Gain structuur

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BJD
    • Oct 2007
    • 771

Originally posted by salsa
    Dan begrijp jij dus niet hoe je de gain structuur moet inregelen...
    Fijn dat jij van een afstand kan zien of ik het wel of niet begrijp

Originally posted by salsa
    Als jij gewoon '0' dB uitsturing aanhoudt op je mixer heb je altijd nog wat reserve snap je? De meeste mixer sturen makkelijk +14 dB uit dus headroom genoeg.
    Dan heb je op je tafel inderdaad reserve, maar in je systeem niet meer.
    Als je de speakerprocessor zo ingegelt (wat jij adviseert) dat een systeem net niet clipt op 0dB aan tafeluitsturing dan heb je niets meer aan die tafel headroom omdat je systeemlimiters al ingrijpen.

Wat mij betreft stuur je een ideale front mix weg op gemiddeld (max) 0dB.
    De pieken van wat je wegstuurt komen een aantal dB boven die 0dB uit, maar dat is niet erg, omdat je systeem en je tafel nog een ±20dB headroom hebben.

Stel nu dat metalteacher het systeem nu zo inregelt zoals jij adviseert: ruis op 0dB zo inregelen dat het systeem net niet clipt. Dan moet je om die headroom terug te krijgen op -20db je tafel uitgaan. Allereerst staat je processor dan hoogstwaarschijnlijk het ingangssignaal flink te versterken en stuur je de bussen en kanalen van je tafel ook te zacht in, wat bij sommige tafels een groter probleem oplevert dan bij anderen.

Comment

• teunos
      • Feb 2008
      • 352

Originally posted by Dikke Foaf
      Kijk ook eens na of de meters op de DCX2496 niet relatief tov de limiters van de outputs zit.
      Ik weet dat het bij de Xilica zo is en ik dacht ook bij de DCX.
      Als je limiter van de outputs dus op 0dBFS hebt staan, zit je meter op 'full scale', terwijl je versterkers al kunnen clippen bij -26dB (amper uitsturing op de meters dus).
      Staat je limiter van de outputs ingesteld?
      Zoja, probeer de limiter van een output eens op -15dBFS of -20dBFS te zetten, dan zou het goed kunnen dat bij hetzelfde ingangsniveau plots de output meters tot tegen het 'maximum' gaan.

Voor de rest zoals gezegd beter de versterkers op 1,44 (of x20) zetten, dan moet je ook al veel harder insturen op de versterker voor die zal clippen.

Verder kan ik als raad voor de limiters geven, stel ze zeker in voor de 'veiligheid', maar zorg dat je in de normale situatie niet 'in de limiter' speelt.
      De limiter veroorzaakt rare bijgeluiden als hij gaat knijpen.

Voor de rest is de discussie van de kwaliteit van de DCX eigenlijk niet aan de orde, dat was niet de vraag van de TS.
      Toch voor al diegene die uitspraken doen zonder daadwerkelijk zelf geluisterd of getest te hebben:
      Ik heb zelf een luistertest gedaan tussen een DCX2496 en een BSS Minidrive FDS334T.
      Ik heb beide hetzelfde ingangssignaal gegeven en op dezelfde settings gezet, L-R24, frequenties, etc. (geen limiters).
      Alle outputs heb ik weer terug binnen gehaald op m'n mengtafel zodat ik makkelijk met de mute groepen een A-B vergelijk kon maken.
      Dit heb ik beluisterd met een Sennheiser HD200.
      Ik heb klankmatig geen enkel verschil kunnen vaststellen tussen beide processors, niet op de afzonderlijke frequentiebanden en ook niet als ik de outputs weer samen mix op de master bus.
      De limiters heb ik niet getest omdat ik zeker weet dat die van de DCX zeer slecht zijn (produceren artifacts in het hoog, soort gekraak).
      Dit heb ik bij Behringer aangekaart, maar meer dan een standaard reply-mailtje is daar nooit van gekomen. Hierover zijn ook op dit forum posts te vinden.
      Daarnaast moet je bij een DCX ook rekening houden dat het aanpassen van 2 instellingen tegelijk van de EQ, het geluid even weg valt omdat hij even moet 'nadenken'.
      Daarmee bedoel ik, als je van een EQ punt maar 1 parameter tegelijk verschuift (bijv de frequentie verhogen OF de gain verhogen) dat hij dit naadloos uitvoert zonder dat de output wegvalt.
      Als je echter een EQ punt versleept (in de remote control software) in zowel frequentie als gain, dan valt de output weg voor 1 seconde.
      Ook dit heb ik bij Behringer aangekaart met de vraag of ze hun software wilden aanpassen dat als je van een EQ punt de freq en gain tegelijk verschuift, dat de software dan op de achtergrond eerst de freq verandert en daarna pas de gain. Met deze domme workaround kunnen ze vermijden dat het geluid wegvalt.
      Ook hier is nooit meer van gekomen dan het standaard reply-mailtje.
      Ook de flatcable moet je voor opletten. Het is mogelijk dat de kabel niet volledig in de 'vorken' van de pinnen valt waardoor je slecht contact kan krijgen.
      Het is duidelijk dat er wel kwaliteitsverschil is, maar in de klank heb ik het niet kunnen ontdekken.

