Geluid in Ahoy

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

Originally posted by rinus bakker

2) En daar nog een kuub-zakje €€'s bij? ... een Bugatti Veyron
    weet je wel hoeveel een kuub-zak euri weegt?

op verdere commentaren :

Ik ken een aantal fabrikanten van PA-systemen die hun gebruikers opleiden, en weer opleiden, en trainen enzo.
    Verder is er genoeg natuurkunde als basiskennis aanwezig om een systeem op tijd te zetten. Ook is er apparatuur aanwezig die eigenlijk systeem-onafhankelijk werkt.

Het enige wat ik van een AHOY, ( of desnoods Mojo) zou verwachten is dat ze een paar technici in vaste dienst hadden, die een systeem kunnen uitruizen, of desnoods alleen helpen rechtzetten, zoals een huisrigger de complete constructie kent. De grootste problemen zitten namelijk in de looptijdcorrecties, en iemand die daar genoeg van af weet kan elk systeem klinkend krijgen. Daarnaast ff goed voorbereiden in een predictieprogramma, en je bent er al.

StageHolding heeft wel zulke mannen rondhuppelen, die voor, maar ook na de premiere - af en toe als mistery-guest- ff op een stoeltje gaan zitten, en de techniek (her)beoordelen.
    Ook Rieu klinkt altijd goed, omdat daar de techniek maximaal gebruikt wordt in de voorbereiding.
    De tijd dat er een stomweg stapel hout onder elkaar geknoopt werd ligt volgens mij wel een beetje achter ons.

Maar zelfs na grondige voorbereiding geldt alsnog : shit in = shit out, maar het ligt dan tenminste niet meer aan het systeem.
    Die vent kost max 1000 euri per dag, inclusief compleet meetsysteem, maar geeft wel de garantie dat er een goed geluid is op alle rangen.
    En nou de hamvraag : willen we dat er voor uittrekken, of gokken we liever wat in het rond?
    Last edited by Gast1401081; 12-07-11, 17:12.

Comment

• salsa
      • Jan 2007
      • 1315

Ahoy zou een mooi akoustisch projectje kunnen zijn voor mijn vriend Bjorn van Munsteren en zijn bedrijf SENSUS..

Eerst akoustisch aanpakken en dan kunnen alle systemen erin gehangen worden.

Tegenwoordig moet dit toch echt geen probleem meer zijn?
      [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Het is meestal een geldkwestie, probleem is dat akoestische aanpassingen gelijk voor een heel groot aantal vierkante meters zijn op dergelijke locaties. Het bewijs dat het technisch mogelijk is blijkt wel uit de HMH maar als je kijkt wat daar is gebeurd om het zo te krijgen, zeker als je bedenkt dat het vanaf het ontwerp al zo gepland is, snap je ook gelijk dat het aanpassen van een bestaand complex als Ahoy waarschijnlijk net zoveel kost als heel Ahoy waard is. En ook Ahoy moet een sluitende begroting hebben om bestaansrecht de houden.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• e-sonic
          • Aug 2004
          • 329

eerder topic

http://www.licht-geluid.nl/forum/de-...voor-ahoy.html

Akoestiek is net aangepast voor Ahoy.

Ik mocht een meter leveren om met name het vaste systeem voor spraak en omroep door te meten.

Het nieuwe dak is over het oude heen gebouwd.

als dit allemaal afgerond is, zal er qua akoestiek niet veel meer te halen zijn...
          Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

Ik heb ooit zelf gespeeld in Ahoy met het Metropoolorkest en Within Temptation.

We hebben daar ook serieus bahar gehad. Ik heb ooit beelden gezien, de mix was nog groter bahar.
            Alleen de stem van Sharon was OK de rest kun je bijna niet horen.
            Last edited by frederic; 12-07-11, 23:37. Reason: a

Comment

• 4AC
              • Nov 2007
              • 1791

Originally posted by Michel van de Beek
              Heb het iemand anders veel beter/mooier horen verwoorden dan ik zelf ooit zou kunnen:

When mixing a show, what are our boundaries?

The Room
              We can’t change the sound of the room unless we do something physical with it like knock a wall down, add some acoustic dampening, or put an audience in there after soundcheck.
              Every room has some sort of call and response. Whatever you put into the room, the room will give you right back. Work with the natural acoustics of the room.

