Werken met een sub

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Ben erg benieuwd naar de uitleg ervan want met dit antwoord weten we nog niet veel.....
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• qvt
      • Oct 2009
      • 721

Originally posted by MusicXtra
      Ben erg benieuwd naar de uitleg ervan want met dit antwoord weten we nog niet veel.....
      Om even een extreem voorbeeld te noemen, de 2 laag/mid drivers in je line array.. Stel dat je er 100 Hz doorheen haalt en ze zitten 50 cm uit elkaar, wat zou de afstraling zijn? En wat zou de afstraling bij 1kHz of bij 10kHz zijn?

En dit bij sub arrays zoals een end-fired of vortex? Setups die vanaf een bepaald punt heel onprettig afstralen.
      There is no substitute for imagination

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by qvt
        En dit bij sub arrays zoals een end-fired of vortex? Setups die vanaf een bepaald punt heel onprettig afstralen.
        Daar heb je een punt...
        Alleen heb je bij een 24dB/oct. wel iets te weinig subs bij je wanneer je 1 octaaf hoger crossed, dan heb je het sub dus al 24 dB harder gezet en zou ik in mijn geval nog steeds niet hoger komen als 140 Hz.
        Leuk theoretisch verhaal dus maar praktisch zal dit geen probleem opleveren.

Comment

• qvt
          • Oct 2009
          • 721

De vortex is er praktisch gezien toch gevoelig voor, maar dat is zowiezo een lastig beestje.

En bij 24 dB/Oct of tegenwoordig ook erg gewoon 48 dB/Oct moet je het inderdaad vrij gek maken om het acoustische punt ver omhoog of omlaag te brengen.
          There is no substitute for imagination

Comment

• RonaldH
            • Aug 2009
            • 274

Originally posted by MusicXtra
            Heel eenvoudig, ik stuur het sub vanuit de mono-output van de mixer aan. Regel het systeem in met het sub op 0dB t.o.v. de toppen en route keyboards, basgitaren en alle andere instrumenten die sub bevatten naar L/R en mono en de overige kanalen slechts naar L/R.
            Ik wil dit binnenkort eens gaan proberen, maar kom je dan in de stemmen niet wat tekort?
            Ik ben bang dat de stemmen iel worden en niet meer "vol" klinken.

Om dit mogelijk te maken wil ik een aux via "postfader" aansturen vanuit de verschillende instrument kanalen die laag nodig hebben.
            Sturing van de subs zal gaan via een DCX2496 die er nu ook al tussen zit, maar waar ik dan het 3e input kanaal wil doorsturen naar de subs (met hoogdoorlaat op 35Hz en laagdoorlaat op circa 136Hz (voor 2x 18"BR)

Zijn er nog problemen (en oplossingen) waar ik mee te maken kan krijgen?

De test zal ik thuis doen, het "eggie" zal plaatsvinden tijdens een musical.
            Er is meer te koop dan je betalen kunt

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Stemmen komen echt zo laag niet en gaan dus ook niet iel klinken.
              Je moet de subs niet via een aux aansturen maar via de mono-out van je mengtafel. Via een aux moet je van ieder kanaal wat naar de subs gaat apart het level instellen wat het lastig maakt. In feite is het bij een standaard bandje slechts de kick, floortom, basgitaar en keyboard wat je naar het sub stuurt.
              Vraag me alleen af waarom je de subs zo hoog crossed, zou eens kijken hoe het klinkt ergens tussen de 70 en 100 Hz.

Comment

• RonaldH
                • Aug 2009
                • 274

Mijn tafel 01V96 heeft voor zover ik weet geen mono-out, maar ik zal er eens induiken of het met de 2.1 configuratie mogelijk is, dat heb ik nog niet geprobeerd.

De stemmen zullen inderdaad niet iel worden als je lager dan 100Hz gaat crossen, de meeste low-cut filters zitten rond de 80Hz.

Ik cross op 136Hz (zou ook 125Hz kunnen zijn, moet ik in de settings van de DCX2496 opzoeken) omdat ik anders de sub als 1 toon ervaar, er zit dan vrijwel geen variatie in.
                Ook omdat mijn subs meer vermogen kunnen verdragen dan mijn toppen zie ik in een hogere cross frequentie wat voordelen.

Ik zie echter geen bezwaar om dit eens te proberen op 80-100Hz.
                Er is meer te koop dan je betalen kunt

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Je toppen kunnen makkelijk vanaf 70 Hz weergeven dus daar hoef je het echt niet voor te laten.

Comment

Working...