Jij hebt echt een oudere versie van de dcx, de oudere versie die inderdaad wegvalt en waarvan de voeding ook nog wel eens kapot wil gaan! Ik heb zelf 1 dcx nieuw gekocht en 1 2dehands met een nieuwe voeding. De oudere valt inderdaad weg bij aanpassingen, de nieuwe echter niet meer. (over nieuw spreek ik = een half jaar geleden bij een winkel aangeschaft.) Of dit door de firmware komt die het beestje aanstuurt weet ik niet maar het zou kunnen, mijn niewe heeft namelijk v1.17 en de oude v1.16.

Of je een oude of een nieuwe hebt kun je zien aan de manier waarop de euro-stekker aansluiting op de achterkant is gemonteerd. Wijst de aardepen naar boven, dan heb je een nieuwe (met goede voeding), wijst hij naar beneden dan heb je een oudere.

Maar +1 voor de flatcable! als je een krakend geluid hebt is het 9 van de 10 keer de flatycable die niet goed vast zit.

En inderdaad, tenzij je een xta of driverack 480 aanschaft zul je nauwelijks verschil horen!

Nou waar was die link naar speakerplans.com ook al weer waarin precies alle specificaties van alle belangrijke componenten in verschillende processoren werden vergeleken en de behringer ZEER goed uit de bus kwam??
      ''diamonds are forever''

Comment

• Dikke Foaf
        • May 2003
        • 618

Originally posted by teunos
        Jij hebt echt een oudere versie van de dcx, de oudere versie die inderdaad wegvalt en waarvan de voeding ook nog wel eens kapot wil gaan!
        Het klopt dat dit nog een 'oude' is, het eerste ontwerp.
        Ik wist niet dat dit met het tweede ontwerp opgelost was. Hadden ze dan toch begrepen dat het nogal moeilijk is om te horen wat je doet als je EQ aanpassingen doet en het geluid steeds weg valt
        Als dit probleem van de baan is, zijn er eigenlijk maar 2 serieuze items waar je rekening mee moet houden en dat is de betrouwbaarheid van die flatcable en de limiters die bijgeluiden maken (of is dit ook opgelost in het 2de ontwerp? google op "dcx crackling when limiting").
        Het is duidelijk dat dit een budget toestel is, maar klank-gewijs heeft een Minidrive het moeilijk om hem te overtreffen (niet wat kwaliteit of restwaarde betreft natuurlijk).
        Wat mij betreft lijkt me dus dat er een vrij grote afzetmarkt kan zijn voor de DCX, zeker als ze het wegvallen van het geluid, de limiters en de flatcable zouden aangepakt hebben in hun 2de ontwerp (iemand die dit weet). Voor mij kan de DCX het hele gat tussen een analoge xover en een BSS Minidrive opvullen.
        Last edited by Dikke Foaf; 23-06-11, 22:40.

