Compressors - Gates

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Speelman
    • Jan 2009
    • 21

Compressors - Gates

Ik ben onze nieuwe rider aan het samen stellen en had hier graag vermeld waar compressor en/of gate gewenst zijn. Ik weet enkel niet hoeveel compressors ik kan vermelden en op welke instrumenten ze meer noodzakelijk zijn indien een geluidsman niet voldoende heeft. Het is namelijk zo dat we behoorlijk wat akoestische instrumenten hebben en die lijken veelal wel wat compressie te kunnen gebruiken. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Waar wel, waar niet?
    1. kick
    2. Snare
    3. Tom
    4. Floor
    5. Hi-Hat
    6. OH
    7. OH
    8. Davul baszijde
    9. Davul diskant
    10. Basgitaar
    11. Klassieke gitaar
    12. Folk gitaar
    13. Bouzouki
    14. Zang 1
    15. Zang 2
    16. Accordeon
    17. Viool
    18. Klokkenspel
    19. Draailier
    20. Doedelzak
    21. Schalmei
    22. Cuica
  • BJD
    • Oct 2007
    • 771

Ik denk dat hier nauwelijks een zinnig antwoord op te geven valt. Dit hangt heel erg af van de manier waarop het instrument bespeeld wordt, de gewenste klank en de omstandigheden.
    Als je niet met een vaste technicus werkt zou ik de komende tijd bij je gigs vragen aan de huistechnicus waar en waarom hij compressie gebruikt.

Veelal steek ik een compressor over de kick en de vocals omdat deze bijna altijd dynamischer zijn dan ik ze graag in de mix wil terughoren. Altijd op bypass totdat ik ze nodig heb. Gates gaan standaard op de toms om overspraak te voorkomen en eventueel de versterkte resonantietijd te verkorten. Voor de rest heb ik bij onbekende bands achter de mengtafel mijn inserts klaarliggen om tijdens de soundcheck te bepalen waar ik wat nog meer op steek.
    Last edited by BJD; 10-07-11, 10:44.

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Dit lijkt niet op een standaard rock bandje, dan ben ik altijd wat voorzichtiger met compressie. Vaak willen dergelijke bands juist graag de dynamiek van de instrumenten horen of is dat mooier bij de muziek die ze spelen.

Persoonlijk zou ik in dit geval gates prikken op kick/snare/tom/floor.
      Compressors op vocals.

Dan soundchecken. Misschien zijn de gates op de drums niet eens nodig, hangt van de manier van spelen/muziek af.

Tijdens het eerste nummertje behoordeel ik dan of bijvoorbeeld de viool en de bouzouki misschien nog een compressor nodig hebben.

Stel dat de drummer nou behoorlijk doormept, dan gaan de drums eventueel nog naar een groepje waar ik een compressor op prik.
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4516

de priklijst riekt naar folk.

Dan ga ik even veronderstellen (mother of all fuckups) dat het in de zaal en op het toneel zachter gaat dan normaal.

basisprincipe is dan met goede microfoons schoon oppakken. En effecten alleen als ze in de categorie "onhoorbaar werkend" vallen

Pas bij listige en extreme instrumenten wat compressen. Maar wel met een goede compressor.

En bij weinig gebruikte instrumenten een noisegate om omgevingsgeluid wat terug te brengen.

drums: niets aan doen

8. Davul baszijde Bespeler afhankelijk
        10. Basgitaar eventueel limiten om overstemming van de rest te voorkomen.
        12. Folk gitaar eventueel limiten (bij piezo wat licht compressen)
        14. Zang niets aan doen eventueel limiten bij slechte techniek. Bij veel fluisteren en uithalen is compressie nodig om het verstaanbaar te houden.
        18. Klokkenspel Indien niet veel gebruikt een gate maar kap de sustain niet af!

11. Klassieke gitaar
        13. Bouzouki
        16. Accordeon
        17. Viool
        19. Draailier
        20. Doedelzak
        21. Schalmei
        22. Cuica
        Dat hoort toch gewoon schoon weggegeven te worden?
        lekker belangrijk!

