Geluid zwarte cross

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RenéE
    • Oct 2006
    • 291

Originally posted by MusicXtra
    Dat je geen geluidsexpert bent hoeft niet te betekenen dat je niet kunt horen of het al dan niet prettig klinkt. Het publiek bestaat immers voor 99% uit mensen die geen verstand van geluid hebben. Mijn ervaring daarmee is dat, wanneer het geluid goed is, mensen het meer naar hun zin hebben zonder dat ze eigenlijk zelf door hebben waar dat door komt.
    Klopt, en die laatste ervaring deel ik ook met je. Hetzelfde bij een goede lichtshow. Bij veel mensen is het al goed als het knippert en wappert maar een goede show doet onbewust wat extra's.

De reden dat ik het er zo heb neergezet (dus a) geen expert en b) niet heel uitgebreid geluisterd) is juist omdat ik alleen maar kan zeggen dat ik het op dat moment lekker vond klinken. Maar op verdere details over wat ik van de inregeling vond kan ik niet echt ingaan en ik heb ook niet de invloed van de wind gehoord omdat ik niet in het farfield ben geweest en het vrijdagavond meeviel met de wind. Dat is ook de reden waarom ik eerder terughoudend was, echter op dit moment in de discussie vond ik een positief geluid ook wel een keer passend.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by RenéE
      Dat is ook de reden waarom ik eerder terughoudend was, echter op dit moment in de discussie vond ik een positief geluid ook wel een keer passend.
      Ja, is zeker waar, het is heel makkelijk een oordeel te vellen. Ga er maar aan staan om onder tijdsdruk met wisselende weersomstandigheden een systeem perfect in te regelen waarbij die omstandigheden ook nog eens totaal anders kunnen zijn ten tijde van het evenement.
      De techs die tijdens het evenement achter de tafel staan hebben vaak slechts een line-check gedaan en moeten in heel korte tijd een goeie sound neer zien te zetten op voor hen vreemde apparatuur. Dan is het heel gemakkelijk wanneer je als luisteraar alle tijd hebt om te luisteren naar het totaal plaatje en daar je genadeloze kritiek op te geven.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

Originally posted by dwali
        Heren,

Ik begin er een beetje moe van te worden..

Ik heb de woorden "slecht ingeregeld" (of varianten daarop) nu al 20x voorbij zien komen zonder gegronde onderbouwing, kennis van de aanwezig spullen/mogelijkheden, appels en peren vergelijken of überhaupt domweg giswerk op aannames van anderen.

Op elk PAtje is wel iets aan te merken (ook de mijnen), maar het gehalte "beste stuurlui staan al wal" is wel heel hoog hier.. Daar komt bij dat 9vd10 mensen hier zelden tot nooit met dergelijke installatie's werken (en daar dus ook niet zo'n uitgesproken mening over zouden moeten hebben).

Ik wens jullie veel discussieplezier, maar voorlopig haak ik even af.. (tenzij er zinnige dingen voorbij komen, maar dat betwijfel ik ten zeerste..)

gr.dwali
        keep your shirt on, mate,

heb 2x Roger Waters gehoord, buiten, 1x op de Schans, ook, en 1x op de renbaan in Landgraaf, en beide keer volledig egaal over het hele veld. Aangezien ik daar graag een biertje bij drink moest ik dus een paar keer best een eind naar achteren, en dan hoor je dat dus prima.

Ben nog nooit op de zwarte cross geweest, om heel andere motieven, maar wegwaaiend geluid lijkt me sterk als het geluid met 340m/s van links komt, en de wind er hooguit 5 m/s tegenin waait.

Comment

• Michel van de Beek
          • Oct 2000
          • 283

Originally posted by MacGyverSounds
          maar wegwaaiend geluid lijkt me sterk als het geluid met 340m/s van links komt, en de wind er hooguit 5 m/s tegenin waait.
          Feit is dat wind grote invloed kan hebben op het geluid van vooral line-arrays. Het principe is nog niet geheel duidelijk, en best wel paradoxaal zoals je zelf al aangeeft.

Ik heb laatst de volgende hypothese gezien, waar ik de effecten die ik gehoord en meegemaakt heb, wel aardig verklaart:
          1) het golffront van een (line-) array bestaat niet uit één golffront, maar uit de combinatie van alle golffronten van de verschillende bronnen. Is alles netjes in fase/tijd dan observeer je het als één geheel (NB: dit is het principe van een line-array). Meyer heeft dit idd bewezen: meerdere bronnen vormen geen nieuw golffront (voor de geïnteresseerden ff zoeken op hun site)

2) Naast dat de vector (richting van het geluid) kan veranderen, zorgt wind ook nog eens voor verstoring van dit patroon, er ontstaan afstandverschillen, faseverschillen etc. Het gezamelijk effect zorgt voor de hoorbare verschillen.