Comment

• BJD
          • Oct 2007
          • 771

Lostrillende flatcables zijn vaak met wat hotglue zelf te fixeren

Comment

• Timo Beckman
            • Jul 2006
            • 1298

Originally posted by Dikke Foaf
            Wat mij betreft lijkt me dus dat er een vrij grote afzetmarkt kan zijn voor de DCX, zeker als ze het wegvallen van het geluid, de limiters en de flatcable zouden aangepakt hebben in hun 2de ontwerp (iemand die dit weet). Voor mij kan de DCX het hele gat tussen een analoge xover en een BSS Minidrive opvullen.
            Een andere merk naam kan ook helpen

Comment

• Leks
              • Oct 2007
              • 330

@ Salsa

Ik dacht dat je zo idd processoren kon inregelen, maar dan wel een verbruiker aan je versterkers moet hangen ( test module/load)

Zou ik beslist niet doen, kans op schade is zeer rieel!! En je oortjes ook!

Daarom dus ook een dummyload ipv een speaker om het volume probleem niet te hebben. En anders met dopjes in op een locatie waar je wel "herrie" kan/mag maken.

Of bedoel je die kans op schade anders dan volume?

Thanks voor correcting btw

@MusicXtra

Jij/U hebt vast wel genoeg ervaring om me dan ook gelijk te kunnen vertellen of dit een groot verschil is tussen "unloaded & Loaded clipping".
              Te groot om limiters af te regelen zonder load? of hebben we het over een zeer klein verschil in clip-moment?
              Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• dexter
                • Jul 2005
                • 433

Ik kan je in elk geval vertellen dat de belasting ook echt daadwerkelijk grote invloed heeft op de limiters.

Heb dit zelf meerdere malen meegemaakt dat je op bijv 4 ohm de versterker eerder begint te clippen dan op 8 ohm.
                Ook spelen de attack en release verhoudingen en de ratio van de limiter mee tov het clippunt van de versterker.

Comment

• metalteacher
                  • Dec 2007
                  • 467

Ik probeerde vandaag een MA2400 op 1.4volt te zetten, maar dat ging dus niet, kan alleen kiezen uit 0,775 en -26dB

iemand bekent hiermee. dit is de eerste crown die ik zo tegenkom. welke stand gebruik ik nu?
                  Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• Dikke Foaf
                    • May 2003
                    • 618

Originally posted by BJD
                    Lostrillende flatcables zijn vaak met wat hotglue zelf te fixeren
                    Hier wil ik even de nadruk leggen op het feit dat het niet de connector is die los komt, maar dat de flatcable zelf slecht in z'n contacten is geknepen.

Het gaat over de vork-contacten, waartussen de soepele kern van de kabel gedrukt moet worden.
                    Als je niet hard genoeg drukt, of je gebruikt een te dikke kabel dan kan dit slecht contact geven.
                    Dit is exact waar de DEQ en DCX last van hebben. Slechte krimp-kwaliteit.
                    Dat kan je helaas niet oplossen met hot glue of hotmelt...
                    Connector eraf halen en rechtstreeks op de PCB solderen geeft de meeste zekerheid, zoals ik bij mijn DEQ ook heb gedaan.

Comment

• Dikke Foaf
                      • May 2003
                      • 618

Originally posted by metalteacher
                      Ik probeerde vandaag een MA2400 op 1.4volt te zetten, maar dat ging dus niet, kan alleen kiezen uit 0,775 en -26dB

iemand bekent hiermee. dit is de eerste crown die ik zo tegenkom. welke stand gebruik ik nu?
                      De 0,775V stand is de beste optie dan.
                      -26dB is maar 0,038V en lijkt me dus meer op micro-signaal-niveau dan line-signaal-niveau.
                      Op de -26dB stand heb je dus bijna geen signaal nodig om je versterkers te laten clippen. Daarom is de 0,775V stand je beste keuze.
                      Je kan dan op je processor eventueel de dB's aan input of output gain wat corrigeren, want als je op 0,775V je mengtafel exact op 0dB uitstuurt zit je al aan je clip niveau van je versterkers en dat is niet wat de meesten gewoon zijn...

