HELP, speakers parralel zetten te lage ohm?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj-inkognito
    • Jun 2011
    • 416

HELP, speakers parralel zetten te lage ohm?

hallo!

jullie kunnen mij vast helpen,

ik heb een nieuwe audio set gekocht..: phonic impresion 215plus deze hebben een vermogen van 1100watt @ 4ohm mijn versterker een behringer ep2000 kan op 8/4/2 ohm prima presteren.

nu gaat dit met elkaar nog perfect.

MAAAAR. ik wil hier graag een topsetje op aansluiten paralel doorgelust.

is dit mogelijk??
    werd mij verteld dat het dan 2ohm zou zijn en dat de speakers max tot 4 konden?
    hoop dat jullie mij een andwoord kunnen geven

mvg
    Last edited by dj-inkognito; 28-06-11, 22:48.
    "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"
  • laptop
    • Jan 2009
    • 187

De zoekfunctie kan jouw vraag best beantwoorden.
    is namelijk een vraag van 13 uit een dozijn.
    bijvoorbeeld: klik
    Enjoy het lezen.

Comment

• metalteacher
      • Dec 2007
      • 467

ik zou het bij die 4ohm laten, koop er dan een versterker bij met een paar subjes. deze set zou herrie genoeg moeten geven. meer speakers en dan doorlussen lijkt me niet echt een garantie tot een beter resultaat
      Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• NesCio01
        • May 2010
        • 1987

4 Ohm + 4 Ohm = ong. 2 Ohm.

Jij schrijft dat jouw versterker (welk merk ook alweer),
        2 Ohm aankan, derhalve: het kan!

Overigens zou ik van zowel de amp als de speakers
        niet al te veel verwachten, maar ja, ook daar zijn topics
        te over over!

grtz
        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• dj-inkognito
          • Jun 2011
          • 416

Originally posted by metalteacher
          ik zou het bij die 4ohm laten, koop er dan een versterker bij met een paar subjes. deze set zou herrie genoeg moeten geven. meer speakers en dan doorlussen lijkt me niet echt een garantie tot een beter resultaat
          nou hij geeft zeker herrie genoeg.
          maar ik heb hier nog 2 15" topjes van phonic staan en dat toont gewoon een heel stuk profecioneler ( er nog bij op )

subjes heb ik niet nodig in deze set zit meeer dan genoeg laag, in de onderste speaker zit een ingebouwt lowpass filter of zo iets nu wil ik er graag dan die 2 toppen boven op gooien om wat meer klank en hoog etc te krijgen.
          eventueel later een 2e versterker erbij voor de tops uitaraard,maar daar is nu helaas geen budget voor. vandaar dat ik vraag of het MOGELIJK is, en zo ja wat zijn de nadelen etc?

bedankt

Comment

• dj-inkognito
            • Jun 2011
            • 416

Originally posted by NesCio01
            4 Ohm + 4 Ohm = ong. 2 Ohm.

Jij schrijft dat jouw versterker (welk merk ook alweer),
            2 Ohm aankan, derhalve: het kan!

Overigens zou ik van zowel de amp als de speakers
            niet al te veel verwachten, maar ja, ook daar zijn topics
            te over over!

grtz

behringer ep2000.
            die kan idd 2 ohm hebben als je goed leest weet je dat dit niet de vraag is. het gaat erom of 4ohm/8ohm speakers die 2ohm aan kunnen

dat laatste laat ik aan jou mening over,.. niet iedereen heeft het budget van 10jbl kasten deze set komt zeker een fatsoenlijk hard en zuiver geluid uit. kan merken dat je de set zelf nog niet gehoort hebt dan en alleen oordeelt over iets wat je leest. beetje jammer

Comment

• Waveform
              • Dec 2009
              • 321

Je Nederlands is ronduit lachwekkend

Dat terzijde kunnen de meeste amps wel draaien op 2 ohm. Veel amps gaan op hoog vermogen gewoon veel onstabieler zijn en niet meer zo lekker klinken. Je dempingsfactor gaat ook naar beneden wat een minder strakke laagweergave tot gevolg heeft, maar dat gaat in jouw geval niet het grote probleem zijn.

Hang de speakers er gewoon eens aan en test het eens op vol vermogen. Goed gas geven en zien of er ondertussen geen gekke dingen gebeuren en de klank nog een beetje ok blijft. Zo simpel is het eigenlijk.

BTW; je speakers gaan echt niet van weerstand veranderen hoor, dat blijft gewoon helemaal hetzelfde. Daar moet je dus geen schrik voor hebben, de 2 ohm is enkel van toepassing op je amp.

Comment

• Joost van Ens
                • Jan 2001
                • 628

Dit wordt dus tijd voor een lesje natuurkunde. nl de wet van Ohm. Google daar maar eens op, en je zult zien dat je nu wel een redelijk domme vraag stelt. Bij paralel belasten van meerdere weerstanden, blijft het ohmage van elke afzonderlijke werstand nl. gelijk. Het totaal veranderd wel. DIt is wat die versterker moet kunnen leveren. Dus versterker 2 ohm, elke speaker (mits paralel aangesloten) netjes 4 ohm.

Joost.

Comment

• laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

die kan idd 2 ohm hebben als je goed leest weet je dat dit niet de vraag is. het gaat erom of 4ohm/8ohm speakers die 2ohm aan kunnen
                  Als je de zoekfunctie gebruikt had, die laptop je reeds had aangeraden, dan had je geweten deze uitspraak nergens op slaat. Nogal kort de bocht om dan iemand die je wel een correct antwoord geeft even terecht te wijzen...

Edit - er zijn er mij wel plots erg veel voor
                  Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• metalteacher
                    • Dec 2007
                    • 467

en volgens de natuurkundeles is het 1/4 + 1/8 = 3/8 dit omdraaien wordt dan 8/3 = 2,666 ohm. het kan maar je versterker wordt loeiheet denk ik bij deze belasting. wil je uberhaupt je versterker zo vreselijk belasten. bij 4ohm heb je wat meer bedrijfszekerheid. je hebt tenslotte niet budget voor een reserve
                    Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5949

Allemaal hartelijk dank voor het opfrissen van de lessen natuurkunde.
                      Zoekfunctie biedt aanvulling in de vorm van: impedantie, Wet van Ohm.
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...