Geluid zwarte cross

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Een goed ingeregelde line-array haalt zeker wel 100 meter, voorwaarde is wel dat de array lang genoeg is maar daar mag je wel vanuit gaan als er een worp van 100 meter nodig is.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• dwali
      • Jun 2002
      • 92

Originally posted by MusicXtra
      Een goed ingeregelde line-array haalt zeker wel 100 meter, voorwaarde is wel dat de array lang genoeg is maar daar mag je wel vanuit gaan als er een worp van 100 meter nodig is.
      de kneep zit em in het woordje "lineair", dat is gewoonweg niet mogelijk.. en al helemaal niet met wisselende weersomstandigheden.. (misschien dat MLA in de buurt komt, maar daar heb ik nog geen ervaringen mee..)

EDIT: de worp heeft weinig met "goed inregelen" te maken, maar met "goed ontwerp"..
      For those about to rock, we salute you...

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by dwali

EDIT: de worp heeft weinig met "goed inregelen" te maken, maar met "goed ontwerp"..
        De worp heeft alles te maken met de lengte van de array en de manier van ophangen voor de lagere frequenties. Voor de hogere frequenties is het ontwerp belangrijk, daarbij gaat het erom dat het een echte line-source is.

Comment

• dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

halloo allemaal

ben ook niet op zwarte cross geweest maar kom op jongens
          we weten toch allemaal dat 60m binnen de grens is. laat staan buiten met wind.
          En dwali is een supertech!!

BUITEN:

Wat is er aan te doen dat het waait? ruimere verticale target van de array en in ieder geval iets harder draaien. en dan is het geluid soms weg en soms iets te hard maar serieus over het algemeen beter want je geluid waait namelijk weg (behalve met meewind)
          maar dat mag helemaal niet meer dat harder draaien! als je geluk hebt word je limiet eerlijk gemeten (event acoustics) maar als je pech hebt staat er een gemeenteknerp die geen idee heeft waar hij me bezig is....
          Okee een slechte mix hard zetten is ook niet wat je wil maar een goeie mix kan best wel aan, dat nerveuze gedoe over te hard...
          kan me underworld nog herinneren op lowlands in 2009 geloof ik... start 23u dus omlaag naar 95dB ...alle bands ervoor 105. dat gaat toch nergens over. en underworld word echt wel HEEL goed gemixt...

BINNEN:

Luchtvochtigheid en temperatuur heeft boven 2kHz enorm veel invloed bij grote afstanden en is gewoon bijna random en niet te voorspellen. en wat gebeurd er als er heel veel mensen binnenkomen? vocht, temperatuurstijging...

voorbeeldje arena:, grasmat met vocht wel mensen/geen mensen/ (reflectie op plastikken kuipstoelen of niet (kuip goed gevonden he)) zon/geen zon. dan hebben we het nog niet eens over vervorming van luidsprekers die deze genoemde 100m moeten overbruggen, en galm die steeds harder word bij grotere afstand.
          Soundcheck arena? ja op je koptelefoon of local monitors. zo werkt het gewoon. Je kan mixen wat je wil maar de systeemtech in een arena is 99%. als publiek binnen is gaan de magische aanpassingen pas gebeuren, en nauwelijks in de mix. maar in het systeem.

Delaystacks:

top! maar ook niet heilig!!!

1: delay-array is 90 graden..... das best breed en geeft dus horizontaal steeds andere tijden in optelling met main. krijg je toch tijdproblemen op veel plekken op t veld.

2: veel kleine delaytacks van 50 graden is dan weer beter. wie gaat dat ophangen? wat een werk! wie betaald dat? en er maakt bijna niemand (okee kiva ofzo) een line array van 50 graden

3:delaystacks voor ring? top! je kan main laten duiken onder de ring... veel minder tijdproblemen maar nog steeds wel in het laag. delay harder zetten? verhouding weg en te weinig laag op de ring!

knoppen en waarden :)

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

eens, maar dat hoort ook bij inregelen.
            zoals dr.dB al zegt : de systeemtech is dan wel erg belangrijk ineens.

Als je een banaan van 12 kasten kunt maken zul je het daarmee moeten doen.

Alhoewel ik ervan overtuigd ben dat de bovenste kasten een smallere openingshoek (60, of nog minder) moeten hebben, en dat nog niet vaak voorkomt, en je desnoods andere opties kunt pakken ( hoger weghangen, zodat je meer kasten voor je FF kunt gebruiken, en de eerste rijen wat meer moet infillen, bijvoorbeeld), toch zou het in principe geen probleem mogen zijn.

Wat me wel opvalt is dat de meeste line-arrayss vaak maar op 1 processoruitgang zitten, terwijl ik ze liefst allemaal ( dus iedere unit) op een eigen processorkantje heb, om ze allemaal een eigen delay te geven, en ze zo tot een exacte rechte uit te laten komen.

Linearrays is millimeter werk, en degene die in centimeters denkt verliest de kracht van zn systeem.