Equipment:
              Every piece of equipment has some sort of colouration. Everything we put in our signal path affects the sound in some way, from microphones to mixers, from pre amps to power amps.

Every Artiste has their own sound:
              There no point in trying to give poor old Seasick Steve here a Pantera style kick drum, it doesn’t work in the context of the mix.

Artistic application:
              What happens if we just change the way we think out our boundaries? How we look at the tools that we do our job with dictates how we perceive our job.

Our room becomes our canvas, for us to paint our sonic picture.
              Our PA system become our paint brush, for us to apply our sonic colours to the room
              Our Equipment gives us our sonic colours.
              Our artiste is our commission

Our technology is getting more and more refined. With the digital age well and truly upon us, we are now able to hear the massive difference in audio which in the past weren’t as noticeable.

When we open up our minds to the idea of a sonic paint set, we can let our ideas run away with us.

The only question you need to ask yourself is...

Monet or Dali?
              Hmm... ik heb hem nog nooit mogen ontmoeten, maar wel (te?) veel over hem gelezen; ik gok dat dit Tony is?

Je zou me enorm blij maken als er meer van dit soort teksten op dit forum komen! In plaats van al dat gezwets van mij

Mvg,

Teun
              uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
              Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by 4AC
                Hmm... ik heb hem nog nooit mogen ontmoeten, maar wel (te?) veel over hem gelezen; ik gok dat dit Tony is?

Je zou me enorm blij maken als er meer van dit soort teksten op dit forum komen! In plaats van al dat gezwets van mij

Mvg,

Teun
                Ga jij minder zwetsen dan als er meer van dit soort teksten op dit forum komen? Ik geloof er niks van.

Comment

• cobi
                  • Aug 2002
                  • 1083

Originally posted by frederic
                  Wanneer gaan ze eens leren dat in dergelijke zalen, een goede vaste PA set moet worden geinstalleerd.
                  Een installatie waar de FOH (naar keuze) gewoon moet inprikken.
                  Als er dan iets fout loopt, is het aan de FOH.
                  Heb je wel eens geluisterd hoe het klonk op evenementen als de vrienden van Amstel? Elk bandje klinkt anders (varierend van 'te gek' tot 'bagger'). Goed geluid heeft dus niet alleen met een eindset te maken.

En dan nog iets: Ik heb in behoorlijk wat theaters (meestal dus minder ingewikkeld dan Ahoy) ingeprikt op een superset. Ik kom daarbij geregeld setjes tegen met eenfabrieksinstelling, daaroverheen komt de instelling van de systeemtech die het inregeld en daaroverheen nog een instelling van de huistechnicus die ook zijn smaak in het systeem wilt stoppen. Uiteindelijk heb je een supersysteem wat qua dynamic kapot ge-eqt is. Ik vind het dus niet raar dat een reizende produktie gewoon lekker selfsupporting wilt zijn.
                  Last edited by cobi; 14-07-11, 08:29.
                  Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• cobi
                    • Aug 2002
                    • 1083

Als het niet door iemand anders wordt gedaan, dan maar door mij:
                    (want ik heb ik de loop der jaren veel te vaak moeten horen dat het slechte geluid aan de rigging zou liggen...)
                    .
                    Rinus, jij loopt toch lang genoeg mee dat je dit soort afschuifpolitiekekletskoek weet te onderscheiden van waarheid/feiten/opmerkingen waar je je wel iets aan hebt?
                    Last edited by cobi; 14-07-11, 08:31.