3) Uit bovenstaande volgt dat een systeem dat minder afhankelijk is van de overlap / sommatie op afstand, minder gevoelig zal zijn. Denk hier bv aan zeer high-Q hoornsystemen (NB wel overlap in lagere regionen) en/of de Soundbeam van meyer.
          Groeten,
          Michel

Comment

• M'Elodie
            • Oct 2006
            • 148

Originally posted by Michel van de Beek
            Feit is dat wind grote invloed kan hebben op het geluid van vooral line-arrays. Het principe is nog niet geheel duidelijk, en best wel paradoxaal zoals je zelf al aangeeft.

Ik heb laatst de volgende hypothese gezien, waar ik de effecten die ik gehoord en meegemaakt heb, wel aardig verklaart:
            1) het golffront van een (line-) array bestaat niet uit één golffront, maar uit de combinatie van alle golffronten van de verschillende bronnen. Is alles netjes in fase/tijd dan observeer je het als één geheel (NB: dit is het principe van een line-array). Meyer heeft dit idd bewezen: meerdere bronnen vormen geen nieuw golffront (voor de geïnteresseerden ff zoeken op hun site)

2) Naast dat de vector (richting van het geluid) kan veranderen, zorgt wind ook nog eens voor verstoring van dit patroon, er ontstaan afstandverschillen, faseverschillen etc. Het gezamelijk effect zorgt voor de hoorbare verschillen.

3) Uit bovenstaande volgt dat een systeem dat minder afhankelijk is van de overlap / sommatie op afstand, minder gevoelig zal zijn. Denk hier bv aan zeer high-Q hoornsystemen (NB wel overlap in lagere regionen) en/of de Soundbeam van meyer.
            Meyer heeft helemaal niks aangetoond. Ze tonen dit aan mbv simulatie software. Ofwel het is niks meer en minder dan te bewijzen dat zij geen coherent cylindrisch golffront uit hun waveguides krijgen. Ofwel een juist koppelend HF. En hierdoor praten ze recht wat krom is(!!)
            Terwijl de technologie van bijv L'Acoustics en Adamson dit wel voor elkaar krijgen mbv waveguides voor de hoorns. Verder zou ik mij ook eens verdiepen in ribbon drivers. Want het is met ribbondrivers nl wel aan te tonen dat er een (=1) golffront ontstaat.
            Echter is het natuurlijk een feit dat de line arrays zoals wij ze gebruiken gecurved worden. Dus de werking is inderdaad gebaseerd op meerdere bronnen die al dan niet meewerken. Zou je deze bronnen loodrecht op elkaar zetten dan zouden ze (in theorie en praktijk) wel degelijk een (=1) gehele golffront vormen. Zodra er hoeken in worden geplaatst wordt feitelijk de verticale afstraling beïnvloed, ofwel grotere hoeken = meer spreiding en kleinere hoeken is smallere afstraling. En door deze werking ontstaat binnen een array een deel (bovenste kasten smalle hoeken) met smalle afstraling die verder weg werpt en hoe verder naar onderen (mits progressief gecurved) een gelijkmatige energie verdeling van ver weg naar dichtbij. Je kan het zien als een rechthoekige driehoek waarvan de schuine zijde over het publiek ligt. Uiteraard hangt het nog af van de afstand van het onderste kastje (of kastjes) hoe dicht die bij het publiek zijn. Want uiteraard geld hier gewoon de dB/afstand verdubbeling afname/toename voor.

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5949

Gelet op de off topics die ontstaan is het onderwerp " Geluid op de zwarte Cross"
              inmiddels afdoende besproken.

Aan een ieder nogmaals de vraag om alleen te reageren met een reactie die over het onderwerp gaat!
              Dit draadje is een mooi voorbeeld van een heleboel bijzaken die worden uitgelicht terwijl ze geen onderwerp van discussie zijn.

Mocht je het van belang vinden om die bijzaken verder te bespreken dan doe je jezelf en je mede deelnemers een groot plezier om een gespreksonderwerp/discussie te openen hierover.

Om af te sluiten in stijl: "nie ziekn moah zoepn"
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...