Geluidsoverlast

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bommen
    • Nov 2009
    • 37

Leuk detail is dat het een kroeg betreft die midden in de binnenstad staat en gewoon een vergunning heeft om tot 5 uur open te zijn. Precieze hoeveelheid dB's weet ik niet zo uit m'n hoofd, maar een van de huidge bestuurders heeft laatst zelf gemeten (met een niet geeikte meter) en toen zaten we erboven.

Vandaag heb ik wat uitgeprobeerd en we hebben nu het laag wat ingeperkt en we zijn erachter gekomen dat de locatie van subwoofer (in een houten constructie die tegen de muur staat) niet ideaal is. Helaas is hier weinig anders voor te doen, dus we gaan nu de ombouw volgooien met glaswol om te voorkomen dat dit een klankkast wordt. De subwoofer staat tegen een rooster aan de voorkant, dus de directe doorgang van de geluidsgolven is nog wel open.
    We kwamen er ook achter dat de nooddeur dubbele plinten heeft waarvan er eentje niet meer goed sluit en een isolerende plaat erop. Deze plaat is echter op een plaats doorgeboord ivm een slotcilinder in de voordeur die een keer kapot was, moesten de nooddeur van buiten openbreken. Dit gaan we volgooien met isolatiemateriaal en de plinten fixen en dan gaan we verder kijken hoe het dan is.

Grote kans dat sommige van deze projectjes in de zomer gedaan gaan worden, maar ik zal jullie wel even op de hoogte houden.

Groet,

Bart

ps. We zijn als vereniging nog op zoek naar een relatief goedkope partij truss. Als iemand nog een set heeft liggen die weg moet of een mooi adresje heeft, ik houd me aanbevolen.

Comment

• R. den Ridder
      • Sep 2000
      • 1500

Ik hoor hier weer vaak het woord "vergunning" voorbij komen.
      In nederland is dat niet juist. Alle bedrijven in de horeca vallen onder het Activiteitenbesluit, en hierin zijn standaard geluidnormen opgenomen die overal in nederland hetzelfde zijn. Het geluid afkomstig van een café in een woonhuis naast een café in Groningen mag dan ook net zo hoog zijn als in Maastricht.

Een akoestische rapportage wordt vaak geeist, en hierin staan meestal normen die binnen een bedrijf gedraaid kunnen worden zodat voldaan wordt aan die standaared geluidnormen.
      Er is dus niet iets als een vergunning of verkregen rechten omdat je ergens een bepaalde tijd je bedrijf runt.

[FONT=Arial]ja kan het activiteitenbesluit downloaden via: (afdeling 2.8 gaat over geluid)[/FONT]
      [FONT=Arial]http://wetten.overheid.nl/BWBR0022762[/FONT]
      [FONT=Arial] [/FONT]
      [FONT=Arial]Meer informatie inzake geluid in het activiteitenbesluit vindt je op de website infomil.nl:[/FONT]
      [FONT=Arial]http://www.infomil.nl/onderwerpen/hinder-gezondheid/geluid/activiteitenbesluit/[/FONT]

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

Dank voor de aanvulling Bommen, kroeg is alweer anders dan een vereniging. Daar je het in het begin had over een studentenvereniging had ik het woord kroeg in deze ook zo aangenomen. Verenigingen noemen zich hier ook wel jeugd (soos) kroeg maar zijn daarmee op papier nog geen kroeg.
        Originally posted by bommen
        Leuk detail is dat het een kroeg betreft die midden in de binnenstad staat en gewoon een vergunning heeft om tot 5 uur open te zijn. Precieze hoeveelheid dB's weet ik niet zo uit m'n hoofd, maar een van de huidge bestuurders heeft laatst zelf gemeten (met een niet geeikte meter) en toen zaten we erboven.
        Een vergunning hebben om tot 5 uur open te zijn wil nog niet zeggen dat je ook geluidsoverlast mag veroorzaken. Je geeft zelf al aan dat jullie geen idee hebben wat de grens is maar wel dat jullie over een onbekende grens heen gaan. Ik heb nu hele grote vraagtekens boven mijn hoofd bij deze zin.

Het is zeker goed (maar ook jullie verplichting) iets aan de overlast te doen. Uit mijn hoofd zitten jullie met een norm van maximaal 50dB tot 22:00 uur en daarna maximaal 45dB tot 7:00 uur voor aansluitende bebouwing. Zaten jullie hier al ruim boven in de woning van de buren?

