Backlines?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusiQmaN
    • Sep 2006
    • 328

Originally posted by Whitefarmer
    veel ' bandjes' zeggen:

" Doe mij maar een beetje alles op de monitor".

Daar begin ik doorgaans met BIJNA niets op mon (vanaf FOH), een beetje vocals, en key's. Vaak vragen ze dan nog ' een beetje gitaar van de andere kant' et voila!

Wat is daar mis mee? Ik vraag ook altijd een mixje van de hele band met bas en vocalen minimaal extra op de voorgrond.

Hoor graag het totaalplaatje.
    Drummer en techniek freak.

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Naast audio techneut natuurlijk, speel ik ook regelmatig als drummer en bassist in bandjes en vraag altijd gewoon een L/R split voor op mijn oortjes, verder niks. Verhouding met eigen instrument / zang regel ik zelf met mijn eigen Y-splitje naar een simpel mengtafeltje. Werkt als een tierelier en zou in mijn optiek super simpel moeten werken. Maar op de een of andere manier hebben veel techneuten daar toch moeite mee... weet niet wat dat is.

Op monitors is een totaalmix voor de drummer helemaal zo vreemd nog niet. Ligt nogal aan de situatie. Op een groot podium kun je mooier 'eilandjes' maken dan op een klein natuurlijk.
      Last edited by berolios; 30-04-11, 15:07.
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

Originally posted by MusiQmaN
        Wat is daar mis mee? Ik vraag ook altijd een mixje van de hele band met bas en vocalen minimaal extra op de voorgrond.

Hoor graag het totaalplaatje.
        Dat je het totaalplaatje wil horen is niets mis mee, maar als je zonder in ears, ook nog de hele mix op een monitor wil hebben dan gaat het al snel erg hard.

De kunst is om op de monitor toe tevoegen wat op het podium al niet hoorbaar is. Toetsen bijvoorbeeld, of een begeleiding/slag gitaar.
        Ik kan me niet voorstellen dat je de bas of de solo gitaar niet gewoon zo al voldoende hoort.
        Het gebeurt mij vaker dat ik in kleine gelegenheden de bas niet eens op de PA zet...

Comment

• drummerke
          • Oct 2006
          • 432

ik heb sterk de indruk dat de laatste jaren de muzikanten eerder doof zijn als de technicus.

laatste tijd heb ik vaak zin om monitors compleet uit te schakelen, als ze toch geen besef hebben waarvoor het dient.

monitors dienen om te horen wat je moet horen (jij op die plaats) en niet de hele band, en zeker niet als de volgende muzikant op 1 meter van u staat...of oja.. doe mij nog wat drum door de monitor van het o zo kleine podium waar ge bijna nimmer tussen de monitors kunt lopen...

Comment

• Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

Originally posted by berolios
            Naast audio techneut natuurlijk, speel ik ook regelmatig als drummer en bassist in bandjes en vraag altijd gewoon een L/R split voor op mijn oortjes, verder niks. Verhouding met eigen instrument / zang regel ik zelf met mijn eigen Y-splitje naar een simpel mengtafeltje. Werkt als een tierelier en zou in mijn optiek super simpel moeten werken. Maar op de een of andere manier hebben veel techneuten daar toch moeite mee... weet niet wat dat is.

Op monitors is een totaalmix voor de drummer helemaal zo vreemd nog niet. Ligt nogal aan de situatie. Op een groot podium kun je mooier 'eilandjes' maken dan op een klein natuurlijk.

10 kanaals splitje

haha,

In principe krijgt de muzikant van mij wat hij/zij wil horen op monitor, ik probeer altijd wel SAMEN de meest ideale oplossing te vinden.

Ik heb wel eens een bandje gedaan die met 2 floortjes toekwamen, 1 voor lead vocals en een voor de keyboard! (nee, bandje bestond niet uit 2 personen )
            Groeten John
            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• jans
              • Feb 2003
              • 869

Laatst een bandje in een klein zaaltje gedaan en heb toen het volgende geprobeerd.

Voor de vocals 2 vocal groepen met niets anders dan vocals.
              Daarnaast twee side-fill luidsprekers over twee groepen om dat wat mist aan te vullen.
              Daarnaast nog twee aparte groepen, een voor de drummer en een voor de keyboards.

De band was hier heel blij mee en ik ook. Het geluid van het podium was goed in toom te houden.
              Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Whitefarmer
                • Oct 2003
                • 1244

dat klinkt mooi, maar ik heb geen 6 auxen vrij voor monitor! (Crest XR20 of soundcraft GB2-16R)

Als het niet lukt met 4 groepen (en evt een mix l/r aftak) dan zal er een dedicated monitor mix aan te pas komen!

