Fase spelletjes

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

Fase spelletjes

..................................
    Last edited by Timo Beckman; 29-12-12, 12:12.
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

Je zou natuurlijk (als alternatief) ook een leuke film kunnen huren
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

Comment

• Michel van de Beek
        • Oct 2000
        • 283

Originally posted by Timo Beckman
        Een linkje .
        Ik ben een beetje aan het rommelen met SIM3 en een xilica 4080 processor op een willekeurige speaker .

http://timobeckmangeluid.wordpress.c...a-loudspeaker/
        Interessant! Goed toegepast kan je echt leuke dingen doen met die filters.

Doet me denken aan een artikel op prosoundweb een tijd terug: samenvattend, ze gebruikten de zelfde 'technieken' als jij om met all-pass filters een (zo goed als) fase-lineair systeem te realiseren ... zal kijken of ik nog een linkje kan vinden.

In dit stuk vroeg de schrijver zich ook af of er een praktisch nut was. Is het hoorbaar? Wat zijn de voordelen? Gelden die ook voor een set-up met meerdere speakers et cetera.

Omdat ik merk dat het off-axis gedrag minimaal net zo belangrijk is, zou ik ook graag de volgende vragen daar aan toevoegen ... is de optimalisatie 3D? Of enkel in een bepaald vlak? Of op een bepaald punt?
        Groeten,
        Michel

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Hier is nog maar één all-pass filter nodig.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Timo Beckman
            • Jul 2006
            • 1298

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by Timo Beckman
              @sander : die heb ik eerder gezien geloof ik......
              Dat klopt, is de Vision Acoustics FL122 monitor met passief cross-over.
              Volgens mij moet je die qua fase gedrag helemaal recht kunnen krijgen met slechts één all-pass filter.

Comment

• Timo Beckman
                • Jul 2006
                • 1298

Last edited by Timo Beckman; 29-12-12, 12:11.

Comment

• Michel van de Beek
                  • Oct 2000
                  • 283

@ Timo: niet het stuk over de netmax. Is echt al een hele tijd terug, heb net ff vluchtig gezocht en kan het niet meer vinden. Maar de methode lijkt heel erg op die van jou.

Het experiment en artikel dat ik eerder aanhaalde liet bv zien dat er klankmatig geen (significant) verschil was tussen een fase gecorrigeerd, of niet gecorrigeerd systeem. Waarbij de schrijver wel opmerkte dat een fase gecorrigeerd system mogelijk makkelijker werkt in combinatie met andere speakers. Ben benieuwd of je die bevinding deelt. Of dat je juist verschillen merkt.

En juist van experimenten leren we ... toch? Zeker als je iets interessants ontdekt en dan de juiste vragen blijft stellen, zodat je verder komt. Wij noemen dat experimenteren, beetje klooien, fase-spelletjes. De gerenommeerde merken noemen het R&D en laten zich er fors voor betalen.

@ Sander .... ziet er netjes uit! Bewijst de kracht van een coaxiale (coïncidente ?) opbouw. Heb je ook een group-delay plotje?

Een vraag die ik me steeds vaker stel ... wat horen we nu eigenlijk? Horen we absoluut: dus absolute fase, absolute frequenties, absolute geluidsterkte? Of horen we relatief? Horen we juist de verschillen (denk aan dynamiek etc)

Horen we de absolute fase, of de afgeleide (=> group delay)?

Ben nl nu zelf bezig met een experiment / cq ontwerp van een systeempje. En daarbij is mij opgevallen dat (bij nader inzien) een aantal problemen/uitdagingen zeer duidelijk uit de group-delay metingen naar voren komen, en minder duidelijk uit de fase metingen.
                  Last edited by Michel van de Beek; 12-08-11, 14:59.
                  Groeten,
                  Michel

Comment

• Timo Beckman
                    • Jul 2006
                    • 1298

Comment

• Timo Beckman
                      • Jul 2006
                      • 1298

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by Michel van de Beek
                        @ Sander .... ziet er netjes uit! Bewijst de kracht van een coaxiale (coïncidente ?) opbouw. Heb je ook een group-delay plotje?

Een vraag die ik me steeds vaker stel ... wat horen we nu eigenlijk? Horen we absoluut: dus absolute fase, absolute frequenties, absolute geluidsterkte? Of horen we relatief? Horen we juist de verschillen (denk aan dynamiek etc)
                        De meting bewijst niet alleen de kracht van een coaxiale speaker maar ook dat de BR poort bij dit ontwerp heel erg goed gedimensioneerd is en op de juiste plaats in de kast zit.

Ik denk dat we veel meer horen dan met metingen te visualiseren is, of de frequentie response het bewijs is dat er met fase correcties geen hoorbaar verschil is waag ik dan ook te betwijfelen.
                        Los daarvan lijkt het me logisch dat verschillen in fase gedrag vooral in praktijk situaties waarbij reflecties optreden wel degelijk hoorbare verschillen op kunnen leveren.

Comment

• Michel van de Beek
                          • Oct 2000
                          • 283

Group delay = Fase alleen op een andere manier weergegeven .
                          Klopt ... als afgeleide van de fase. Als ik het goed begrepen heb, is group delay het volgende (zie volgende link ):

• A measure of device phase distortion.
                          • The transit time of a signal through a device, versus frequency.
                          • The derivative of the device's phase characteristic with respect to frequency.

Vooral dat laatste (afgeleide van de fase karakteristieken) geeft aan dat group delay iets zegt over de vlakheid van de fase-curve. Vlakke group-delay => vlak fase verloop. Een piek in group-delay curve geeft aan dat daar iets mis is met het faseverloop. Erg handig !

De absolute waarde geeft de doorlooptijd weer.
                          Groeten,
                          Michel

Comment

• Timo Beckman
                            • Jul 2006
                            • 1298

Last edited by Timo Beckman; 29-12-12, 12:10.

Comment

• Michel van de Beek
                              • Oct 2000
                              • 283

Fase correcties tussen 2 of meer speakers zijn wel hoorbaar en komen ook duidelijk naar voren bij metingen (meer of minder level bij x-over punten en een duidelijke overlap tussen de speakers in het fase display)
                              Logisch ! En daarom kunnen allpass filters zeer krachtige tools zijn als je moet gaan combineren. Maar op een individuele speaker? Hoe zit het daar?

De correctie die ik in de meting met all-pass filters heb gedaan heeft geen invloed gehad op de frequentie response van die speaker . Het heeft alleen het tijdsbeeld veranderd .
                              Op welke wijze is het tijdsbeeld veranderd?

Als er wezenlijk iets is veranderd in de speaker zelf, en niet alleen hoe hij reageert met zijn omgeving, dan zou het uitermate goed hoorbaar moeten zijn. Onze oren zijn een betere time(domain) analyzer dan een frequentie analyzer.

De schrijver van het eerder aangehaalde artikel was van mening dat er geen verschil zat in klank tussen het niet gecorrigeerde systeem en het gecorrigeerde systeem. Dit zou de stelling onderschrijven dat de absolute fase minder van belang is, TENZIJ er gecombineerd wordt met een ander systeem. Maar dan is eigenlijk ook weer het verschil belangrijk, dat wordt hoorbaar.
                              Groeten,
                              Michel

Comment

Working...