Comment

• salsa
              • Jan 2007
              • 1315

Ik vind het een zeer zwakke argument wanneer men met wind problemen over line arrays en conventionele systemen praat het ene beter te vinden dan de andere.

Wind heeft soms zo veel invloed op het geluid dat je zowel met LA als CONV dit doodgewoon nooit goed kan krijgen.. Take it, or leave it!!

Een duurdere oplossing is om meer delay towers te gebruiken, maar zoals alles heeft alles een budget..

Dus, niet zeuren wanneer je een systeem hoort 'weg waaien', wind is er en zal er altijd zijn, het is aan de uitvoerders hoe men en kan men dit verminderen..

Aruba waait het altijd, LA of CONV, geen mens loopt hier te zeiken, immers het waait er altijd!!!!!
              Take it, or leave it!

BTW, een LA die aardig linear is en een farfield kan over bruggen van 60m met een fatsoenlijk spl is in mijn ogen een hele goeie!
              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by salsa

Aruba waait het altijd, LA of CONV, geen mens loopt hier te zeiken, immers het waait er altijd!!!!!
                Take it, or leave it!
                Dat doen ze op Aruba toch nergens over?
                Geluid is niks anders dan trillende lucht, of het nu door een line-array of door conventioneel in trilling is gebracht maakt uiteindelijk niet uit, als er wind staat waait die trillende lucht weg.

Comment

• dwali
                  • Jun 2002
                  • 92

Heren,

Ik begin er een beetje moe van te worden..

Ik heb de woorden "slecht ingeregeld" (of varianten daarop) nu al 20x voorbij zien komen zonder gegronde onderbouwing, kennis van de aanwezig spullen/mogelijkheden, appels en peren vergelijken of überhaupt domweg giswerk op aannames van anderen.

Op elk PAtje is wel iets aan te merken (ook de mijnen), maar het gehalte "beste stuurlui staan al wal" is wel heel hoog hier.. Daar komt bij dat 9vd10 mensen hier zelden tot nooit met dergelijke installatie's werken (en daar dus ook niet zo'n uitgesproken mening over zouden moeten hebben).

Ik wens jullie veel discussieplezier, maar voorlopig haak ik even af.. (tenzij er zinnige dingen voorbij komen, maar dat betwijfel ik ten zeerste..)

gr.dwali
                  For those about to rock, we salute you...

Comment

• berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

Originally posted by berolios
                    Jongens... het wordt op deze manier wel weer een lekker van-horen-zeggen-maar-ik-was-er-zelf-niet-bij topic hé....
                    Originally posted by dokter dB
                    [...] ben ook niet op zwarte cross geweest maar kom op jongens [...]
                    +1

[...]Op elk PAtje is wel iets aan te merken (ook de mijnen), maar het gehalte "beste stuurlui staan al wal" is wel heel hoog hier.. [...]
                    +1

Psies... De "dialoog" wat open trekken zou geen kwaad kunnen...
                    Een stukje realisme blijft misschien nog wat teveel op de achtergond waar het om de initïele discussie gaat.

Hiermee wil ik geen waarde-oordeel geven over welke bijdrage aan de discussie dan ook, maar wel het belang nogmaals benadrukken van het kader waarbinnen je moet werken. Er zijn meer argumenten die tot een bepaalde aanpak leiden dan alleen die van de audio-tech ( shocker )... en dan zijn er ook nog de technische / natuurkundige beperkingen waar je het maar mee moet doen. De theorie is leuk, maar blijft in de meeste gevallen toch echt een versimpeling van de werkelijkheid. Het is makkelijk iemand anders te kekritiseren als je niet in zijn schoenen staat... "achteraf is alles een stuk makkelijker"

Voor elke situatie zijn er obstakels en sub-optimale uitgangspunten. Denken dat dit bij grotere producties niet zo is, is nogal naïef. Sommige hebben grote invloed op het uiteindelijke geluid, anderen weer minder.

In een café zit je misschien te klooien omdat je FOH zo klein mogelijk moet zijn, of wordt je knettergek van het kabaal dat van het podium afkomt. Ga je open-air, dan kan het weer roet in het eten gooien (bijv. Concert @ Sea, erg jammer, maar weinig aan te doen), of waait je geluid weg. Zit je in het theater, dan moet de FOH zo klein mogelijk zijn ivm stoelen. Doe je een bedrijfsfeest, mag je 's ochtends gaan soundchecken om vervolgens de rest van de dag te moeten wachten op de show die om 23:30 begint. Wil de organisatie alles mooi aankleden, hangt er weer zo'n vreselijk doek voor je PA... zo is er altijd wel weer wat.

Als je je bewust bent van het kader waarin je moet werken en vervolgens in staat bent daar het meeste uit te halen... dan kun je dus kwaliteit leveren in de echte wereld en ben je wat mij betreft goed bezig...

