mooi sub geluid met een stack

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • highendsyl
    • Feb 2007
    • 81

    mooi sub geluid met een stack

    Heren,

    normaal doe ik: 2x Rx118 sub per kant en 2x Rx118 sub in het midden onder het podium. De stacks aan de zijkant iets delayen. Resultaat: hele mooie subspreiding. (daarboven de topjes stacken of vliegen, maar dat is voor de vraag niet relevant)

    Bij een komend optreden heb ik niet de mogelijkheid 2 subs in het midden te plaatsen (podium is net te laag). Wanneer ik nu een stack van 3 per kant maak, komt dat de spreiding niet ten goede.

    Weten jullie een praktische oplossing onder de voorwaarde dat de subs gestacked moeten worden (breedte beperking in de tent)? (de sub-array manual van EV geeft mij geen duidelijke oplossing)

    Bedankt.

    Sylvester
    Het beste uit je equipment halen.......altijd en overal
  • axys
    • Aug 2006
    • 107

    #2
    Wat je zou kunnen doen is er kant 3 subs rechtop zetten en dan een stukje uit elkaar. Dan van binnen naar buiten delayen en dan heb je ook een redelijk mooi gespreide sub.

    Aankomend weekend gaan we dit ook doen met onze EV Phoenix set, omdat we ook niet wegkomen met drie stacks van 2 subs.

    Ik hoop wel dat het goed gaat werken. Is voor ons ook de eerste keer.
    JP/PA Geluid & Licht

    Comment

    • moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

      #3
      Originally posted by highendsyl
      Heren,

      ...
      Bij een komend optreden heb ik niet de mogelijkheid 2 subs in het midden te plaatsen (podium is net te laag). Wanneer ik nu een stack van 3 per kant maak, komt dat de spreiding niet ten goede.
      ...

      Bedankt.

      Sylvester
      Hoi, meest simpele oplossing lijkt mij hetzelfde te doen als anders, maar je subs voor het podium te leggen ipv er onder, delay inregelen, gas erop.

      Of denk ik nu veeeels te simpel?
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Originally posted by axys
        Wat je zou kunnen doen is er kant 3 subs rechtop zetten en dan een stukje uit elkaar. Dan van binnen naar buiten delayen en dan heb je ook een redelijk mooi gespreide sub.
        Dan is de kans groot dat je midden voor het podium geen sub meer over hebt doordat de drie subs elkaar naar het midden toe uitdoven.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • highendsyl
          • Feb 2007
          • 81

          #5
          Sub voor het podium is geen optie, want had ik zelf ook bedacht. Echter: podium: 40 cm hoog, sub 46 cm hoog. Plus dat geeft zo'n raar effect voor de mensen welke voor het podium staan en de artiesten willen bejubelen.

          Die subs draaien in een arch links en rechts heb ik gesimuleerd in LAPSII. Brengt niet veel soelaas.

          Is er niet iets simpels te verzinnen, of is er geen oplossing?
          Het beste uit je equipment halen.......altijd en overal

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Op zich is de oplossing van 3 subs per kant rechtop met een tussenafstand wel een oplossing. Hou er 50 cm ruimte tussen, geef de middelste 1 ms en de binnenste 2 ms delay en kijk of je tevreden bent. Door te spelen met de tussenafstanden en de delay kun je de spreiding beïnvloeden.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • highendsyl
              • Feb 2007
              • 81

              #7
              Bedankt voor je snelle reactie. Die opstelling met die subs ken ik, helaas op deze klus een breedte beperking. ik heb max 1 meter.

              RX sub plat: 90 cm breed en 46 cm hoog
              RX sub on end: 46 breed en 90 cm hoog

              ik kan dus geen array maken links en recht met drie subs:
              46cm + 50cm tussen + 46 cm + 50cm tussen + 46 cm = 2,38 breed.

              Ik wilde dus 3x sub plat stapelen en eventueel met delay of fase-draaiing de spreiding mooier maken. Maar met het simuleren en de mij bekende theorie kom ik niet verder. Derhalve wellicht via jullie een werkende oplossing in de praktijk.
              Het beste uit je equipment halen.......altijd en overal

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Met drie subs op elkaar kun je weinig doen behalve er één omdraaien, delayen en in fase draaien om een cardoïde effect te krijgen. Je hebt met deze opstelling verder geen controle op de spreiding.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • Timo Beckman
                  • Jul 2006
                  • 1298

                  #9
                  Als je je subs links/rechts stacked zul je altijd punten hebben waar het uit dooft door fase verschillen wat je ook probeert .
                  In het midden zul je een bult krijgen (ook door fase) en tussen het midden en links/rechts weer uitdoving .
                  Als je links/rechts een arc maakt krijg je daar ook mee te maken .
                  Gewoon accepteren en op naar de volgende klus waar je weer gewoon kunt draaien zoals je gewent bent .
                  Last edited by Timo Beckman; 11-06-11, 16:02.

                  Comment

                  • highendsyl
                    • Feb 2007
                    • 81

                    #10
                    Het is inderdaad jammer, maar we maken er het beste van met deze natuurkundige beperkingen. Bedankt voor jullie input.
                    Het beste uit je equipment halen.......altijd en overal

                    Comment

                    • Tofke78
                      • Jan 2005
                      • 504

                      #11
                      Verdikke ik lees hierboven dat wanneer je subs naast elkaar legt dat de ene de andere opheft?! Dat begrijp ik eigenlijk niet zo goed. Binnenkort heb ik ook een openluchtjob waarbij ik de volgende setting qua sub wil doen:

                      per kant 2 15" basreflexkasten op elkaar en daar langs een 18" hoorngeladen kast welke ik 7ms moet delayen om gelijk te staan met de 15 " basreflexen. Zou het kunnen dat hierbij de ene kast de andere opheft?

                      Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

                      Comment

                      • MarkRombouts
                        • Jan 2005
                        • 1391

                        #12
                        het lijkt me sterk dat je de hoorngeladen kast moet delayen om gelijk te komen met de bassreflexen. Dit zal wel andersom zijn.

                        Comment

                        • Waveform
                          • Dec 2009
                          • 321

                          #13
                          Opheffen zal het niet doen, maar goed klinken is iets anders. Je gaat die in hetzelfde crossover-gebied laten spelen?

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Originally posted by Tofke78
                            Zou het kunnen dat hierbij de ene kast de andere opheft?
                            Het delayen doe je juist om die uitdovingen weg te werken, je zet de verschillende speakers met elkaar 'op tijd'. Probleem is alleen met een mix van hoorngeladen en front geladen in hetzelfde frequentie gebied dat het fase gedrag verschillend is, zou dus zomaar kunnen dat de hoornsub bij 40 Hz 90° fasedraaiing geeft en de BR sub -90°, resultaat is dat er geen 40 Hz meer weergegeven wordt.
                            In de praktijk valt het overigens nog wel mee, ik heb het zelf ook wel eens met succes gedaan.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • axys
                              • Aug 2006
                              • 107

                              #15
                              Originally posted by MusicXtra
                              Op zich is de oplossing van 3 subs per kant rechtop met een tussenafstand wel een oplossing. Hou er 50 cm ruimte tussen, geef de middelste 1 ms en de binnenste 2 ms delay en kijk of je tevreden bent. Door te spelen met de tussenafstanden en de delay kun je de spreiding beïnvloeden.
                              Ik dacht al: 'ben ik gek aan het worden!'
                              Vanavond hebben we op deze manier gedraaid en we hadden overal mooie sub. Als de ruimte het toestaat, ben ik van plan vaker zo te draaien.
                              JP/PA Geluid & Licht

                              Comment

                              Working...