Ik zat vandaag weer eens te neuzen op dit prachtige forum, en heb naar aanleiding van diverse onderwerpen ook weer wat sites van fabrikanten opgezocht. Onder andere kwam ik op de site van Turbosound en zag daar een paar TFA-600B subs. Een hoorn kast met een hoog rendement en een behoorlijke laagweergave. Nou werk ik vaak in kleine zalen tot 150 man en had om die reden voor de LAN L300 gekozen. Ik heb er daar nu vier van en dat gaat best aardig, maar ik merk dat ik in het laag toch veel druk mis. Is het iets om over te schakelen op een hoornsysteem, of is de zaal met het gebrek aan diepte daar toch de beperking in?
Basreflex of toch hoornkasten?
Collapse
X
-
Labels: None
-
Mijn ervaring met onze Turbo is dat in kleine ruimte we eigenlijk vrij veel moeten zetten van onze sub TSW218, in grote ruimte is het net andersom.
ik zou voor die kleinere ruimte eerder voor andere gaan als jij aanhaalt.
waarom de milan sub niet eens testen, heb daar goede ervaringen mee. -
Voor kleine ruimten is een basreflex ideaal.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Een Bandpass Kast zoals een LAN 300 of een NEXO LS1200 heeft over het algemeen in zijn werkgebied een hogere SPL dan een doorsnee Bass reflex kast.
Meer LAN 300 zou dus een oplossing kunnen zijn, geloof dat dit al vaker geschreven is naar jouw....
Dave[FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]Comment
-
Gezien de grootte van je groepen (en de daarbij behorende zaal) zou ik kiezen voor basreflex kast(en).
Grootste voordeel is dat basreflex juist voor je nearfield (dus de dansvloer in dit geval) een lekkere warme volle sound heeft, zelfs wanneer het niet zo heel erg hard gaat.Comment
-
@ metal teacher: Zoals ik al eerder aangaf processor goed instellen.
En de druk die jij mist zit niet in het sub laag maar juist rond de 80Hz
en hoger.
En test ook eens met het time alignen van je toppen ten opzichte van
je subs. Twordt er nooit minder van.Comment
-
Inderdaad als je subs en toppen uit elkaar zijn (staan / hangen), dan kan het goed zijn dat je rendement mist omdat het niet mooi optelt bij het crossoverpunt... Kun je soms ook demonstreren door de crossover frequentie naar boven te schuiven.
Hoornkasten lopen vaak niet zo diep door, en hebben de eerder aangehaalde nadelen daar nog eens bij.Comment
-
De 'voelbare' druk zit rond de 50 Hz, de warmte zo rond de 90 Hz, onder de 40 Hz zit er weinig informatie in muziek, hooguit dat het er iets 'dikker' door gaat klinken en de kickdrum een 'stadiongevoel' geeft.
Zie trouwens dat dit alweer mijn 4000ste bericht is.
Zijn jullie mijn gezever zo onderhand niet een keer zat?De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
@Dave: Meer LAN L300??? De L300 is een Front loaded kast enkel 18" 1250W@4 ohm. Voor 150 personen meer L300 subs?? Denk het niet. Als MT maar zalen heeft met 150 personen en de zalen zo compact zijn, dan komt de L300 zeker niet tot zijn recht. Zoals eerder geschreven op het forum zou hij dan andere subs moeten hebben b.v. De LAN L15 enkel 15" of een ander merk of waar hij eerder mee zat versterker of een controller plaatsen.
Maar door heavy metal muziek waar MT hoofdzakelijk in zit is een andere sub wellicht ook welkom. Voor de pop/rock scene doen wij zalen tot 500 personen gewoon met 2 x L15 en 2x 10" topje. Voldoende vermogen en meer dan genoeg laag, zelfs het laag moeten terug draaien. De L300 bij MT komt niet eens tot zijn recht. Begint ongeveer pas te rollen bij 15/20 meter. Waarom hij dan afgelopen jaar extra L300 heeft aangeschaft, als hij toch meer kleine opdrachten heeft..had hij beter een andere type kunnen nemen of een ander merk, welke hij meer kan weg zetten. Voor buitenpodia, grote zalen en festivals o.i. is de L300 een monsterlijk rete strakke sub.