0,02
                    Last edited by berolios; 01-08-11, 14:05.
                    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• RenéE
                      • Oct 2006
                      • 291

Ik heb tot nu toe nog niet gereageerd omdat ik mezelf niet echt een geluidsexpert acht en ik niet uitgebreid heb staan luisteren maar bij deze dan toch maar mijn duit in het zakje:
                      Ik ben vrijdagavond(?) zelf even vlug het veld over gebanjerd en zag dat je achter de knoppen stond bij een bandje. Op de plekken waar ik gelopen heb vond ik met het geluid in ieder geval niks mis.

Verder, berolios: +1
                      Last edited by RenéE; 01-08-11, 14:24.

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by RenéE
                        Ik heb tot nu toe nog niet gereageerd omdat ik mezelf niet echt een geluidsexpert acht
                        Dat je geen geluidsexpert bent hoeft niet te betekenen dat je niet kunt horen of het al dan niet prettig klinkt. Het publiek bestaat immers voor 99% uit mensen die geen verstand van geluid hebben. Mijn ervaring daarmee is dat, wanneer het geluid goed is, mensen het meer naar hun zin hebben zonder dat ze eigenlijk zelf door hebben waar dat door komt.

Comment

• Mike Manders
                          • Aug 2006
                          • 341

ik heb daar Rowwen Heze gemixt op zondagmiddag, en ondanks de harde wind heb ik me daar zeer goed vermaakt, en de reakties van het publiek liegen er niet om (het veld stond op dat moment bomvol). Het valt niet altijd mee om in de openlucht op zo'n groot veld te mixen, laat staan een fatsoenlijk systeem afleveren. ik vond het hier zeer goed gelukt, dus.. Dwali bedankt!

ik zag ook wat kritiek voorbijkomen op concert @ sea. daar ben ik de afgelopen jaren 2 keer geweest om een band te mixen, en ook daar hadden ze het alle keren ondanks weer en wind zeer goed voor mekaar en had ik in no-time een goeie sound.

de beste stuurlui staan zoals altijd weer aan wal

Comment

• berolios
                            • Sep 2005
                            • 1538

Ter verduidelijking: mijn referentie naar Concert @ Sea is naar het feit dat dit dit jaar deels afgelast is tgv het slechte weer. Marty en EML hebben hun zaakjes goed voor elkaar, ik werk er altijd met veel plezier mee!
                            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• T_Sound
                              • Sep 2009
                              • 267

Beste allemaal,
                              WEL op de ZC geweest hele weekend, moest daar werken. Met de attractie van mijn kennis (doe ik er als hobby ook even bij) stonden we naast de Mega Tent, Hier hadden ze net acher de FOH een klein delay stackje gezet, stond je op de rand buiten-binnen, was het bijna niet te merken dat dat stackje ook meespeeld het leek netjes vanuit het podium te komen, super ingeregeld. Main Stage, waar de discussie een beetje om draait, misschien heeft de TS ipv het wegwaaien van het geluid, wel het toewaaien van het geluid gehoord, gezien hij op een redelijke afstand stond en het misschien wel tot een meter of 35 40 is afgeregeld en vanaf daar minder tot niet verder, ivm overlast op andere tenten etc. Maar ook is de vraag, op welke plek hebben jullie geluisterd, midden voor 1 kantje of tussen de speakers in, of voor de FOH? Allemaal moment opnames die op een ander moment wel weer heel erg goed zijn. Jovink op Main Stage zondagavond, ging wel stevig, maar over het algemeel tot een meter of 50 prima hoorbaar, zonder storende wisselingen in geluid of rare overgangen als je naar voren of achter liep. Toch was het wel te merken in de Mega Tent (waar ik dus vlakbij de meeste tijd heb doorgebracht), dat er verschillende techs aan het mixen gingen, of ze amateuristisch waren oordeel ik niet over, het klonk gewoon anders, dus misschien heb je net een verkeerde moment opname gehad waardoor je deze mening nu bij je draagt. Dat betekent niet dat hier niet gediscuseerd mag worden over line-arrays en wind, maar zoals dwali al zegt, praat niet over dingen waar je niks of weinig van weet, (no offence), maar leer van wat mensen die er wel over weten.

T-Sound
                              Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• arie
                                • Feb 2003
                                • 550

Ho Ho, nu gaat het de kant op alsof het een aanval op iemand is die het systeem heeft ingeregeld, dat is totaal niet de insteek van mijn kant uit.

Ben gewoon benieuwd, hoe dit kan gebeuren en hoe het eventueel opgelost kan worden.
                                Daar leren we allemaal van, en volgens mij is dat ook een beetje de bedoeling van dit Forum.

Of de oplossing dan met Line Array of conventioneel zou moeten zijn zou mij een zorg zijn.

Ik heb in een circel zo'n 15 meter om FOH gestaan (dus links en rechts er naast en er max links en rechts 15m achter (recht achter zat de bar dus daar kon je niet komen)

Groeten Arie

Comment

Working...