B36 Earthquake

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Overdrive
    • Feb 2002
    • 717

B36 Earthquake

Ik was van plan om een b36 Earthquake te bouwen.(ik heb het ontwerp)
    Op pbaudio.nl las ik over dit Carwin-vega hoorn ontwerp, maar mijn
    vraag is:
    -Is die rcf l18p300 speaker wel zo geschikt voor dat ontwerp, hij heeft maar een rendement van 97dB/m.
    Bovendien is fs/qts ongeveer 94.
    Dit moet toch meer dan 120 zijn als een speaker geschikt wil zijn voor een hoorn? Of maakt dat niet uit omdat hij on een gesloten kamer zit?
    Ik zat zelf te denken aan een eminence speaker. Bv sigma pro of omega pro. De sigma pro heeft een SPL van 100dB/m.
    Ik dacht dus, als je een hoornontwerp maakt wil je toch een hoogrendements box maken? (ook om de reden dat hij ver draagt maar dat ter zake)
    Dus als je die 3 tot 4 dB winst wil hebben waar die hoorn voor zorgt moet je er toch ook een speaker inzetten die zelf ook een hoog rendement heeft?
    Alleen de rcf heeft een x-max van 12mm en de sigma pro maar 6mm
    Welke is dan beter als je ook een beetje denkt aan de kosten? (eminence: 230 euro, rcf: 300 euro)

Groeten Overdrive

• Daan Hoffmans
    • Aug 2000
    • 1225

Wij stoppen er Beyma 18"G-550 in. Gaat ook wel lekker.........

Ik heb ook een site........
    M'n baas heeft EAW olé olé!
    <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• Contour
      • Feb 2001
      • 1018

Hallo Overdrive,

Kijk eens op www.speakerplans.com over de prestatie van die RCF L18P300. Deze speaker is op alle vlakken superieur over die Eminence speakers.

De parameters van de RCF zijn wellicht niet zodanig dat je een echt strak hogere basbereik krijgt, echter in de lage bas drukt deze speaker als geen ander (PD uitgezonderd)

Voor een 18" hoornontwerp komt de RCF dan ook zeker in aanmerking.

MVG Contour

Comment

• Contour
        • Feb 2001
        • 1018

Bovendien als Martijn zegt dat de RCF L18P300 geschikt is, dan weet hij natuurlijk wel waarover hij spreekt.

MVG Contour

Comment

• Overdrive
          • Feb 2002
          • 717

Hallo Michel,
          Welke speaker van Eminence hebben jullie getest dan? En in wel type hoorn, ook in het Cerwin-Vega earthquake ontwerp?

Gegroet Overdrive

Comment

• Overdrive
            • Feb 2002
            • 717

Ja ik ken die hele martijn niet, maar kwam er net achter dat hij hier ook op het forum zit en hobbies zijn: speakers bouwen, dus dat zit vast wel goed!
            Maar is deze kast dus een aanrader als ik hem in combinatie met 2 topjes wil gebruiken voor showtjes tot 200 man ofso?
            Of zijn ze alleen geschikt ver bereik?

Overdrive zegt: Mazzelos!

Comment

• Martijn de Jong
              • Feb 2001
              • 42

Hoi,

Een hoog rendement zegt niets over de maximale druk in het laag. Immers het rendement is een gemiddelde waarde genomen over een bandbreedte. Een grote geluidsdruk in het laag wordt bereikt met veel vermogen en verplaatsing van veel lucht. Een groot vermogen bereikt men met grote lange spoelen, dat weegt meer en resulteert in een lager rendement in het hogere basbereik. Een grote luchtverplaatsing bereikt men met een grote slag, groot membraanoppervlak en een hoge stralingsweerstand (hoornkast). Gekozen heb ik voor een luidspreker die meer sublaag uit kast weet te toveren dan een stugger opgehangen luidspreker met een ratio&gt;120. Hardere klappen bereikt men met luidsprekers met een kleine bewegende massa en hogere Fs. De geluidsdrukwinst van 3..4dB is vrijwel onafhankelijk van het chassis.

Twee baskasten gebiamped met twee topjes (X-over 100-200Hz) klinkt heel netjes in kleine zalen en is voldoende voor 200 man. De kasten zijn min of meer short-throw. Vroeger behoorde de Earthquake tot de standaarduitrusting in clubs. In grote systemen klinkt een stackje L18P300 sloom, zuiver en zwaar...

Groeten Martijn

Comment

Working...