Geluid zwarte cross

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • qvt
    • Oct 2009
    • 721

Laten we ook niet vergeten dat het geluid bij dit soort line arrays ook van klank veranderd naarmate de afstand veranderd. En dat de lucht zelf ook geluid absorbeert in het hogere spectrum.
    There is no substitute for imagination

Comment

• knorrepot
      • Oct 2009
      • 234

Ik ben er alle 3 dagen ook geweest, we hadden zelf ook wat spul staan daar.. Maar om nou te zeggen, foei wat slecht.. dat heb ik niet kunnen ondekken.. alleen zondags op het hoofdpodium idd was het wat minder.. Laag was er overal voldoende aanwezig! haha, heb nog wel ergens een fototje van de main wat er per kant hangt..

Zondag klonk het in de undercover tent met the police erg fijn moet ik toegeven! Maargoed, of het wel of niet klinkt, zal grotendeels aan de betreffende schuiver liggen.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by qvt
        Laten we ook niet vergeten dat het geluid bij dit soort line arrays ook van klank veranderd naarmate de afstand veranderd. En dat de lucht zelf ook geluid absorbeert in het hogere spectrum.
        Dan is het systeem dus niet goed of niet goed ingeregeld.
        De kasten die op het farfield gericht staan krijgen doorgaans andere processor-settings (een Hi-shelve op het hoog om die absorptie tegen te gaan) dan die op het nearfield gericht staan.
        Voor de lagere frequenties is het alleen van belang dat de array lang genoeg is om te zorgen voor een bundeling door cancellation in het verticale vlak.
        Is de array te kort dan mis je in het far-field de lagere frequenties.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Jongens... het wordt op deze manier wel weer een lekker van-horen-zeggen-maar-ik-was-er-zelf-niet-bij topic hé....
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• BJD
            • Oct 2007
            • 771

Gelukkig heeft dat geen invloed op de theorie achter array´s icm wind

Comment

• qvt
              • Oct 2009
              • 721

Originally posted by MusicXtra
              Dan is het systeem dus niet goed of niet goed ingeregeld.
              De kasten die op het farfield gericht staan krijgen doorgaans andere processor-settings (een Hi-shelve op het hoog om die absorptie tegen te gaan) dan die op het nearfield gericht staan.
              Voor de lagere frequenties is het alleen van belang dat de array lang genoeg is om te zorgen voor een bundeling door cancellation in het verticale vlak.
              Is de array te kort dan mis je in het far-field de lagere frequenties.
              Je hebt helemaal gelijk maar het is gewoon een feit dat de overgang van near -> far-field niet gelijk ligt bij een array en dat je daardoor klankverschillen krijgt over lengte. Dit is wel tegen te gaan met shading van level en eq maar het helemaal gelijk krijgen zal gewoon niet.

En als je dan toch het ultieme systeem zou kunnen weghangen dan is er de wind die het vanaf de eerste meters uit elkaar gaat trekken.
              There is no substitute for imagination

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by qvt
                Dit is wel tegen te gaan met shading van level en eq maar het helemaal gelijk krijgen zal gewoon niet.

.
                Met conventioneel gaat je dat zeker al niet lukken, delay-stacks zijn leuk maar met het oplossen van het ene probleem introduceer je het ander.
                Komt er dus gewoon op neer dat het altijd een probleem zal blijven om over grote terreinen een goed geluid te krijgen als het waait. Geluid lucht die in trilling is gebracht in de lucht en als die lucht wegwaait gaat het geluid dus mee.

Comment

• joe
                  • Jan 2003
                  • 446

[FONT=Verdana]Zelf was ik ook niet op zwarte cross, maar lekker discussiëren over geluid bij een line array met wind wil ik wel [/FONT]

[FONT=Verdana]Waarvoor ik denk dat goed geluid bij een grotere afstand met een line array moeilijker is dan het in 1ste instantie lijkt.[/FONT]

[FONT=Verdana]Een paar uitdagingen: (die grotendeels wel op te lossen zijn)[/FONT]

[FONT=Verdana]Zoals al gezegd gaat niet elke frequentie op de zelfde afstand naar far field. [/FONT]

[FONT=Verdana]Vooral het hoog wordt geabsorbeerd door de lucht, dit ga je merken op grotere afstanden, hoeveel geabsorbeerd wordt door de lucht per frequentie kan je zien in het excel bestandje sound absorption op de volgende pagina http://www.mdsoundandlight.nl/html/page.php?page=test[/FONT]

[FONT=Verdana]Geluid dat wegwaait door wind is denk ik minimaal, waarvoor klinkt het dan zo slecht:[/FONT]
                  [FONT=Verdana]line arrays die bewegen door de wind.[/FONT]
                  [FONT=Verdana]Geluid veranderd van richting door verschillende snelheden van wind.[/FONT]
                  [FONT=Verdana]Ik ben bezig met praktijk tests en een programma te maken om te visualiseren wat wind met geluid doet. (maarja, tijd is een kostbaar zaak [/FONT]
                  [FONT=Verdana]Je kunt zeker wel wat doen om het geluid te verbeteren tegen wind invloeden, maar het ultieme antwoord heb ik (nog) niet (en dan bedoel ik niet, veel delaystacks neer zetten [/FONT]

