Ik heb de vele tips allemaal gelezen en nagezien en er blijft 1 optie/mogelijkheid over...
                          het keyboard in opname modus, dus idd een microfoontje. Toch niet goed gekeken/opgelet tijdens de soundcheck denk ik.

Voor de anderen, ik had het K geluid met en zonder DI.
                          Vanavond repetitie, dus ik ga eea uitproberen.

Nogmaals allemaal erg bedankt en ik heb er gelijk tips bij voor als het nog een keertje.........

Comment

Working...