Comment

• metalteacher
                        • Dec 2007
                        • 467

ben ik nu gek. -26dB is toch 3,46volt?

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by Leks

@MusicXtra

Jij/U hebt vast wel genoeg ervaring om me dan ook gelijk te kunnen vertellen of dit een groot verschil is tussen "unloaded & Loaded clipping".
                          Te groot om limiters af te regelen zonder load? of hebben we het over een zeer klein verschil in clip-moment?
                          Het verschil tussen loaded en unloaded clipping is sterk afhankelijk van de versterker en welke belasting eraan hangt. Daar kan ik dus niet zomaar een antwoord op geven.
                          Overigens is mijn ervaring met de limiters in de meeste processoren dat deze bij lange na niet feilloos werken en de meeste zelfs vrolijk doorgaan met het signaal vergroten als de limiter zou werken.
                          Daarbij is een limiter ook geen garantie op heel blijven van je spullen, speel je de hele avond met de limiters werkend dan is de kans groot dat er hier en daar een driver tussenuit piept omdat het continu vermogen simpelweg te hoog is door de compressie die de limiters in de meeste processors op het signaal zetten.
                          De enige limiter die echt brokken voorkomt is een RMS limiter maar die ben ik slechts op de duurdere (Apex) processoren tegen gekomen.
                          Zie een limiter als de toerenbegrenzer op een auto, 't is je redding als je een keer niet oplet maar op het moment dat je steeds tot de begrenzer gaat neemt de levensduur van de motor dramatisch af.
                          Wanneer je een limiter zo belangrijk vindt is het misschien beter om kleinere klussen aan te nemen of meer spullen neer te zetten, overcapaciteit is nog altijd de beste beveiliging.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• metalteacher
                            • Dec 2007
                            • 467

vanavond even een versterker op -26dB gezet, dit werkt aardig denk ik, maar bij vol insturen van het mengpaneel schiet de dcx aan de ingang in de clip. kan ik daar iets aan doen, of is dat niet erg? ik begrijp dat ik beter geen limiter kan gebruiken van de dcx. ivm digitale storing. maar moet ik dan de compressor gebruiken die op de uitgangen zit, en met welke instelling ongeveer?

ik heb overigens ook nog een pip clp op de crowns zitten, is limiting van de proffessor dan nog wel nodig?

ai wat een vragen weer... ik hoop dat iemand daar een antwoord op weet

Comment

• Timo Beckman
                              • Jul 2006
                              • 1298

http://www.crownaudio.com/pdf/legacy/130252.pdf (zoek op input sensitivity pag 22)

Dat 26 db verhaal slaat op de versterkings factor voor deze versterker .
                              Het houdt in dat er op 1 volt input 26volt uit komt .
                              Het hele verhaal betekent dan dat je moet weten wat het maximale voltage is wat je speakers kunnen hebben . Daarna zul je dus je limitters moeten instellen op het voltage wat vermenigvuldigt met 26 volt dus het maximale voltage naar je speakers gaat geven .

Let wel op er zit een verschil tussen dBu en dBv en bij berekening van het hele verhaal krijg je te maken met logaritmes .
                              Stuur mij anders even een mail dan stuur ik je 2 files om het eea te berekenen . Je zult wel bij de leverancier van je speakers de max voltages die veilig zijn voor je speakers op moeten vragen of zij kunnen het eea voor je uit rekenen

Comment

• Timo Beckman
                                • Jul 2006
                                • 1298

ben ik nu gek. -26dB is toch 3,46volt?
                                -26dB gaat pas wat zeggen als er nog iet aan toegevoegd wordt
                                dus -26dBv dBu dBm dBw (dBspl hoewel deze in dit geval niet opgaat).
                                Last edited by Timo Beckman; 29-06-11, 22:52.

Comment

Working...