[FONT=Verdana]Vooral de combi met het laag eerder naar far field en het absorptie verhaal in het hoog, gaat een line array eerder naar een 100v systeem klinken op grotere afstand.[/FONT]
                  [FONT=Verdana]Wat kan je hieraan doen en wordt dus al gedaan:[/FONT]
                  [FONT=Verdana]Laagkasten erbij ophangen om de array langer te maken in het laag zodat die later in far field komt.[/FONT]
                  [FONT=Verdana]De array zo richten dat de lob van het midlaag net over de mensen heen[/FONT]
                  [FONT=Verdana]gaat en dus daardoor een beter spreiding krijgt. (dus beter nadenken over de hoeken van je kasten en de hoogte van de array)[/FONT]
                  [FONT=Verdana]Kasten qua hoog het geluid absorptie laten corrigeren. (zelf corrigeer ik het hoog bijna nooit 100%, 30dB boosten op 16k lijkt me niet zo'n goed plan [/FONT]
                  [FONT=Verdana]Kasten verschillend eq'n en levellen is een uiterste noot middel en zeker af te raden, dit doordat je door level verschillen de array verstoord en door eq'n buiten level verschillen ook nog eens een group delay krijgt wat het array een extra beetje verstoord.[/FONT]
                  [FONT=Verdana](eq'n in het bovenste of onderste kastje is iets minder erg)[/FONT]
                  [FONT=Verdana]Het gehele hoog zachter of harder zetten is ook niet goed, omdat je dan de akoestische crossover frequentie verandert.[/FONT]

Graag nog meer oplossingen om het farfield beter te laten klinken.

[FONT=Calibri][FONT=Calibri]Groeten,[/FONT][/FONT]
                  [FONT=Calibri][FONT=Calibri]Marco[/FONT][/FONT]
                  Last edited by joe; 22-07-11, 20:13.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by joe
                    [FONT=Verdana]Z[/FONT]

[FONT=Verdana]Geluid dat wegwaait door wind is denk ik minimaal, waarvoor klinkt het dan zo slecht:[/FONT]
                    [FONT=Verdana]line arrays die bewegen door de wind.[/FONT] Meestal hangen ze in torens met doek eromheen dus dat zal nog wel meevallen.
                    [FONT=Verdana]Geluid veranderd van richting door verschillende snelheden van wind.[/FONT]

[FONT=Verdana]Kasten qua hoog het geluid absorptie laten corrigeren. (zelf corrigeer ik het hoog bijna nooit 100%, 30dB boosten op 16k lijkt me niet zo'n goed plan [/FONT]Wat je ook doet, 16 kHz krijg je nooit verder dan een paar meter, niet met conventioneel en niet met een line-array, deze frequenties bevatten dusdanig weinig energie dat absorptie door de lucht al na meters merkbaar is. En 100% boosten is geen 30 dB maar 'slechts' 10 dB.
                    [FONT=Verdana]Kasten verschillend eq'n en levellen is een uiterste noot middel en zeker af te raden, dit doordat je door level verschillen de array verstoord en door eq'n buiten level verschillen ook nog eens een group delay krijgt wat het array een extra beetje verstoord.[/FONT] Je moet ook nooit in het low en mid gaan equen maar alleen in het hoog, het mid krijg je, zoals je zelf al schrijft, verder door je array langer te maken.
                    [FONT=Verdana](eq'n in het bovenste of onderste kastje is iets minder erg)[/FONT] Ook daar moet je afblijven wil je optimaal van het koppelen profiteren.
                    [FONT=Verdana]Het gehele hoog zachter of harder zetten is ook niet goed, omdat je dan de akoestische crossover frequentie verandert.[/FONT] Het volstaat om een Hi-shelf toe te passen, meestal wel een flink stuk boven de X-over frequentie dus daar is geen sprake van.

Zie rode tekst.

Comment

• joe
                      • Jan 2003
                      • 446

Zo, die rode tekst valt zeker op, pak volgende x is groen, ziet er een stuk vriendelijker uit

Bij deze zie blauwe tekst

Oorspronkelijk geplaatst door joe
                      [FONT=Verdana]Z[/FONT]

[FONT=Verdana]line arrays die bewegen door de wind.[/FONT] Meestal hangen ze in torens met doek eromheen dus dat zal nog wel meevallen. heb je helemaal gelijk in, bij speakers in torens met doek eromheen heb je hier minder last van.