Als ik met mijn GB4-32 sta wil ik tot 6 groepen gaan (max) met evt een mix aftak.
                Groeten John
                ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')

Comment

• MusiQmaN
                  • Sep 2006
                  • 328

Originally posted by drummerke
                  monitors dienen om te horen wat je moet horen (jij op die plaats) en niet de hele band, en zeker niet als de volgende muzikant op 1 meter van u staat...of oja.. doe mij nog wat drum door de monitor van het o zo kleine podium waar ge bijna nimmer tussen de monitors kunt lopen...
                  Met alle respect, maar sinds waneer is het aan een ander te bepalen wat de persoon wel of niet wilt horen?

Het laatste wat je zou moeten horen ver monitoren IS jezelf. Drums zijn al luid genoeg lijkt me.

Ik ben een liedjesdrummer en wil dus zelfs de kleinste expressie mee kunnen pakken en ook zelf genoeg expressie in het spel kunnen leggen. Dan moet ik niet moeilijk hoeven te doen om goed te luisteren en te horen wat er gebeurt.

Met wedges gaat dit al een stuk makkelijker en hoef je minder ambiance te pakken, maar als je zoals ik met oortjes speelt die (gelukkig voor het gehoor) goed afsluiten, wil ik wel een over-all van het podium.
                  Last edited by MusiQmaN; 01-05-11, 11:30.
                  Drummer en techniek freak.

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

sja, zo was ik ooit een avond erg vroeg thuis, omdat de drummer op een 5x2 podium alles ( incl de overheads voor zn bekkens) op de monitor wou, " en zo niet : dan speel ik niet!". Mijn antwoord : Beloofd is beloofd bleek de reden om het late nieuws thuis op de buis te kunnen zien.

redelijkheid is de basis, en werkbaar het motto.
                    Ofwel : mijn favoriete openingszin : "we staan vanavond weer niet in Ahoy met z'n allen!" doet vaak wonderen.
                    Drummers die toms op de monitor willen krijgen het advies om wat harder te slaan, zodat mn gates verder dicht kunnen, en de overspraak wegvalt.

Comment

• Jan van Duren
                      • May 2004
                      • 204

En dan gaat de drummer zeker ook nog oordoppen in doen, omdat het zo hard is !!!!

Originally posted by MacGyverSounds
                      sja, zo was ik ooit een avond erg vroeg thuis, omdat de drummer op een 5x2 podium alles ( incl de overheads voor zn bekkens) op de monitor wou, " en zo niet : dan speel ik niet!". Mijn antwoord : Beloofd is beloofd bleek de reden om het late nieuws thuis op de buis te kunnen zien.

redelijkheid is de basis, en werkbaar het motto.
                      Ofwel : mijn favoriete openingszin : "we staan vanavond weer niet in Ahoy met z'n allen!" doet vaak wonderen.
                      Drummers die toms op de monitor willen krijgen het advies om wat harder te slaan, zodat mn gates verder dicht kunnen, en de overspraak wegvalt.

Comment

• berolios
                        • Sep 2005
                        • 1538

10 kanaals splitje

haha,
                        LOL... dat valt heel goed mee ... bij drums splitje van kick, soms snare... bij bas een splitje van m'n pre-amp output... dus redelijk goed te managen dacht ik zo ...
                        Last edited by berolios; 01-05-11, 14:45.
                        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• jans
                          • Feb 2003
                          • 869

dat klinkt mooi, maar ik heb geen 6 auxen vrij voor monitor! (Crest XR20 of soundcraft GB2-16R)

Als het niet lukt met 4 groepen (en evt een mix l/r aftak) dan zal er een dedicated monitor mix aan te pas komen!

Als ik met mijn GB4-32 sta wil ik tot 6 groepen gaan (max) met evt een mix aftak.
                          De twee vocal groepen hadden achteraf best 1 kunnen zijn( leren ze ook eens zelf de balans te zoeken en naar elkaar te luisteren) net als de sidefills. Omdat het de eerste keer was dat ik het zo deed wilde ik graag de flexibiliteit en ik had er de ruimte voor.

Eigenlijk vindt ik 6 groepen vanaf FOH te veel temeer als het een eenmalige productie betreft. Voor een vaste band zou ik het, afhankelijk van de band, wel aandurven.
                          Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Whitefarmer
                            • Oct 2003
                            • 1244

Originally posted by jans
                            De twee vocal groepen hadden achteraf best 1 kunnen zijn( leren ze ook eens zelf de balans te zoeken en naar elkaar te luisteren) net als de sidefills. Omdat het de eerste keer was dat ik het zo deed wilde ik graag de flexibiliteit en ik had er de ruimte voor.

Eigenlijk vindt ik 6 groepen vanaf FOH te veel temeer als het een eenmalige productie betreft. Voor een vaste band zou ik het, afhankelijk van de band, wel aandurven.
                            Volgens mij mogen wij elkaar wel
                            Groeten John

Comment

Working...