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

Ja, hoor
                      en er lopen ook een paar herrieharries rond die ik fijntjes op hun stommiteiten heb gewezen.
                      Ooit een keer een pittige storing aan een vliegend stackje gezien,
                      dat "net op tijd" voor de soundcheck was verholpen.
                      Maar bij alle paniek waren de noiseboys vergeten om te kijken of de stacks wel even hoog hingen....
                      ca. 1,5m hoogte verschil tussen L en R en dat bleef zo tot na de show.
                      Toen ik 'fijntjes' aan de FOH man vroeg hoe het geklonken had
                      en het antwoord "behoorlijk goed (oid)" was, heb ik alleen maar even omhoog gewezen .
                      En daarna verzocht niet altijd meer zo te millimeteren tijdens en na afloop de schuld te geven aan de rigging...
                      En wat van mijn Engels collega's hadden een doos vol briljante trucs om van het gez**k van hun geluidsmannen af te zijn.
                      En als de PA-cluster dan 5-10cm meer naar voren of achteren hing dan ze wilden, waren ze na afloop nog steeds zeer tevreden.
                      En wij ook want dat scheelde soms een uurtje aan lastige 'bridling'.
                      Ik kan er wel een boekje over schrijven....
                      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Ik kan er wel een boekje over schrijven....
                        Doe dat dan eens, ik wil graag een gesigneerd exemplaar reserveren.

Comment

• Michel van de Beek
                          • Oct 2000
                          • 283

Originally posted by 4AC

Mvg,

Teun
                          Nope ... Dave Swallow.

Originally posted by cobi
                          Heb je wel eens geluisterd hoe het klonk op evenementen als de vrienden van Amstel? Elk bandje klinkt anders (varierend van 'te gek' tot 'bagger'). Goed geluid heeft dus niet alleen met een eindset te maken.

En dan nog iets: Ik heb in behoorlijk wat theaters (meestal dus minder ingewikkeld dan Ahoy) ingeprikt op een superset. Ik kom daarbij geregeld setjes tegen met eenfabrieksinstelling, daaroverheen komt de instelling van de systeemtech die het inregeld en daaroverheen nog een instelling van de huistechnicus die ook zijn smaak in het systeem wilt stoppen. Uiteindelijk heb je een supersysteem wat qua dynamic kapot ge-eqt is.
                          Dit is nu precies wat Swallow probeert aan te snijden met:

Our PA system become our paint brush, for us to apply our sonic colours to the room

When we open up our minds to the idea of a sonic paint set, we can let our ideas run away with us.

Monet or Dali?

Hoe graag we het willen geloven ... goed geluid neerzetten is geen exacte wetenschap.

Een rare frequentie/resonantie in de ruimte kan bijvoorbeeld een artiest/tech gigantisch in de weg zitten, en een andere fantastisch laten klinken. Werden bv opname ruimtes niet ook ooit eens gekozen voor hun karakteristieke klank ? Dit te rücksichtlos EQ-en kan creatieve mogelijkheden ontnemen.

Gebrek aan helderheid / duidelijkheid, kleuring etc kan in sommige gevallen helemaal passen (vgl Monet), in andere gevallen helemaal een crime zijn.

Etc etc

Ergo ... een goede tech (her)kent de randvoorwaarden (boundaries) en kent zijn tools. En weet het beste uit de gegeven combinatie(s) te halen.
                          Groeten,
                          Michel

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5429

Originally posted by MusicXtra
                            Doe dat dan eens, ik wil graag een gesigneerd exemplaar reserveren.
                            Kun je e-books ook e-signeren?
                            Dan is er misschien nog wel een kansje.
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• metalteacher
                              • Dec 2007
                              • 467

Iron Maiden stond er ook eens in de Ahoy met hun Turbosound setje (152kW). Dat stond als een huis!!
                              Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• cobi
                                • Aug 2002
                                • 1083

Originally posted by Michel van de Beek
                                Nope ... Dave Swallow.

Dit is nu precies wat Swallow probeert aan te snijden met:

Monet or Dali?

Hoe graag we het willen geloven ... goed geluid neerzetten is geen exacte wetenschap.

Een rare frequentie/resonantie in de ruimte kan bijvoorbeeld een artiest/tech gigantisch in de weg zitten, en een andere fantastisch laten klinken. Werden bv opname ruimtes niet ook ooit eens gekozen voor hun karakteristieke klank ? Dit te rücksichtlos EQ-en kan creatieve mogelijkheden ontnemen.

Gebrek aan helderheid / duidelijkheid, kleuring etc kan in sommige gevallen helemaal passen (vgl Monet), in andere gevallen helemaal een crime zijn.
                                Precies! De spreekwoordelijke spijker op z'n kop.

Met Rieu zal je minder snel last hebben van een galmende akoestiek dan met een snellere muzieksoort waarbij je ook nog eens de zang wilt kunnen verstaan...

Comment

Working...