[FONT=Verdana]Kasten qua hoog het geluid absorptie laten corrigeren. (zelf corrigeer ik het hoog bijna nooit 100%, 30dB boosten op 16k lijkt me niet zo'n goed plan [/FONT]Wat je ook doet, 16 kHz krijg je nooit verder dan een paar meter, niet met conventioneel en niet met een line-array, deze frequenties bevatten dusdanig weinig energie dat absorptie door de lucht al na meters merkbaar is. heb je helemaal gelijk in. En 100% boosten is geen 30 dB maar 'slechts' 10 dB. huh!? waar haal jij 10db vandaan? 30db is een voorbeeld met een knipoog, download het excel bestandje eff dan zie je exact de werkelijke waarde per frequentie per afstand per temp/luchtvochtigheid.
                      [FONT=Verdana]Kasten verschillend eq'n en levellen is een uiterste noot middel en zeker af te raden, dit doordat je door level verschillen de array verstoord en door eq'n buiten level verschillen ook nog eens een group delay krijgt wat het array een extra beetje verstoord.[/FONT] Je moet ook nooit in het low en mid gaan equen maar alleen in het hoog, het mid krijg je, zoals je zelf al schrijft, verder door je array langer te maken. heb je helemaal gelijk in.
                      [FONT=Verdana](eq'n in het bovenste of onderste kastje is iets minder erg)[/FONT] Ook daar moet je afblijven wil je optimaal van het koppelen profiteren. heb je helemaal gelijk in.
                      [FONT=Verdana]Het gehele hoog zachter of harder zetten is ook niet goed, omdat je dan de akoestische crossover frequentie verandert.[/FONT] Het volstaat om een Hi-shelf toe te passen, meestal wel een flink stuk boven de X-over frequentie dus daar is geen sprake van. klopt, maar het ging hiet niet over een geluid absorptie correctie zelf ben ik alleen niet zo'n voorstander van een hi shelf, een hoop speakers hebben in het tophoog last van spikes, dus zodra je een hi shelf toe past kan je er last van hebben dicht bij (rondzinger op een headset bv.) en zoals je zelf al aangeeft heb je toch al niet echt veel profijt van het tophoog, op een grote afstand. Als je speakers (bijna) geen last hebben van spikes in het hoog, maakt het niet zoveel uit.

Last edited by joe; 22-07-11, 22:18.

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by joe
                        Zo, die rode tekst valt zeker op, pak volgende x is groen, ziet er een stuk vriendelijker uit

Bij deze zie blauwe tekst
                        Ondanks mijn agressieve rode tekst zitten we aardig op één lijn. De Hi-shelf waar ik het over heb doe je slechts op de kasten voor het far-field dus zul je van rondzingen weinig last hebben.

Comment

• dwali
                          • Jun 2002
                          • 92

Tja, gaan we weer..

Om te beginnen: v-dosc is inderdaad behoorlijk gevoelig voor wind. (en het waaide behoorlijk)

Wil je een dusdanig veld met conventionele kasten doen, dan loop je tegen een boel dingen (en ook meerkosten) aan..
                          - trucksize x4?
                          - gewicht x2?
                          - load-in tijd x2?
                          - meerdere delaylijnen nodig..

Een paar reactie's:
                          - LL en RR clusters: no go, ivm aangrenzende podia (en het is altijd maar de vraag of de opdrachtgever overtuigt kan worden ivm de meerkosten)
                          - bewegen arrays zelf: dit podium heeft "vrije" losstaande trusswings (geen zeilen aan de zij- en achterkant)
                          - Array-shading: geen LA8en, dus niet zo makkelijk als het lijkt.. (extra dolby, losse bekabeling/verloopjes..)
                          - "een goed ingeregeld line-array haalt met gemak 80 tot 100 meter liniar": nu niet, dan niet, nooit niet.. dream on..

Om af te sluiten:
                          - waarom denken mensen dat op grotere productie's de budgetten/materialen oneindig zijn?
                          - waarom wordt er verwacht dat de natuurwetten niet gelden? (conventioneel verwaait trouwens ook wel hoor)
                          - een delaylijn op zo'n veld is inderdaad wel wenselijk, de reden waarom die er niet was is mij onbekend..

gr.dwali

systech/FOH aldaar..
                          For those about to rock, we salute you...

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Originally posted by dwali
                            - een delaylijn op zo'n veld is inderdaad wel wenselijk, de reden waarom die er niet was is mij onbekend..

gr.dwali

systech/FOH aldaar..
                            Budget? En als het niet zo hard waaide was die delay-stack waarschijnlijk niet nodig geweest.

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

Originally posted by dwali
                              - "een goed ingeregeld line-array haalt met gemak 80 tot 100 meter liniar": nu niet, dan niet, nooit niet.. dream on..

.
                              Geheel met eigen oortjes ( en geheel merk-onafhankelijk !! -just-in-case -) vele malen gehoord. Kan prima, wel ff goed inregelen.

Comment

• dwali
                                • Jun 2002
                                • 92

Originally posted by MacGyverSounds
                                Geheel met eigen oortjes ( en geheel merk-onafhankelijk !! -just-in-case -) vele malen gehoord. Kan prima, wel ff goed inregelen.
                                ?
                                ach, nevermind..
                                For those about to rock, we salute you...

Comment

Working...