Floortom vel resoneert over FOH

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Paul van Dort
    • Jun 2004
    • 105

Floortom vel resoneert over FOH

Afgelopen zaterdag had ik het probleem dat bij de soundcheck het drumvel van de floortom ging resoneren over de FOH nadat de tom was aangeslagen. (De FT zat niet in de monitor mix, enkel kick). Het gevolg was een aanzwellend gezoem. Ik kon het oplossen met een gate, maar ik miste daardoor de mooie lange volle tomklank in de totaal mix. Onze drummer speelt hard, dus aan een stille aanslag en hierdoor een te grote versterkingsfactor kan het niet te wijten zijn. Bij de overheads was al het laag eruit gehaald, dus die zaten er ook voor niets tussen.
    Ik vroeg met af of hier geen beter oplossing mogelijk is dan een gate. Eventueel faseomdraaing (daar dacht ik pas na de show aan...) of een betere tom afstelling?
    Overschakelen op een elektronisch drumstel is hier geen goed antwoord ;-)
    Groetjes
    Paul
  • RemcoPeters
    • Sep 2009
    • 28

Probeer eens Moongel op de toms.. Vangt erg veel resonantie op en kost maar een tientje.

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Een stukje gewaaierde gaffa kost nog minder ...
      Béétje demping kan wonderen doen... maar overdrijf het niet, dan gaat de drumsound naar de kl*te...

Trucje voor super strakke drums (denk metal etc): plaats een trigger (DDRUM oid) op alle ketels en gebruik die kanalen als key-input voor de gates op je mics... dan gaan ze alleen open als er op het vel gemept wordt en niet door overspraak ...
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• metalteacher
        • Dec 2007
        • 467

In volgorde:
        Zorgen voor een drumkleed
        Stemmen drumstel voor optreden, bij temperatuurswisselingen kan hij behoorlijk ontstemd raken
        Afplakken met gaffa tape is een goed alternatief
        Trigger voor de basdrum (wel minimaal de DDrum pro)
        Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Een gate in combinatie met een notch filter werkt meestal prima.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

Heb eens bij toms 604's op hun kant aan de rand "over" de vellen laten kijken in plaats van standaard op het vel gericht in verband met sterk resoneren van de vellen. Heb er geen foto van maar hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.

Werkte prima.

Comment

• Ronald B
              • Jul 2010
              • 24

Als de drummer een beetje kan stemmen moet hij het er best uit kunnen halen. En onthoud alles wat is de basis al goed is hoef je later niet met allerlei apparaten er weer uit te halen.

Het hoeft ook niet perse het top vel te zijn een onder vel kan ook rare na klanken veroorzaken.

Dus laat de drummer goed stemmen dan zijn jou problemen de wereld uit.
              Domme vragen bestaan niet !!! Alleen domme antwoorden.

Comment

• twanhubers
                • Jul 2008
                • 22

tom demping

ik heb wel eens gezien dat er een servetje met een stukje gaffa op de rand van de tom gemaakt is.
                het servetje moet dan op het vel liggen zodat het nog kan bewegen.

Originally posted by berolios
                Een stukje gewaaierde gaffa kost nog minder ...
                Béétje demping kan wonderen doen... maar overdrijf het niet, dan gaat de drumsound naar de kl*te...

Trucje voor super strakke drums (denk metal etc): plaats een trigger (DDRUM oid) op alle ketels en gebruik die kanalen als key-input voor de gates op je mics... dan gaan ze alleen open als er op het vel gemept wordt en niet door overspraak ...
                ik vind dat je met tigger je drum sound na de klote maakt.
                ...

Comment

• Timo Beckman
                  • Jul 2006
                  • 1298

Of een laag af filter over dat kanaal zetten en mischien laag mid een beetje temperen . Eq zit niet voor niets op je tafel .
                  Let wel iets wat K*T klinkt zal nooit goed worden . Een drummer zal ook moeten (kunnen) stemmen net als een gitarist (hoewel sommige daar ook niet veel van bakken maar dat ter zijde) .

Comment

• sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

Originally posted by twanhubers
                    ik heb wel eens gezien dat er een servetje met een stukje gaffa op de rand van de tom gemaakt is.
                    het servetje moet dan op het vel liggen zodat het nog kan bewegen.

ik vind dat je met tigger je drum sound na de klote maakt.
                    Berolios heeft het over het aansturen van een gate dmv een trigger, niet over het aansturen van samples. Of je samples mooi of niet mooi vindt is een totaal andere discussie en hier niet relevant.
                    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• twanhubers
                      • Jul 2008
                      • 22

sorry hij schreef dat een elektrisch drumstel geen optie was en dacht dat hij daar ook triggers mee zou bedoelen
                      ...

Comment

• vasco
                        • Oct 2003
                        • 2567

Originally posted by Ronald B
                        Als de drummer een beetje kan stemmen moet hij het er best uit kunnen halen.
                        Eens, poep in is poep uit. Als een drummer mij aankijkt alsof hij water ziet branden ga ik het wel op mijn manier oplossen. Waarheid als een koe, niet elke "muzikant" kan zijn/haar instrument (goed) stemmen.

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Ondanks een goed gestemd drumstel kan het altijd dat een floortom rond staat te zingen, wel of niet goed gestemd heeft daar echt niet zoveel mee te maken maar meer de mate van demping.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• daviddewaard
                            • Mar 2008
                            • 627

Zoals Vasco eerder ook al zei:
                            Microfoonplaatsing kan wonderen doen.
                            begin altijd bij de basis: eerst een goed gestemd drumstel, dan de mic's erop en luisteren, klinkt het bagger probeer een andere mic plaatsing.
                            die die ik altijd voordat ik aan EQ's en gate;s ga lopen trekken.
                            met goede mic plaatsing op een goed instrument heb je geen tot weinig EQ nodig.
                            A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• frederic
                              • Jan 2006
                              • 3511

Originally posted by daviddewaard
                              Zoals Vasco eerder ook al zei:
                              Microfoonplaatsing kan wonderen doen.
                              begin altijd bij de basis: eerst een goed gestemd drumstel, dan de mic's erop en luisteren, klinkt het bagger probeer een andere mic plaatsing.
                              die die ik altijd voordat ik aan EQ's en gate;s ga lopen trekken.
                              met goede mic plaatsing op een goed instrument heb je geen tot weinig EQ nodig.
                              Tja met een clip-on microfoon is het ofwel er op of er af.

Gewoon met een gate, zoals eerder gezegd.

Comment

Working...