Ik zal zeggen. Lekker gaan testen bij je op locatie met meerdere subs..en dan tot een conclusie komen.Comment
-
Hoi Sander,
op de PA-markt hebben we het ook nog even over subs gehad. Je zegt dat je voornamelijk druk in het laag mist, ik vind dat vreemd aangezien je met de spullen die je hebt toch wel in staat zou moeten zijn om een goed geluid neer te zetten.
Ik ben even vergeten of je nu wel of niet een processor gebruikt?
Weet je eigenlijk wel zeker dat het alleen aan de spullen ligt en niet aan je mix? Bij metal komt het echte laag voornamelijk van de basgitaar en eigenlijk maar voor een klein gedeelte van de kickdrum. Heb je al eens geprobeerd je subs via een aux aan te sturen en alleen de basgitaar en de kick (en eventueel van toepassing zijnde keys) naar de subs te sturen? Misschien dat je op die manier wat meer ruimte kan maken voor de instrumenten die je ook daadwerkelijk uit je subs wilt horen!
Hoe presteert het setje als je een cd draait? Pak eens wat metal nummers waar ook echt wat laag in zit (Nightwish - Sleeping Sun (ff wachten op de basgitaar, zou redelijk wat druk moeten geven) / Sabaton - 40:1 / Korpiklaani - Juodaan Viinnaa / om maar even wat te noemen)... Hoe klinkt dat?
Pak ook eens wat 'bekende' andere testnummers: (Toto - I will remember / Toto - Africa / enz.) Hoe klinkt dat?
Groeten HugoRenkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!
"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" VarroComment
-
Hoi Sander,
op de PA-markt hebben we het ook nog even over subs gehad. Je zegt dat je voornamelijk druk in het laag mist, ik vind dat vreemd aangezien je met de spullen die je hebt toch wel in staat zou moeten zijn om een goed geluid neer te zetten.
Ik ben even vergeten of je nu wel of niet een processor gebruikt?
Weet je eigenlijk wel zeker dat het alleen aan de spullen ligt en niet aan je mix? Bij metal komt het echte laag voornamelijk van de basgitaar en eigenlijk maar voor een klein gedeelte van de kickdrum. Heb je al eens geprobeerd je subs via een aux aan te sturen en alleen de basgitaar en de kick (en eventueel van toepassing zijnde keys) naar de subs te sturen? Misschien dat je op die manier wat meer ruimte kan maken voor de instrumenten die je ook daadwerkelijk uit je subs wilt horen!
Hoe presteert het setje als je een cd draait? Pak eens wat metal nummers waar ook echt wat laag in zit (Nightwish - Sleeping Sun (ff wachten op de basgitaar, zou redelijk wat druk moeten geven) / Sabaton - 40:1 / Korpiklaani - Juodaan Viinnaa / om maar even wat te noemen)... Hoe klinkt dat?
Pak ook eens wat 'bekende' andere testnummers: (Toto - I will remember / Toto - Africa / enz.) Hoe klinkt dat?
