advies amp 4 ohm en speakers 8 ohm + speaker splitter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guy1965
    • Apr 2011
    • 1

advies amp 4 ohm en speakers 8 ohm + speaker splitter

Hallo

Ik heb enkele vragen over mijn geluidsinstallatie; Ik heb een 4 ohms 60w vertsterker/tuner. Hierachter zit een speakersplitter met 7 zones. Op alle zones zitten 2 speakers van 8 ohm/100w.
    vraag 1; Gaat de kwaliteit van het geluid achteruit bij amp = 4 ohm en speakers=8 ohm? Ik weet wel dat het vermogen/ volumesterkte terugloopt. (Indien het kwaliteitsbeperkingen geeft wil ik nl een nieuwe versterker kopen van 8 ohm)
    Vraag 2: Stel dat ik op 1 zone, 4 speakers plaats ipv 2(parallel) waarbij deze dus 4 ohms worden. De andere zones blijven de speakers 8 ohm. Is het volume dan hoger bij de "4 ohms" zone( 4 speakers parallel) r dan bij de andere zones met 2 speakers van 8 ohm?

Mijn dank voor jullie reactie
  • Joost van Ens
    • Jan 2001
    • 628

En in welke "live" situatie ga je dit toepassen? Over het algemeen hebben alleen de monitors per stuk al meer dan 60 watt nodig in een beetje live situatie.

Hifi?

Joost

Comment

• vasco
      • Oct 2003
      • 2567

Dit vind ik inderdaad een goede vraag van Joost, klinkt mij erg HiFi en heb daarbij het gevoel dat deze vraag op een ander forum thuis hoort.

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

Tuner/versterkers zijn niet echt pro audio, tenzij het over 50/70/100V-systemen gaat. Dit ruikt sterk naar gevalletje HiFi->ander forum.
        Tip: vraag 1 kun je zelf wel raden als je de zoekfunctie gebruikt hier
        Vraag 2: volg je eigen logica. Overigens mag je het zelf proberen want de kans bestaat dat er wel iets defect gaat.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Een speakersplitter met 7 zones doet vermoeden dat het hier om een zalencentrum of iets in die trant gaat, kan me niet voorstellen dat je dat in je huis hebt....
          En om nu een antwoord op de vraag te geven: Een versterker die een belasting van 4 Ohm kan hebben levert met een 8 Ohm belasting een zelfde kwaliteit alleen met minder vermogen.
          En wanneer je er 2*2 speakers parallel aan hangt neemt het volume inderdaad toe.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

Een speakersplitter met 7 zones doet vermoeden dat het hier om een zalencentrum of iets in die trant gaat, kan me niet voorstellen dat je dat in je huis hebt....
            Welkom in de eeuw van de domotica...
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by laserguy
              Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik kan het me alleen niet voorstellen.
              Maar los daarvan, mijn antwoord is universeel toepasbaar.
              Al zullen HIFI freaks waarschijnlijk beweren dat je heel veel kwaliteitsverschil kunt horen tussen 4 en 8 Ohm speakers.

Comment

• laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

Al zullen HIFI freaks waarschijnlijk beweren dat je heel veel kwaliteitsverschil kunt horen tussen 4 en 8 Ohm speakers.
                En die verwijzen we dan met plezier door naar een hifi-forum waar ze elkaar gek kunnen maken .

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

En die verwijzen we dan met plezier door naar een hifi-forum waar ze elkaar gek kunnen maken .
                  Precies, maar in dit geval gaat het om een puur technische vraag die los staat van de vraag of het HIFI of pro audio is. En dan heb ik er niet zo'n moeite mee om daar een antwoord op te geven.

Comment

• @lex
                    • Jul 2006
                    • 1087

Ik kan me vinden in de argumentatie van mXtra: zonemixers zijn nog steeds veel meer gezien in congres- en zalencentra dan thuis (zeker met zeven zones). Dus het lijkt me niet buiten de grenzen van dit forum vallen.

Het zou natuurlijk het leukst zijn als Guy ons hiervan zelf uitsluitsel zou geven, maar het zou mij niet verbazen als we van hem voorlopig niets meer gaan horen.

@lex
                    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Whitefarmer
                      • Oct 2003
                      • 1244

Het zou ook helpen als de TS wat merken/types zou geven, van de amp, speakers en zelfs van de splitter.

(ik kan me voorstellen dat er sommige amps zijn die op 4 ohm nagenoeg hetzelfde vermogen als op 8 ohm leveren, bij parallel aansluiten geeft dat dan minder volume (per speaker), wat wellicht gecompenseerd wordt door het verdubbelen van het aantal, danwel plaatsing.)

Verder zijn we inderdaad nieuwsgierig naar de toepassing!
                      Groeten John
                      ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                      Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• vasco
                        • Oct 2003
                        • 2567

Originally posted by MusicXtra
                        Originally posted by MusicXtra
                        Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik kan het me alleen niet voorstellen.
                        Ik heb thuis toch zomaar 6 zones in gebruik voor mijn muzieksysteem. Zoals Laserguy al aangeeft is dit niet zo gek meer vandaag de dag door domotica i.c.m. mediacenter/-players gekoppeld aan een centrale netwerk nas of computer.

Waarschijnlijk door naar mijn eigen situatie te kijken dacht ik dus in de home entertainment hoek maar ik moet MusicXtra gelijk geven dat het hier om een zalencentrum zou kunnen gaan en heb ik hiermee iets te voorbarig gereageerd. Misschien even wachten op de extra informatie van de TS.
                        Last edited by vasco; 15-04-11, 12:18.

Comment

Working...