Aansluiten Reverb-processor op mixer (EPM-8)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rlottmann
    • Oct 2009
    • 28

Aansluiten Reverb-processor op mixer (EPM-8)

Beste mensen,

Onlangs een Soundcraft EPM8 aangeschaft.
    Echter heeft deze geen FX-Send/Returns.
    Momenteel is mijn reverb aangesloten op de INSERTS van kanaal 1 en 2.
    Op 2 kanalen FX dus...
    Maar...
    Is het mogelijk om het signaal uit te sturen via AUX1 en AUX2 naar de reverb, en vervolgens in stereo terug te laten komen via de INSERTS van de MAIN-MIX L/R (Sleeve van de jack)?

Dit zou toch moeten kunnen, toch?

Mixer afbeelding:
    http://www.sweetwater.com/images/clo...0-EPM8_Top.jpg

Big Tanks...

Robert
    Work Hard, Play Harder...
    www.robertlottmann.com
  • BJD
    • Oct 2007
    • 771

Bijna goed: via Aux1 of Aux2 stuur je mono het bronsignaal naar je reverb. De uitgang hiervan stuur je stereo naar het Stereo1 of Stereo2 kanaal van je EPM

Comment

• rlottmann
      • Oct 2009
      • 28

Originally posted by BJD
      Bijna goed: via Aux1 of Aux2 stuur je mono het bronsignaal naar je reverb. De uitgang hiervan stuur je stereo naar het Stereo1 of Stereo2 kanaal van je EPM
      Die zijn beiden reeds in gebruik... maar da's geen probleem. Kanalen genoeg.
      Maar dus via de "Sleeve van de jack" in de INSERTS v/d MAIN kan het signaal niet retour komen? Direct in de mix meenemen dus..?? Omdat hier normaliter ook de FX op zitten . Alleen kan ik 'm nu zelf regelen met AUX...
      Rare vraag??

Alvast bedankt...

Robert
      www.robertlottmann.com

Comment

• BJD
        • Oct 2007
        • 771

Nee. Een insert is een onderbreking van het signaal. Op de tip van de plug staat het signaal uit de mengtafel en op de ring stuur je het signaal terug. Ondertussen leid je het signaal door het insert apparaat (compressor, eq, enz.)
        Zodra er een plug in wordt gestoken word het signaal onderbroken en via de insertplug geleid.
        Als je het aansluit zoals jij beschrijft zul je dus je galmuitgang naar links/rechts sturen en je orginele links/rechts zal niet meer te horen zijn.
        Op de EPM8 heb je ook nog een 2track return ingang en je kan ook 2 mono kanalen pakken en deze met de pan naar links / rechts zetten.

Comment

• dwali
          • Jun 2002
          • 92

Originally posted by BJD
          Nee. Een insert is een onderbreking van het signaal. Op de tip van de plug staat het signaal uit de mengtafel en op de ring stuur je het signaal terug. Ondertussen leid je het signaal door het insert apparaat (compressor, eq, enz.)
          Zodra er een plug in wordt gestoken word het signaal onderbroken en via de insertplug geleid.
          Als je het aansluit zoals jij beschrijft zul je dus je galmuitgang naar links/rechts sturen en je orginele links/rechts zal niet meer te horen zijn.
          Op de EPM8 heb je ook nog een 2track return ingang en je kan ook 2 mono kanalen pakken en deze met de pan naar links / rechts zetten.
          Theoretisch kan het wel, mits je de tip en de ring aan elkaar soldeert..

Of het handig is, is een tweede.. je hebt absoluut geen controle over je return-signaal..
          For those about to rock, we salute you...

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by dwali
            Theoretisch kan het wel, mits je de tip en de ring aan elkaar soldeert..
            Zou dat ff niet doen, op die manier hang je wel de output van de mixer en het effect apparaat aan elkaar en die zullen dat niet waarderen.
            Enige manier waarop het zou kunnen is gewoon op de insert en dan met de wet/dry regelaar de hoeveelheid effect regelen. Alleen is dat niet heel handig omdat je dan alleen effect hebt op het totaal signaal.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Whitefarmer
              • Oct 2003
              • 1244

wat heb je er allemaal op aangesloten, en wat hangt er nu aan de 2 auxen?
              Groeten John
              ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
              Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• rlottmann
                • Oct 2009
                • 28

Originally posted by BJD, MusicXtra, Whitefarmer en dwali
                1. Een insert is een onderbreking van het signaal.

2. Op de EPM8 heb je ook nog een 2track return ingang

3. Je hebt absoluut geen controle over je return-signaal..

4. Alleen is dat niet heel handig omdat je dan alleen effect hebt op het totaal signaal.

5. wat heb je er allemaal op aangesloten
                1. Dat van onderbreking wist ik niet. Wel naar schema's gezocht maar kon ik ook nergens terug vinden op internet.

2. Dat van de 2TRACK lijkt mij de beste optie. En de 2TRACK TO MIX schakelen dan natuurlijk.

3. Natuurlijk wil ik de controle hebben....

4. Ik wil zelf selecteren op welk signaal ik FX heb. Zeker NIET op mijn stereo tracks en gitaar. Alleen op mics.

5. Auxen niks. Verder 2 รก 3 mics, Elec. gitaar op 7-8, Stereo's de Cortex mediaspeler (2x).

Ik ga in elk geval met nu de 2TRACK optie aan de slag..
                Ontzettend bedankt voor de gedetailerde INPUT.
                Resultaten volgen.....

Robert
                www.robertlottmann.com

Comment

• rlottmann
                  • Oct 2009
                  • 28

Het werkt prima.
                  Wat stoeien met de reverb instellingen, pre-fade ed, maar het werkt.

Echter overige suggesties zijn natuurlijk altijd welkom....

Thanks,

Robert
                  www.robertlottmann.com

Comment

• Whitefarmer
                    • Oct 2003
                    • 1244

Doorgaans wordt de FX send POST fader geschakeld (dan loopt de galm met je microfoonschuif mee).

Je hebt nog voldoende inputs over, dus ik zou de FX terug laten komen op 2 monokanalen en deze L/R pannen (dan heb je nog meer controle!).(let wel op dat je de kanalen waarop je de FX terug laat komen niet met je aux weer naar de FX stuurt!!!)
                    Groeten John
                    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')

Comment

• BJD
                      • Oct 2007
                      • 771

In dat geval kun je je reverb ook EQ'en. Niet heel spannend omdat je op een reverb vaak ook hoog- en laagaf kan instellen.
                      Let er wel op dat je 2track ingang een -10dBu ingang is en je effect vaak op +4dBu uitstuurt. Als je je reverb dus te hard laat uitsturen dan clipt de 2track ingang.

Comment

• Whitefarmer
                        • Oct 2003
                        • 1244

Irritant trouwens die pfl knopjes naast die MUTE , (ik heb dikke vingers)
                        Groeten John

Comment

Working...