Combinatie kolom speaker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nolsmit
    • Oct 2007
    • 87

Combinatie kolom speaker

Hoi allemaal.
    Sinds december maak ik gebruik van de nieuwe kolomspeaker van het duitse merk nova de af6
    Dit is een 6x6,5 inch met een bms driver
    Hij is 900 watt en heeft een spreiding van 120 x25 graden

Tot nu toe bevalt de speaker mij super,ik heb hem al voor vele doeleinden gebruikt.
    Maar nu zit ik met de vraag hoe ik dit systeem kan uitbreiden
    In de zomer koop ik er nog een set bij.

Wie kan mij adviseren hoe ik 4 speakers het beste plaatsen kan
    Ze lopen een beetje trapeziumvormig af aan de achterkant
    Ik wil dus geen faseproblemen met mijn spreiding maar mischien kan het net als ik ze tegen elkaar zet met de achterkanten tegen elkaar

Graag jullie advies
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Neem aan dat de horizontale spreiding 120° is, dan heb je bij een dubbele set dus 240° wanneer je de kasten naast elkaar plaatst.
    Andere mogelijkheid is de kasten op elkaar zetten zodanig dat de hoogdrivers zo dicht mogelijk bij elkaar zitten, de bovenste kast dus op z'n kop.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• nolsmit
      • Oct 2007
      • 87

Hoi musicxtra
      Op elkaar is geen optie,ze zijn 1,20 hoog en ook het verhaal met de hoorns gaat niet
      De hoorns zitten in het midden met boven en onder elk drie 6,5 speakers
      Aan de achterkant is wel een mogelijkheid om een muurbeugel te monteren
      Mijn idee was om op deze achterkant zelf een beugel te maken en er twee aan te bevestigen die met de schuine achterkant tegen elkaar komen

Ik ben bang dat als ik er voor kies om er twee verder in de zaal te zetten dat ik wel die faseproblemen krijg
      Ik hoor graag van je

Elk advies is welkom

Comment

• 4AC
        • Nov 2007
        • 1791

Het antwoord van MusicXtra is helaas onlogisch, gekeken naar het type kast.
        Even voor de duidelijkheid; het gaat om deze kasten. Zoals te lezen is zit er in het midden van de kast een BMS Planar Wave compressie driver.

De fabrikant geeft geen adviezen voor het gebruik van meerdere kasten per kant. Zelfs niet bij "configuraties", waar ze verschillende mogelijkheden geven.
        Dat hoeft niet iets negatiefs te zijn hoor, wellicht willen ze hiermee aangeven dat de kasten daarvoor minder geschikt zijn. Bij een horizontale spreiding van 120 graden, twee kasten naast elkaar, krijg je last van kamfilters. Ik zou ze zelf dan ook nooit direct naast elkaar plaatsen als uitbreiding, tenzij je de kasten onder een hele grote hoek van elkaar wilt zetten, maar dan ga je waarschijnlijk wat missen in het mid-laag.

Mijn advies is dan ook om de kasten op eenzelfde manier te gebruiken als bijv. de Bose 802:
        - Boven op elkaar, al krijg je dan met deze kasten een smalle paal van 3,6m hoog, wat lang niet altijd mogelijk is (laat staan ideaal).
        - Verspreid over de ruimte, misschien in hoeken. Dus niet een hoop herrie van één kant willen creëren, maar het geluid beter verspreiden over de locatie en daardoor dichter bij je gehele publiek zijn.

Slechts mijn idee van de situatie hoor, ik ken de kastjes totaal niet. Zelfs nog nooit gezien.

Mvg,

Teun

EDIT: net te laat geweest voor je reactie. Leuk idee heb je, maar de hoek is dan nog niet afdoende. Volgens de tekening is de hoek in het kastje tien graden.
        Waarom zijn de binnenste twee woofers t.o.v. de driver trouwens anders afgebeeld dan de andere? Ze lijken me niet coaxiaal als ik de datasheet zie?!
        Last edited by 4AC; 16-05-11, 20:21.
        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Op het moment dat je twee hooghoorns naast elkaar plaatst met een overlapping in de spreiding krijg je kamfiltereffecten in het overlapgebied.
          Dat de fabrikant voor een spreiding van 120° heeft gekozen geeft eigenlijk al aan dat het niet de bedoeling is meerdere kasten naast elkaar te stacken.
          Enige optie zou zijn de hoorns te vervangen voor 60° exemplaren, je krijgt dan een totale spreiding van 120° met meer druk door de concentratie van de geluidsenergie.

Comment

• Timo Beckman
            • Jul 2006
            • 1298

Dit lijkt een beetje op axis en Renkens heinz . Door een langere lijn te maken (kast wordt hoger) en daarna per speaker delay toe te passen kun je beamsteering toe passen (het afstraal gedrag beinvloeden) . Elke speaker heeft dus zijn eigen amp .
            Naast elkaar krijg je fase problemen door dat de spreiding 120gr is . Je kan ze wel als delay gebruiken maar dan heb je dus nog een amp en processor kanaal nodig per kast .

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by Timo Beckman
              Dit lijkt een beetje op axis en Renkens heinz . Door een langere lijn te maken (kast wordt hoger) en daarna per speaker delay toe te passen kun je beamsteering toe passen (het afstraal gedrag beinvloeden) .
              In feite is het een line-array, want ook zonder processing krijg je op de mid-speakers al een sterke bundeling in het verticale vlak. De hoogdrivers hebben een wave-guide welke ook deze bundeling geeft.

Comment

• nolsmit
                • Oct 2007
                • 87

Al bedankt voor jullie reacties

Het op elkaar zetten is erg moeilijk en ook niet altijd te realiseren
                Een delaystack opstelling kan op zich wel,
                Ik heb versterkers genoeg en ook nog twee extra processor uitgangen die ik kan delayen

Tot nu toe heb ik altijd vermogen genoeg gehad maar ik wil graag uitbreiden omdat het gewoon uitsyekend bevalt.

Ik werk met veel verschillende systemen en merken maar dit merk heeft echt een mooie speaker op de markt gebracht diezeer breed inzetbaar is
                Combineer ze met band pass dubbel 18 inch bassen in grote zalen of met meyer usw in kleinere zalen.

Omdat ik vrijwel altijd alleen werk was dit mijn keuze in plaats van een kleine line array.
                Deze set is snel opgebouwd in je eentje en heeft de eigenschappen van een line array.
                Voor mijn werk functioneert het super en ik kan het iedereen aanraden om eens te komen luisteren.
                Je ziet het niet staan op een groot podium maar er komt serieus volume en definitie uit

Comment

• Timo Beckman
                  • Jul 2006
                  • 1298

Dat er serieus geluid uit komt wil ik best geloven .
                  Heb je ze wel eens open gehad en heb je toen naar het filter gekeken en hoe de speakers aangesloten zitten ?

Comment

• world sound
                    • Jan 2007
                    • 77

Ik heb zeker intresse om eens te komen luisteren woon zelf in Geleen dus de afstand is goed te doen.
                    Heb zelf ook intresse in de kleinere variant de in8

Comment

Working...