Ik heb het idee dat den Ridder hier veel meer over weet.
        Last edited by vasco; 17-05-11, 12:52.

Comment

• bommen
          • Nov 2009
          • 37

Originally posted by vasco
          Een vergunning hebben om tot 5 uur open te zijn wil nog niet zeggen dat je ook geluidsoverlast mag veroorzaken. Je geeft zelf al aan dat jullie geen idee hebben wat de grens is maar wel dat jullie over een onbekende grens heen gaan. Ik heb nu hele grote vraagtekens boven mijn hoofd bij deze zin.
          Ik heb het idee dat den Ridder hier veel meer over weet.
          Ik weet zelf niet hoe hoog die grens is, maar het huidige bestuur van de kroeg wel, zij hebben het gemeten en van hun heb ik gehoord dat ze eroverheen zaten.

Comment

• koentjes
            • Dec 2007
            • 333

bronbestrijding... gewoon die schuif wat naar beneden...

Comment

• bommen
              • Nov 2009
              • 37

Zoals beloofd even een update over de situatie:

Deze zomer is de nooddeur aangepast waarbij de deurpost en de afdichtstrips, die om onduidelijke redenen niet meer aanwezig waren, opnieuw bevestigd en alle gaten dichtgekit.

Wat ik ook in een eerdere post zei hebben we de speakerinstellingen in de DC-One aangepast met strakkere limiters op zowel de topjes als de sub. Daarnaast hebben we al het laag (alles onder de 150 Hz) bij de topjes weggefilterd en bij de sub alles onder de 50 Hz weggefilterd. Daarnaast het algehele volume van de sub wat teruggedraaid, er sneuvelden wel eens glazen die van de toog waar de sub in staat aftrilden.

Ondanks al deze maatregelen hebben we tijdens de introductieperiode van de universteit, de periode waarin de drukste feesten zijn, toch weer klachten gehad van de buurvrouw dat ze overlast had. De hoofdklacht was het voelen van trillingen van de lage tonen.

Ik zit nu een beetje met mijn handen in het haar wat betreft oplossingen hiervoor, het enige dat ik kan bedenken is de subwoofer op "spikes" zetten zodat de contacttrillingen geminimaliseerd worden of het volume nog verder naar beneden draaien.

We zijn nu op zoek naar een geijkte decibelmeter om het geluidsniveau te meten op 1 meter van haar gevel en zo te bepalen of we nu wel of niet boven de wettelijke limiet zitten. Bijkomend probleem hierbij is dat wij niet de enige kroeg in dit pand zijn, er zitten nog 3 andere studentenkroegen die allemaal tijdens grote feesten hun muziek hard hebben staan, dus het is nog een beetje de vraag hoe dit werkt qua geluidsnorm.

Tot zover de update. Als iemand nog leuke ideeën heeft om dit aan te pakken hoor ik het graag.

Comment

• MJvW
                • Jun 2007
                • 4

Zit de woning van de buurvrouw aan jullie gebouw vast (zogenaamde in- of aanpandige woning)? In dat geval kan het zijn dat niet de gevel, maar het niveau in de woning bepalend is.

Qua geluidsnorm voor meerdere verenigingen is het de vraag of de gemeente het geheel ziet als "één inrichting" (zoals een bedrijf in de Wet milieubeheer wordt aangeduid) of meerdere inrichtingen en of de gemeente met een maatwerkvoorschrift afwijkende voorschriften heeft vastgesteld. Als dat niet gedaan is, dan gelden de geluidvoorschriften uit het Activiteitenbesluit per inrichting.

Volgens het Activiteitenbesluit mag je na 23.00 uur niet meer dan 40 dB(A) op de gevel van de woning maken en 25 dB(A) in de woning. Dit alles gemeten en berekend volgens de Handleiding meten en rekenen industrielawaai. Als op je meetpunt muziekgeluid herkenbaar is, moet je 10 dB straftoeslag toepassen. In dat geval mag je dus niet meer dan 30 dB(A) meten (na stoorgeluidcorrectie en gevelcorrectie).

Als de muziek ter plaatse van de woning herkenbaar is, is de kans behoorlijk groot dat je de norm overschrijdt.

Comment

Working...