Comment

• Speelman
          • Jan 2009
          • 21

Ik moet even enkele dingen toelichten waarom ik zelf compressie op sommige instrumenten zou zetten zodat jullie beter kunnen zeggen of dat een goed idee is of totale nonsens.
          We spelen een combinatie van pop, folk, zigeuner maar met drums en gitaar van stevige rock muziek.
          Bij de accordeon en doedelzak zitten de microfoons heel dicht bij de instrumenten (bij de accordeon ingebouwd) dit om feedback te voorkomen maar heeft als nadeel dat de noten dicht bij de microfoon zeer sterk door komen. Op de draailier zit een pick-up maar ook die vertoont dit verschijnsel. Op de viool zit een Dpa 4099 en daarop is het enigsinds aanvaardbaar.
          Dan heb je nog de gitaren die een groot dynamisch verschil hebben doordat ze zowel met plektrum worden bespeeld als getokkeld.
          Als er op de toms gates worden gezet veronderstel ik dat die davul (wat uiteindelijk niet meer is als een trommel met 2 verschillende vellen en stokken) ook gates nodig heeft?

Indien deze reden correct zijn om er een compressor op te zetten is de vraag nog over hoeveel een geluidsman gemiddeld beschikt want zo telt het wel snel op...

Alvast bedankt voor de reacties.

Comment

• cobi
            • Aug 2002
            • 1083

Als je niet met een eigen technicus reist kun je misschien beter zoveel mogelijk uitleg geven over jullie speelstijl (zoals hierboven dus) wensen en veelvoorkomende uitdagingen, problemen of ergernissen. En voeg een linkje toe naar een mp3tje of youtube filmpje. De technicus kan dan zelf kijken of hij de kick gate en of hij de snare op kanaal 2 prikt.

Maak iig een lijst met een bezetting en een podium opstelling dan kan een technicus zijn eigen plan maken om het door jullie beoogde resulaat te behalen (er zijn meerdere wegen die naar Rome lijden).
            Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by Speelman
              Indien deze reden correct zijn om er een compressor op te zetten is de vraag nog over hoeveel een geluidsman gemiddeld beschikt want zo telt het wel snel op...

Alvast bedankt voor de reacties.
              Op de meeste digitale mengtafels zitten minimaal 24 gates en compressors dus daarmee zul je het probleem niet zo snel hebben dat er te weinig zijn. Bij de meeste effecten racks bij analoge tafels zitten er toch minimaal 4 compressors en 4 gates maar dat is te weinig voor jou.
              Bij een tekort aan compressors kun je deze nog op subgroepen inserten.
              En anders is het misschien een idee om zelf een paar compressors en gates aan te schaffen en die in een klein rackje mee te nemen om aan de tech van die dag beschikbaar te stellen?
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• jens
                • Aug 2004
                • 1066

zet je rider als ie klaar is ook online! altijd makkelijk voor een tech ipv van mails die vergeten zijn te versturen en noem maar op inclusief stageplan natuurlijk

succes

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

Originally posted by Speelman
                  4 gates en 6 compressors is redelijk doorsnee, dat heeft elk poppodium wel, meeste kleine FOH rackjes zit dat ook wel in.
                  Voor heel wat bandjes met eigen tech is dit aan de minimale kant, maar zelf heb ik er nog nooit echt een probleem door ondervonden, terwijl ik toch al enige tijd met dergelijke hoeveelheden werk.
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• sd_2
                    • Dec 2005
                    • 134

Ik mix zelf ook een band die gebruik maakt van deze middeleeuwse instrumenten en een onderlaag van pop/rock. Ik gebruik daarbij niet al te veel dynamics als het niet nodig is, wat doe ik wel;

Gates op slagwerk (kick en tommen) om ze 'noise' vrij en wat strakker te maken (voor zover dat gaat), hierbij zijn 4 gates meestal wel voldoende.

Compressors gebruik ik een stuk of 4 tot 6 van en wel in ieder geval op mijn vocals (2x lead, maar backings blijven clean). Ik wil meestal ook graag een compressor op mijn snare om hem een beetje in te pakken. En dan naar gelang het optreden (neigt het meer naar een rockshow op festival of een akoestische luistershow in theater) wil ik nog wel eens licht compressen op vedels (violen) omdat het slechte element hierin wat kan snerpen en uithalen op hoge tonen en op fluit omdat deze met een headset ook wat moet compenseren voor de noten die dichtbij de micro zitten.

In ieder geval gebruik ik zelf geen compressie op draailier, schalmeien, bouzuki en doedelzak omdat deze goed binnen komen voor hetgeen ik zo voor wil gebruiken. Denk daarbij ook goed hoe je muziek in elkaar zit en of je die dynamiek wel of juist niet nodig hebt en waar een instrument in de mix ligt.

je ziet trouwens ook dat ik probeer rekening te houden met 4 gates en max 6 compressors. Wil het zo zijn dat er meer in het rackje zit dan wil ik dat nog wel eens gebruiken als het nodig is.

Comment

Working...