Groeten Hugo
Met bands als sacrificium, deutronomium, illuminandia, veritas infinita, burial earth en rammas atas...( even van de site geplukt)
was zeer onder de indruk van het diepe strakke laag..was trouwens voor de eerste keer dat ik naar een metal festival was...haha...best erg heavy en niet goed voor de oortjes....127dB in een niet al te grote zaal...poehh..sta ik even bij de mixer te kijken..komt er iemand aan lopen kan het niet harder het klinkt zo huiskamer achtig....hahah..hoezo doof ??????Comment
-
ik heb de behringer dcx 2496 processor geloof ik. zondag geexperimenteerd met de basdrum om er iets meer druk in te leggen en een beetje 90hz er extra ingedraait, dat werkte goed. kon ook goed want ik had en een trigger en een mic. perfecte combinatie
misschien maakt het uit dat in mijn lan kasten een 8ohm speaker zit dus krijgen ze per stuk ongeveer 950watt continu van de ma3600
tegenwoordig zit ik ook in grotere zalen en openlucht tot ca 200 - 300 man. dat lan kasten 20 a 30 ver komen is lichtelijk overdreven lijkt me. het viel me op in een grote zaal dat ze op 10m beter klonken dan op 5m maar ook dat na 15m de druk toch wel behoorlijk begon af te nemen. lijkt me ook normaal voor een speaker. de lan heeft overigens een vrij laag rendement, ik geloof 97dB. 15" zou inderdaad soms een betere keuze zijn op onze kleine locaties. maar kan ook wat te iel gaan klinken met metal. een 18" heeft toch wel een veel vetter geluid. ik ga zeker nog meer experimenteren met het instellen van de professor. misschien toch nog eens overstappen op een ma3600 op de toppen, zodat de crossover omlaag kan naar 95Hz, staat nu op 120Hz in combinatie met een ma2400Steelwing - Full Speed Ahead!!!Comment
-
misschien maakt het uit dat in mijn lan kasten een 8ohm speaker zit dus krijgen ze per stuk ongeveer 950watt continu van de ma3600 In de praktijk maakt dat niet zoveel uit als het 'op papier' lijkt.
tegenwoordig zit ik ook in grotere zalen en openlucht tot ca 200 - 300 man. dat lan kasten 20 a 30 ver komen is lichtelijk overdreven lijkt me. Een beetje basreflex komt echt wel 20 tot 30 meter ver. het viel me op in een grote zaal dat ze op 10m beter klonken dan op 5m maar ook dat na 15m de druk toch wel behoorlijk begon af te nemen. lijkt me ook normaal voor een speaker. de lan heeft overigens een vrij laag rendement, ik geloof 97dB. Dat is helemaal niet zo laag voor een sub. 15" zou inderdaad soms een betere keuze zijn op onze kleine locaties. maar kan ook wat te iel gaan klinken met metal. een 18" heeft toch wel een veel vetter geluid. Een goeie 15" kan bijna net zo vet klinken. ik ga zeker nog meer experimenteren met het instellen van de professor. misschien toch nog eens overstappen op een ma3600 op de toppen, zodat de crossover omlaag kan naar 95Hz, staat nu op 120Hz in combinatie met een ma2400 120 Hz is vrij hoog voor subs, misschien dat het slim is een keer te meten wat er allemaal gebeurd.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Helemaal mee eens MX..een 15' kan net zo vet en strak klinken. De L300 loopt tot SPL 140 en door in het laag tot 31hz na metingen. 15 mtr is inderdaad ook niet overdreven..dan begint het laag pas te rollenkomt zeker wel 25-30 meter ver als het niet verder is. Het het een (h)eerlijke sub die mij nog nooit in de steek heeft gelaten en al helemaal niet gaat flabberen.
Volgens mij is al wel eens eerder het voorstel gedaan om eens te meten en te kijken.Volgens mij speelt dit probleem al een behoorlijke tijd en iedere keer kom je met en nieuw topic erop terug....
Als je er niet uitkomt bel je toch naar de lokale dealer in de buurt en vraag je of zij je wellicht kunnen ondersteunen of een belletje naar de importeur is ook zo gepiept.Wellicht even de subjes in de auto gooien er heen rijden en testen maar...
Had je ook niet replica baskasten?Comment
-
Heb zelf ook ervaring met de L300 subs, zijn leuke subs kunnen meekomen met de Martin audio S18 subs (zelf getest a-b) maar verwacht er geen wonderen van. Het zijn en blijven leuke kasten maar dat laag rollen en dergelijke na 20- 30 meter zijn ze weg en komen ook echt niet terug, dat is het nadeel van bassreflex tot metertje of 15 zijn ze leuk maar daarna wordt het snel minder.
Je kunt waarschijnlijk alleen nog wat winnen door te meten en je processor goed of anders in te stellen voor de rest heb je leuk spul dus daar zal het echt niet aan liggen.Comment
Comment